Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:19

pmarena schreef:
Achgos, een langhaar op 3 mm scheren, dat ziet er vast (niet) heel erg sexy uit :=

Die Coon hier die taalt er niet naar op naar buiten te gaan, blijft gewoon liggen voor een open deur, apart dier is dat :=

Die rooie echter...oef. Ik heb net een Petsafe Catfence besteld, ben benieuwd of dat een beetje wil werken. Vind het wel een beetje sneu maar in het rijtje keuzes van niet naar buiten / de weg op / Catfence....is het toch de meest diervriendelijke optie denk ik. Ben benieuwd.

Nope sexy is hij niet dan.
Eerder liet ik het bij de trimster doen en die scheerde hem ook langer, maar moest hij veel vaker. Nadeel is, het kan bij hem niet zonder sedatie. En dan 3-4 keer per jaar onder sedatie ervoor is ook niet aan te raden bij hem. Nu hoeft het maar 2x per jaar.
En hij is veel blijer als het kort is geschoren. Hij gaat weer spelen en gek doen.
Nu moet hij weer, nu slaapt hij zowat alleen maar. Niet enthousiast te krijgen om te spelen.

Hij komt met mooi weer hooguit op het balkon. Gewoon naar buiten kan hij hier niet, dat wordt zijn dood. We wonen aan een groot meer met een eigen haven voor de deur. Tel daarbij op dat hij gek is op water (lees springt er gewoon in) maar de kanten zijn te hoog om eruit te komen.

Moon_light94

Berichten: 3429
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:35

Morrie schreef:
IMJ schreef:
Alleen is mijn ervaring dus dat ze de plekken waar klitten zitten er gewoon uitscheren, mijn kater zat dus vol kale plekken, zag er niet uit. Ik had een trimster laten komen omdat ik dacht dat je het dan zo zouden opknappen dat je er vrijwel niets van zag, nou, hij zag er niet uit :') :D ! Mocht je kat knippen etc gewoon toelaten, zou dat mijn voorkeur hebben. Kost een pak geld en je kat wordt er niet mooier op dan dat je het zelf zou doen.

Ik heb een geweldige trimster, die zoiets nooit zou doen. Mijn kat vindt het fantastisch bij haar, terwijl ze toch best eenkennig is. De trimster werkt in een ruimte bij het kattenhotel en als Pamuk naar het kattenhotel gaat, huur ik de trimster in voor extra aandacht, op die manier eet ze ook nog wat, want Pamuk is een slechte eetster. Aan het eind van mijn vakantie laat ik Pamuk trimmen en als ik haar ophaal, ziet ze er piekfijn uit!


Soms kun je niet anders; als de kat vol klitten zit die niet uit te kammen zijn, kun je dat beter scheren. En zelfs al zijn ze met heel veel moeite wel uit te kammen; het moet wel katvriendelijk blijven. Je kunt niet 2 uur lang zo'n kat gaan zitten uitpluizen. En sommige klitten zijn gewoon niet meer uit te kammen. En ja, dan krijg je dus kale plekken. Liever dat, dan helemaal scheren, want die vacht heeft ook een functie, dus laat je liefst zoveel mogelijk zitten :) Mooi is het niet, wel nuttig.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:41

SimoneeM schreef:
Soms kun je niet anders; als de kat vol klitten zit die niet uit te kammen zijn, kun je dat beter scheren. En zelfs al zijn ze met heel veel moeite wel uit te kammen; het moet wel katvriendelijk blijven. Je kunt niet 2 uur lang zo'n kat gaan zitten uitpluizen. En sommige klitten zijn gewoon niet meer uit te kammen. En ja, dan krijg je dus kale plekken. Liever dat, dan helemaal scheren, want die vacht heeft ook een functie, dus laat je liefst zoveel mogelijk zitten :) Mooi is het niet, wel nuttig.

Inderdaad, het maakt voor de kat niet zo uit hoe ze er uitziet. Liever zo dan dat je ze langdurig moet plagen en ook wel een beetje pijn moet doen. Een van mijn vorige katten had zo'n lastige vacht. Die kon in 1 of 2 dagen tijd echt een mega klit hebben. Ze durfde me niet te bijten of te krappen maar ze vond het echt verschrikkelijk als ik haar onder handen moest nemen. Ik deed dat dan dagelijks als ze in de rui was en knipte zoveel mogelijk weg om het zo snel en pijnloos mogelijk te doen.

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:37

Citaat:
Soms kun je niet anders; als de kat vol klitten zit die niet uit te kammen zijn, kun je dat beter scheren. En zelfs al zijn ze met heel veel moeite wel uit te kammen; het moet wel katvriendelijk blijven. Je kunt niet 2 uur lang zo'n kat gaan zitten uitpluizen. En sommige klitten zijn gewoon niet meer uit te kammen. En ja, dan krijg je dus kale plekken. Liever dat, dan helemaal scheren, want die vacht heeft ook een functie, dus laat je liefst zoveel mogelijk zitten :) Mooi is het niet, wel nuttig.

vacht heeft ook een functie ben ik helemaal met je eens.
Maar als je kat er meer hinder van ondervind dan heb ik er geen moeite om hem grotendeels te scheren hoor.
Nu is het weer tijd om hem te scheren (maar ik wil even wachten totdat het wat warmer is) merk ik aan hem dat hij 0 energie heeft. Ligt nagenoeg altijd te slapen. Spelen doet hij amper, ook niet met onze andere kat.
Zodra hij weer is geschoren is hij compleet contra. Is blij, vrolijk, kroelerig, speelt er op los. Alleen of met de andere kat.
Nu zie je hem weer groeien in gewicht, terwijl hij al zo snel te dik is (staat op dieetvoer en krijgt al bijna de helft minder)

Moon_light94

Berichten: 3429
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:51

kiki1976 schreef:
Citaat:
Soms kun je niet anders; als de kat vol klitten zit die niet uit te kammen zijn, kun je dat beter scheren. En zelfs al zijn ze met heel veel moeite wel uit te kammen; het moet wel katvriendelijk blijven. Je kunt niet 2 uur lang zo'n kat gaan zitten uitpluizen. En sommige klitten zijn gewoon niet meer uit te kammen. En ja, dan krijg je dus kale plekken. Liever dat, dan helemaal scheren, want die vacht heeft ook een functie, dus laat je liefst zoveel mogelijk zitten :) Mooi is het niet, wel nuttig.

vacht heeft ook een functie ben ik helemaal met je eens.
Maar als je kat er meer hinder van ondervind dan heb ik er geen moeite om hem grotendeels te scheren hoor.
Nu is het weer tijd om hem te scheren (maar ik wil even wachten totdat het wat warmer is) merk ik aan hem dat hij 0 energie heeft. Ligt nagenoeg altijd te slapen. Spelen doet hij amper, ook niet met onze andere kat.
Zodra hij weer is geschoren is hij compleet contra. Is blij, vrolijk, kroelerig, speelt er op los. Alleen of met de andere kat.
Nu zie je hem weer groeien in gewicht, terwijl hij al zo snel te dik is (staat op dieetvoer en krijgt al bijna de helft minder)


Zeker, er zijn altijd uitzonderingen die zo'n dramatische vacht hebben dat je dat beter kunt doen.
Maar meerendeel van de katten kun je het beter niet bij doen. Zelfs met hitte; de vacht houdt hitte ook buiten.
En het biedt bescherming van de huid. De hele huidflora verandert als je scheert.

Dus in uitzonderingen is scheren zeker een optie, maar bij het grootste gedeelte van de katten zou ik het afraden :)

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 18:42

Dat de huidflora verandert dat klopt, ben ik met je eens.
Waar dat eerder niet hoefde moeten we hem nu na het scheren echt wassen. Zo'n bloedhekel bij aan kammen en scheren heeft, is het in bad doen geen enkel probleem haha

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 18:56

Morrie schreef:
IMJ schreef:
Alleen is mijn ervaring dus dat ze de plekken waar klitten zitten er gewoon uitscheren, mijn kater zat dus vol kale plekken, zag er niet uit. Ik had een trimster laten komen omdat ik dacht dat je het dan zo zouden opknappen dat je er vrijwel niets van zag, nou, hij zag er niet uit :') :D ! Mocht je kat knippen etc gewoon toelaten, zou dat mijn voorkeur hebben. Kost een pak geld en je kat wordt er niet mooier op dan dat je het zelf zou doen.

Ik heb een geweldige trimster, die zoiets nooit zou doen. Mijn kat vindt het fantastisch bij haar, terwijl ze toch best eenkennig is. De trimster werkt in een ruimte bij het kattenhotel en als Pamuk naar het kattenhotel gaat, huur ik de trimster in voor extra aandacht, op die manier eet ze ook nog wat, want Pamuk is een slechte eetster. Aan het eind van mijn vakantie laat ik Pamuk trimmen en als ik haar ophaal, ziet ze er piekfijn uit!

Ga ik onthouden voor als het me echt een keer te gek wordt!

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:25

@IMJ ik app je het tel.nr. wel en als je erheen gaat, het adres en hoe je het beste kan rijden (het zit nogal verstopt in een wijk met veel wegwerkzaamheden 8)7 )

Esther_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:28


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:32

Morrie schreef:
@IMJ ik app je het tel.nr. wel en als je erheen gaat, het adres en hoe je het beste kan rijden (het zit nogal verstopt in een wijk met veel wegwerkzaamheden 8)7 )

Ja dank! Voorlopig lukt het gelukkig zelf!

pluisbeer

Berichten: 962
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:17

Ik moet bekennen dat ik zo iemand was die (niet maar 1 keer) in de buik geknipt heb. Is echt zo gebeurd.
Tondeuse werkt stuk veiliger, en zo erg vonden ze het niet. Leuk ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:23

Ik doe de kat regelmatig naar de trimsalon, ze heeft dit tot nu toe maar 1 keer hoeven scheren (en het zag er nog best netjes uit). Liever een kale plek dan een kat die last krijgt van die klitten.
Ze is overigens super makkelijk, als ik het mandje neerzet gaat ze er zelf al in en ook daar loopt ze rustig rond alsof ze er dagelijks komt.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:40

Zonnebloem92 schreef:
Ik doe de kat regelmatig naar de trimsalon, ze heeft dit tot nu toe maar 1 keer hoeven scheren (en het zag er nog best netjes uit). Liever een kale plek dan een kat die last krijgt van die klitten.
Ze is overigens super makkelijk, als ik het mandje neerzet gaat ze er zelf al in en ook daar loopt ze rustig rond alsof ze er dagelijks komt.

Uiteraard. Daarom halen de bokkers hier ze eruit.