Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Doubtless schreef:Ik vind dat we over het algemeen te ver gaan met geneeskunde, zowel bij dieren als bij mensen. Iedereen moet oud worden om de een of andere reden. Ik ga bij de beesten niet zo ver. Een AB kuurtje/tumor wegsnijden/aangepast voer à la, maar chemo of een poot amputeren oid, daar zou ik niet aan beginnen. Als ze het redelijkerwijs in de natuur niet zouden redden, dan is het m.i. zijn/haar tijd om te gaan.
Mars schreef:Wat mij betreft gaan veel mensen te ver. Je bent zelden te vroeg met inslapen, eerder te laat.
Ergens in het noorden van ons land zit die Norma met haar ‘dierenopvang’. Oa hondjes met verlamde achterkanten waarvan de poten geamputeerd worden zodat ze met een pamper aan in een rolstoeltje kunnen liggen. Want de smetplekken en ontstekingen werden toch wel erg groot.
Er loopt een paard zonder ogen rond en zo nog een heleboel zieltjes. En haar FB volgers maar juichen want ze doet zoveel goeds... walgelijk vind ik het.
Wat mij betreft is kwaliteit van leven en een zekere mate van zelfstandigheid heel belangrijk bij bepalen of een leven nog te redden is.
Sintara schreef:Nagini schreef:Ik zal nooit een levensverlengene/palliatieve behandeling aangaan. Dat is niet voor de hond, dat is omdat de mens geen afscheid kan nemen.
Ook, zoals eerder genoemd, al die 'zielige' dieren in rolstoelen en met protheses en dieren die koste wat kost gered moeten worden ben ik tegen. Ook dat is alleen maar omdat de mens zich dan goed voelt.
Als de dierenarts aangeeft dat er een goede kans van slagen is en de revalidatie niet waanzinnig pijnlijk en lang is voor het dier, dan ga ik door. Maakt niet uit wat de kosten zijn.
Bijv: Zou mijn hond bot kanker hebben en je kunt het alleen nog verlengen, dan is het klaar.
Zou hij botkanker hebben in een poot en kan ik amputeren en we zijn er vanaf, dan amputeer ik.
Eens, zo sta ik er zelf ook in. Al zou ik m'n huidige hond van 12 ook geen amputatie ofzo meer aandoen.. Geen grote operaties meer en eigenlijk ook geen kleine. De laatste keer was hij er zo mega beroerd van.
Mars schreef:Wat mij betreft gaan veel mensen te ver. Je bent zelden te vroeg met inslapen, eerder te laat.
Ergens in het noorden van ons land zit die Norma met haar ‘dierenopvang’. Oa hondjes met verlamde achterkanten waarvan de poten geamputeerd worden zodat ze met een pamper aan in een rolstoeltje kunnen liggen. Want de smetplekken en ontstekingen werden toch wel erg groot.
Er loopt een paard zonder ogen rond en zo nog een heleboel zieltjes. En haar FB volgers maar juichen want ze doet zoveel goeds... walgelijk vind ik het.
Wat mij betreft is kwaliteit van leven en een zekere mate van zelfstandigheid heel belangrijk bij bepalen of een leven nog te redden is.
Balou_k schreef:Spoiler:Afgelopen jaar(en) tal aan kosten gehad.
- Amputatie poot kat.
- Verwijderen oog (andere) kat.
- Dagen infuus vergiftiging (andere) kat.
- Operatie gebroken griffelbeen paard.
- Pees blessure behandelingen en de bijbehorende (box)rust.
- Behandelingen artrose paard en de bijbehorende (box)rust.
- Hoefbalvertrapping paard.
- Onderzoeken kreupelheid paard - zonder uitkomst.
Ik laat alles doen, als het dier daarna nog gezond en vrolijk verder kan leven.
Eenmaal gekozen om een koliek operatie niet uit te voeren. Paard was al 18 en had 30% kans van slagen.
Ikke89 schreef:Ik vind kwaliteit van leven heel belangrijk.
Ga ik alleen behandelen om een leven te verlengen, maar waarbij mijn hond geen hondwaardig leven meer kan leiden. Dan doe ik het niet.
Ik heb er alles voor over om mijn honden te helpen en te behandelen, maar het moet wel in het belang van de hond(of paard, of wel dier dan ook) zijn.
Moeten ze een tijd revalideren, maar is de prognose daarna goed, dan heb ik dat er zeker voor over.
DuoPenotti schreef:Hoe gaat het met je paard nu balou?
kwita schreef:Mijn stelling blijft gelijk is het fair tegenover je dier zijn de kosten ,het lijden en een zekerheid voor een zorgeloos dierwaardig bestaan?
ja doen bij nee.....spuitje!
het dier en zijn welzijn staat bovenaan dat bepaalt!
Poekkie schreef:kwita schreef:Mijn stelling blijft gelijk is het fair tegenover je dier zijn de kosten ,het lijden en een zekerheid voor een zorgeloos dierwaardig bestaan?
ja doen bij nee.....spuitje!
het dier en zijn welzijn staat bovenaan dat bepaalt!
Ik ben volledig akkoord, maar zo vaak zijn er zo veel grensgevallen die echt moeilijk zijn. Bvb operatie met 50/50 kans op slagen? Oog verwijderen bij een kat van 10 jaar? Revalidatie peesblessure met boxrust?