Parkietje..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:12

Emj_23 schreef:
Hevonen, Cayenne is, volgens mij, de on-officiële bokt vogel-expert. Sepia zal vast niet de oorzaak van het probleem zijn en dat zegt ook niemand. Maar het draagt ook niet bij aan de oplossing.

Dank! Dat wist ik niet. Ik ben geen vogelexpert. Heb uiteraard wel de nodige vogels gehad, maar zal zeker niet stellen dat ik alles weet, integendeel. Alleen als ik lees dat iemand iets beweert over zout, trek ik dat na, omdat ik dat aspect van sepia niet kende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:21

Hevonen schreef:
Emj_23 schreef:
Hevonen, Cayenne is, volgens mij, de on-officiële bokt vogel-expert. Sepia zal vast niet de oorzaak van het probleem zijn en dat zegt ook niemand. Maar het draagt ook niet bij aan de oplossing.

Dank! Dat wist ik niet. Ik ben geen vogelexpert. Heb uiteraard wel de nodige vogels gehad, maar zal zeker niet stellen dat ik alles weet, integendeel. Alleen als ik lees dat iemand iets beweert over zout, trek ik dat na, omdat ik dat aspect van sepia niet kende.

Sepia is in mensentermen misschien niet heel zout, vogels kunnen extreem veel minder hebben en zeker voor de kleinere kromsnavels is het eigenlijk te zout :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:22

Oh, maar ik denk ook niet dat sepia het probleem is bij de parkiet van TS hoor!
Het is alleen voor vogels aantoonbaar niet gezond. Ook al is het zoutpercentage relatief laag, nog steeds is het te hoog voor vogels, zeker wanneer ze zo klein zijn als een grasparkiet. Dan is het sowieso al snel "te veel" natuurlijk ;)

En een expert wil ik mezelf echt niet noemen hoor! Ik leer ook nog bij! :o

Edit: Suzanne hierboven zegt eigenlijk precies hetzelfde :D Ze kunnen er op lange termijn nierproblemen door krijgen omdat die niet gemaakt zijn voor zoveel zout.

Haffie_lover

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 11:09

Ik heb gister meer dan een uur gefilmd tijdens zijn etenstijd om te kijken of hij goed eet en of zij plukt of zich te veel verzorgd. Dat was niet het geval gelukkig! :D Ook heb ik iets anders gezien waar ik blij van werd, ze was namelijk heel veel aan het spelen en met haar vriendinnetje aan het spelen en ook zelf met haar speelgoed. *\o/* Ook at ze heel goed. Vooral dat spelen maakt me blij want een maandje terug had ik ook gefilmd en had ze heel weinig gegeten en ook alleen maar rustig geslapen en ze was helemaal stil en ze zat toen ook best wel bol. Nu gaat het al een stuk beter *\o/* :D <3

Haffie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 14:18

Ik ga zaterdag waarschijnlijk even langs de vogelarts in Geldrop DierenGezondheidsCentrum, is dit een goede vogelarts? En hoe kan ik het best rijsen, Kan dat gewoon met de hele kooi en zijn maatje? We hebben helaas geen rijskooitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:00

Haffie_lover schreef:
Ik ga zaterdag waarschijnlijk even langs de vogelarts in Geldrop DierenGezondheidsCentrum, is dit een goede vogelarts? En hoe kan ik het best rijsen, Kan dat gewoon met de hele kooi en zijn maatje? We hebben helaas geen rijskooitje.

Ik zou toch even naar een dierenwinkel gaan en een reiskooitje/tasje halen. Deze zijn er vanaf €15.
Hun eigen kooi is niet bedoeld om te reizen. Stel je voor dat je ergens tegenaan stoot en hij gaat open of de bodem valt eruit, dan ben je je vogels kwijt...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:50

De dierenarts ken ik niet en tips heb ik ook niet, maar wil wel even benoemen dat ik het goed vind van je dat je die hulp inschakelt voor het diertje!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:52

Is dat bij Dr. Evers? Want die staat wel goed bekend en ik weet dat hij ergens in Geldrop zit.
Ik geloof wel dat hij binnenkort met pensioen gaat.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:21

Zelf niet te moeilijk doen over het reizen dan doen de vogels ook niet moeilijk. Ik zou ze gewoon beide in de normale kooi vervoeren. Misschien wel alle uitgangen extra beveiligen met een ijzerdraadje of een wasknijper of zo. En als je de kooi tilt altijd zo tillen dat de onderkant er niet onderuit zou kunnen vallen.

Haffie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 10:31

Hallo, ik wilde even wat vragen en wat zeggen.

Mijn parkietje ging weer flink achteruit helaas, hij was bijna helemaal kaal op zijn buikje :') echt zielig voor hem. Dus wij zijn toen naar onze dierenwinkel geweest want die man heeft zelf altijd parkieten gehad en weet er veel van en hij pakte mijn parkietje op (wat er heel zielig uitzag maar het was wel even nodig.) En hij zag zonder twijfel dat mijn vogel een extreme rui heeft waar hij wat moeilijk doorheen komt.

Door het oppakken is mijn vogel een beetje in de paniek als hij op me vinger zit, hij wilt snel terug, kijkt de heletijd snel om zich heen en ziet er gestrest uit, hoe kan ik dit oplossen?

Dus hij heeft voor ons vitamine bestelt. Beaphar Multi-Vitamine Vogels - Vogelapotheek. Maar er staat dat je het door het voer moet mengen 3 druppels. Ik heb dat dus gedaan maar de eerste keer schoot ik uit en had ik 7 druppels en dat leek me een beetje veel. dus opnieuw en nu zitten er netjes 3 druppels in maar het gaat beetje klonten (het voer.) Is dat erg?

En er staat dat ik dit dagelijks moet voeren maar niet hoelang, een week, 3 dagen, een maand of tot het flesje helemaal op is, weet iemand dat?

Ook ben ik vanavond weg naar mijn opa en oma en ik kom morgen terug, nu kunnen de vogel prima alleen zijn maar ik ben bang dat ze het eten niet lusten en het dan niet eten, zou dit erg zijn? En wat dan, blijven voeren of stoppen?

Hopelijk kan iemand me even helpen, groetjes van mij :P

(sorry voor zo veel vragen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 10:34

Een kale buik hoort niet bij de rui, ik denk zelf eerder aan plukken. Hoe groot is de kooi? Hoeveel speelgoed hangt erin? Hoeveel afleiding heeft ie?

Haffie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 10:42

Ja de kale buik is als het goed is van plukken maar de kooi is echt groot en er hangt voldoende speelgoed in. DE arts dacht dat het komt doordat ze in de rui is en dat kan blijkbaar jeuken en dat is waarschijnlijk de reden van het plukken. Maar de grote veren (pennen) komen niet door plukken.

Haffie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 15:38

Hallo, even een update!

Nadat ik bij de man van de dierenwinkel ben geweest werd mijn parkietje ondanks het vitamine alleen maar kaler en kaler. Toen heb ik toch besloten naar de vogelarts te gaan, die wist zeker dat het ze kruipersziekte was. Wat ik al vanaf het begin dacht.

Helaas is hier niks aan te doen, alleen kun je rekening met hem houden. Dus we hebben voor buiten de kooi laddertjes zodat hij overal bij kan waar de andere, wel vliegende, vogel ook bij kan. Maar dat ze een helemaal kalen buik heeft is niks aan te doen, helaas.

Verder gaat het goed met Kiko ( parkietje) ze speelt en drinkt goed maar ze eet wat minder. Omdat onze andere parkiet heel vaak en lang eet aan het voetbankje waar ze het liefs even zit mijne telkens te wachten. Maar er zijn nog 2 andere voerbakjes! Dus moet ik hier iets aan doen of gewoon laten?

En ook met het uit de kooi gaat het redelijk goed. Nu is voor het eerst 1 parkietje van ons uit zich zelf de kooi uit gegaan. Wij zetten dan ze kooi op de grond en het deurtje open, dat is voor mijn parkietje die niet kan vliegen. Maar vaak tillen we ze er zelf uit maar dan willen ze alleen maar terug! Soms zetten we de kooi wat hoger op een kastje en dan kan Kiko daar niet heel (omdat hij niet kan vliegen) maar is dit zielig? Want op dat moment lijkt hij het best leuk te vinden?

Bedankt voor het lezen en hopelijk een reactie

Groetjes Van mij