Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gaabje schreef:Poedel zou qua karakter inderdaad ook goed passen en met een puppytrim vind ik ze ook echt wel leuk. Denk dat vriend het iets minder aanspreekt
Barbet schreef:Border collies heb je wel een nadeel dat er veel epilepsie voorkomt.
Gaabje schreef:sevke schreef:Een kooikerhondje?
Mijn zus heeft een mini-Aussie. Ook erg leuk.
Of een Cavalier King Charles spaniël. Mijn favo(wel bij een goede fokker halen. Er zijn nogal wat erfelijke afwijkingen...)
Kooiker heb naar gekeken, maar heb begrepen dat uit sommige lijnen ze best nerveus kunnen zijn?
Wij hebben vroeger een cavaliertje gehad. De meest lieve hondjes die je kunt vinden, maar volgens mij kunnen zelfs de goede fokkers de kwaaltjes er niet uit fokken binnen de huidige genenpool. Die van ons is wel oud geworden, maar die hoeveelheid dierenartskosten en de pijntjes die hij heeft gehad hebben mij toch doen besluiten daar nooit meer aan te beginnen. De rasstandaard heeft met name voor de koppies gezorgd dat de afmetingen niet kloppen..
Merexa schreef:Misschien een Australische Kelpie? Die zijn ongeveer 40/45centimeter groot en echt ontzettend leuke honden, heel baasgericht met een grote will to please.
sevke schreef:Gaabje schreef:
Kooiker heb naar gekeken, maar heb begrepen dat uit sommige lijnen ze best nerveus kunnen zijn?
Wij hebben vroeger een cavaliertje gehad. De meest lieve hondjes die je kunt vinden, maar volgens mij kunnen zelfs de goede fokkers de kwaaltjes er niet uit fokken binnen de huidige genenpool. Die van ons is wel oud geworden, maar die hoeveelheid dierenartskosten en de pijntjes die hij heeft gehad hebben mij toch doen besluiten daar nooit meer aan te beginnen. De rasstandaard heeft met name voor de koppies gezorgd dat de afmetingen niet kloppen..
Onze cavjes zijn best oud geworden. 13 en 12,5. Nu hebben we er nog eentje van 11 en die is nog prima in orde, zelfs niet de minste hartruis!
Ik zie dat hier ook een shiba genoemd wordt. Dat zijn echt geen gemakkelijke honden! Wij hebben ook een chowchow, en dat is te vergelijken met een shiba van karakter en absoluut geen beginnershond!
Onze dochter heeft een grote maat labradoodle. Een heerlijke hond. Slim, sportief, gevoelig, will to please. Labradoodles heb je in alle maten. Voordeel is dat ze geen haar verliezen.
Kaus schreef:Merexa schreef:Misschien een Australische Kelpie? Die zijn ongeveer 40/45centimeter groot en echt ontzettend leuke honden, heel baasgericht met een grote will to please.
Een beetje kelpie is wel groter dan dat. Volgens de rasstandaard zijn ze 45-50cm hoog. Mijn Working Kelpie (dus niet Australische) is 51cm hoog.
Verder passen ze wel in de eisen van TS.
Femke_Tweety schreef:Duitse pinchers ken ik dan toch echt wel weer een beetje als behoorlijk scherpe en pittige hondjes.
Die echt niet te beroerd zijn om hun mening héél duidelijk kenbaar te maken.
Met tanden, indien dat zo uitkomt.
kiwiwitje schreef:Ts, Ik wil even zeggen dat ik t top vind dat je je zo verdiept!
Gaabje schreef:kiwiwitje schreef:Ts, Ik wil even zeggen dat ik t top vind dat je je zo verdiept!
Dank voor het complimentHet is soms makkelijk om afgeleid te raken door knappe koppies en schattige pupfoto's. Heb in de omgeving wel eens gezien dat mensen op die manier een hond aanschaffen die eigenlijk totaal niet bij hun levensstijl past. Of het idee van een hele intelligente hond leuk vinden, maar eigenlijk niet gemaakt zijn om de uitdaging en het consequente te bieden. Ik wil onze toekomstige hond kunnen bieden wat hij nodig heeft, nu en over 10/15 jaar. Je kunt natuurlijk niet alles voorspellen, maar met een beetje research hoop ik daar wel een betere keuze in te kunnen maken.
Gaabje schreef:kiwiwitje schreef:Ts, Ik wil even zeggen dat ik t top vind dat je je zo verdiept!
Dank voor het complimentHet is soms makkelijk om afgeleid te raken door knappe koppies en schattige pupfoto's. Heb in de omgeving wel eens gezien dat mensen op die manier een hond aanschaffen die eigenlijk totaal niet bij hun levensstijl past. Of het idee van een hele intelligente hond leuk vinden, maar eigenlijk niet gemaakt zijn om de uitdaging en het consequente te bieden. Ik wil onze toekomstige hond kunnen bieden wat hij nodig heeft, nu en over 10/15 jaar. Je kunt natuurlijk niet alles voorspellen, maar met een beetje research hoop ik daar wel een betere keuze in te kunnen maken.
Gaabje schreef:Kaus schreef:Een beetje kelpie is wel groter dan dat. Volgens de rasstandaard zijn ze 45-50cm hoog. Mijn Working Kelpie (dus niet Australische) is 51cm hoog.
Verder passen ze wel in de eisen van TS.
Dat is inderdaad wel aan de grote kant. Ik werd er ook in het andere topic op gewezen dat iets minder woonruimte op zich niet zo'n heel groot probleem hoeft te zijn met een wat grotere hond. Daar moeten we dan nog maar eens goed over nadenken. Het gaat niet alleen om de woonruimte maar ook om een handzaam formaat. Maar dat kun je denk ik alleen maar bepalen als je wat honden in het echt ontmoet.