Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ro0sje schreef:Ik was geen katten mens dacht ik. Mijn man wel. Zo hadden we altijd wel een kat. Twee jaar terug overleed onze hoog bejaarde asielkat.
Toen kwam er een Noorse boskat kitten bij ons wonen. Ik was meteen stapelgek op haar. Velen zullen het ontkennen, sommige wel herkennen; het karakter van een ras kat is echt anders dan een htk kat.
Ons Noortje heeft een nestje gehad in de hoop dat daar een poesje bij zou zitten, dat we dan zouden houden. Ze had een geweldig mooi nestje maar er zat maar 1 poesje bij, welke een kopie was van har moeder. Ik wilde juiste graag een andere “kleur”. De katertjes die ze kreeg waren rood, blauw/wit, en crème rood.
Alle kittens verhuisden naar een liefdevol huisje maar ik miste ze enorm. En zo kwam er ineens onverwachts snel een ragdoll kitten bij.
En ik ben zo gek op ze. Ben echt een crazy cat lady geworden. Heerlijk. Ik wil nooit meer zonder katten in huis.
De kosten vallen mee. Zeker als je het houden van paarden gewend bent zoals de meeste hier haha.
Soepblik schreef:Wij hebben toevallig vandaag onze eerste eigen kat opgehaald!altijd katten gehad bij mijn ouders, en toen ik ging samenwonen met vriend miste ik het erg. Uiteindelijk na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt.
[ [url=m/jH00WP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze is een 5 maanden oude rescue uit Portugal, woonde een maand bij een ander meisje maar die bleek allergisch te zijn. Inmiddels is ze al een middagje thuis en ligt momenteel tussen ons in op de bank te dutten. We zijn helemaal verliefd.
[ [url=m/cwE1XD.jpg]Afbeelding[/url] ]
IsaCalixa schreef:Vjestagirl schreef:Ik heb drie pluizige vrienden in huis.
Qua kosten moet je ongeveer denken aan zo'n €350 per jaar. Dat is voer, dat zijn entingen, dat zijn vlooiendruppels, wormen pipetjes etc. Mocht er een keer iets gebeuren dan komt er (net als bij een paard) natuurlijk nog wat bovenop.
Ik voerde eerst gewoon supermarktvoer, maar ben door de gevoelige maag van kat 1 over gestapt op Royal Canin brokjes, en die vind ik ideaal. Al mijn katten hebben een voerautomaat: de oudste eentje die 3x per dag op gezette tijden een vooraf ingestelde hoeveelheid voer geeft (een Catmate C3000) hier kan tot 2 maanden aan voeding in opgeslagen worden. De twee jongsten hebben een automaat die alleen zij zelf open kunnen maken (een Surefeed), dit om te voorkomen dat de oudste hun eten opvreet. Die moet ik ongeveer eens in de 2 à 3 dagen vullen voor de volwassen kat.
Herrie maken 's nachts doen ze helemaal niet, ze komen hooguit lekker bij me liggen op bed, maar ik ben nog nooit wakker van ze geworden.
En soms lijkt het een beetje alsof ze verkeerd gemonteerd zijn
[ [url=m/K1ZrKY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo'n voerautomaat klinkt wel ideaal! Vooral als je eens een dagje weg bent of zo.
Fijn dat ze bij je op bed komen liggen![]()
Als hier (hypothetisch gezien) een kat zou komen wonen, moet ik ook 's nachts met de kat dezelfde ruimte delen, gezien het bed in eenzelfde ruimte staat. Het zou dan dus niet handig zijn als de kat dan 's nachts de boel op stelten gaat zettenMaar "als" ik dus een kat zou nemen, zou ik ook een oudere nemen (geen kitten of 1 jarige zoiets), en bij aankoop goed navragen hoe het karakter is. Eentje die gewoon lekker z'n ding doet, ergens gaat slapen en af en toe op schoot komt, lijkt me prima
Boras schreef:Mensen en dieren horen niet 24 uur per dag/7 dagen per week/ 52 weken per jaar binnen opgesloten te worden. Een wezen dat nog zo dicht bij de natuur staat als de kat al helemaal niet.
Absolute voorwaarde vind ik dat de kat dagelijks op een goede manier naar buiten kan en mag. Zonder dat de buren er overlast van hebben. Daarmee maak ik me niet populair. Maar honden sluiten we niet op, dat zouden we met katten ook niet moeten doen. Dat gaat finaal tegen hun natuur in, hoe knuffelig en gezellig ze ook zijn. Het zijn katten.
Ik heb een kat van 17 jaar alweer. Helaas ben ik allergisch geworden voor haar, maar ze mag blijven tot haar einde, omdat ze erg eenkennig is. Ze is klein en slank en eet niet zo veel. Ze heeft een goed kosthuis: ze krijgt (een beetje) kattenmelk, droge brokjes en natte brokjes. Dat zijn de kosten niet, vind ik.
Dierenartsen kosten altijd geld. Gelukkig is onze kat altijd goed gezond geweest en nog. De jaarlijkse vaccinatie en een goede vlooienband zijn wel relatief hoge uitgaven.
Ik dacht na altijd honden gehad te hebben dat een kat minder vuil zou geven in huis. Maar daar ben ik van terug gekomen. Meer vind ik.
Een kat verliest best veel haar (liefst elke dag stofzuigen hier) en springt veel meer van dingen op en af dan een hond. Regelmatig borstelen/kammen is aan te raden, dat gebeurt hier te weinig en daarom meer haar in huis.
De kattenbak moet je goed bijhouden anders krijg je zo'n typische kattenbaklucht in huis die jou zelf misschien niet (meer) opvalt, maar je bezoek welOnze kattenbak staat in de berging, die enige plek in huis die ik een beetje hygiënisch en acceptabel vind voor een dierentoilet. Maar dat is persoonlijk.
Dat is allemaal bij te houden. Waar ik echt een hekel aan heb, is vieze pootje op de muur: van de grond ergens op en af springen en dan even die pootjes tegen de muur. Er valt niet tegenop te sausen natuurlijk, en afwasbare verf blijft bij intensief poetsen ook niet ideaal heb ik gemerkt.
En ja, niet iedere kat doet het, maar de mijne wel: ondanks een prachtige krabpaal soms krabben aan de bank. Die zie er echt niet meer uit (lijkt wel harig in plaats van van leer) en ik schaam me voor bezoek. Maar er komt pas een nieuwe bank als de kat er niet meer is, dat zul je begrijpen.
Verder heeft onze kat steeds regelmatiger (maar ze is dan ook al een bejaarde dame) ongelukjes in huis. Dat ligt niet alleen aan de leeftijd. Ze maakt regelmatig haar maagje leeg. En 's nachts kun je haar niet snel naar buiten doen als ze het welbekende geluid begint te maken. Ook ligt er wel eens wat poep buiten de kattenbak, soms ook wat verder weg. Ik heb geen moeite mee om dat op te ruimen, mijn man haat het![]()
Ik heb onze kat genomen tegen de muizen en ik ben als hondenmens katten echt gaan waarderen. Juist omdat ze nog zo eigen/natuurlijk zijn. Heb je de (buiten-)ruimte, dan zeg ik doen