Mensgericht kattenras

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:56

Narya schreef:
Ik volg, ik wil ook graag mijn eerste kat aanschaffen! Of twee, you know :D

Ik ben benieuwd: zijn er van deze rassen nou rassen die bijzonder of juist niet geschikt zijn voor mensen die nog nog nooit in hun leven een poezebeest gehad hebben? Ik vind ze allemaal even schattig <3

Ik spreek even alleen over de abessijn en somali. Ik als fokker heb er geen moeite mee om ze bij mensen te plaatsen die nog nooit wen kat hebben gehad. Er zijn alleen een paar dingen waar ik wel een kanttekening bij wil plaatsen dan.

Ik verwacht dat mensen zich inlezen. Een abessijn of somali is een aanwezige kat. Die graag bij je is. Ik ken mensen die er echt knettergek van zouden worden. Maar over het algemeen valt het mee. Als jij je een beetje verdiept in het ras en voor jezelf bepaald dat je het prima vind dat je katten overal bij zijn en allerlei gekke dingen verzinnen dan vind ik het ook prima.

Ik plaats alleen nooit een kitten in een huis zonder andere katten. Dat mag een asiel kat of ook een raskat zijn maar ze gaan niet weg als ze ergens alleen komen te wonen. Daar worden ze doodongelukkig van.

_Bianca

Re: Mensgericht kattenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:02

Ik heb twee kruising Ragdolls. Mama was een Ragdoll die een slippertje had gehad met een buurkat.

Mijn katten lijken uiterlijk totáál niet op Ragdolls - het is dat ik de mama heb gezien, anders zou je het niet geloven. Maar qua karakter.. Zo ontzettend lief. Ze hebben allebei echt nog nooit uitgehaald of lelijk gedaan. Ze liggen hele dagen op schoot en lopen elke seconde van de dag achter me aan.

Ik vind het niet zo erg dat ze geen lang haar hebben, want dat scheelt een hoop klitten in hun vacht en lange haren in huis. Ik zou sowieso altijd weer voor een soortgelijke kruising gaan.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:07

Team Ragdoll!!

Afbeelding
Afbeelding

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:11

Tonkanees sta ik zelf voor op de lijst. schijnt ook een heel aanhalig maar ook aanwezig ras te zijn.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:12

Absoluut een Somali!
Sociaal, altijd aanwezig, niet te hyper, super slim. Maar je moet er wel tegenkunnen dat ze echt overal (maar dan ook overal :+ ) bij je willen zijn in huis.

Wij hebben er vier :D en ik wil nooit nog zonder!
Een somali kan wel niet goed alleen blijven en een speelkameraadje is dus wel heel erg belangrijk. Maar een goede fokker laat een kitten ook niet vertrekken naar een huis zonder gezelschap.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:30

Hier ook team ragdoll. Die van mij hangt altijd om mij heen, heeft nu mijn neus weer open ‘gezoend’ met haar schuurpapier tongetje. Wat een heerlijk karakter hebben die. Mijn zus heeft ze een tijd gefokt en die van mij was een ‘foutje’.

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:05

Team maine coon! is soms knettergek, maar komt heel graag knuffelen en ligt uren op schoot. Hij is heel makkelijk in de omgang, en heeft heel
Veel zelfvertrouwen. Hele slimme kat, heb ik heel makkelijk kunstjes geleerd.
Mijn ragdollxturkse angora is ook een schat, stuk minder vinnig, maar wel echt een watje.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:19

Blauwe Rus. :D <3
Afbeelding

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:38

Ik heb nu een brit (brits korthaar), schat van een dier, kan er alles mee en doet geen vlieg kwaad, maar hij is niet erg knuffelig en geen schootkat. Het is wel een plaatje <3

Voor mijn brit had ik een ragdoll en heilige birmaan, ook beide prachtige dieren! Als je echt een knuffel wilt zou ik zeker een ragdoll aanraden. Heilige birmaan kan ook eventueel, maar die was ook wat eigenzinniger dan de ragdoll.

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:49

Voor mij blijft het de huis tuin en keuken kat :+ Onze bengaal was wel heel lief maar kwam niet bij je liggen. Wel naast je op de bank maar geen schootkat.

En onze ragdoll wil niks met je te maken hebben.. We wouden een lieve knuffel kat dus daarom ook voor de ragdoll gekozen.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:51

Hier een Ragdoll, heel aanhangkelijk bij het hele gezin, een knuffel die steeds bij je wil liggen en gelijk wat je aan het doen bent erbij komt zitten om te kijken. Hij heeft lang haar maar qua ruiven valt dat wel mee, 2 keer per jaar heeft die van mij een grote ruif periode met de seizoenswissel maar daarna is 1 keer per week stofzuigen zeker voldoende. Qua vocaalheid, hij babbelt wel graag maar meestal alleen als hij iets wil van eten ofzo.S avonds doet hij niets liever dan mee op de bank liggen en tv kijken, bij voorkeur op je schoot.

15 weken ukkie tegen 2 jarige puber <3
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:57

Als je kat ook buiten kan, zou ik idd ook een abessijn aanraden, die vinden het heerlijk om ook naar buiten te kunnen en daar hun energie en jachtlust kwijt te kunnen.

Voor binnenkatten zou ik een devonrex of Spynx aanraden, die hoeven niet perse naar buiten en zijn heel lief en mensgericht

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:26

MarlindeRooz schreef:
Misschien heb je wat aan deze site, aangezien ik hier veel rassen zie die toch wel veel ziektes hebben. Britse korthaar is bijvoorbeeld echt geen gezond ras. Ragdoll ook niet :n

https://www.dierenrecht.nl/raskattenwijzer

Hier zat ik ook mee en wilde daarom voor een htk gaan. Eventueel voor een niet doorgefokt ras, maar anderzijds, is een ras niet sowieso iets wat is doorgefokt?

Hoe dan ook, ik zag mijn Brit in het asiel en was verliefd. Geen idee of ze papieren heeft (gezien haar simpele naam denk ik van niet) en of haar ouders getest zijn. Maar goed, zij was al 'op de wereld' en dan geef ik haar liever een goed nieuw huis.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:58

fokfanaat schreef:
Als je kat ook buiten kan, zou ik idd ook een abessijn aanraden, die vinden het heerlijk om ook naar buiten te kunnen en daar hun energie en jachtlust kwijt te kunnen.

Voor binnenkatten zou ik een devonrex of Spynx aanraden, die hoeven niet perse naar buiten en zijn heel lief en mensgericht

Maar wel alleen in een afgesloten tuin. Abessijnen zijn veel te nieuwsgierig om los te laten lopen. Ze gaan steeds verder en zullen zo met iemand mee gaan. Alle kittens bij mij geboren komen of aan de lijn of in een ren of afgesloten tuin buiten. Sommige zelfs helemaal niet. Als je ze bezig houd is het geen probleem om ze binnen te houden.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 14:10

Wat een prachtige katten komen er voorbij!

Goed om te weten: mijn tuin is inderdaad afgezet en hij is in ontwikkeling om zo interessant mogelijk voor katten te worden :)
Maar dat is echt nog een WIP :+

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:12

Ik heb bij mijn ouders een kruising ragdoll x Britse langhaar kater en een Britse langhaar poes wonen. Beide eigenwijs en komen hun aai halen waneer ze zelf zin hebben. M'n ouders hebben nog 2 htk katten, die zijn wat knuffeliger. Bij mij thuis heb ik 2 siberen wonen, een ligt iedere avond op mij te slapen en de ander bij m'n vriend. Ze zijn heel vriendelijk en knuffelig. Het enigste is dat ze langharig zijn en je er wat meer onderhoud aan moet plegen. Als ik opnieuw voor een kitten zou gaan zou ik zeker een sibeer kiezen. En ze hebben ze in hele mooie kleurtjes.

Dit zijn onze siberen Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:16

Ik heb een ragdoll en 2 main coins, beide heerlijke rassen. Ik merk wel dat de MC poes meer een schoot kat is als de katers. Ik heb meer met de main coon als met de ragdoll, vind ze wat expressiever. Beide geen harde miauwers, meestal.

Britse korthaar heb ik ook gehad maar die vond ik een stuk minder mens gericht.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:03

Wij hebben Noorse Boskatten... ze zijn geweldig lief, aanhankelijk, mooi. En daar waar de mens zit... en zitten de katten (je valt er soms letterlijk over)...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:20

Hier lopen 4 siberen rond. Twee "gewone" siberische katten en twee Neva Masquerades. Ze hebben wel allemaal hun eigen karakter. Eentje vind het heerlijk om in de buurt van mensen te zijn maar wilt niet op schoot. De ander wilt wel op schoot en praat rond etenstijd. De ander is wat schuwer en de laatste vind het prima om zo nu en dan op schoot te komen liggen. Ze zijn allemaal wel graag rond ons als mensen maar niet dat ze continue op schoot willen. Liggen wel vaak in de buurt.

Wij hebben ze bij fokkers vandaan waar ook goed wordt gekeken naar inteelt percentages en uiteraard de nodige vooronderzoeken gedaan. Daar waren wel redelijk lange wachtlijsten.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:35

xoranlover schreef:
*knip*

Ik plaats alleen nooit een kitten in een huis zonder andere katten. Dat mag een asiel kat of ook een raskat zijn maar ze gaan niet weg als ze ergens alleen komen te wonen. Daar worden ze doodongelukkig van.

Even hier op inhaken. Mijn huidige Aby is een herplaatser die doodongelukkig was in een "meer-kats huishouden". Ze woonde met haar zusje, een htk en 2 Burmezen en dat was haar te veel. Dat uitte zich in stressplassen naast de bak, veel geblaas en geruzie, en weinig thuis/binnen zijn.

Eenmaal hier werd het 180 graden een andere kat en was ze meteen relaxt. Ze was gewoon toe aan een "een-poes huishouden". Ondertussen zijn we 7 jaar verder en is en een hond bij gekomen en is ze daar dikke maatjes mee.

Misschien is mijn juffer de uitzondering, dat weet ik niet. Ook laat ik mijn Aby's gewoon op straat, alleen mijn bejaarde tantetje van 19 bleef in de achtertuin. Nu woon in wel in een klein dorpje, das wellicht een verschil ook.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:48

Een Ragdoll! :j <3 Ik heb Poes nu zo'n zes jaar, en ik wil niets anders meer. Ze is vreselijk gezellig, sociaal, volgt me als een hondje eeennnn... ze kletst de hele dag door. Dus dat 'niet al te vocaal' is dan wel weer een dingetje.

Poes is nu 14, en heeft nu wat last van artrose. Verder is ze nog kerngezond!

Overigens woont Poes ook in haar eentje bij mij. Heb haar als een herplaatser gekregen, waarbij de belangrijkste eis was dat ze als enige kat in huis zou zijn én blijven. Hare Harigheid wil gewoon alle aandacht voor zichzelf, en wil die niet delen met andere dieren in huis.

Zo ligt ze vaak naast me op de bank te slapen <3
Afbeelding

Ze 'helpt' ook mee met werken:
Afbeelding

En we slapen altijd samen! Als mijn vriend er is dan geeft ze met veel gemopper haar plek op :))

Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:55

Haarbal schreef:
xoranlover schreef:
*knip*

Even hier op inhaken. Mijn huidige Aby is een herplaatser die doodongelukkig was in een "meer-kats huishouden". Ze woonde met haar zusje, een htk en 2 Burmezen en dat was haar te veel. Dat uitte zich in stressplassen naast de bak, veel geblaas en geruzie, en weinig thuis/binnen zijn.

Eenmaal hier werd het 180 graden een andere kat en was ze meteen relaxt. Ze was gewoon toe aan een "een-poes huishouden". Ondertussen zijn we 7 jaar verder en is en een hond bij gekomen en is ze daar dikke maatjes mee.

Misschien is mijn juffer de uitzondering, dat weet ik niet. Ook laat ik mijn Aby's gewoon op straat, alleen mijn bejaarde tantetje van 19 bleef in de achtertuin. Nu woon in wel in een klein dorpje, das wellicht een verschil ook.

Dat kan en een herplaatser wil ik ook wel alleen plaatsen als het in een groep niet gaat. Maar niet als ze zelf de wijde wereld in mogen. En dat mag iedereen ook zelf weten maar ik zeg dan ook nee tegen mensen als ik er geen goed gevoel bij heb. Wel fijn dat het zo goed gaat met je aby.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:05

De Asielkat!
Alleen maar leuke en lieve ervaringen mee.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:30

Onze maine coons zijn erg mens gericht. Zijn daar waar wij zijn. De ene is geen knuffelkat maar wel altijd in je buurt en grappig. De ander wil graag aandacht.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:57

Team ragdoll!

Als klein kittentje <3
Afbeelding

Normaal gesproken is dit je dagelijkse uitzicht :')
Afbeelding

Sneeuw vond mevrouw ook fantastisch!
Afbeelding

Geweldig dier, af en toe apart maar past bij ons :'). Kletst, loopt je tot vervelends aan toe achterna en mag heeeeeel graag gekriebeld worden en spelen!