Kat tussen kantelraam.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:45

Dimphyl schreef:
We zijn net gebeld, operatie is goed gegaan, hij is eigenlijk heel rustig geweest de hele nacht/ochtend, nu nog niet bij, even afwachten hoe hij reageert na wakker worden, of hij vanmiddag mee naar huis mag. Ik hoop het wel natuurlijk, mis hem enorm, toch wel onze meest sociale kat, voor hond, zijn broertje Hidde én ons.

Fijn Dimph <3
Hoop dat je snel het telefoontje krijgt dat Jackyboy of Captain Jack nu dan, naar huis mag! Geef de patiënt maar wat extra liefde! :knuffel:

Dennis

Re: Kat tussen kantelraam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:50

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:59

Een van mijn grootste nachtmerries, zeker toen er bij ons in de flat klapramen werden geplaatst. Gelukkig doe ik ze nooit open, want muggen. Maar oh wat erg.
Heel veel sterkte voor jou en knuffels voor het poezenkind :knuffel:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:00

Dimphyl schreef:
Oh superpony herkenbaar, mijn patiënt in kwestie en zijn broertje worden volgende maand 2, zijn ook echt doerakken die overal op/in/onder willen komen, en wat je ook doet, ze willen er bij zijn. Hier ook altijd de wasmachine 3x controleren voor dichtdoen, dan zorgen dat ik ze allebei heb gezien, en dan pas aanzetten :P

Mijn vorige kat was met verhuizing naar dit huis al 15 jaar en heeft nooit gekeken naar de ramen. Deze 2 eigenlijk ook niet, ramen stonden dus al 2 jaar regelmatig op die kiepstand.

Ja, en ze verzinnen steeds wat nieuws.

Onze oude kat kon amper springen of klimmen en deed dat ook niet.

Wij hadden een omgekeerd huis met een muurtje om de trap naar beneden. Nooit problemen tot we nieuwe katten en hondjes kregen. Hebben het dicht gemaakt, want ze zouden zo het trapgat in springen.
1x de zwart-witte die nu 4 is, op mn hoofd gehad daar.

Ik vind vooral nu de snoeren nog eng. Mevrouw heeft al 1 mand van krabpaal kapot gebeten en zet rustig ergens haar tanden in. Terwijl ze dus echt super lief is, de andere kat, honden of ons nooit zal bijten of uithalen.

Gooi ze dus regelmatig in de gang waar veel ruimte is, een stoel, de bakken, water, eten etc.

Je kan het jezelf echt niet kwalijk nemen. Wij hebben nu ook in de laatste 3 huizen zulke ramen en we wisten het gewoon niet. Je verwacht dat ook niet. En zoals beschreven. Als je alles veilig hebt, doen ze iets en kunnen alsnog zichzelf beschadigen.

Wij hadden een kat die uit een raam sprong van boven en zijn pootje brak. Was niet gek hoog, katten doen gekkere dingen, maar hij landde precies verkeerd.

We hebben 2 kleine hondjes die net zulke stomme dingen doen en ook te hoog klimmen en springen. Je probeert het te voorkomen.
En ik weet mensen die het hele huis verbouwen voor ze weg gaan en dan verzint een hond toch weer wat.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 14:01

Bedankt voor je ervaring dennis, ik ga je topic even doorlezen. Alhoewel het bij ons een voorpoot betreft, denk ik dat het na even wennen heus wel goed moet komen.

Thanks Stellamay!

Precies hoor superpony, een ongeluk zit gewoon echt (bij ons momenteel dus letterlijk :') ) in een klein hoekje. Heb nog altijd liever dat ze nog kunnen rennen en spelen dan dat ik ze in een plastic bubbel moet gaan houden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:04

Ik snap waarom ik er geen inbeelding van kon maken. Mijn ‘bouwkundige’ ik deed te veel mee.

Er stond in de openingspost kantelramen.
Maar ik zie dat vele mensen (draai)kiepramen bedoelen. Kantelramen en kiepramen zijn niet hetzelfde.

Zag idd net een fimpje op internet. Arme dier zat lang vast tussen een kiepraam.

Al denk ik dat menig kat in elke constructie klem kan komen te zitten. Sneu.

Fijn dat je kat rustig is gebleven. Nu hopen op een goed herstel.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 14:09

Knert schreef:
Ik snap waarom ik er geen inbeelding van kon maken. Mijn ‘bouwkundige’ ik deed te veel mee.

Er stond in de openingspost kantelramen.
Maar ik zie dat vele mensen (draai)kiepramen bedoelen. Kantelramen en kiepramen zijn niet hetzelfde.

Zag idd net een fimpje op internet. Arme dier zat lang vast tussen een kiepraam.

Al denk ik dat menig kat in elke constructie klem kan komen te zitten. Sneu.

Fijn dat je kat rustig is gebleven. Nu hopen op een goed herstel.

Sorry voor de verwarring. :') voor mij is t allemaal één pot nat, maar ik vermoed dat een kantelraam dan een 'zolderraam' is ? (Die hadden wij ook, maar is paar jaar geleden met nieuwe uitbouw óók vervangen voor een 'rechtopstaand' raam, ook wel één met kantel functie, dus dat zal dan een kiepraam zijn? :') zo leer ik ook nog eens wat.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:15

Mijn moeder propt altijd handdoeken in de spleet op de slaapkamer.
Nadat 1 v.d. katten een keer uit het raam gedonderd was.
Deden er ook nooit wat mee, maja het blijven dieren.

Hier ook allemaal kiepramen, maar altijd open onder toezicht vanwege de kat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:11

Beterschap voor de kat! Wat zullen jullie geschrokken zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:38

Ik heb er een oud kussen tussen geklemd.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:41

Dimphyl schreef:
Christiene schreef:
Dat is zon raam als die open is dan zit die onderaan dicht zeg maar en zij en bovenkant los en dan kunnen ze van boven er aan de zijkant tussen glijden links of recht van het raam?

Er op googelen raad ik af. %) :=

Ik heb niet zulke ramen.

Klopt inderdaad, een kiep/kantel raam. Wij hebben ze door het hele huis.. dit idee:
[ [url=m/jLh9z1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oja vooral die hoge zijn gevaarlijk brr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:43

Beterschap voor je kat.
Wat naar om mee te maken. ;(
Goed dat je mensen er nu extra voor waarschuwt, vaak is het inderdaad van, dat doet die van ij niet.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:47

superpony schreef:
TS, wat vreselijk sneu en naar. Ook voor jullie, want kan me voorstellen hoe je je nu voelt.

Wij hebben ook dat soort ramen.

In vorige huis wist ik het nog niet. Maar 1 die altijd op kiepen stond en waar de katten bij konden. Die hebben het toen nooit gedaan gelukkig, maar we hadden ook nooit de nare beelden gezien.
Er zat overal een hor en als we hem helemaal open hadden, gebruikten ze die als krab ding en was altijd bang dat ze met raam en al naar buiten zouden kukelen.

Hier gaan ze minder ver, maar moet er nog wat voor kopen. Iets als touw of haken, zie ik niet zitten. Denk dat het dan juist interessant wordt.

Onze kater is vrij rustig. Speelt en doet, maar is verder redelijk normaal.

Ons poesje van 1,5 spoort niet en we zijn wel continu bezig alles veiliger te maken, want elke keer verzint ze weer wat. We hebben een hoog plafond en een hoge krabpaal voor het raam. Vonden ze hartstikke leuk, maar ze sprong op stang van vitrage en dat kwam dan naar beneden incl poes.

En nu nog een kleine keuken op een rare plek in de zitkamer. Ze wil in het raam zitten en daarvoor moet alles van het aanrecht. Een glas is echt gevaarlijk, want lopen ze daarna, ook de honden door het glas.
De niet veilige planten zijn weg. Alle stroom gaat uit als we er niet zijn, zodat ze niet in draad kan kauwen.

En ze hebben dus genoeg te spelen, kauwen en alles.

Moet ook de wasmachine 3x controleren voor ik hem aanzet. 1x dacht ik echt dat de kat erin zat. Nog nooit zo bang geweest. Kon hem niet vinden. Heb er echt een trauma van en nu een heel wasmachine
ritueel

Ik heb een wasmachine die meteen uit gaat als je op de knop drukt. En de vergrendeling gaat ook meteen los.

De overloop boven heb ik ook dicht gemaakt poes is al eens na beneden gevallen tussen de spijlen door ipv oo de trap belande die in de kleine ruimte ertussen.

Zelfde met het zolderraam zit dik gaas en een hor voor. De hor was ook leuk om te klimmen.

Op de afzuigkap of bovenop deuren klimt die ook
Laatst bijgewerkt door Christiene op 29-03-21 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:50

Oh wat erg. 'Gelukkig' komt het goed door het pootje te amputeren.

Zo zijn wij ook eens midden in de nacht wakker geworden door een krijsende kat die vast zat in een kiepraam. Dat was een kat uit de buurt die van buiten naar binnen wou komen. Kop en voorpootjes waren binnen maar toen zat ie vast.

Onze kat kwam nooit boven en daar waren de kiepramen, maar daarna toch iets voorzichtiger meer geworden.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:53

Ik kom uit een ouderlijk huis die qua bouwjaar volgens mij voor de uitvinding van het kiepraam stamt. Ik vind het zulke irritante ramen.

Had nog nooit gehoord van het feit dat katten hier überhaupt tussen kunnen komen te zitten. Ben dus superblij dat ik dit hoor voordat ik mijn eigen stekje heb met een kiepraam en een viervoeter.

Wat heb je trouwens snel en adequaat gehandeld TS en wat ben ik blij dat de kat er zo goed uit is gekomen! Hopelijk gaat het herstel goed. :)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 19:01

Hiraeth schreef:
Ik kom uit een ouderlijk huis die qua bouwjaar volgens mij voor de uitvinding van het kiepraam stamt. Ik vind het zulke irritante ramen.

Had nog nooit gehoord van het feit dat katten hier überhaupt tussen kunnen komen te zitten. Ben dus superblij dat ik dit hoor voordat ik mijn eigen stekje heb met een kiepraam en een viervoeter.

Wat heb je trouwens snel en adequaat gehandeld TS en wat ben ik blij dat de kat er zo goed uit is gekomen! Hopelijk gaat het herstel goed. :)

Dankjewel. Wat dat betreft echt hulde voor mijn vriend, die heeft niks geen ervaring met katten, heeft hem los gemaakt, in de woonkamer gezet en is naar mijn werk gerend, omdat hij gewoon echt niet wist wat te doen.
Er is hier een lokale dieren facebook pagina die altijd de weekend dienst- dierenarts deelt, dat wist ik, dus direct gebeld zodra ik thuis was.
Heb er al vaker profijt van gehad dat ik onder stress/paniek héél goed helder kan presteren, nadat Jack was afgeleverd ben ik dan ook pas 'ingestort'.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 19:03

Hij is thuis!
(Foto van de gehechte wond)
Spoiler:
Afbeelding

Heeft direct geplast en gepoept, hadden hem in de bijkeuken opgesloten, maar meneer heeft 1.5uur zitten gillen voor de deur, dus inmiddels loopt (en dat gaat verrassend soepel!) Hij door de woonkamer.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:16

Wow wat een ongeluk. Hier ook een kat die zijn linker voorpoot mist. Hij was gevallen. We hebben nog geprobeerd om zijn poot te redden maar is helaas niet gelukt.

Ze redden zich inderdaad heel erg goed. Wij zaten nog te bedenken hoe we dat met onze trap in de woonkamer moesten gaan doen: wel of geen traphekje voor de eerste tijd tot hij goed gewend was aan drie poten. Meneer was al beneden voor wij er erg in hadden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:29

Och arme.. Hij ligt er wel ontspannen bij of niet? Hopelijk geneest ie snel :D

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 19:44

Relaxed schreef:

Hij is wat onwennig, kon zn plekje niet vinden, maar heeft net wat natvoer gegeten en ligt nu op de bank te pitten, zijn vaste plekje. Geloof dat hij vooral erg blij is om thuis te zijn.. <3

Zn broer heeft er meer moeite mee, die liet ik net de woonkamer in, meneer keek, mauwde en rende weer naar boven :')
Laatst bijgewerkt door Dimphyl op 29-03-21 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:45

Ah gossie! Ik kan mij heel goed voorstellen dat je je enorm schuldig voelt. Ja, ik heb hier vaker van gehoord. Elke keer als ik weer zo”n berichtje op Facebook zie verschijnen dan deel ik hem meteen. Ik heb even als verhuurconsulent gewerkt en bij elke verhuring waar draaikiepramen of kiepramen in zaten vroeg ik de huurder of ze katten hadden en waarschuwde ik ze ervoor. Ik heb zelf in mijn hele woning zulke ramen en zet ze dus nooit in de kiepstand als ik er zelf niet bij ben.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:09

Dimphyl schreef:
Relaxed schreef:

Hij is wat onwennig, kon zn plekje niet vinden, maar heeft net wat natvoer gegeten en ligt nu op de bank te pitten, zijn vaste plekje. Geloof dat hij vooral erg blij is om thuis te zijn.. <3

Zn broer heeft er meer moeite mee, die liet ik net de woonkamer in, meneer keek, mauwde en rende weer naar boven :')

Hij ruikt anders. Die van mij doen ook eerste dagen na dierenarts vervelend na elkaar.

Wow is wel echt hele poot eraf. Of is dat met reden een halve heeft geen nut of hangt in de weg?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 21:00

Broertje Hyde (hidde) heeft em net besnuffeld en afgelikt, denk dat dat wel weer helemaal goed komt met een paar dagen.

Wat ik me heb laten vertellen is inderdaad dat halve amputatie bij een kat weinig nut heeft, erop steunen kunnen ze toch niet. Hangt dan denk ik alleen maar in de weg ivm balans enzo.

Daarstraks in coma op de bank.. hij probeerde zich onder zijn dekentje te stoppen, heb ik toch maar even opzij geschoven ivm haren en hechtingen.
Spoiler:
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:20

Vaak hebben ze het wel wat koud. Misschien wil hij wel ondergestopt liggen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 21:37

Bedankt duopenotti, de vloerverwarming is flink warm en de ramen zijn (uiteraard :') ) dicht nu. Hij ligt nu lekker languit op de grond.