Een hond als je niet ver kunt wandelen ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:58

anjali schreef:
marleen_usar schreef:
Fietsen kan maar dan moet het geen klein ras zijn.

Dat lijkt me best gevaarlijk,want als de hond opzijspringt trekt hij je toch om?

Dat staat en valt allemaal met opvoeding. Ik fiets dagelijks met twee honden aan de hand en soms nog een derde erbij. Van jongs af aan (maand of 10/11 rustig beginnen) aanleren en ze weten niet anders. Lopend zou hetzelfde gelden toch? Als je hond dan goed opzij springt, trekt hij je ook om.

Is dat niet een optie voor je TS? Om te fietsen? Desnoods in een bakfiets en dan los in het bos als het niet lukt om met een hond aan de hand te fietsen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:02

Ik zou eerst je conditie verder opbouwen totdat je meerdere keren per dag een stukje kumt wandelen.
Al is het bij wijze van spreken 2-4x per dag naar het dichtstbijzijnde veldje, 1-2x per dag 10-15 minuutjes en een paar keer per week een half uur tot een uur (desnoods met veel pauzes tussendoor of bijvoorbeeld een hondenuitlaatservice inschakelen). :)
Uiteraard moet je dat wel aanvullen met bijv hersenwerk en in/om huis wat bezigheden aanbieden (gehoorzaamheidsoefeningen doen, taakjes geven, betrekken bij jouw eigen bezigheden etc).

Ikzelf heb 2 honden waarvan de Shih Tzu met 4x daags ff naar het dichtstbijzijnde veldje lopen en verder lekker in/om huis aanrommelen prima tevreden is.
Dom kunstjes aanleren, beetje aanklooien met een knuffel, kluiven en verder lekker bij je liggen of in de vensterbank naar buiten zitten kijken zijn zijn favoriete bezigheden en mee op stap gaan naar een terrasje, tuincentrum of op bezoek vermaak je hem ook mee.
Echter moet die met een beetje warm weer in de buggy omdat hij voor het eind vd straat instort van ellende. :knuffel:

De Keeshond is een ander geval, das een blikje redbull op springveertjes. :+
Met mijn energietekort ben ik nu ook verder aan het opbouwen qua afstanden lopen, daarnaast gaat ze 1-2x per week naast de fiets en ik laat haar ong 2x per week op een omheind veld uitrazen.
Verder geef ik haar taakjes, speelt ze met de Shih Tzu en focussen we ons op rust in huis. :)

betadine

Re: Een hond als je niet ver kunt wandelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:10

Genoeg honden die niet pressé veel moeten lopen. Ik zou met je eisenlijst het asiel inlopen. Er zit vast wel een hond die door een of andere reden minder beweging nodig heeft. Eventueel een oudje die al blij is met een over en weer rondje aan de voordeur ?
Vind het in ieder geval geen gekke eis van je. Niet iedere hondenliefhebber is een wandelaar en dat betekend niet meteen dat die hond ongelukkig is. Echt afhankelijk van type hond.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:13

Er zijn al heel veel tip gegeven, ik heb niet alles bijgelezen maar hoe is je thuissituatie?
Heb je een ruime tuin etc? Losloopveld in de buurt of bijvoorbeeld een bos/park waar je met de auto naar toe kan?

Daarnaast zijn er inderdaad honden die niet veel hoeven te wandelen. Zo hebben wij een hondje uit curacao niet geadopteerd omdat hij vanwege de nasleep van een oude verwonding niet ver kon lopen.
Hij was verder helemaal gezond en super lief, maar zoiets zou bijvoorbeeld ook geschikt zijn.
Heel erg afhankelijk van de situatie en hond dus.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 15:15

Dani schreef:
Als je echt maar 10min per dag kunt wandelen, en zelfs dat niet altijd red...dan denk ik niet dat dat eerlijk is naar een hond. Een tuin is fijn maar biedt niet de prikkels en beweging van een wandeling. Nu kun je stilstaand bijv. apporteerspelletjes doen, maar de honden die dat leuk vinden zijn vaak juist weer niet de honden die genoegen nemen met weinig uitdaging.

Ook kleine hondjes willen 'hond' kunnen zijn, lekker rennen, nieuwe geurtjes opsnuiven, contact met andere honden hebben. Oude honden hebben misschien minder beweging nodig maar wel vaker een poep- en plasrondje. Plus dat ze vaker gewrichtsproblemen hebben en dan is regelmatige beweging juist belangrijk.

Voor de duidelijkheid ik wandel nu max 10 minuten in 1 keer. Maar ik kan daarnaast nog wel korte stukjes lopen. als in 5 minuten ofzo paar keer per dag.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:20

@ Maris, als je in een woonwijk woont waar je met 5 minuten alleen maar wat stoepjes mee kan pakken, hebben die 5 min. een totaal andere waarde dan dat je binnen die 5 minuten naar en park of losloopveldje kunt lopen waar je hond lekker even kan rausen en dat je daarna weer terug kan. Dus naast de tijd, 5 min/10 min. etc zou ik ook kijken naar de uitdaging die je hond krijgt binnen die 5 of 10 minuten. Je hond heeft misschien meer aan 5 min. spelen dan aan 10 min. lopen over de stoep, bij wijze van spreken.

overigens zie ik je neerzetten, in de winter zie ik mezelf nog niet bij water zitten. Ik ken je situatie natuurlijk niet, en oordeel daar verder niet over, maar je hond zal toch ook in weer en wind naar buiten moeten. Hoe sta je daar tegenover? :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:35

Ik vind ook dat de meeste honden echt de uitdaging nodig hebben van buiten, lekker andere omgevingen, stukken lopen, snuffelen, met 5 min kom ik ongeveer tot het eind van de straat, zelfs met een oude hond vind ik dat heel kort :o . Met een scoot mobiel heb je dan al veel meer opties. Of inderdaad toch kijken voor een oudere hond die zelf niet meer zo mobiel is. Als je geduld hebt is er vast wel zo'n hond te vinden. Een uitlaatservice kan misschien ook maar is wel duur of misschien is er in de buurt iemand die heel graag met een hond wilt wandelen?

Ik lees ook de fiets maar ik heb eroverheen gelezen of fietsen wel een optie is, daarbij moet een hond dat ook leren het is niet opstappen en gaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:41

Als je in die 10 minuten bij een parkje of groenstrook / stuk bent waar honden los mogen ben je al een heel eind hoor. En wat je zegt, met een hondje lopen is toch een stuk motiverender dan zonder :)

Ik heb mijn hele leven al honden en heb ook een periodes gehad dat ik erg weinig kon lopen. Sterker nog heb er nu weer een door voetproblemen :+ maar hondenuitlaat en park vlakbij (en hond die apporteren en andere honden helemaal geweldig vindt) maken veel goed.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:56

Ik denk eerlijk gezegd dat het de grens opzoeken is van of het nog wel eerlijk is naar een hond toe of niet. Als je echt max 1x per dag 10 minuutjes red, dan is dat zelfs voor honden die minimale beweging nodig hebben niet genoeg. Een hond wil ook gewoon even rondsnuffelen, zien waar hij zijn behoefte kan doen etc. Stel dat je 1x per dag 10 min red, en 3x 5 minuten, dan nog betekent dat maar 25 minuutjes per 24 uur waarop je hond even uit huis/tuin is.
Er zijn weinig honden die je daar blij mee maakt. Misschien toch inderdaad een kat overwegen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:57

Daarnaast, stel je neemt een pup dan zul je toch wel bij machten moeten zijn om 10x per dag met pup naar buiten te gaan voor een plasje.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:00

Goof schreef:
Als je wel kleine uitlaatrondjes kunt doen, kun je voor de langere wandelingen eventueel een uitlaatservice oid inschakelen. Of buren/ kennissen/ vrienden/familie die hem meenemen.

Verkijk je niet op het formaat hond trouwens; mijn chihuahua loopt moeiteloos 16 km met me mee en staat dan nog te springen om iets leuks te gaan doen, terwijl mijn labrador het liever bij een uurtjes spelen met hondenvrienden houdt.

Ik denk wel dat bijvoorbeeld Franse en Engelse bulldoggen en andere ongelukkig gebouwde hondjes (no offence) makkelijker afkunnen met minder beweging.

Wij hebben een Duitse Herderwerklijn en 2 Franse, maar ook de Franse Bulldogs lopen met gemak een uurtje mee en vinden het ook leuk om te lopen. :j

Als je toch graag een huisdier wilt maar slecht kan lopen, misschien dan voor een kat gaan?

De ééne hond is de andere hond niet, maar de meeste honden vinden minstens een half uurtje lopen toch wel fijn. Ook om te kunnen snuffelen en lekker buiten te zijn.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 03-09-21 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:01

Misschien een wat oudere kleine hond? Er zijn echt wel honden die niet van wandelen houden en liever thuis of in de tuin zijn.
Wij hebben 2 chihuahua’s en daar loop ik echt lange stukken mee. Hier in de buurt zijn er best wat mensen met een chihuahua en die lopen naar het grasveldje aan de overkant en hup weer naar huis. En dan klagen dat een chihuahua zo druk is in huis -O-

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:03

@frensje: Maar 5 minuten is echt heel kort… dat is bij ons oversteken, hond een plasje laten doen en weer terug naar binnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:08

Iriscope schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat het de grens opzoeken is van of het nog wel eerlijk is naar een hond toe of niet. Als je echt max 1x per dag 10 minuutjes red, dan is dat zelfs voor honden die minimale beweging nodig hebben niet genoeg. Een hond wil ook gewoon even rondsnuffelen, zien waar hij zijn behoefte kan doen etc. Stel dat je 1x per dag 10 min red, en 3x 5 minuten, dan nog betekent dat maar 25 minuutjes per 24 uur waarop je hond even uit huis/tuin is.
Er zijn weinig honden die je daar blij mee maakt. Misschien toch inderdaad een kat overwegen?

Daar ben ik het wel mee eens.
En hou er ook rekening mee dat een oudere hond vaak juist vaker naar buiten moet omdat ze soms minder controle over hun blaas krijgen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:19

Wiwabalia schreef:
@frensje: Maar 5 minuten is echt heel kort… dat is bij ons oversteken, hond een plasje laten doen en weer terug naar binnen.

Ja 5 minuten is veeeeel te kort. Dat zijn idd mensen die alleen even oversteken. Ik wandel in de ochtend ongeveer 30 minuten. In de middag vaak een rondje polder of bos van ongeveer 5 km en in de avond nog een klein rondje.
Moet wel zeggen dat onze ene chihuahua absoluut niet van regen houdt. Dan zijn het korte stukjes maar dan doe ik in huis nog verstop spelletjes oid.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:59

Ts zou een ander huisdier, eentje die niet uit hoeft, ook een optie zijn?

En hoe bewerkelijk mag een dier zijn?
En wil je ermee knuffelen of is er naar kijken ook goed?

Katten, vogels, vissen, reptielen, ratten, hamsters, muizen, wandelende takken er is zoveel keus.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:05

luuntje schreef:

Katten, vogels, vissen, reptielen, ratten, hamsters, muizen, wandelende takken er is zoveel keus.

Een kat ligt het meeste voor de hand natuurlijk, maar een leuk hangoorkonijntje kan ook los in de kamer. Konijnen zijn best goed zindelijk te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:11

Dan zou ik in jouw geval geen hond nemen. Leuk voor jou, maar minder voor de hond. Tien minuten en her en der nog 5 minuten en in de winter misschien wel helemaal niet, vind ik persoonlijk niet eerlijk naar de hond. Als je noemt, ik heb een tuintje met een goed hek, verwacht ik ook daar niet veel ruimte en ook niet fijn als de hond daar niet zijn ei kwijt kan. Dus ik zou zoeken naar een ander huisdier.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-21 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:25

Toen ik met mijn been omhoog zat was ik afhankelijk van iemand die mijn honden uit liet. Zelf merkte ik niet dat ze druk waren, maar ze konden in de tuin.Maar als ze hun riem zagen dansten ze door de kamer, 5 of 10 minuten is echt te weinig als ut laat tijd

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:27

imaudy schreef:
luuntje schreef:

Een kat ligt het meeste voor de hand natuurlijk, maar een leuk hangoorkonijntje kan ook los in de kamer. Konijnen zijn best goed zindelijk te krijgen.

Konijnen houden binnen is iets waar je ontzettend goed over na moet denken. Behalve dat je er twee moet nemen heb je dus de kans dat ze niet zindelijk worden. Meeste konijnen zijn goed zindelijk te krijgen maar veel ook niet, dan moet je dus accepteren dat je veel plasjes en poepjes op moet ruimen

Een kat is veel minder werk dan twee konijnen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:32

Ik snap je gedachtegang voor een hond, maar als je kijkt naar je eigen beperkingen en naar de behoeftes van een hond is het voor nu geen super combinatie. Ook al zou je gaan voor een oudere hond die minder fanatiek is dan een oudere komt ook voor een oudere hond de tijd dat ze vaker naar buiten moeten omdat ze het allemaal minder lang op kunnen houden.
Kan je niet een hond in de buurt uitlaten voor een baasje die zelf minder tijd heeft? Dan heb je niet dat je meerdere malen per dag uit moet maar kan je toch wandelen.
Andere huisdieren zijn ook geen optie?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:39

marleen_usar schreef:
Toen ik in het gips zat ging ik met de scootmobiel ik weet niet of jij die ook hebt? En ik denk hoe kleiner de hond des te minder beweging hebben ze nodig.

Nee, juist kleine honden kunnen heel energiek zijn, en juist veel beweging nodig hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:41

In het geval van 1x 10 minuten en nog 2-3x 5 minuten zou ik geen hond nemen. 3x 10 minuten is het absolute minimum in mijn ogen, naast spelen in de tuin en hersenwerk. Dan zou ik verder kijken naar diersoorten die dit niet nodig hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 21:22

Wel verschillende meningen allemaal. Hmm is ook precies de reden dat ik twijfel. Een pup gast het zowieso niet worden, dat lijkt me logisch.
Voordeel is wel dat ik met 5 passen in de polder sta, dus geen stoep wandelen.ik ben echt een hondenpension. Ik zie niet zoveel in een poes. Wat zie je die nou per dag ?
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:29

Ligt aan de kat, ik heb er hier 4 lopen en zijn allemaal totaal verschillend. Maar ik zie ze allemaal wel regelmatig, ze slapen wel veel ja, maar je hoeft toch ook niet hele dagen met een dier in de weer te zijn.

Complimentje dat je er zo goed over na denkt trouwens!