Vijvervissen onthoofd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Vijvervissen onthoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:16

Wel mooi dat het mysterie hiermee is opgelost! Wat ga je nu doen? Vis muilkorven?! ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jeetje, je verwacht het niet! :wow:
Kannibaaltje dus!

karuna
Drukke kabouter

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:24

Maar wie wil een moordlustige goudwinde? :=
Als ie kleinere vissen zo toetakelt heb je ook kans dat ie bij grotere vissen in een staart of vin gaat hangen :\

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 20:41

Of we moeten de vissen uit de andere vijver halen en die alleen in de andere vijver zetten. Zou ook nog een optie zijn. Alleen wordt die vijver komend weekend opgeknapt, hebben de vorige bewoners aangelegd en is niet handig aangelegd. Als we dat doen wordt dat dus na het weekend.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:43

Misschien zit ie voorlopig even vol nu hij net weer een hap sushi heeft genomen?
Dan kun je hopelijk een paar dagen overbruggen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 20:46

Het meest bizarre was nog dat de onthoofde vis van vanmiddag nog spartelde. Heb het niet gezien, ik was niet thuis.
Maar hopelijk kunnen we het redelijk schadevrij overbruggen, vijverfolie gaat er ook helemaal uit en hij wordt wat dieper gemaakt, dus de vis moet dan echt even wachten voor een plekje alleen zonder sushi hapjes.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:48

Ik zou hem Hannibal Lecter noemen }>
Moeilijke situatie idd! Van alle dieren die hier varen genoemd was het nog niet bij me opgekomen dat het ook gewoon een andere vis kon zijn :')
En anders even tijdelijk in een specikuip zetten tot de andere vijver klaar is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:52

Ik had gelijk een vermoeden. Elkaar aanvreten komt echt nog wel vaker voor. Zonde van je vissen zeg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 20:52

Een vis van 40 cm in een speciekuip? Bodem van de speciekuip is net wat groter van doorsnede. :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:57

Oh ja, dat gaat idd niet passen :') Ik was even de normale maat van een specikuif vergeten :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:30

Cayenne schreef:
Oh ja, dat gaat idd niet passen :') Ik was even de normale maat van een specikuif vergeten :')

Specikuif _O- . Jij hebt teveel gekuifde knaagkanaries geloof ik.

Jemig ts, een visje van 40 cm. Wat een monster. Je zou haast Jeremy Wade benaderen (river monsters)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:51

Die vis moet wel uit de vijver. Vangen en in een groot meer of rivier loslaten lijkt me de beste optie.
Ik heb een vijver achter in het land met daarin 1 grote goudwinde en 3 grote Koi's en 2 graskarpers. Twee jaar geleden had ik wel 60 jonge Koi's en karpers, vorig jaar geen jonkie meer te bekennen. Dan weet ik nu hoe dat kan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:58

bigone schreef:
En die nieuwe vissen van de buren ?

Dan was jij de winnaar. Wat heb je nu gewonnen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 22:00

Ik heb nog wel een goudwinde in de aanbieding als prijs. _O-

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:34

Neonlight schreef:
De dader is gevonden, het is de geadopteerde goudwinde van ruim 20 jaar oud. Bijna op heterdaad betrapt vanmiddag, net te laat want het heeft weer een vis het leven gekost.
Nu even bedenken wat te doen, die goudwinde apart zetten gaat niet lukken, die is wat te groot.

De dader in kwestie, ruim 20 jaar oud en bijna 40 cm lang.
[ [url=m/aup8zp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wou het net gaan zeggen. Mijn ouders hadden vroeger ook goudwindes, goudvissen en salamanders in de vijver. Toen ze groter waren begonnen ze ook de salamanders op te eten, dat werdt ook één zijn dood want die stikte erin.

Het is echt heel normaal gedrag, het is ook niet voor niets dat ze in een koi vijver de koi's zenuwachtig maken. Ik vraag me ook af hoeveel mensen de vijver lang genoeg houden om erachter te komen. Krijg wel eens het idee dat die windes al opgeruimd zijn voor ze aan de vissen beginnen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:02

Een kannibaalvis %)

Ben je mooi klaar mee. Hopelijk heeft-ie nu zijn buik er even letterlijk van vol totdat zijn nieuwe verblijf klaar is.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:04

pillow schreef:
Die vis moet wel uit de vijver. Vangen en in een groot meer of rivier loslaten lijkt me de beste optie.
Ik heb een vijver achter in het land met daarin 1 grote goudwinde en 3 grote Koi's en 2 graskarpers. Twee jaar geleden had ik wel 60 jonge Koi's en karpers, vorig jaar geen jonkie meer te bekennen. Dan weet ik nu hoe dat kan.

Misschien stel ik nu wel een hele domme vraag, heb absoluut geen verstand van vijver vissen. Maar is dat wel goed voor de natuur om zo’n vis willekeurig tussen het wild los te laten? Hoe werkt zoiets precies?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:14

Wow, wat balen van die goudwinde! Gelukkig kwam je er nog redelijk snel achter. Ik wilde anders ook vragen of je er een schildpad bij in hebt zitten, die van mij jagen echt op vissen en onthoofden ze dan ook.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:31

princequillo schreef:
pillow schreef:

Misschien stel ik nu wel een hele domme vraag, heb absoluut geen verstand van vijver vissen. Maar is dat wel goed voor de natuur om zo’n vis willekeurig tussen het wild los te laten? Hoe werkt zoiets precies?

Geen geweldig plan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:40

Zo'n vis zou ik niet los laten in een stuk water waar wilde vissen zitten, dan moord die daar alles uit? Dat is toch net zo onnodig en zielig voor die dieren die daar leven.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:42

Het is ook verboden om dieren uit te zetten in de natuur

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:03

pillow schreef:

Dat vind ik eerlijk gezegd wel echt de slechtste oplossing. Het is maar de vraag of zo'n vijvervis in de natuur een beetje overleefd of gewoon langzaam sterft en als ie het wel red is ie misschien super slecht voor het eco systeem. (en je kan daar trouwens ook een fikse boete voor krijgen) Als je echt geen plekje in een andere vijver kan vinden kan je m echt beter nog zelf netjes dood maken, daar red je dan uiteindelijk de meeste (vissen) levens mee :=

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:09

Geen ervaring met vissen of vijvers. Maar tijdelijk een stuk afbakenen met kippengaas? Of zijn je kleine visjes daar doorglip-klein genoeg voor?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 00:50

Uitzetten in het wild is echt een no-go.
Kippengaas zou een optie kunnen zijn, maar dat hebben we niet liggen (neem aan de dat de boerenbond dat heeft, die winkel is gewoon open :)) ) maar vrees dat het moeilijk helemaal dicht af te zetten is, het is nu niet dat het allemaal recht is in de vijver en je komt er slecht bij omdat de in de vijver rondom bakken zijn gemaakt voor vijverplanten. Misschien dat iets van een net ook beter is, hou niet zo van metalen in de vijver in verband met oxidatie en aantasten van het water.
Heb wel overleg gehad, we gaan een visverhuizing doen en deze gaat inderdaad naar de vijver voor samen met een ongedefinieerde zwarte vis van een 25 cm. Die blijft nu een beetje bij de plantenbak van de waterlelie, je ziet hem eigenlijk niet en als de vissen van voor moeten verhuizen moet er achter iets meer uit. Die zwarte vis is te groot voor hem om op te eten denk ik.