Wat doen met hond van overleden moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:04

Knert schreef:
Toverbal schreef:
Gecondoleerd met het verlies van je moeder.

Vind dat sommige wel door blijven "zeuren" over de regels en dat het asiel eigenaar is.

Denk dat ts verstandig genoeg is om de juiste keuze te maken voor de hond.
Moet dat hondje nu echt terug naar het asiel, omdat dat zo "Hoort".
Jullie denken oprecht dat het hondje daar beter van wordt?

TS ik denk voor nu dat je gewoon het even moet aankijken, zover mogelijk, het moet niet gevaarlijk worden voor jouw kinderen. Probeer een rustig plekje voor hem te creëren met zijn eigen vertrouwde mandje, misschien wat gedragen kleding van je moeder er nog bij, zodat hij een vertrouwde geur bij zich heeft.
Misschien draait het gedrag van het hondje bij en kan hij een manier vinden om zich aan te passen in jullie gezin, zo niet kan je altijd opzoek gaan naar een ander baasje.
Maar ik denk dat je het wel even de tijd moet geven. Dan gaat het meer om maanden dan een paar dagen of weken.

Ik weet niet of het hondje er beter van wordt.
Maar erom ‘zeuren’? Mag hopen dat je door hebt wat adoptie inhoud. Daar is ooit bewust voor gekozen. Dan hoor je de afspraken te kennen.

Hoe zuur omtrent het moment is. Een afspraak is een afspraak. Wil je het anders, overleg dat dan.

Zou toch wat zijn als we met zijn allen een eigen draai geven aan eigenschap van dieren waar vooraf toch echt een overeenkomst over is getekend.

Maar als je het asiel nooit benaderd, dan weet je niet hoe ze erin staan. Misschien zijn ze hartstikke blij dat je zelf gaat herplaatsen.

Betrek ze er gewoon in. Hoeft echt niet lastig te zijn.

Ik heb gelukkig nog nooit een hond uit het asiel hoeven halen.
Heb eerst een pup zelf gekocht en nu een herplaatser (herder) via een Facebook site.

Maar ik zou ook nooit akkoord gaan met de term "adoptie of bruikleen".
Dan geef je na mijn mening teveel krediet uit handen.

Je mag wel jaren lang de kosten dragen voor het dier, maar puntje bij paaltje heb je niks meer te vertellen over je dier.
Dus waarom nu het asiel benaderen?
Zodat het hondje terug kan en zij weer rond de 200 euro kunnen vragen voor een elfjarige hond, sorry maar wie gaat die nu ophalen voor dat bedrag en met z'n rugzak?

Denk dat de ts het zelf wel op kan lossen.

Of de manier waarop netjes is? daar zijn de meningen blijkbaar over verdeelt . Ik vind dat de TS juist handelt.

En als ik de " regels" google wat betreft een asielhond.
Zijn die contracten ook niet altijd even sterk!
https://www.licg.nl/adoptie-en-herplaat ... ereenkomst

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:13

Ben ik het mee eens Toverbal. Misschien niet netjes volgens afspraak die moeder van ts wellicht gemaakt heeft met een asiel, maar ik denk dan vanuit de hond. In het asiel op die leeftijd is toch helemaal niets.. Al zou het diertje dan op die leeftijd nog een plekje via het asiel krijgen, dan is dat toch weer 2 keer verhuizen, eerst naar het asiel, dan naar een nieuw baasje en ik denk eerlijk dat het voor zo'n ouder hondje met rugzakje daar lastig is om een plekje te gaan vinden. Ik persoonlijk zou dan ook vanuit ts haar thuissituatie dan een passend plekje zelf proberen te vinden. Kan me ook zo maar voorstellen dat wanneer je een hondje erft, je helemaal niet weet hoe een ander dat afgesproken heeft ten tijde van adopteren van het hondje.

Hopelijk wellicht een fijne pb ts, met iemand die het hondje nog een laatste geweldig plekje aan kan bieden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat doen met hond van overleden moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:23

TS heeft de afspraak met het asiel niet gemaakt.... dus zou me daar zo druk niet over maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:27

luuntje schreef:
Een asielhond heb je te leen.

[knip]

Ik snap dat je het asiel liever niet wil contacten vanwege je ervaringen.
Maar je moet er toch niet aan denken dat de hond een plekje heeft en het asiel komt hem terughalen.

[knip]

Ik moest hier toch even om grijnzen hoor :=

Dat moet wel een héél enthousiast asiel zijn, als ze een hondje bij iemand thuis weg komen trekken om er een hokje mee te vullen :=
Bovendien weet het asiel er niks van.

Ik zou dat ook fijn zo houden als ik zelf een goed plekje wil zoeken. Iets over slapende honden ;) Zodra je informeert kan het als je pech hebt, zijn dat het asiel er ook iets over te zeggen wil hebben en dan heb je die extra ballast aan je fiets hangen :n

Heb je zelf geen zin of tijd om een echt fijn plekje te zoeken: Ja absoluut asiel contacteren :j
Maar wil je graag zelf in alle rust en met een goed gevoel op zoek naar een perfect passend plekje, dan lekker zelf doen :j

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:53

zou voor mij ook een reden zijn dan om geen dier uit het asiel te halen. Als ik een dier koop, wil ik de eigenaar zijn en wil ik beslissen wat er mee gebeurd. En waarom bijvoorbeeld als je paard koopt maar de eigenaar stelt een contract op dat hij weer terug moet gekocht worden aan de oude baas als je weg wilt doen, bij de rechter houdt dit geen stand. Want verkocht is verkocht. Waarom is dit dan in een asiel anders? Is misschien even heel zakelijk bekeken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:08

wemkelover schreef:
zou voor mij ook een reden zijn dan om geen dier uit het asiel te halen. Als ik een dier koop, wil ik de eigenaar zijn en wil ik beslissen wat er mee gebeurd. En waarom bijvoorbeeld als je paard koopt maar de eigenaar stelt een contract op dat hij weer terug moet gekocht worden aan de oude baas als je weg wilt doen, bij de rechter houdt dit geen stand. Want verkocht is verkocht. Waarom is dit dan in een asiel anders? Is misschien even heel zakelijk bekeken.

Allereerst,gecondoleerd ts! Maar de meeste asielen laten dieren alleen adopteren en blijven zelf eigenaar. Ik persoonlijk vind dat ook niets,ook bij paarden niet. Maar als het juridisch zo in elkaar zit nu eenmaal dan is het toch beter eerst contact op te nemen met de wettelijke eigenaar,het asiel dus,voor je zelf beslissingen gaat nemen over de hond. Overigens zijn er momenteel geen plaatsingsproblemen,er is veel meer vraag dan aanbod van honden.Ook oudere honden zijn zo geplaatst.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:15

superpony schreef:
Knert schreef:
Eeuhm het is net andersom

Maar TS kan het hondje toch nooit gekregen hebben? Het asiel heeft feitelijk niets met haar te maken.

Ja, je gunt het dier beter. Maar laten we hier mensen niet adviseren hier teveel een eigen draai aan te geven zonder te overleggen.

Ik zeg niet dat ze geen contact moet opnemen of eigen regels moet verzinnen, maar zij heeft de hond niet uit het asiel gehaald. Zij erft de hond en het is nu haar hond.
Als ik morgen op mp een hond ga ophalen die me met een goed verhaal verkocht wordt, kan ik er ook niks aan doen als die oorspronkelijk uit het asiel komt.
Nu weet ze het dan toevallig, maar zij heeft geen overeenkomst met asiel.

En als het asiel destijds al niet goed een karakter beschrijving kon geven, mocht dat het probleem zijn, moet je er ook maar niet aan denken hoe een pittig hondje van 11 van ene naar andere gaat straks.

Iets erven kan alleen als het iemands eigendom was. En de hond was niet in eigendom van haar moeder. Dus ook geen erfgoed (klinkt wat hard) voor TS na het overlijden van haar moeder. Ook al was ze erfgename voor de andere spullen. De hond kan daar niet bij horen. In overleg is er vast wel meer mogelijk.

Dus helaas heb je een iets verkeerd beeld bij wat je recht is. Ook in je aangedragen voorbeeld, kan het asiel nog zeker de hond opeisen. Dan heb je echt het nakijken.

Gelukkig gebeurt dit niet zo vaak. Maar laten we geen onjuistheden aanhalen.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 30-03-21 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:18

Ts haar moeder heeft dat contract afgesloten, niet TS.
Dus ik vraag me af of TS hier nog wel wat mee moet.
Nu weet ze toevallig dat hij uit het asiel komt, maar ze had ook goed kunnen denken dat hij van MP komt.

Ik denk ook dat een ouder dier niet meer naar het asiel moet als je de mogelijkheid hebt om dat te voorkomen.
Ik word altijd immens verdrietig als die ik hokjes zie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:19

De hond is waarschijnlijk gechipt? Dan is dat te zien van wie de hond is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:22

chip is geen eigendomsbewijs

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:23

gecondoleerd TS hopelijk vind je een fijn plekje voor het dropje!

Na al de verhalen hier zou ik dus nooit van mijn leven een hond uit het asiel halen := juist omdat ik eigenaar wil zijn van het dier wat ik aanschaf

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:29

DuoPenotti schreef:

Waarvoor dienen die chips dan wel?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 13:30

Ik ben met verschillende mensen bezig.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:32

Gecondoleerd TS. Over alle berichten over het asiel; misschien klopt het dat je een hond in bruikleen hebt, maar het beestje is 11 jaar en ik denk dat het asiel al lang blij is dat hij onderdak heeft. Ik waardeer jouw inzet alleen maar TS, ik denk dat het hondje er meer aan heeft als je een passend plekje voor hem kan zoeken, dan dat je hem koste wat kost zelf houdt terwijl hij er niet gelukkig is en het laatste waar het dier nu wat aan heeft is terug gebracht te worden naar het asiel...

Ik zou gewoon een advertentie plaatsen op marktplaats of iets dergelijks en dan kijken of je een fijn plekje voor hem kunt vinden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:34

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat is een goede vraag.
Niet om te bepalen wie de eigenaar is.
Het kan de eigenaar zijn, maar hoeft niet zo te zijn.

Als ik nu mijn hondje aan jou geef. Die bij mij is geregistreerd.
En het is door bijvoorbeeld een betaling op de bank of een contractje duidelijk dat ik hem aan jou heb verkocht of gegeven, is het jou hond. Of jij hem nu op naam laat zetten of niet.
Bij paarden net zo.

Ik heb mijn honden alleen maar op naam staan mochten ze ontsnappen dat als ze gevonden worden snel weer terug zijn.

Marleen wat fijn.
Hopelijk een fijn mandje voor hem.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:35

7ofhearts schreef:
Als de hond een asiel hond is mag hij officieel helemaal niet door jullie zelf herplaatst worden maar moet dat via het officiële kanaal.

Een asiel hond blijft tot zijn dood eigendom van het asiel.
Gelukkig ook maar.
God mag weten in welk traject het dier anders terecht komt.
Dit is om te voorkomen dat er met het dier “ geleurd “ gaat worden in sommige gevallen.
Het is de garantie voor het dier.

Een asiel dier krijg je in bruikleen en wordt nooit jou eigendom.
Je zou contact met hun kunnen opnemenden te vragen of je enigszins mee mag denken wat de herplaatsing betreft, en zo wie zo de situatie uitleggen.

Los daar van, wat een vreselijk moeilijke situatie!!
Heel veel sterkte met het verlies van jou moeder.

Klopt, je kunt zelfs de hondenbescherming op bezoek krijgen, als ze erachter komen, is vrienden ooit overkomen, alweer jaren geleden, wat je nu voor instantie krijgt, weet ik niet. Maar ik weet wel dat je een asiel hond niet mag doorgeven aan iemand anders, dus het overlijden van moeder, gecondoleerd met het overlijden van je moeder, TS, hoort doorgegeven te worden aan het asiel.
Eventueel kan dan in overleg iets geregeld worden, mocht je bang zijn dat de hond niet goed aardt in het asiel, of bij jullie thuis.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:50

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:

indentiteit. En Registreren

Je weet welke het is als je de chip leest. Kan je ze niet zomaar verwisselen ofzo met andere. Je weet dat je de goede voor je hebt als je het nummer weet en controleert.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:51

Floran schreef:
Gecondoleerd TS. Over alle berichten over het asiel; misschien klopt het dat je een hond in bruikleen hebt, maar het beestje is 11 jaar en ik denk dat het asiel al lang blij is dat hij onderdak heeft. Ik waardeer jouw inzet alleen maar TS, ik denk dat het hondje er meer aan heeft als je een passend plekje voor hem kan zoeken, dan dat je hem koste wat kost zelf houdt terwijl hij er niet gelukkig is en het laatste waar het dier nu wat aan heeft is terug gebracht te worden naar het asiel...

Ik zou gewoon een advertentie plaatsen op marktplaats of iets dergelijks en dan kijken of je een fijn plekje voor hem kunt vinden.

Nou nee,marktplaats lijkt me niet bepaald een betrouwbare plek.De hond is waarschijnlijk (er zijn asielen die niet zo werken) nog eigendom van het asiel.Wat ik wel enigszins irritant vind is dat je ,als je een asielhond terugbrengt,afstandsgeld moet betalen,en een nieuwe adoptant moet dan ook weer adoptiegeld betalen.Maar ja de kosten moeten gedekt worden. Overigens zou een dergelijk hondje heel snel weer herplaatst zijn momenteel.Voor dit type staan ze in de rij.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:03

marleen_usar schreef:
Ik ben met verschillende mensen bezig.

Succes ! hoop dat het lukt!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:06

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:

- om te vermijden dat honden gedumpt worden
- om te weten bij wie ze hem moeten terugbezorgen als hij verdwaald is

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 14:09

Ik heb iemand gevonden, ze heeft zelf geen hond maar wel altijd gehad. Haar zoon heeft 2 boomers en die komen soms langs. Na de Pasen komt ze hier kijken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:16

Prima opgepakt zo.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:43

Fijn nieuws Ts!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 14:46

Ja ik ben opgelucht hij verdient het echt, nu weer bij komen en straks afscheid nemen van mijn moeder.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:48