kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:22

dorothea schreef:
De artrose was een gokje van de DA. Onze kat heeft doordat ze vermoedelijk als kitten in Frankrijk uit de auto is gegooid haar bekken gebroken en omdat ze wat meer begon te slepen met één pootje wilde de DA kijken of er iets zou veranderen door de Metacam. Let wel: er is geen foto gemaakt! Wij zijn afgegaan op het advies van onze DA. Mocht onze kat echt last hebben van artrose dan zou zij wrs niet op anderhalve meter ver en een meter hoog springen.

Duidelijk, dan zal het met de artrose, mocht die er zijn, meevallen, dat scheelt. Hopelijk kunnen jullie nog een tijd genieten van jullie poes.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:36

Je zou iig flexadin en hills Kd mobility kunnen geven voor de eventuele artrose.

Heeft ze nu geen last van haar alvleesklier? Welke medicatie geef je nu? Soms reageren ze beter op emeprid en soms op cerenia, dat is even uitproberen. Net als de rest van de medicatie.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 08:02

Flexadin krijgen we er niet in, bij geen van onze katten trouwens :D (ook in stukjes gebroken niet). Kd Mobility is me niet bekend, ga ik naar op zoek.

Van wat ik er nu over gelezen heb lijkt ze van de alvleesklier geen last van te hebben. Het enige van de punten is dat ze vooral slecht eet. Vanochtend dan weer een plakje rosbief, zes niersnoepjes, wat brokjes en vannacht ook nog wat brokjes. Ze krijgt nu helemaal geen medicatie. Op advies van de DA gestopt met Omeprazol, Cerenia spuugt ze (vermoedelijk) vanuit haar maag uit (dus met heel veel slijm wat zeker een kwartier doorgaat). Mirtazapine hebben we wel liggen maar ik herinnerde me dat ze hierop juist de tegengestelde reactie geeft (even nagezocht in het topic van 4 jaar geleden). En omdat ze af en toe spontaan naar de brokjes loopt om wat te eten willen we nog even zonder medicatie doorgaan.
Punt is wel: waar ga je de grens leggen. Steeds een stapje verder?

De niersnoepjes van Trovet doet ze het goed op, daar hebben we nu alles van besteld. Misschien lust ze dat wel.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:12

Helaas heb ik onze kat 2 weken geleden laten inslapen. Ook nierfalen.
Twee maanden geleden de diagnose gesteld en ze was al op.
Moeilijk is dat katten met nierfalen tot het laatste moment maar door blijven gaan. Je kon aan haar karakter niets merken. Ja de dierenarts vond haar duf. Maar het was een ragdoll. Die zijn nooit zo vlot .

Wens je veel sterkte. ( op termijn) de keuze moeten maken is heel moeilijk.

dorothea

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 08:41

Heb net ergens gelezen dat vooral ureum de oorzaak is van het slechte eten. Ze heeft momenteel een waarde van 17 waar die 10 mag zijn. Is dit zo gruwelijk te hoog? En hoe kom ik dan uit die vicieuze cirkel? Toch aan de Cerenia, Semintra, etc.ect.? Of drie dagen laten spoelen? Hoewel ik dat laatste geopperd heb maar ze dat niet nodig vonden...

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:08

Op het bloedonderzoek van mijn kat staat dat Urea tussen de 4.6 en 13.2 mag zijn, dus ik zou wel denken dat 17 echt te hoog is, maar ben geen dierenarts (:

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:12

dorothea schreef:
We hebben het in alle soorten en maten, maar momenteel wil ze nagenoeg niets. We verbazen ons hierover wel, ook na het constateren van het nierfalen heeft ze nog uitstekend gegeten, van de niervoeding, zelfs beter dan van de normale voeding, en dat was dus gisteren ineens voorbij. Hier en daar een brokje en een (dieet)snoepje. Te weinig dus.

Dit is toch juist typisch voor een nier kat? Goed eten want nieuw smaakje, vervolgens telkens misselijk worden na het eten. Daarna voedselaversie tegen het nieuwe smaakje.
Veel afwisselen is de truc! :j
En cerenia zeker doen als je het in huis hebt. Katten die niet eten drinken vaak ook slecht en daardoor zullen je nierwaarden alleen maar oplopen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 16:52

We komen net bij de DA vandaan. Ze heeft 100cc natriumchloride + Cerenia gekregen. Morgen weer terug, en overmorgen en vanaf daar gaan we het zelf doen :j (behalve dan Cerenia via het infuus)

Ook overleg gehad met Verwijs & Spoed, over drie dagen spoelen, maar zij zijn er geen voorstander van. Stressvol voor Cajou, en omdat we te maken hebben met chronisch nierfalen is het nog maar de vraag hoe lang het duurt voordat er weer gespoeld moet gaan worden. Ze achten het verstandiger, voor ons en voor haar, dat we dit, daar waar nodig, gewoon zelf thuis doen. Dus dat gaan we dan doen.
‘Doktertje spelen’ heeft ineens een heel andere betekenis gekregen :D

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 17:26

Jasmijn159 schreef:
Dit is toch juist typisch voor een nier kat? Goed eten want nieuw smaakje, vervolgens telkens misselijk worden na het eten. Daarna voedselaversie tegen het nieuwe smaakje.
Veel afwisselen is de truc! :j
En cerenia zeker doen als je het in huis hebt. Katten die niet eten drinken vaak ook slecht en daardoor zullen je nierwaarden alleen maar oplopen.

Ze drinkt juist heel goed, maar dat eten wil maar niet. Voorlopig ook met Cerenia niet ;( .
Ik neem aan dat je het wel beperkt tot een aantal merken, hoop ik? En welke doen het bij jouw kat het beste? Ik heb er nu drie, morgen komt daar nog een vierde bij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:15

Heb je het ook geprobeerd met lekkernijen? Plakjes kipfilet, smeerkaas, tonijn, wat dan ook? Gewoon alles wat je kat normaal van jouw bord mee wil eten, maar normaliter niet krijgt?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 18:26

Nee, dat nog niet. Durfde het niet in verband met het hoge zoutgehalte in al dat spul. Toevallig heb ik kipfilet in huis dus wie weet. Ze heeft net een handje Hill’s op. Dat gelukkig weer wel.

Hoe lang duurt het voordat Cerenia z’n werk gaat doen? Merk er nog niet veel van.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:36

Is het een idee om tonijn in blik (Op water uiteraard) aan te bieden en nog iets water toe te voegen? Dat krijgt ze met het vocht iig wat fliebertjes tonijn mee?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:41

Onze poes heeft ook chronisch nierfalen. Inmiddels is het bijna 4jaar terug (ze was toen 11) dat we erachter gekomen zijn, de waardes waren toen zo slecht dat ze volgens de dierenarts binnen een maand zou overlijden. Het was toen januari en het vroor dat het kraakte, dus met de mededeling dat ik met dit weer geen schep de grond in zou krijgen, was in laten slapen geen optie.
Wij zijn zelf om de dag een vocht infuus onderhuids gaan geven, dat is in een periode van 4 maanden is dat afgebouwd naar 1x per week. Ze kreeg speciaal nier voer (Renal Select van Royal Canin brokjes en ook het nat voer) daarnaast krijgt ze dagelijks Semintra en Ipakitine (dit mengen wij ook met water zodat we het in een spuitje kunnen geven).
Het geven van het infuus is al met al (poes pakken, infuus klaarzetten en weer alles opbergen) in 5 minuten klaar. Maar deze poes is ook we vrij relaxt. Onze ex-kater die aan nierfalen is overleden had dat niet aangekund en de ex-kater die we nog hebben rondlopen ook niet.

Helaas gaat het sinds een poosje echt minder met haar, de Semintra was niet leverbaar, ze ging haar voer slechter eten. Ze is flink afgevallen helaas. Maar het is nog steeds een blije poes, dus zolang dat is, blijft ze nog even bij ons en doen we ons best om haar zo goed mogelijke tijd nog te geven.
Alles wat ze eet ben ik blij mee, ze mag nu van mij alles eten wat ze wil.
En zodra ze haar koppie laat hangen, oogjes dof gaan staan of ze aangeeft niet meer te willen, dan is het helaas klaar, hoe moeilijk ik dat ook vind.

Afbeelding

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:58

Wij hebben voor de 2e keer een kat met chronisch nierfalen daarnaast heeft ze ook last van lichte artrose. Ze doet het op dit moment goed op semintra en hills k/d mobility. In de 1,5 jaar sinds dat we weten dat ze nierfalen heeft, hebben we maar 1 keer hoeven spoelen. Dit was niet zo zeer vanwege het nierfalen zelf. Maar meer omdat ze heftig reageerde op pijnstillers en een kalmeringsmiddel wat ze toen had gekregen. Sinds dat uit haar lichaam is, zijn haar nierwaarden stabiel gebleven.
Verder gaven we haar in periodes van slecht( niet) eten hills a/d natvoer. Dit word vaak gebruikt als dwangvoer. Maar onze kat at het alleen al vanwege de geur het heel goed.
Maar ik zou eerst de misselijkheid aanpakken. Katten met nierfalen kunnen soms flink misselijk zijn, zonder dat je het echt merkt aan ze.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 20:17

Ze heeft Cerenia bij het infuus gekregen, maar voorlopig vind ik niet dat ze meer is gaan eten. De niersnoepjes van Trovet hoeft ze nu niet meer, die van Whiskas dan weer wel en de niervoeding van Hill’s heeft momenteel de voorkeur boven de rest.
Morgen weer naar de DA, meteen even vragen naar RC.

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:21

dorothea schreef:
Om nog even alles op een rijtje te zetten:
- creatininewaarde van 710 gedaald naar 282
- ureum van 30,3 gedaald naar 17,5
- we stoppen met Cerenia en onderhuids infuus wegens te veel stress
- ze drinkt goed
- ze is alert, gaat naar buiten (afgesloten tuin)
- ze blijft momenteel redelijk op gewicht hoewel ze (te) weinig eet
- geen niervoeding momenteel - het is belangrijker dat ze eet dan wat ze eet

Wat ons wel opvalt is dat ze wel enorm veel honger lijkt te hebben. Als we haar haar favoriete maaltijden voor houden dan rent ze werkelijk panisch achter je aan om het vooral op te eten en dan begint ze er vol goede moed aan maar ze krijgt het gewoon niet weg. Ze eet met zo’n schuin kauw-bekkie, alsof ze een stuk rubber naar binnen moet krijgen...toch de tanden?

Dit laatste klinkt precies zoals mijn kat begin dit jaar. Daarvan dacht ik ook dat ik haar kwijt was. Bij haar lag het ook aan de nieren. Ze had een verstopping van de ureter. Daarvoor hebben ze een bypass (SUB aangelegd. Nu heb ik weer helemaal mijn oude kat terug.

Waarschijnlijk gaat dit niet op jou van toepassing zijn omdat het om de verstopping ging, al was de nier zelf ook niet al te goed meer. Maar ik wilde deze ervaring toch even dlen. Ik ben toen met mijn kat naar Anicura kliniek in Rijswijk geweest en ben daar nog steeds met haar onder controle.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:24

Wat een zure diagnose TS, sterkte!
Om even met je mee te denken. Misschien is Emeprid of een soortgelijk product (metoclopramide) de moeite waard om te proberen ipv de cerenia. Emeprid is een drankje die over het algemeen makkelijk wordt opgegeten, bv over brokjes of natvoer. De cerenia is best wel sterk (en vrij duur). Werkt verder ook goed voor de misselijkheid en het bevordert de doorstroom van maag naar de darmen en verderop.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 20:34

@nienmoon Dat was acuut nierfalen denk ik?

@Cookie2222 Morgen weer naar de DA dus ik zal het vragen

@Sanet Wat een beauty <3

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 20:37

Afbeelding

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 21:03

En zojuist heeft ze vier Trovet snoepjes en 20 brokjes Kidney Care van Hill’s op :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:05

Heel veel sterkte allereerst! Hier een kat met acuut nierfalen vorig jaar maart. Waarden waren zo slecht dat de dierenarts hem bijna had in laten slapen. En die stomme rotkat liet niks merken, tot ik hem een keer oppakte. Gezonde grote kater van 6,2 kg naar 4,7 kg. Ook gekozen voor vocht onder de huid. Eerst 3 dagen achter elkaar en later tussenpozen van 3 dagen. Uiteindelijk ben ik het zelf gaan doen omdat niet het prikken maar tripje dierenarts te stressvol werd. Daarnaast heeft hij een pilletje om eetlust op te wekken. Het was al een hele lastige eter, at sowieso geen verse vlees en vis, alleen brokjes, wat natvoer en snoepjes. We zijn ruim een jaar verder. Hij schommelt in zn gewicht en heeft helaas nu een dipje. Heb m net vocht toegediend en hoop dat dit hem eruit krijgt. Ik weeg hem standaard elke dag om veranderingen op te merken. Qua eten krijgt hij alles wat hij wil eten dus hij leeft nu op snoepjes en Sheba soepjes, wat natvoer en heeft heel lang Vitakraft Liquid snacks gehad. Denk dat ie in een jaar voor 1000-2000 euro heeft gegeten in zn eentje. Hij heeft een waterfontein die hem motiveert om meer te drinken zodat hij minder vaak een infuus nodig heeft. Ik dien vocht toe aan de hand van zn gewicht. En waarom ik hem dit allemaal heb laten doorstaan? Hij moest nog 5 worden toen de diagnose werd gesteld. Ik heb wel elke dag gekeken van is dit nog eerlijk? Er is op een moment een euthanasie afspraak gemaakt. Met vocht toedienen had ik teveel vooraan geprikt en was het vocht naar zn voorpoot gezakt, toen wilde hij niet meer lopen. Na 24 uur was het opgenomen en knapte hij weer op.

Creatinine was maart 945 en twee weken later 552
Ureum >46,4 in maart en 29,3 in april

Afbeelding

Die hele kleine stapjes zijn al mijlpalen! Als ze eten gaat de misselijkheid weg en blijven ze meer eten. Hier ging het ook van 10 kittenbrokjes naar soms wel 60 of 80 per keer. Alles uit de hand en ik moet hem helpen herinneren om te blijven eten. Hij vindt eten sowieso niet heel spannend.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 21:30

Wat een eigenwijs bekkke zeg :D
Jeetje zeg. En ik dacht dat Cajou hoog in de waarden zat. Ik moet zeggen dat ik toch veel positieve berichten lees.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:15

dorothea schreef:
Wat een eigenwijs bekkke zeg :D
Jeetje zeg. En ik dacht dat Cajou hoog in de waarden zat. Ik moet zeggen dat ik toch veel positieve berichten lees.

Houd hoop en geduld. Probeer heel vaak kleine beetjes voer aan te bieden want iets eten is beter dan niet eten. Ik weet dat Dodo geen 15 zal worden maar ik probeer het op een juiste manier te rekken. Nu heeft ie een dip maar een maand terug was ie nog met mn kitten door het huis aan het rennen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:25

Hé balen dat eten. Ik zou als ze zo slecht eet alles aanbieden wat kans heeft. Je kunt ook bij felinecrf.org alle informatie vinden over medicatie, voeding etc. Oa slagroom zit laag in fosfor en biedt veel calorieën. Zit natuurlijk lactose in, maar ja wanneer je in nood zit is het belangrijker dat de kat wat energie binnenkrijgt. Niet eten maakt zieker.

Je zou ipv cerenia over kunnen stappen op emeprid en toch even zitac gaan geven, mogelijk heeft ze last van haar maag, door de hopelijk tijdelijk verhoogde waardes, gekregen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 09:35

Dus feitelijk hadden we gewoon met de Omeprazol door moeten gaan begrijp ik. Ze kan dus wel degelijk nog last hebben van haar maag, ondanks de cerenia.

Straks weer naar de DA, dan heb ik alles op een rijtje. Ik word er helemaal gestoord van.

Wel gegeten. Vannacht een handje brokjes en vanochtend een plak rosbief, wat brokjes en snoepjes.