Koe abnormaal of niet ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:19

ach ja, dat soort opmerking als die van Palmera worden regelmatig gebruikt door de fanatieke vegetariërs/vegenisten.
Maranta, is dat gewoon in Nederland? Als er helemaal niet ingegrepen wordt dan zou ik eens via FB een openbaar berichtje op de NVWA site zetten. Hypocriet gedoe over dat slachthuis, iemand mishandelt daar dieren, hele toko gaat op slot. En zo'n 'boer' waar jij het over hebt, die mag gewoon door? Klopt van geen kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:28

Kinke schreef:
ach ja, dat soort opmerking als die van Palmera worden regelmatig gebruikt door de fanatieke vegetariërs/vegenisten.
Maranta, is dat gewoon in Nederland? Als er helemaal niet ingegrepen wordt dan zou ik eens via FB een openbaar berichtje op de NVWA site zetten. Hypocriet gedoe over dat slachthuis, iemand mishandelt daar dieren, hele toko gaat op slot. En zo'n 'boer' waar jij het over hebt, die mag gewoon door? Klopt van geen kant.

Ja is gewoon in Nederland. En het klopt ook van geen kant.

Openbaar berichtje is idd ook nog een optie. Bedankt voor de tip.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:29

Wat erg dat zoveel mensen gewoon wegkijken... Jullie zeggen dat het dier vervoerd word, maar je weet niet waarnaartoe, dat kan toch net zo goed nog slechtere omstandigheden zijn? Wat kan het kwaad dat er iemand even gaat kijken naar de koeien en ingrijpt waar nodig?
Ik vraag me dan af hoe je denkt, want ik zou mezelf niet kunnen vergeven als ik dat gewoon negeer met het idee; het komt wel goed & hij word vervoerd naar de dierenarts. Dat zijn dingen die mijn moeder mij zou kunnen vertellen als klein kind, om mij geen zorgen te hoeven maken.
Ik hoop dat meer mensen zoals ts hier meldingen van zou maken zodat er even word nagekeken waarom het dier er zo uit ziet en waar hij evt. vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:43

Anastasia24 schreef:
Wat erg dat zoveel mensen gewoon wegkijken... Jullie zeggen dat het dier vervoerd word, maar je weet niet waarnaartoe, dat kan toch net zo goed nog slechtere omstandigheden zijn? Wat kan het kwaad dat er iemand even gaat kijken naar de koeien en ingrijpt waar nodig?
Ik vraag me dan af hoe je denkt, want ik zou mezelf niet kunnen vergeven als ik dat gewoon negeer met het idee; het komt wel goed & hij word vervoerd naar de dierenarts. Dat zijn dingen die mijn moeder mij zou kunnen vertellen als klein kind, om mij geen zorgen te hoeven maken.
Ik hoop dat meer mensen zoals ts hier meldingen van zou maken zodat er even word nagekeken waarom het dier er zo uit ziet en waar hij evt. vandaan komt.

Een koe op een trailer gaat niet naar de veearts hoor.
Ik heb net al uitgelegd waarom ik dit soort situaties geen melding doe. Bij diertransport waar dierenwelzijn in geding is, zoals iemand net de varkens noemde in een te hete vrachtauto, dan bel ik wel degelijk.

In dit geval weet je helemaal niets van de omstandigheden, nop. Was dan de trailer achterna gereden als men zo begaan was dat het dier niet naar het slachthuis werd getransporteerd. Dat zou ik dan doen. Werd het uitgeladen in een wei met magere koeien, dan zou ik ook bellen.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:39

Bij de meeste inbeslagnames van verwaarloosde dieren vraag ik mij af hoe het zover is kunnen komen, en of er dan niemand iets gemerkt had.

Goed dat je melding hebt gedaan. Is er hier niets aan de hand, zoveel te beter, maar beter gewoon zeker zijn.

Kinke

Re: Koe abnormaal of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:50

vaak wordt er genoeg opgemerkt. Weet niet hoe het in Belgie is, maar hier moet de kadavers zo ongeveer op het erf liggen voor er ingegrepen mag worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:55

Mijn man heeft jaren geleden eens moeten helpen bij het ophalen van koeien uit zo'n situatie. Was verschrikkelijk. Ging onder politie begeleiding. Alle helpers waren compleet aangeslagen. Ik kots dus van iedereen die zegt dat boeren niks om hun dieren geven etc. Rotte appels vind je overal, dus iedereen die boeren maar over 1 kam scheren is niet goed bij z'n verstand.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:04

Kinke schreef:
Mijn man heeft jaren geleden eens moeten helpen bij het ophalen van koeien uit zo'n situatie. Was verschrikkelijk. Ging onder politie begeleiding. Alle helpers waren compleet aangeslagen. Ik kots dus van iedereen die zegt dat boeren niks om hun dieren geven etc. Rotte appels vind je overal, dus iedereen die boeren maar over 1 kam scheren is niet goed bij z'n verstand.

Jij bent zo ontzettend zuur altijd. Niet iedereen is tegen de boeren hè. Ik denk dat 95% van de boeren inderdaad om de dieren geeft, en wat je zegt, hufters heb je overal.

Maar waarom moet zo’n reactie? Niemand scheert hier boeren over 1 kam.

Zo’n vijandige opstelling lijkt me lastig, zeker omdat we tegenwoordig nou eenmaal met een meekijkende maatschappij te maken hebben.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:06

Binoche schreef:
Bij de meeste inbeslagnames van verwaarloosde dieren vraag ik mij af hoe het zover is kunnen komen, en of er dan niemand iets gemerkt had.

Goed dat je melding hebt gedaan. Is er hier niets aan de hand, zoveel te beter, maar beter gewoon zeker zijn.

Er zit een wereld van verschil in of koeien zo in een trailer staan of bij een boer op locatie.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:10

Kinke schreef:
vaak wordt er genoeg opgemerkt. Weet niet hoe het in Belgie is, maar hier moet de kadavers zo ongeveer op het erf liggen voor er ingegrepen mag worden.

Dat komt echt door de wetgeving.
De controleurs willen wel en die steken ook heel veel werk in de bewijzen die ze moeten overleggen maar dan zijn ze des te meer teleurgesteld als het met een tik op de vingers afgedaan wordt.
Daarbij wil je niet weten hoeveel meldingen er binnenkomen waarop gecontroleerd wordt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:34

Zuur? Ik ben nooit zuur, je kent me overduidelijk niet.
Zat van de ontelbare reacties op bijvoorbeeld social media, of ingestuurde brieven in de krant....hartstikke klaar ermee. Maar misschien moet je zelf veehouder zijn om dit zo te ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:35

Wetgeving moet ook echt anders. Dieren als dingen zien en daarmee ook weinig status geven, vind ik echt achterhaald.

Over generaliseren gesproken en vijandigheid of zuur, niet iedereen die dit specifieke geval niet zou melden ziet een koe als biefstuk of kijkt altijd weg.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:37

pillow schreef:
Binoche schreef:

Er zit een wereld van verschil in of koeien zo in een trailer staan of bij een boer op locatie.

Dat vind ik dus niet. Tenminste, dat hoeft niet. Waarom staan ze niet in een betere conditie op die trailer?

Nou, dat kan dus een acceptabele reden zijn of niet. Dus melden en dan kan dat uitgezocht worden en is het goed of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:56

Onze veehandelaar heeft ook wel eens vetweiders, koeien die zo niet naar de slacht mogen om wat voor reden dan ook. Komen ook vaak erg mager bij hem, zijn vaak erg ziek geweest en dan geeft een koe zichzelf snel bloot. Die laat hij een paar maand in de wei lopen om dat zelf naar de slacht te brengen als ze weer mogen. Soms als wij een koe naar de slacht willen en hij heeft het rustig, haalt hij ze ook op met een tweepaardstrailer, maar 9 vd 10 keer zijn ze gust en daardoor moddervet (bcs van 4+) als ze weggaan. En dat terwijl we Holsteins melken, die 'magere' koeien ;)

Krijg je ook een melding als er wat met jou melding gebeurd of is het melden en dan gissen wat ermee gebeurd?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 17:40

Geen idee of er iets met mijn melding wordt gedaan en of ik daarover iets ga horen. Ik hoop enkel dat er een goede verklaring voor is en de andere dieren waar ze vandaan komt wel een normaal gewicht hebben. Moest ik deze in een kudde zien staan met gezonde dieren zou ik geen melding maken, maar in dit geval vond ik de koe er te slecht uitzien om niets te ondernemen.
En over het biefstuk verhaal. Ik vind holsteins echt topvlees. Neemt niet weg dat een koe goed verzorgd moet worden voor het eindstation en voor ze verkocht worden om vet te mesten en dan kan ik best aannemen dat er eens een ziek of oud dier tussen zit, maar in dit geval kan ik dit niet weten.