Passend tuig voor mijn hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:58

DuoPenotti schreef:
Voor onze Jack Russell heb ik een Hunter tuigje en dat bevalt heel goed.
Blijft altijd netjes zitten en ze is er ook nog nooit uitgefloept wat met andere tuigjes wel eens is gebeurd.

Voor onze RotHerder zit ik te denken om eens een Dog Copenhagen te proberen.
Wat is jullie ervaring met het brede en het smalle model?

Wij hebben voor een langharige herder beide modellen gehad, het smalle model toen ze echt nog een jonge pup was (en het lange haar was toen nog nergens te bekennen) en het brede model vanaf een maand of 5 en die gebruiken we nu nog steeds (1,5 jaar). Hier in principe heel tevreden over de tuigjes. op 2 plekken te verstellen, genoeg ringen om ook penning aan te hangen, duurzaam en stevig. Er wordt ook uitgebreid mee gezwommen, er hangt vrijwel altijd viezigheid aan; modder en zand en is goed schoon te maken. Het enige wat ik wel jammer vind is dat de borst band wel vrij kort achter de oksel zit, maar is misschien voor mijn gevoel erbij. De hond zelf lijkt er totaal geen problemen mee te hebben. Het schuiven valt bij ons wel heel erg mee, zelfs als ze wel eens in de lijn hangt met 31kg. Toen ze jonger was, schoof het wel meer maar toen ging ze qua groei/gewicht ook wat op en neer soms en moet je het tuig mee verstellen en heb je soms wat meer speling.

Ik ben wel aan't kijken om binnenkort een Non-Stop tuig erbij te kopen omdat ik haar ook aan een heupgordel vast wil gaan maken op sommige wandelingen en ik heb bij een vriendin gezien hoe fijn de NS tuigen zitten, dus ben benieuwd of dat bij m'n langharige mormel dan ook zo mooi gaat zitten hihi.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:41

Ik heb voor mijn windhond een Ruffwear Webmaster en een Haqihana windhonden tuig, weet niet of je Podenco kruising ook wat meer een windhonden bouw heeft maar dan zou een windhonden tuig misschien wat kunnen zijn?

Ruffwear
Afbeelding
Afbeelding

Haqihana
Afbeelding

Bij haar zitten “normale” tuigen ook voor geen meter, voor de juiste lengte maat zijn ze veel te grof en voor de juiste breedte maat juist weer veel te kort :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:03

Wij hebben ook tuig (groene en een blauwe) van Aura4dox.
Banden op zijn schouders zijn iets smaller.
En er zit een handvat op. Hond gaat mee op scootmobiel en zo kan ik hem vasthouden.

Het tuig zit prima. Hond loopt er goed mee.

Afbeelding
Afbeelding

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 21:49

Pff, ik denk dat ik toch een slecht passend tuig heb gekocht :\
En dan hoop ik maar dat ik hem mag retourneren.

Als ik hem aan de voorkant lang genoeg maak dat ie op het borstbeen valt, dan is het daar te ruim en beweegt de voorkant van het tuig alle kanten op tijdens het lopen.

Swift

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:37

Wij hebben voor onze hond een Hunter divo tuig dat is op vijf punten verstelbaar en bij onze hond daardoor goed op maat te maken.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 23:11

Bedankt Swift, ik ben bang dat ik dan tegen hetzelfde aanloop, want de voorkant van de rogz explore lijkt op die van de hunter divo zo te zien. Ik denk dat geval de voorkant van het tuig te groot/breed is.

Afbeelding

Misschien toch een copenhagen air bestellen.

Luuntje, cursebreaker en warboel trouwens ook nog bedankt. Zo'n derde riem staat mij een beetje tegen als het niet nodig is (is meestal anti-ontsnapping toch?). Maar als zo'n tuig beter past, is het wel het overwegen waard.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:35

Doordat je bij de Hunter divo het stuk wat onder de buik loopt ook kunt verstellen kun je daar mee zorgen dat de voorkant op de juiste plek komt. Dan kun je hem aan de hals weer beter aan laten sluiten.

De copenhagen air vond ik een naar stug ding met een voor onze hond beroerde pasvorm. De comfort vond ik al wat fijner maar had voor onze hond ook niet de juiste pasvorm.

Maar elke hond is natuurlijk anders en het tuig wat fijn voor ze is dus ook dat maakt het wel erg lastig...

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 00:54

Bedankt voor het meedenken :)

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 07:28

De air was bij ons in begin idd stug maar nu goed soepel jammer ts dat je hond geen xl tuig past je had zo ons reserve tuig mogen passen .

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 07:33

Ik kan het lastig zien, maar hij mag volgens mij ook echt een stukje hoger.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:01

Ik heb sinds kort een tuig van Dog Copenhagen en het zit echt perfect op mijn kruising labrador! Heel stevig en mooi :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:34

Ik vind dat ze weinig ruimte heeft tussen de voorpoten met dit tuig. Dat geeft ook schuiven met bewegen.
De air zal vast beter zitten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:37

Ze heeft sowieso niet veel ruimte tussen hoofd en voorpoten. Dus ik denk dat je met dog Copenhagen ook snel dat probleem hebt. Dan zou het tuigje van dierenoppas Amersfoort wellicht fijner zitten. Die is wat fijner gebouwd.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:00

Denk dat de air versie een stuk beter gaat zijn hoor! Die is echt niet zo breed. Mijn teckeltje is ook maar klein maar zit echt goed.
Zoals sommige hier zeggen vonden ze hem wat stug maar geen last van gehad hier .

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:44

DiantaM schreef:
Ze heeft sowieso niet veel ruimte tussen hoofd en voorpoten. Dus ik denk dat je met dog Copenhagen ook snel dat probleem hebt. Dan zou het tuigje van dierenoppas Amersfoort wellicht fijner zitten. Die is wat fijner gebouwd.

Met de air niet. :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:46

De Air is inderdaad een stuk smaller en zal vergelijkbaar zijn met oa die van dierenoppas Amersfoort als ik op foto's af ga, dus daar hoef je niet perse voor naar het Amersfoort tuigje te gaan. De Air is met bewegen ook soepel genoeg :) Hier hebben we 'm een tijdje op een jonge herder pup gehad, maar ik zie de Air op veel hondjes zitten die met een padding model dus totaal niet wegkomen, en waarbij de Air wel goed zit :j

Het tuigje op de foto vind ik idd ook echt niet lekker zitten, afgaand op de foto.
Ik zou dus ook zeker voor een smaller tuigjes model gaan inderdaad; eentje die 'padding' eronder waardoor het zo breed wordt. Kan dus de DC Air zijn, maar je hebt in dat soort tuigjes wel heel veel mogelijkheden/andere keuzes nog :j

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 10:03

DiantaM schreef:
Ik kan het lastig zien, maar hij mag volgens mij ook echt een stukje hoger.

Haar borstbeen zit laag, dat is het probleem. Als ik hem strakker/hoger doe, dan zit ie bij haar nek/keel.

Bedankt voor de reacties!

Dit tuig vind ik idd ook te groot/breed aan de voorkant en tussen haar voorpoten.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:27

Brutale vraag maar waar woon je? Ik heb 2 formaten van de dog Copenhagen air liggen als je die wilt passen. XS en M, alsmede een maat S en XS van de Anny-X tuigen die je bij de dierenoppas Amersfoort kan kopen. Ik woon zelf in Nieuwegein.

Afbeelding

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 12:17

Niet in de buurt helaas, maar heel lief aangeboden! Ik woon richting drenthe/groningen.
Ik heb meteen even gekeken naar de maat. Ze heeft een borstomvang van 67 cm en een nekomvang van zo'n 54 cm, gemeten bij de borstbeen knobbel.
Bij Dog copenhagen air zou ze net over maat M heen zitten in maat L.
En bij Anny-x heeft ze maat L qua nekomvang en M voor borstomvang. Maar qua gewicht, zo'n 15 a 16 kilo, zou ze eigenlijk een s moeten hebben. Daar staat ook Podenco bij als ras.

Komende week kijken of ik het Rogz tuig kan terugbrengen en dan bij een andere winkel gaan passen of bij een webshop bestellen. Hunter heeft ook een y-tuig zag ik, niet de divo, maar het neopree
n nylon harness. Maar die lijkt op wat ze nu heeft. De webmaster van Ruffwear is misschien ook een optie. Heeft een smalle voorkant en misschien blijft het tuig beter op zijn plek met een extra band. En de dog copenhagen air staat nog steeds op het lijstje.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:55

Dat verbaast me wel, dat jouw hond de L zou hebben bij DC Air. Ik beeld me haar kleiner in, zo vanaf de foto. :o Mijn honden (13 en 17kg) hebben allebei M, de kleinste heeft borstomvang 56 en de grootste 60. Ik blijf het trouwens echt een fijn tuig vinden! :) Je kan volgens mij bestellen en terugsturen als het tegenvalt, gewoon goed opletten dat er geen haar op blijft zitten.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 18:23

Ja, ze weegt zo'n 15 a 16 kilo, dus zou je denken dat ze dezelfde maat heeft. En ze zit er ook net 1 cm overheen.
Maar misschien dat ze een beetje windhondenbouw heeft, dat het daardoor komt?
Ik ga vrijdag het tuig proberen terug te brengen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:35

Ik heb hier een engelse stafford reu, klein maar fors/ grof 16 kg. En die past met gemak in een M. Van dog copenhagen air
En ik heb kort geleden van iemand een maat M overgenomen die hem bij bordercollies aan had.

Dus ik ga er vanuit dat een M bij jouw hondje ook wel moet passen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 23:08

Ik denk dat de M ook meer dan groot genoeg is. Hier nu ook een M terwijl ik had opgemeten dat hij richting een L ging. En hij heeft nog zat ruimte.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:20

Mijn hond van 18 kilo past ook makkelijk M (dog copenhagen).
Ik kan me niet voorstellen dat jouw hond een L moet eigenlijk..
Misschien meet je ze toch wat te groot aan?
Het 2e tuig in je openingspost vind ik eerlijk gezegd niet te hoog om de nek hoor.
Mogelijk meet je wat laag?
Nu heeft mijn hond een dunne nek en de foto is van onder genomen.. maar er zit nog veel ruimte in om hem anders op maat te maken.
Maar ook dit is dus een copenhagen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door IMJ op 11-05-21 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:25

Mijn Oudduitse herder van 31kg [62,5 cm schoft hoogte] heeft een L en die zit niet op z’n groots nog. In mijn ervaring met DC zou ik ook zeggen dat een M echt groot genoeg moet zijn - ze hebben nog een ruimte van 10cm waarmee je kunt verstellen.