Stel, geld speelt geen rol, hoever ga je met behandelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Stel, geld speelt geen rol, hoever ga je met behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:18

Wat mij betreft gaan veel mensen te ver. Je bent zelden te vroeg met inslapen, eerder te laat.

Ergens in het noorden van ons land zit die Norma met haar ‘dierenopvang’. Oa hondjes met verlamde achterkanten waarvan de poten geamputeerd worden zodat ze met een pamper aan in een rolstoeltje kunnen liggen. Want de smetplekken en ontstekingen werden toch wel erg groot.
Er loopt een paard zonder ogen rond en zo nog een heleboel zieltjes. En haar FB volgers maar juichen want ze doet zoveel goeds... walgelijk vind ik het.

Wat mij betreft is kwaliteit van leven en een zekere mate van zelfstandigheid heel belangrijk bij bepalen of een leven nog te redden is.

NL6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:25

Ik denk dat het ook heel erg aan het dier ligt. Onze hond van 10 is vorige week geopereerd aan zijn oog. Hij heeft zijn hele leven nog nooit wat gehad (even afkloppen) en ziet er nog heel erg goed uit, maar wanneer er echt iets niet goed is zullen wij hem ook laten gaan. Onze kat vindt de dierenarts verschrikkelijk en is inmiddels ook wel een dagje ouder (15). Mocht daar iets niet goed mee zijn gaan we niet dokteren met hem. Met andere woorden wij kijken gewoon naar het dier en wat voor hem/haar het beste is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:30

Doubtless schreef:
Ik vind dat we over het algemeen te ver gaan met geneeskunde, zowel bij dieren als bij mensen. Iedereen moet oud worden om de een of andere reden. Ik ga bij de beesten niet zo ver. Een AB kuurtje/tumor wegsnijden/aangepast voer à la, maar chemo of een poot amputeren oid, daar zou ik niet aan beginnen. Als ze het redelijkerwijs in de natuur niet zouden redden, dan is het m.i. zijn/haar tijd om te gaan.

Als mijn kat morgen op 3 pootjes thuis komt en er zit niks anders op dat amputeren dan doe ik dat.
Honden en katten redden zich prima op 3 poten, ik vind dat geen reden tot euthanasie.

Ik ga niet beginnen aan rolstoeltjes of katten in luiers.
En als mijn paard blind word is het ook klaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:36

Blind zou bij mij ook het einde zijn. Maar over het grote grijze gebied van wazig zicht twijfel ik.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:40

Gelukkig zijn bij mij financiën nooit de reden geweest om wel/niet te behandelen.

Maar de perspectieven, de levenskwaliteit en de heftigheid van de behandeling wel.
Dieren in karretjes, paardenbenen amputeren, blind paard etc. is voor mij geen optie. Ook heb ik mijn kat met kanker direct in laten slapen. In dat geval was het ook niet te behandelen, maar ook al was dat het wel geweest, dan nog had ik haar laten gaan.
Ook al hou ik veel van mijn dieren, ik wil ze zeker niet koste wat kost in leven houden. Uiteindelijk heeft een dier het niet door als hij (te vroeg) wordt ingeslapen, maar wel als hij lang moet lijden. Helaas komt dat laatste nog vaak voor.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:55

Mars schreef:
Wat mij betreft gaan veel mensen te ver. Je bent zelden te vroeg met inslapen, eerder te laat.

Ergens in het noorden van ons land zit die Norma met haar ‘dierenopvang’. Oa hondjes met verlamde achterkanten waarvan de poten geamputeerd worden zodat ze met een pamper aan in een rolstoeltje kunnen liggen. Want de smetplekken en ontstekingen werden toch wel erg groot.
Er loopt een paard zonder ogen rond en zo nog een heleboel zieltjes. En haar FB volgers maar juichen want ze doet zoveel goeds... walgelijk vind ik het.

Wat mij betreft is kwaliteit van leven en een zekere mate van zelfstandigheid heel belangrijk bij bepalen of een leven nog te redden is.

Helemaal mee eens. Mensen doen vaak te veel en de redenen zijn egoïstisch.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:04

leeftijd, overige gezondheid en genezings/herstelkans zijn bepalend voor behandeling, geld niet, nooit!

onze hond van bijna 13 had staar, behoorlijke artrose, was af en toe erg afwezig en had moeite met zijn ontlasting. hij werd gewoon steeds slechter. bij hem ontdekten we een tumor aan de milt. dierenarts wilde opereren, maar wij hebben hem nog een paar weken bij ons gehouden met pijnstilling en hem daarna rustig thuis laten inslapen. op die leeftijd met al die andere kwalen, gaan we geen operatie meer doen. de hersteltijd op die leeftijd voor die misschien 1 a 2 jaar die hij er mee zou winnen, dat wilden we hem niet meer aandoen. de keuze viel ons ontzettend zwaar, maar maakten we in zijn belang.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:23

Wij hebben een dure kat :') .
Afbeelding

Aangereden, boven been gebroken. Eigen dierenarts geen tijd voor een operatie en die stuurde ons door naar een kliniek die 2600 euro moest kosten. Dat was voor ons een stap te ver. Dan pootje er maar af voor onf 600 euro.
Uit eindelijk spoed arts die hem gezien had in het weekeind(niet onze eigen dierenarts) nog gevraagd. Doe kon poot besparend voor een fractie van het geld bij die andere kliniek.
Dus geopereerd, dikke pech in de revalidatie(pees aan de breuk gegroeid), herstel daarna was een drama geworden. Dus dikke pech, pootje is er alsnog afgegaan.
En nu breekt hij mijn huis weer af :x <3 .

Wij doen dat wat een fijn leven kan geven. Een acceptabele herstel periode.
Wij zijn nu door pech langer aan het dokteren geweest dan gehoopt met ons vriendje, maar hij is alleen beide keren na zijn operatie even zielig geweest(een dagje) en verder niet.

Ik heb eens voor de beslissing gestaan voor een koliek operatie. Die heb ik niet gedaan, een altijd buiten pony maanden op stal zag ik niet zitten. Gelukkig is dat goed gekomen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:37

Spoiler:
Afgelopen jaar(en) tal aan kosten gehad.

- Amputatie poot kat.
- Verwijderen oog (andere) kat.
- Dagen infuus vergiftiging (andere) kat.
- Operatie gebroken griffelbeen paard.
- Pees blessure behandelingen en de bijbehorende (box)rust.
- Behandelingen artrose paard en de bijbehorende (box)rust.
- Hoefbalvertrapping paard.
- Onderzoeken kreupelheid paard - zonder uitkomst.

Ik laat alles doen, als het dier daarna nog gezond en vrolijk verder kan leven.

Eenmaal gekozen om een koliek operatie niet uit te voeren. Paard was al 18 en had 30% kans van slagen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:02

Sintara schreef:
Nagini schreef:
Ik zal nooit een levensverlengene/palliatieve behandeling aangaan. Dat is niet voor de hond, dat is omdat de mens geen afscheid kan nemen.

Ook, zoals eerder genoemd, al die 'zielige' dieren in rolstoelen en met protheses en dieren die koste wat kost gered moeten worden ben ik tegen. Ook dat is alleen maar omdat de mens zich dan goed voelt.

Als de dierenarts aangeeft dat er een goede kans van slagen is en de revalidatie niet waanzinnig pijnlijk en lang is voor het dier, dan ga ik door. Maakt niet uit wat de kosten zijn.

Bijv: Zou mijn hond bot kanker hebben en je kunt het alleen nog verlengen, dan is het klaar.
Zou hij botkanker hebben in een poot en kan ik amputeren en we zijn er vanaf, dan amputeer ik.

Eens, zo sta ik er zelf ook in. Al zou ik m'n huidige hond van 12 ook geen amputatie ofzo meer aandoen.. Geen grote operaties meer en eigenlijk ook geen kleine. De laatste keer was hij er zo mega beroerd van.

Oh abdoluut.
Mijn honden zijn 3 en 4 op het moment dus dan is het waard. Zijn ze 12, dan is het goed zo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:11

Mars schreef:

Maar je bent altijd te laat, omdat je toch een reden nodig hebt. Ik ga morgen niet zeggen; het is wel welletjes, dus laat ze maar inslapen, want dan ben ik niet te laat.

Mijn merrie is 28 en hartstikke goed nog. Geen idee van tevoren hoelang dat zo blijft.

Qua dat andere; Helemaal mee eens. Ik vind het voor een dier echt niet prettig als ze ook niet meer zelf hun behoefte kunnen doen bijv. Uitdrukken, alles laten lopen etc, vind ik echt niet dier waardig.
Heb weleens een hond gehad die wat liet lopen ( met een reden ) en dan voelden ze zich dood ongelukkig.

Maar goed, hier was ooit een grote actie voor het redden van een veulen met kromme benen en dat vond ik toen echt te ver gaan. Maar je kon dat niet zeggen, want dan ben je een tr*t.

Ik ben een mens en mankeer wel wat, maar zal ook zeker mijn grens hebben. Dat komt ook omdat ik eerst meer kon.
Maar mijn broer was zwaar gehandicapt, zo geboren en die was echt altijd vrolijk en gelukkig. Ik mis hem echt vreselijk ( is in 2017 overleden ) maar we zijn wel blij dat hij zo plotseling uit zichzelf is overleden en niet heeft moeten aftakelen zoals voorspeld was ooit.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:19

Als de behandeling mn dier geneest:ga ik tot het gaatje. Maar dan spreek ik over het feit van de nazorg. 6x per dag druppelen, zalven, opnieuw verbinden, smeren, spoelen etc.
Ik zou niet gaan voor maanden boxrust. Dat vind ik geen waardig bestaan.
Als het een beperkt overlevingskans is, dan zal ik een hele zware beslissing moeten nemen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 01:21

Balou_k schreef:
Spoiler:
Afgelopen jaar(en) tal aan kosten gehad.

- Amputatie poot kat.
- Verwijderen oog (andere) kat.
- Dagen infuus vergiftiging (andere) kat.
- Operatie gebroken griffelbeen paard.
- Pees blessure behandelingen en de bijbehorende (box)rust.
- Behandelingen artrose paard en de bijbehorende (box)rust.
- Hoefbalvertrapping paard.
- Onderzoeken kreupelheid paard - zonder uitkomst.

Ik laat alles doen, als het dier daarna nog gezond en vrolijk verder kan leven.

Eenmaal gekozen om een koliek operatie niet uit te voeren. Paard was al 18 en had 30% kans van slagen.

10 minuten na dit bericht kreeg ik een whatsapp van stal. Paard is niet lekker. Ze staat nu dus op de kliniek wegens koliek.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 01:36

ach nee sterkte Balou_k

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 01:38

Arme tuttie :3
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 01:41

Jeetje, Sterkte Balou_K Hopelijk knapt ze snel goed op.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 02:54

Meen je niet Balou. Wat heb je een tegenslagen gehad en dan gelijk weer door naar de volgende.... Sterkte voor jou en je beesie.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 09:03

Jeetje Balou, wat en rot bericht! Heel veel sterkte!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:04

Hoe gaat het met je paard nu balou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:07

Ikke89 schreef:
Ik vind kwaliteit van leven heel belangrijk.
Ga ik alleen behandelen om een leven te verlengen, maar waarbij mijn hond geen hondwaardig leven meer kan leiden. Dan doe ik het niet.
Ik heb er alles voor over om mijn honden te helpen en te behandelen, maar het moet wel in het belang van de hond(of paard, of wel dier dan ook) zijn.
Moeten ze een tijd revalideren, maar is de prognose daarna goed, dan heb ik dat er zeker voor over.

Dit inderdaad.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:14

DuoPenotti schreef:
Hoe gaat het met je paard nu balou?

Gelukkig naar omstandigheden goed!
Gisteren op ziekenbezoek geweest. Heel fijn dat dat mocht, we hebben een rondje campus gewandeld. Weer eens wat anders ;) :+ .

Vandaag gaan ze haar weer onderzoeken of de verstopping weg is en dan mag ze langzaam weer wat eten.

Afbeelding

Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:18

Mijn stelling blijft gelijk is het fair tegenover je dier zijn de kosten ,het lijden en een zekerheid voor een zorgeloos dierwaardig bestaan?

ja doen bij nee.....spuitje!

het dier en zijn welzijn staat bovenaan dat bepaalt!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:20

kwita schreef:
Mijn stelling blijft gelijk is het fair tegenover je dier zijn de kosten ,het lijden en een zekerheid voor een zorgeloos dierwaardig bestaan?

Ik ben volledig akkoord, maar zo vaak zijn er zo veel grensgevallen die echt moeilijk zijn. Bvb operatie met 50/50 kans op slagen? Oog verwijderen bij een kat van 10 jaar? Revalidatie peesblessure met boxrust?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:30

Ik ben ook van het niet te ver gaan, maar soms heb je het niet in de hand. Mijn oude ruin heeft 6 jaar geleden een pech jaar gehad en we hebben helaas nooit een sluitende diagnose gekregen. Uiteindelijk moest hij nog maar eens naar de kliniek, sinusitis, wat tijdens de ingreep totaal iets anders bleek te zijn. Meneer had een bacterie op de neus schelpen die eruit moesten. Blijkbaar is dat een hele zware ingreep, met veel bloedverlies en grote kans op zware complicaties. Ik ben niet gebeld tijdens die ingreep, kon dus niet zelf een beslissing nemen en de neus schelpen zijn eruit gegaan. Op dat moment, gezien het traject dat we toen al hadden afgelegd, zou ik ervoor gekozen hebben om mijn paard te laten gaan. Heb die keuze niet gehad, paard leeft nog steeds en wordt in mei 20. Hij heeft nog steeds zijn problemen, kan zo maar vol vocht schieten, weten nog steeds niet waarom, maar is verder vrolijk en energiek.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:03

Poekkie schreef:
kwita schreef:

Ik ben volledig akkoord, maar zo vaak zijn er zo veel grensgevallen die echt moeilijk zijn. Bvb operatie met 50/50 kans op slagen? Oog verwijderen bij een kat van 10 jaar? Revalidatie peesblessure met boxrust?

Revalidatie peesblessure met boxrust komt anders heel erg veel voor.Als men dat niet acceptabel zou vinden,dan waren er nu al heel veel paarden weg!Het is wel een naar iets en ik zou niet gauw een paard kopen waarvan ik zou weten dat hij een geschiedenis met peesproblemen heeft.