Husky pup en cursus en loslopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:10

XxChelsey1xX schreef:
Voor mensen die hun (niet altijd even goede) mening hebben over Husky's. Dat ze nooit kunnen loslopen, moeilijke honden zijn en niet gelukkig zijn als gezinshond. Neem eens een kijkje in de Husky Groep op facebook.
Dan zal je zien dat deze vooroordelen voor ik denk 98% NIET kloppen.
https://www.facebook.com/groups/261773180911855

Voor de TS: Als je vragen hebt kun je ze ook daar stellen, zijn alleen maar mensen met ervaring en als ze in de buurt wonen zijn de meesten nog bereid te komen helpen. :o

Ik ken er genoeg die als huishond leven, maar wel aan het sporten zijn met de baas.
Het zijn niet voor niets werkhonden die hun ei ook kwijt moeten kunnen.

Kijkje in de husky groep hoef ik niet, wordt je als buitenstaander overigens ook niet geaccepteerd haha.

Ik ken genoeg mensen met hussen die los kunnen lopen, lekker relaxt zijn in huis en goeie recall hebben.
Maar geen die gelukkig wordt van hele dagen niets doen ;)

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:15

_classic schreef:
Ik ken er genoeg die als huishond leven, maar wel aan het sporten zijn met de baas.

Kijkje in de husky groep hoef ik niet, wordt je als buitenstaander overigens ook niet geaccepteerd haha.

Ik ken genoeg mensen met hussen die los kunnen lopen, lekker relaxt zijn in huis en goeie recall hebben.

Ik ben echt van mening, het is maar wat ze gewend zijn en hoe je ze opvoed. Mijn hus is als ik op alle vooroordelen af moet gaan alles behalve een husky. Hij slaapt het liefst de hele dag, heeft een hekel aan sporten (liever lui dan moe) en ook sneeuw vind ie niks. En geloof me, we tried... Oh en hij loopt inderdaad meer los als vast.

Het is net hoe je ermee om gaat

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:22

Brainless schreef:
Als je voor een Husky gaat moet je er gewoon vanuit gaan dat deze nooit los kan lopen.
Lukt het wel? Heel mooi meegenomen.
Vaak gaat het goed toen 1á2 jaar en dan gaan ze alsnog aan de loop.
Als je een grote kans wil dat een hond los kan lopen moet je geen Husky nemen.

Kennis van mij heeft al jaren Husky's en een enkele Malamute (geloof dat ze nu 5 honden heeft lopen).. maar ze heeft er altijd wel 1 tussen zitten die over 2 meter omheining klimt :+
Van de 5 kan er 1 gedeeltes los, maar na enige tijd gaat deze alsnog aan de loop, ook als de rest mee en aangelijnd zijn.

Ja dit.
Mijn husky x Malamute (75/25) is een beetje een slome. Ik heb vier gehoorzaamheidscursussen gedaan en hij was het beste jongetje van de klas. Hij is nu bijna 9. Helaas heeft hij toch al wat op zijn kerfstok. Ik las laatst weer een verhaal van iemand waarvan haar twee husky’s tussen de schapen terecht waren gekomen en aangifte was gedaan.
Ga er alsjeblieft vanuit dat het gewoon niet gaat. Train het wel maar houd er rekening mee dat het mis kan gaan. Husky’s rennen zo twee kilometer verder om de schapen op te gaan zoeken, of de schutting over om het konijn van de buren op te vreten. Dus neem maatregelen en leer je hond goed lezen op zo’n cursus. Ik ben niet bekend in jouw omgeving dus daar kan ik je helaas niet goed bij helpen.

Als je je hond leert lezen kun je snel de signalen oppikken als hij de aandacht voor jou verliest. Ik lijn mijn hond dan altijd direct weer aan omdat ik dan vrij zeker weet dat hij een prooi geroken heeft.
Mijn hond loopt overigens wel heel vaak los omdat wij veel in stadsparken zonder wild lopen en op het strand. In de Veluwse bossen kan hij echt niet los want dan is hij heel snel weg. En mijne is echt goed getraind, hij is zo braaf en gehoorzaam maar zijn instinct wint het gewoon altijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:27

Ik ben gek op poolhonden (en dan vooral de Malamute), maar ondanks dat ik er een super hond aan had, zou ik ze niet zomaar aanraden als "beginners" hond.
En met beginner bedoel ik mensen die een Husky nemen om zijn uiterlijk en niet bedenkt dat het veel tijd kost, zowel de hond zelf als het stofzuigen :+

Ik ken mensen met Husky's, fantastische honden, absoluut. Maar wel honden die meer energie kosten qua training (en vooral het bijhouden daarvan) dan een gemiddelde andere hond.
Ikzelf zou er nu niet 1 nieuwe nemen omdat ik niet meer de energie heb om elke dag (of iig meerdere dagen per week) uren met een hond bezig te zijn en ik straks graag makkelijk een dag/weekend weg wil zonder aan de hond te moeten denken.

https://123tinki.com/nl-nl/blog/12-feit ... ls-huskys/

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:29

XxChelsey1xX schreef:
Ik ben echt van mening, het is maar wat ze gewend zijn en hoe je ze opvoed. Mijn hus is als ik op alle vooroordelen af moet gaan alles behalve een husky. Hij slaapt het liefst de hele dag, heeft een hekel aan sporten (liever lui dan moe) en ook sneeuw vind ie niks. En geloof me, we tried... Oh en hij loopt inderdaad meer los als vast.

Heeft niets met opvoeding te maken.
Het zit er gewoon in en dan heb jij geluk gehad dat die van jouw liever lui dan moe is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:54

Ja het zit er gewoon in, of niet. Die mazzel moet je idd een beetje hebben. Ik had een Rottweiler x Husky, met een jaar uit het asiel. Zij had ontzettend jachtinstinct, alles wat op vier pootjes bewoog (behalve andere honden) was prooi wat haar betreft. En vergis je er niet in dat husky's ook geen problemen hebben met het daadwerkelijk doodbijten van hun prooi, wat bij andere jagende honden niet altijd het geval is.
Mijn hond was alleen geen wegloper, waarschijnlijk de gunstige invloed van de Rottweiler. En in losloopgebieden zonder wild kon zij daardoor prima loslopen. Maar nee, op de Veluwe had ik dat niet moeten proberen. En ook niet in de buurt van een weiland met schapen. Ze kon ook huilen als een husky, ze klom/sprong met gemak over een 1.80 schutting en kon de eerste jaren niet alleen zijn zonder alle deuren en kastjes open te maken. Ze bloeide wel helemaal op bij mijn dagelijkse lange losloopwandelingen en ze sliep in mijn bed. Vooral de eerste jaren kostte het veel tijd, aandacht en training. Dat vond ik geen enkel probleem, maar ondanks ook deskundige begeleiding (privé van MG) was het jachtgedrag niet onder controle te krijgen.
Ik kende ook een man met oertypen (geen husky's, maar wat zeldzamere rassen) die om de haverklap zijn honden weer ergens uit een weiland moest ophalen, waar ze de schapen opjaagden of de paarden bedreigden.
Ik vind nog steeds dat je een husky pup juist wel los moet laten, en trainen. Maar je moet er inderdaad rekening mee houden dat het vanaf anderhalf jaar misschien toch niet meer kan.
En natuurlijk kunnen ze "huishond" worden, want dat is nogal een ruim begrip. Ik zou echter een husky nooit als enige hond houden. (Ik vind dat veel honden behoefte hebben aan een maatje, maar zeker honden als husky's, labradors, beagles) en ik zou zeker minstens drie uur per dag lopen. En als ze niet los kunnen ook canicross of fietsen of steppen oid.
Ik ben inderdaad wel benieuwd wat de precieze afweging is om een husky te willen?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:06

Brainless schreef:
Ik ben gek op poolhonden (en dan vooral de Malamute), maar ondanks dat ik er een super hond aan had, zou ik ze niet zomaar aanraden als "beginners" hond.
En met beginner bedoel ik mensen die een Husky nemen om zijn uiterlijk en niet bedenkt dat het veel tijd kost, zowel de hond zelf als het stofzuigen :+

Ik ken mensen met Husky's, fantastische honden, absoluut. Maar wel honden die meer energie kosten qua training (en vooral het bijhouden daarvan) dan een gemiddelde andere hond.
Ikzelf zou er nu niet 1 nieuwe nemen omdat ik niet meer de energie heb om elke dag (of iig meerdere dagen per week) uren met een hond bezig te zijn en ik straks graag makkelijk een dag/weekend weg wil zonder aan de hond te moeten denken.

https://123tinki.com/nl-nl/blog/12-feit ... ls-huskys/

Het was mijn eerste hond, ex had hem aangeschaft en ik vond de hond het leukst dus ging met mij mee. Ik vond het echt heel lastig hem (hond dus) bereid te krijgen iets voor mij te doen. Of met mij zelfs. Toen vele cursussen en nu doe ik al enkele jaren Canitrail en dogsurvivals.
Mijn hond is dan wel weer wat lui, graag langzaam :)) want hij kan dus wel 23 km mee rennen. Maar hij gaat gewoon niet hard, hij gaat op z’n dooie gemakje mee. Ik heb nu een hond genomen die wat sportiever is.

Veel mensen hebben me al gezegd dat ze zo graag een Manu zouden willen. Maar wat je niet ziet is dat mijn hond heel rustig in de tuin bij het konijnenhok kan liggen als ik er ben. En zodra ik wegloop staat hij erin. Ik heb geleerd (door schade en schande) hem te lezen en alles voor te zijn. Jij ziet hem ‘niks’ doen en ik zie dat hij iets heeft geroken en NU terug moet komen zodat ik hem aan kan lijnen. Ben ik 1 seconde later dan dat moment is hij weg.
Nu hij bijna 9 is krijg ik wel steeds meer tijd. Hij is wat minder fanatiek in het jagen geworden.

Ik zou het ook niet snel meer doen. Manu is mijn once in a lifetime hond. Echt mijn zielmaat. Maar het vraagt echt heel veel en zeker nu ik een ander ras ernaast heb zie ik dat wandelen (los) veel meer ontspannen kan zijn.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:10

XxChelsey1xX schreef:
_classic schreef:

Dit is gewoon niet waar.

Waarom denk je dat er zo’n lijst aan karaktereigenschappen bij een ras komt? Ze zijn (ooit) voor een doel gefokt en daar horen bepaalde eigenschappen bij. Dan kan je je Chihuahua opvoeden als border collie maar toch houd je verschillen.
Natuurlijk scheelt het hoe je je hond traint, maar het is natuurlijk van de zotte om een husky aan te schaffen als je maar 3x per dag om de flat wil gaan wandelen. “Daar went hij wel aan”. Dat is gewoon sneu.
Voor elke hond trouwens maar ik geef even een extreem voorbeeld ;)

Anoniem

Re: Husky pup en cursus en loslopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:18

Ik zou niet hem niet op kip/kalkoen zetten, als een hond al wat gevoelig is op de darmen, dan zijn dit de vleessoorten die sneller een reactie uitlokken.

Wat ga je zoal doen met de hond, naar ik begrepen heb is het een van de rassen die het meeste beweging behoeft. Is het een kindvriendelijk ras ook?

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 14:51

turtlelito schreef:
Wat een mooie pup!

Ik vind Husky's prachtig, maar absoluut niet geschikt voor ons gezin vanwege de bewegingsbehoefte en het (mogelijke) jachtinstinct. Waarom hebben jullie voor het ras gekozen?
En wat versta je onder 'huishond'? Want dan is het ook makkelijker inschatten wat een leuke activiteit zou kunnen zijn.

Mijn vriend heeft voornamelijk voor het ras gekozen voor zijn liefde die hij er al jaren voor heeft. Ik schik me naar zijn voorkeur verder.
Waarschijnlijk ontstaat er wat verwarring onder wat ik als werkhond versta en onder huishond maar daar bedoel ik mee dat ik er geen slee of kar hond of dergelijke van wil maken. Als huishond versta ik meer gewoon er mee hardlopen, met het paard mee op buitenrit, cursussen volgen, skeeleren, de heides, bos, zandduinen en strand op (wonen we allemaal vlak bij dus dat zal ook dagelijkse kost voor haar worden om bij zulke plekken uitgelaten te worden). Op dit moment hebben mijn vriend en ik alleen beide een eigen auto maar denken er wel over om een fiets aan te schaffen om ook eens een rondje met haar te fietsen door het bos bijvoorbeeld.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:27

Loslopen heeft niks te maken met wat ze gewend zijn. Het drijfinstinct in een border collie is zeker ook gewenning? En het pointen in een pointer ook?

Tuurlijk zijn er huskys die los kunnen lopen, maar als loslopen je doel is zou ik zeker niet voor een husky gaan. Er zijn een heleboel rassen die beter bij je doel passen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:42

Iedere hond kan los lopen op iedere locatie. Wanneer ze terug komen is alleen de vraag. Bij een husky zou ik niet verantwoordelijk willen zijn voor wat ze voor schade aanrichten tussen het moment van losklikken en het terugkomen.

Mijn akita is van al mijn honden ( en trainings honden ) de beste in terugkomen en volgen van de lijn af. Toch loopt ze misschien 3 keer per jaar los, puur om de schade die ze zou kunnen aanrichten.

Husky’s zijn geweldige honden, maar ze zijn niet 123 geschikt voor de gemiddelde persoon. Als ik lees welke plannen er zijn zou ik ook nog een keer nadenken persoonlijk. Hoe zie je de husky naast het paard lopen bijvoorbeeld? Ben je handig met paardrijden met een hond aan de lijn in je hand? Is je paard te vertrouwen rondom honden?

Mijn akita gaat ook wel eens mee op buitenrit, maar dan dus aan de lijn naast het paard.

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:56

Toen ik las dat je er niet mee wilde gaan werken, gingen mijn wenkbrauwen wel even omhoog. Een ras heeft niet voor niets raseigenschappen. Tegenwoordig worden veel honden niet meer voor het oorspronkelijke doel gebruikt maar dat betekent dat niet dat het geen werkhonden meer zijn. Dat betekent dat de gemiddelde husky meer nodig heeft dan een paar wandelingen per dag. Ze hebben zo'n enorme bewegingsdrang. Ik zeg de gemiddelde husky want ja, er zullen altijd uitzonderingen zijn. Daarnaast zijn het honden die leven en werken in een groep, en kunnen het daardoor lastig vinden om veel alleen thuis te zijn. Ja, ook hier zullen uitzonderingen in zijn. Maar het is eigenlijk gewoon sneu om zo'n hond heel veel alleen te laten. (ik zeg niet dat jij dat gaat doen, gewoon in zijn algemeen). Wat het loslopen betreft, dan is een goede recall echt een must. Dat zou je van pups af aan er al zo sterk in moeten trainen. En dan nog is het de vraag of dat uiteindelijk voldoende is. Ik vind het super mooie honden om te zien maar ik denk niet dat ze voor iedereen geschikt zijn.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 17:15

Damon26 schreef:
Toen ik las dat je er niet mee wilde gaan werken, gingen mijn wenkbrauwen wel even omhoog. Een ras heeft niet voor niets raseigenschappen. Tegenwoordig worden veel honden niet meer voor het oorspronkelijke doel gebruikt maar dat betekent dat niet dat het geen werkhonden meer zijn. Dat betekent dat de gemiddelde husky meer nodig heeft dan een paar wandelingen per dag. Ze hebben zo'n enorme bewegingsdrang. Ik zeg de gemiddelde husky want ja, er zullen altijd uitzonderingen zijn. Daarnaast zijn het honden die leven en werken in een groep, en kunnen het daardoor lastig vinden om veel alleen thuis te zijn. Ja, ook hier zullen uitzonderingen in zijn. Maar het is eigenlijk gewoon sneu om zo'n hond heel veel alleen te laten. (ik zeg niet dat jij dat gaat doen, gewoon in zijn algemeen). Wat het loslopen betreft, dan is een goede recall echt een must. Dat zou je van pups af aan er al zo sterk in moeten trainen. En dan nog is het de vraag of dat uiteindelijk voldoende is. Ik vind het super mooie honden om te zien maar ik denk niet dat ze voor iedereen geschikt zijn.

Hoezo gingen je wenkbrauwen omhoog? Ik heb na deze uitspraak mijn definitie van werkhond en huishond in mijn ogen uitgelegd.
Wij zijn niet met haar van plan te werken als slee of kar hond zoals haar ouders doen. Wel zijn wij van plan om haar genoeg uitdaging te bieden zoals ik hiervoor al had benoemd. Dit zal verschillen van fietsen tot hardlopen, van strand tot heide, van cursussen tot trainingen etc. Mijn definitie van niet als werkhond gebruiken is niet dat ze de hele dag thuis zit en 4 keer per dag een rondje door de wijk gaat.
Mensen nemen ook een border-collie zonder er schapen mee te drijven maar dat betekent niet dat ze de hond niet genoeg uitdaging en plezier in andere dingen bieden. Uitzonderingen daar gelaten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:31

Ik kom regelmatig een man tegen met meerdere husky's, hij vangt ze ook op en probeert ze weer op het juiste pad te krijgen, wat helaas niet altijd lukt. Zijn honden zijn niet de makkelijkste, hij kan ze alleen los laten in een losloopgebied welke omheind is, anders is hij ze echt kwijt, zelfs nu in dit gebied wat echt niet de grootste is is hij ze regelmatig kwijt ( denk aan ruim 45 minuten zoeken om ze terug te vinden) en vindt ze dan compleet total loss terug. Volgens hem zijn het niet de makkelijkste honden en moet je er wel echt mee aan de gang, dus niet het standaard rondje wat velen lopen, dat is niet genoeg voor ze, juist door ze te weinig uitdaging te bieden gaat het fout, ben je wel echt met ze bezig is dat vele malen minder aanwezig.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:12

paardje87 schreef:
Damon26 schreef:

Hoezo gingen je wenkbrauwen omhoog? Ik heb na deze uitspraak mijn definitie van werkhond en huishond in mijn ogen uitgelegd.
Wij zijn niet met haar van plan te werken als slee of kar hond zoals haar ouders doen. Wel zijn wij van plan om haar genoeg uitdaging te bieden zoals ik hiervoor al had benoemd. Dit zal verschillen van fietsen tot hardlopen, van strand tot heide, van cursussen tot trainingen etc. Mijn definitie van niet als werkhond gebruiken is niet dat ze de hele dag thuis zit en 4 keer per dag een rondje door de wijk gaat.
Mensen nemen ook een border-collie zonder er schapen mee te drijven maar dat betekent niet dat ze de hond niet genoeg uitdaging en plezier in andere dingen bieden. Uitzonderingen daar gelaten.

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus excuseer me als ik iets niet heb gelezen wat wel genoemd is.
Ik ben inderdaad met je eens dat een husky niet per definitie als werkhond gebruikt moet worden om er een leuke hond van te maken.... (ik heb een kruising husky/ malamute, een raszuiver alaskan malamute en inmiddels 6 husky's dus ik heb ook al veel mee gemaakt :') )
De kruising is bij ons het meest rustig. Kon ook goed los, maar heeft wel een dominantie verleden. Hij is inmiddels oud en een opa knorrepot, maar vind t inmiddels wel best (hij is nu 11)
De malamute is gaande weg zijn leeftijd groeit ook gegroeid in zijn dominantie. De roedel is oke maar de rest erbuiten is niet oke, dus los kan niet meer.

De husky's... tja... is er niet 1 bij die we los kunnen laten zonder ze kwijt te raken.
Zoals al veel mensen in het topic noemen; tot aan de pubertijd prima, daarna niets als ellende... en ik kan ook beamen dat ze in heel korte tijd heeeel ver weg kunnen zijn...

Wij zijn wel actief in de sport dus bij ons lopen ze ook voor de kar. Maar daar hebben we ze dan ook op geselecteerd.
Wij hebben ervaren dat honden die uit sport/werkende honden geboren worden dit toch ook genetisch wat mee krijgen.

Onze kruising en onze malamute zijn gelegenheid en show gefokt. die twee vinden het dan ook best om niet te "werken"
De rest.... tja... die hebben we ook geprobeerd op te voeden, maar helaas.... te veel drive in de kop (dus in husky taal: "wij willen werken/ rennen/ trekken/ jagen!!")
Dit kan zeker met de fiets, maar ook leuk voor de step (zoals heel terecht!! de persoon na mij ook noemt!)
voor een sneekpeek, er staat een filmpje in mijn onderschrift waar we met de step werken

Mag ik vragen waarom je kiest voor een hondje uit twee werkende ouder dieren terwijl jullie niet ermee willen gaan werken ? gewoon uit interesse.
(en stiekem ben ik ook wel benieuwd waar deze leuke pupsel vandaan komt)
Laatst bijgewerkt door tinkergirl89 op 02-02-22 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:20

TS als tip: je kan ook met een speciale step je hond je laten trekken. Kan jij sporten en je hond ook! Dat lijkt me wel een geschikte sport voor een sportief stel met een husky.

Ik zou wel echt iets doen wat voor je hond werken wordt. Iets waar je in traint en bijvoorbeeld wekelijks doet. Anders vrees ik dat je husky jullie huis/tuin/meubels gaat herdecoreren. En niet naar jullie smaak vrees ik. En anders krijg je misschien wel een joel-concert. :=

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 18:24

tinkergirl89 schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus excuseer me als ik iets niet heb gelezen wat wel genoemd is.
Ik ben inderdaad met je eens dat een husky niet per definitie als werkhond gebruikt moet worden om er een leuke hond van te maken.... (ik heb een kruising husky/ malamute, een raszuiver alaskan malamute en inmiddels 6 husky's dus ik heb ook al veel mee gemaakt :') )
De kruising is bij ons het meest rustig. Kon ook goed los, maar heeft wel een dominantie verleden. Hij is inmiddels oud en een opa knorrepot, maar vind t inmiddels wel best (hij is nu 11)
De malamute is gaande weg zijn leeftijd groeit ook gegroeid in zijn dominantie. De roedel is oke maar de rest erbuiten is niet oke, dus los kan niet meer.

De husky's... tja... is er niet 1 bij die we los kunnen laten zonder ze kwijt te raken.
Zoals al veel mensen in het topic noemen; tot aan de pubertijd prima, daarna niets als ellende... en ik kan ook beamen dat ze in heel korte tijd heeeel ver weg kunnen zijn...

Wij zijn wel actief in de sport dus bij ons lopen ze ook voor de kar. Maar daar hebben we ze dan ook op geselecteerd.
Wij hebben ervaren dat honden die uit sport/werkende honden geboren worden dit toch ook genetisch wat mee krijgen.

Onze kruising en onze malamute zijn gelegenheid en show gefokt. die twee vinden het dan ook best om niet te "werken"
De rest.... tja... die hebben we ook geprobeerd op te voeden, maar helaas.... te veel drive in de kop (dus in husky taal: "wij willen werken/ rennen/ trekken/ jagen!!")

Mag ik vragen waarom je kiest voor een hondje uit twee werkende ouder dieren terwijl jullie niet ermee willen gaan werken ? gewoon uit interesse.

De ouders komen niet uit een werklijn voor zover ik begreep maar worden nu wel als werkhonden gebruikt! De pups komen uit een kennis kring. Ze zijn ook geen erkende fokkers maar meer kwam dit uit gelegenheid.

Wel dankjewel voor je reactie! Altijd nuttig om vanuit verschillende hoeken ervaringen te horen. Wat maakt het naar jouw idee dat na de puberfase er geen recall zeg maar meer op zit?

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 18:26

MarlindeRooz schreef:
TS als tip: je kan ook met een speciale step je hond je laten trekken. Kan jij sporten en je hond ook! Dat lijkt me wel een geschikte sport voor een sportief stel met een husky.

Ik zou wel echt iets doen wat voor je hond werken wordt. Iets waar je in traint en bijvoorbeeld wekelijks doet. Anders vrees ik dat je husky jullie huis/tuin/meubels gaat herdecoreren. En niet naar jullie smaak vrees ik. En anders krijg je misschien wel een joel-concert. :=

Wat een goed idee! Daar had ik nog niet over nagedacht! Thanks! Ja we willen zeker na de puppy en basis cursus verschillende trainingen wekelijks gaan volgen, maar in welke tact en dergelijke weten we nog niet. Even kijken wat haar ligt en wat zij leuk lijkt!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:30

Wij hadden dan wel geen werkhond maar wel een actief beest buitenshuis (kwart mechelaar). Haar “werk” was mee naar de paarden en de boel daar dan bewaken. := Maar we merkten wel zodra ze niet meer haar vaste baantje had ze onrustig werd.

Structuur is heel belangrijk voor honden. 2x per week 10 km hardlopen is leuk maar als je dat alleen doet als het niet regent is je hond vervelend wanneer je een keer niet gaat. Ik heb op een teckel gepast en dat zijn ook jachthonden die vocaal zijn. En ik kan je vertellen dat als je daar niks mee doet je hem na een paar dagen echt ZAT bent. Joelen, treiteren en negatief aandacht vragen bedenken ze heel snel. En ik heb écht geduld.

En alleen wandelen aan een riempje helpt dan niet. Dan moet je werken. Fysiek en met het koppie.

Zou me als ik jou was ook verdiepen in hersenwerken.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:35

paardje87 schreef:
tinkergirl89 schreef:

De ouders komen niet uit een werklijn voor zover ik begreep maar worden nu wel als werkhonden gebruikt! De pups komen uit een kennis kring. Ze zijn ook geen erkende fokkers maar meer kwam dit uit gelegenheid.

Wel dankjewel voor je reactie! Altijd nuttig om vanuit verschillende hoeken ervaringen te horen. Wat maakt het naar jouw idee dat na de puberfase er geen recall zeg maar meer op zit?

Bij ons was het echt het jachtinstinct wat met die pubertijd zo heftig de overhand nam. Alle prikkels, alle geurtjes etc maakte bij onze honden dat er opeens bananen in hun oren zaten.
We zijn er verschillende wel ooit een halve dag kwijt geweest. (gelukkig maar een halve dag, vrienden hebben ook verhalen meegemaakt van dagen!! en dan zo'n onschuldige kop opzetten van "was leuk baasje, maar waar was jij dan nou?" )

Dus vooral instinct in combinatie met stront eigenwijs en typisch husky hahaha (met de uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) :')

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:39

Check ook even of de ouders getest zijn. Bij pretnesten zie je toch vaak oogproblemen. Sowieso is het fijn als je weet dat de ouders geen erfelijke problemen doorgeven.
Sommige pretfokkers zeggen dat de dierenarts hun hond gezond gekeurd heeft maar dat is dan op basis van de jaarlijkse check bij de enting. Ik zou even gericht vragen naar ogen, heupen, ellebogen en rug. Het liefst zelfs DNA/Embark resultaten.

Ik doe dogsurvivals en canitrail met mijn hond. Daar zijn husky’s ook heel geschikt voor. Ook voor canicross. Ik vind het zó leuk om te doen, ik loop vrijwel nooit meer hard zonder hond en heb mijn pup er nu op uitgezocht.
Er zijn ook workshops te volgen en het is heel makkelijk instappen als beginner. Je moet alleen even wachten tot ze 1 zijn :D
Oh en ik houd me met mijn fitte, gezonde sportpups nooit aan de 5 minuten regel. Gewoon wandelen tot ze moe zijn.

Hier trouwens ook een hond die na 10 maanden niet meer vlot terugkwam en op boevenpad ging. Ik woonde toen in de bergen van Zuid Frankrijk en hij liep eigenlijk nooit aan de riem. En toen werd ik gebeld door iemand aan de andere kant van de berg dat mijn hond in zijn kippenhok zat :+

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 18:47

Lisitano schreef:
Check ook even of de ouders getest zijn. Bij pretnesten zie je toch vaak oogproblemen. Sowieso is het fijn als je weet dat de ouders geen erfelijke problemen doorgeven.
Sommige pretfokkers zeggen dat de dierenarts hun hond gezond gekeurd heeft maar dat is dan op basis van de jaarlijkse check bij de enting. Ik zou even gericht vragen naar ogen, heupen, ellebogen en rug. Het liefst zelfs DNA/Embark resultaten.

Ik doe dogsurvivals en canitrail met mijn hond. Daar zijn husky’s ook heel geschikt voor. Ook voor canicross. Ik vind het zó leuk om te doen, ik loop vrijwel nooit meer hard zonder hond en heb mijn pup er nu op uitgezocht.
Er zijn ook workshops te volgen en het is heel makkelijk instappen als beginner. Je moet alleen even wachten tot ze 1 zijn :D
Oh en ik houd me met mijn fitte, gezonde sportpups nooit aan de 5 minuten regel. Gewoon wandelen tot ze moe zijn.

Hier trouwens ook een hond die na 10 maanden niet meer vlot terugkwam en op boevenpad ging. Ik woonde toen in de bergen van Zuid Frankrijk en hij liep eigenlijk nooit aan de riem. En toen werd ik gebeld door iemand aan de andere kant van de berg dat mijn hond in zijn kippenhok zat :+

Klinken als super leuke ideeën! Ik ga me er zeker even inlezen, dankjewel!

Ouders zijn niet getest, dit staat ook in het koopcontract. Dit is een risico dat we nemen maar wel aanvaarden. We hebben al een uitgebreide verzekering afgesloten voor haar zodat mocht er wat zijn veel wordt gedekt (90%). Ook gaan we die zelfde week ook naar onze eigen dierenarts voor een volledige controle etc om zo dingen uit te sluiten ondanks dat ze ook volledig wordt gecontroleerd door de dierenarts voordat ze naar ons gaat. Mochten er dan toch dingen naar voren komen zijn wij er aan de hand van het koopcontract gerust op dat dit onderling goed geregeld kan worden. Maar nogmaals we zijn ons zeker er van bewust dat beide ouders niet getest zijn volgens het contract maar hoeven hier geen commentaar op omdat we onze keuze al hebben gemaakt dat we haar nemen en dit aanvaarden dat er een risico bij komt. Ook al weet ik dat alle adviezen meer dan goed bedoeld zijn! We hebben er lang over nagedacht en veel overleg met verschillende er over gehad en hebben toch wel overwogen die knoop doorgehakt.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:04

Nouja het zijn niet alleen de kosten die er bij komen als er problemen zijn hè. Het is niet zo dat als je betaalt, het zomaar verdwijnt. Wij zijn met een van onze huidige honden maanden bezig geweest erachter te komen dat hij ED had (was toen geen verplichte test bij het ras maar naar aanleiding van o.a. de problemen met het nest van onze hond wordt het nu wel vaker gedaan). Vervolgens een zware operatie met een revalidatie waarbij hij 6 weken benchrust moest; we mochten hem alleen naar buiten tillen voor zijn behoefte (dus daar waren we wel heel de dag zoet mee, weinig kunnen werken die periode). Daarna nog lang bezig geweest hem op orde te krijgen zowel fysiek als mentaal en mijn agility en dogsurvival plannen konden de prullenbak in. Hij houdt nu nog steeds niet van aanrakingen door alle onderzoeken toen.

Maar jullie hebben je keuze gemaakt en jullie zijn verliefd op de pup dus het gaat gewoon gebeuren (en dat begrijp ik helemaal). Goed dat je om ervaringen hebt gevraagd, ik denk dat de verhalen in dit topic representatief zijn voor wat je kan verwachten en waar je op moet letten. Nogmaals veel succes en plezier met jullie pup!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:06

Ik verbaas me ook flink over de prijs die je betaalt voor je ongeteste pup. My god := Daar kan je bijna twee geteste pups voor kopen.

Echt TS, denk er nog eens goed over na en vraag ook je vriend goed waarom hij precies een husky wil... Ik vrees voor het wild en schaapjes die in jouw omgeving wonen -O-