Piuni schreef:Het lopen gaat verbazingwekkend en onwerkelijk goed! Ik heb haar vandaag buiten het zicht van het grasveld gezet ('s avonds) en ze liep gewoon mee zoals ze overdag ook doet. De afgelopen weken zijn we veel aan de gang gegaan met het commando "hier" tijdens het spelen, maar nooit echt in een situatie toe moeten passen waarbij het nodig of lastiger was. Vandaag zijn we naar een super groot open veld geweest en hebben we daar wat rondjes aan de lijn gelopen, dit ging super goed. Soms was ze wat afgeleid maar als ik haar vroeg mee te lopen liep ze gewoon weer mee, er waren op een gegeven moment ook twee andere hondjes. Gevraagd of ze los mochten spelen en dat ging super goed. Uiteindelijk moesten we toch een keer weg en toen ik haar het commando gaf om te komen liet ze de honden direct in de steek en kwam ze als een dolle aan rennen en liep ze aan de lijn super goed weg van ze, zonder maar ook een keer om te kijken.
Het lijkt wel alsof ze eindelijk door heeft dat wandelen aan de riem gewoon leuk en gezellig is en alsof er een switch is omgegaan. Waar ik eerst de riem pakte keek ze een beetje angstig en nu komt ze gewoon rustig er naar toe gelopen. Ik ben in ieder geval superrr blij dat ze het vertrouwen en plezier in het lopen aan de lijn heeft gevonden.
Super fijn! Het is ook nog maar een pup, vergeet dat asjeblieft niet! Ze leren en ontdekken allemaal op een eigen tempo!
viphorse schreef:Gewoon een vraagje maar bouwen ze ook geen conditie op zodat ze ook minder moe worden ?
Wij hebben nu een cane corso pup van 11 weken en meneer mag niet verder van mij dan 2 veldjes ( 10 minuten ongeveer ) ondanks dat het best al een flinke jongen is.
Het is ook echt afhankelijk van het ras. Onze pup is nu een half jaar oud, ze zou nu dus 24 minuten mogen lopen per dag. Als ik me daaraan zou houden met deze BC pup had ik geen meubels, behang of geduld meer over. Die stapt één keer per week gewoon 10km mee en gaat dagelijks de normale rondes à 45 minuten mee. Daarnaast is ze thuis ook nog heel actief. Ze traint ook één keer per week 3 sessies a 5 tot 10 minuten mee voor agility.
Ze zat in een rugzak maar daar was ze al snel niet meer van gediend met alle problemen van dien, dat was het me niet waard en dus mag ze gewoon meewandelen met de rest. Deze pup is zo zelfverzekerd en sterk, die zou met 24 minuten diep ongelukkig en depressief worden. Ze heeft uiteraard een conditie opgebouwd maar die conditie zat er ook al in met 6 weken in het nest. Toen lagen ze al niet meer schattig een hele dag te slapen.
Onze eerste BC was helemaal niet zo, die vond een klein rondje door het veld helemaal prima en meer dan voldoende. Puppycursus één keer per week een half uur en die was total loss. Onze tweede en derde BC daarentegen waren erger dan de eerste maar minder heftig dan de pup nu. Al deze honden zijn volledig vrij op de foto's. Dus de beweging die ze zelf wilde hebben, hebben geen schade toegebracht.
Bij een Cane Corso zou ik dan wél weer voorzichtig zijn maar die zitten over het algemeen ook niet op hetzelfde energieniveau dan een Border Collie. Net zoals een Teckel niet. Een Sheltie daarentegen vaak wel weer maar daar moet je behoedzaam met bijvoorbeeld zand en onverharde wandelingen.
Zoals je ziet is die richtlijn al lang niet meer van toepassing, net zoals de slipketting die niet meer geaccepteerd wordt, of dat er niet meer lukraak gevaccineerd wordt.
Er worden continu onderzoeken gedaan en steeds worden er dingen aangepast. Maar voor nu is de beste tip die je kunt krijgen, kijk naar je pup! Niet naar de richtlijn.