Hond 'leren' loslopen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:40

Lisitano schreef:
Mindim schreef:
Jij gaat er gelijk van uit dat men met de loopse teef in een druk losloopgebied gaat lopen.
Je kunt ook gewoon in een rustig stuk lopen en een loslopende reu tegen komen toch? Denk je dat honden enkel loslopen in losloopgebieden?

Ik reageer trouwens op een reactie van nikass dat mensen moeite hebben met het feit dat de reu intact is als hij los is.

Ik ga nergens vanuit, ik ervaar dat dus ik weet dat het zo is. Ook lees ik het regelmatig terug op diverse fora, ook hier. Ik heb overigens 'drukker' geschreven en tussen haakjes gezet. Daarmee bedoel ik dat men ook in een goed bezocht losloopgebied gaat lopen met een loopse teef.

Wat betreft je reactie op Nikass; je lijkt het over de hond van TS te hebben met je beschrijvingen. Over welke grote hond met bananen in de oren en een dominante reactie had je het dan?

Naar een losloopgebied moet je sowieso niet heen met een loopse teef. Alleen loopt niet iedereen in een losloopgebied, de meeste mensen juist niet denk ik.

Ja om die hond gaat het hier toch? Maar in principe kan het over elke hond gaan met die beschrijving. Luistert je hond niet, aan de lijn er mee. Niet zo moeilijk toch?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:55

Nikass schreef:
.....
Ik zou dus gaan werken met clickertraining, en dan veel oefenen met het aanleren van zelfbeheersing.
Clickertraining heeft zich ontwikkeld, je kunt daar echt veel mee. Helaas is dat bij heel veel mensen nog niet bekend.
Het enige dat je nodig hebt is een beloning. Een hond die voor voer werkt is wel het makkelijkste vind ik. Maar bijvoorbeeld veel border collies werken liever (of alleen) voor een balletje.

Ja, helemaal eens. Ga clickeren. Leer eerst zelf hoe het moet en zoek dan een beloning waar je hond helemaal dol op is. Voor mij part goedkope in plakjes gesneden kipknakworst. Als hij er maar *\%/* van wordt. Paar keer per dag een korte sessie clickeren, op eigen terrein oefenen, laten volgen, ook als er andere honden/mensen langs lopen. Aandacht voor jou, na een vraag "look" of "kijken" en omhoog kijken naar jou is een belangrijke. Daarmee heb je zijn aandacht. Nadat hij geconditioneerd is (dat is wat je wilt bereiken) dan aangelijnd buiten gaan oefenen. Niet te snel willen; clickeren gaat stapje voor stapje, en conditioneren duurt veel langer. Dat is de automatische piloot, de reflex.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:10

Mindim schreef:
Lisitano schreef:
Ik ga nergens vanuit, ik ervaar dat dus ik weet dat het zo is. Ook lees ik het regelmatig terug op diverse fora, ook hier. Ik heb overigens 'drukker' geschreven en tussen haakjes gezet. Daarmee bedoel ik dat men ook in een goed bezocht losloopgebied gaat lopen met een loopse teef.

Wat betreft je reactie op Nikass; je lijkt het over de hond van TS te hebben met je beschrijvingen. Over welke grote hond met bananen in de oren en een dominante reactie had je het dan?

Naar een losloopgebied moet je sowieso niet heen met een loopse teef. Alleen loopt niet iedereen in een losloopgebied, de meeste mensen juist niet denk ik.

Ja om die hond gaat het hier toch? Maar in principe kan het over elke hond gaan met die beschrijving. Luistert je hond niet, aan de lijn er mee. Niet zo moeilijk toch?

Je draait. Lees mijn eerste reactie nog maar als je het niet begrijpt. Ik ga mezelf niet herhalen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:09

Lisitano schreef:
Je draait. Lees mijn eerste reactie nog maar als je het niet begrijpt. Ik ga mezelf niet herhalen :+

Nee, ik draai niet, enlighten me, hoe dan ;) alls je bedoeld dat ik met de winden mee waai, dan lees je mijn posts niet goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:40

kiwiwitje schreef:
Nouja ach een van mijn pupkopers woont strak aan t strand. En die kregen van verschillende vrienden de vraag wanneer ze hem gaan castreren(nog voordat ie in huis was) want anders kon ie echt niet los mee naar t strand of bos want als hun teven loops waren zou hij daar zo opduiken. Wat hun dachten daar aan te gaan doen.

Nou sorry, met alle respect. Maar ik vind t niet sociaal en verstandig om met een loopse teef naar een losloopgebied te gaan. En vooral niet los. Aangelijnd kan nog. Maar ik zou t nooit doen. Alle honden dienen in losloop onder appel te staan en niet op andere honden af te vliegen. Maarja, waar een reu bij een loopse teef zn “willie” achterna kan lopen, doen teven die loops, en zeker dekrijp, zijn daar niet aan onder..
dus een reu hoort hierin prima onder appel te staan, maar een teef net zo goed.
Maargoed ik vind t ook alles behalve sociaal om een loopse teef in zo’n gebied mee te nemen.
Ik laat mn meiden al niet in de woonwijk plassen of lopen(behalve onze tuin) als ze loops zijn.
Zodat anderen/reutjes hier zo min mogelijk last van hebben.. kleine moeite..

Ja en nee, ik had een herder teef die totaal niet geïnteresseerd was in reuen als ze loops was. Ze luisterde altijd en liep altijd en overal los. Als ze loops was vermeed ik het losloopbos inderdaad, maar ruim drie weken vóór en drie weken ná de loopsheid liepen er onopgevoede kerels achter haar aan opdringerig te doen, en kreeg ik de volle laag van de eigenaar, tot aan bedreigingen toe. Want ik moest niet in het bos lopen. Ja excuse me, mijn hond is max 21 dagen loops en ik ga toch echt niet twee keer per jaar gedurende twee maanden het bos mijden omdat zij hun honden niet onder controle hebben.
Ik vind het geen probleem om even te wachten als iemand zijn hond wil pakken.
Ik vond het dan wel weer asociaal dat een vrouw met haar loopse teef door het bos fietste, en geen rekening hield met anderen.

Ik loop met mijn intacte reu in het losloopgebied. Als hij een loopse teef tegen komt is hij zeker wel geïnteresseerd. Desondanks komt hij meestal direct als ik roep, en anders loop ik er even heen en lijn hem aan en neem hem mee.
Ik begrijp dat iemand daar wil lopen, geen probleem, zolang ze begrijpen dat ik een minuutje de tijd nodig heb om mijn hond bij me te halen.
Een beetje begrip over en weer doet wonderen :)

kiwiwitje

Re: Hond 'leren' loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:26

Nouja dat is wat ik bedoel met mn post. Beetje rekeninhouden met elkaar. Dus niet met je loopse teef t losloop in of aangelijnd. En van de andere kant, zorgen dat wat je losklikt van de lijn gewoon luistert

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:09

Wij leren tijdens de cursussen altijd er is snuffeltijd en wandeltijd. Het eerste stukje van de wandeling bepaalt de hond het tempo en de richting zeg maar door het snuffelen, na een tijdje dat gedaan te hebben en hij heeft de behoeftes kunnen doen gaat de wandeling over in wandeltijd, dus niet meer van boom naar boom maar echt lekker door lopen. Onze honden weten het ook precies, op de heenweg naar het bos mag er prima gesnuffeld worden, in het bos gaan ze los (losloopgebied) en op de terugweg naar huis weer aan de riem en dan geen gesnuffel meer maar door lopen naar huis.

Je kan eens kijken of je op cursus wat meer met hem kan bereiken, ik zie bij ons ook vaker mensen komen met een oudere hond die ze niet zelf hebben opgevoed en toch wat willen proberen. Veel mensen lukt het wel om nog wat te bereiken en de band met de hond is ook beter geworden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:46

Lindsey_99 schreef:
Nikass schreef:
.....
Ik zou dus gaan werken met clickertraining, en dan veel oefenen met het aanleren van zelfbeheersing.
Clickertraining heeft zich ontwikkeld, je kunt daar echt veel mee. Helaas is dat bij heel veel mensen nog niet bekend.
Het enige dat je nodig hebt is een beloning. Een hond die voor voer werkt is wel het makkelijkste vind ik. Maar bijvoorbeeld veel border collies werken liever (of alleen) voor een balletje.

Ja, helemaal eens. Ga clickeren. Leer eerst zelf hoe het moet en zoek dan een beloning waar je hond helemaal dol op is. Voor mij part goedkope in plakjes gesneden kipknakworst. Als hij er maar *\%/* van wordt. Paar keer per dag een korte sessie clickeren, op eigen terrein oefenen, laten volgen, ook als er andere honden/mensen langs lopen. Aandacht voor jou, na een vraag "look" of "kijken" en omhoog kijken naar jou is een belangrijke. Daarmee heb je zijn aandacht. Nadat hij geconditioneerd is (dat is wat je wilt bereiken) dan aangelijnd buiten gaan oefenen. Niet te snel willen; clickeren gaat stapje voor stapje, en conditioneren duurt veel langer. Dat is de automatische piloot, de reflex.

Mee eens, maar wat jij beschrijft is juist erg basic clickertraining.
Ik zou clickertraining vooral inzetten voor "hoe om te gaan met de dagelijkse dingen buitenshuis"; en dan natuurlijk met name andere honden.
Daarnaast zou ik de clicker inzetten voor commando's op afstand, en met name het commando STOP (sta stil) en HIER. Daarbij is het van belang dat je weet hoe je het hier komen beloont met de clicker.

Maar allereerst moet je uitvinden wat die beloning moet zijn.

Lisitano; ik kan me in jouw berichten voor het grootste gedeelte wel goed vinden. :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:52

Edit: en ga er niet van uit dat een hond perfect onder appèl moet staan voordat hij los kan. Dan kan 80% van de honden die nu loslopen niet meer los.
Het draait imo vooral om goed management tijdens de wandeling. Anticiperen op elke situatie die je tegenkomt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:59

Is dit een aflevering van Candid Camera? Wat een hilarische antwoorden hier. :')

TS, als je het echt wilt doorzetten zou ik op zoek gaan naar goede begeleiding voordat je zelf iets gaat ondernemen met dit soort honden. Bij gebrek aan ervaring kan de hond zo over je heen walsen en daar misbruik van maken. Dat moet je niet willen.

Als je hem voor nu wat meer ruimte wilt geven kun je er, zoals meer aangegeven hier, een lange lijn aanklikken. :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:41

Ja je moet er van houden, die zelfstandige types. En vooral een niet te groot ego hebben. Gevoel voor humor enzo. Ik vind ze prachtig, die zelfzekere types.

Hier had ik ook de 3,2,1 methode bij een mega snuffelaar. En soms bij 3 dacht ie al van: nah, deze plek wordt hem niet en liep hij mee. Hij liep overigens prima mee aan de riem, alleen houd ik daar dan weer niet van: veel riemgebruik. Ik los het liefst zo veel mogelijk op, op stem en lichaamstaal. Juist ook omdat je loslopen anders kunt vergeten.

Dus dat zou ook mijn advies zijn: zoek manieren om dingen zonder riem op te lossen. Als hij ineens bedenkt van: JOE GRAS DAAR GAAN WE HEEN is een 'hé' of een tikje ter aandacht soms ook al genoeg.
En leer hem dat als hij je aankijkt (commando dus wel even aanleren), hij daarna even vrij spel krijgt.
Zo leert hij dat aandacht = vrijheid betekent. Want als vrijheid de motivator is (zelfstandig iets kunnen ondernemen dus) is dat ook je grootste beloning.
En zo kun je dat uitbreiden met loslopen. Als hij vrijheid heeft, en je aandacht geeft wanneer jij dat vraagt behoudt hij zijn vrijheid. Negeert hij je, ja jammer joh dan wordt het weer kort aan de riem.

Mijn zelfstandige reu kwam mij soms bedanken uit zichzelf, omdat hij het zo fijn vond dat hij lekker z'n ding mocht doen. Heel vertederend, als hij dan uit de verte zo vrolijk op me af komt zonder dat ik het vraag, om daarna weer z'n eigen ding te gaan doen uit zicht.

En inderdaad: zoek een beloning die bijna niet te weerstaan is wanneer je een commando sterk wilt aanleren. Zo had ik de jachtfluit eerst binnenshuis geïntroduceerd. Net voor etenstijd (hij at vlees) floot ik, en zette dan zijn eten neer. En zo heb ik dat buiten ook gedaan: 1x fluiten en z'n bak vlees (expres de pens variant mee) buiten gegeven. En dat uitgebreid naar 2x fluiten voor een halve bak etc. Afijn, uiteindelijk vond ie een stukje leverworst ook wel de moeite waard. En daarna was ik zelf niet consequent genoeg en heb ik de fluit enigszins verpest. _O-
Want dat is het wel met die zelfstandige types: waar de ruimte is, gaan ze hem pakken. Wees dus reteconsequent, vanuit rust.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 03:41

Ik vind het ook wel een groot verschil hoe je hem vast hebt? Halsband, tuig? Wat voor tuig?

Ik heb altijd een BC gehad en dat vind ik juist makkelijke honden. 100% focus, leren alles en snel.

Nu hebben we 2 kleinere hondjes, maar ontzettend pittig en geen goede start gehad. We hebben wel alles geprobeerd, maar alles wat beweegt is interessant.
Het teefje was heel erg van het snuffelen en de reu wilde heel erg de omgeving in de gaten houden of echt ergens op af. Door af en toe stil te gaan staan, ging hij ook snuffelen, wat er gewoon bij hoort.

Maar het teefje leest echt heeeeeeeeeeeeeeel langzaam en snuffelt overal een uur. Dan kom je nergens. Koekjes werken hier super, maar als ze die hebben gehad is het weer klaar.

Heb met de BC getraind en wat ik nu dus gebruik is; Ik moet de leukste zijn en ga een paar passen huppelen en doe dan een beetje gek met mn stem. Dat werkt echt altijd.
Enige nadeel is dat ze altijd even samen tekeer gaan dan. Dat ziet er heel ruig uit, maar het is echt spelen.

Verder kan ik je alleen aanraden om veel band op te bouwen door spel in een veilige ruimte. En voor wandelen goed materiaal te kiezen. Wij hebben de Anny X tuigen en biothane politie lijnen. Met gewoon uitlaten heb ik 1 klip aan de hals en 1 aan de borst.
Gaan we echt wandelen en is er ruimte, krijgen ze de lengte en kunnen ze snuffelen en weer aansluiten.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:06

Sassol schreef:
Ja je moet er van houden, die zelfstandige types. En vooral een niet te groot ego hebben. Gevoel voor humor enzo. Ik vind ze prachtig, die zelfzekere types.

Hier had ik ook de 3,2,1 methode bij een mega snuffelaar. En soms bij 3 dacht ie al van: nah, deze plek wordt hem niet en liep hij mee. Hij liep overigens prima mee aan de riem, alleen houd ik daar dan weer niet van: veel riemgebruik. Ik los het liefst zo veel mogelijk op, op stem en lichaamstaal. Juist ook omdat je loslopen anders kunt vergeten.

Dus dat zou ook mijn advies zijn: zoek manieren om dingen zonder riem op te lossen. Als hij ineens bedenkt van: JOE GRAS DAAR GAAN WE HEEN is een 'hé' of een tikje ter aandacht soms ook al genoeg.
En leer hem dat als hij je aankijkt (commando dus wel even aanleren), hij daarna even vrij spel krijgt.
Zo leert hij dat aandacht = vrijheid betekent. Want als vrijheid de motivator is (zelfstandig iets kunnen ondernemen dus) is dat ook je grootste beloning.
En zo kun je dat uitbreiden met loslopen. Als hij vrijheid heeft, en je aandacht geeft wanneer jij dat vraagt behoudt hij zijn vrijheid. Negeert hij je, ja jammer joh dan wordt het weer kort aan de riem.

Mijn zelfstandige reu kwam mij soms bedanken uit zichzelf, omdat hij het zo fijn vond dat hij lekker z'n ding mocht doen. Heel vertederend, als hij dan uit de verte zo vrolijk op me af komt zonder dat ik het vraag, om daarna weer z'n eigen ding te gaan doen uit zicht.

En inderdaad: zoek een beloning die bijna niet te weerstaan is wanneer je een commando sterk wilt aanleren. Zo had ik de jachtfluit eerst binnenshuis geïntroduceerd. Net voor etenstijd (hij at vlees) floot ik, en zette dan zijn eten neer. En zo heb ik dat buiten ook gedaan: 1x fluiten en z'n bak vlees (expres de pens variant mee) buiten gegeven. En dat uitgebreid naar 2x fluiten voor een halve bak etc. Afijn, uiteindelijk vond ie een stukje leverworst ook wel de moeite waard. En daarna was ik zelf niet consequent genoeg en heb ik de fluit enigszins verpest. _O-
Want dat is het wel met die zelfstandige types: waar de ruimte is, gaan ze hem pakken. Wees dus reteconsequent, vanuit rust.

Zo herkenbaar! En leuk te lezen dat jij een zelfde aanpak als ik hanteer. Herkenbaar dat dat stukje vrijheid beloning is.
Nu ben ik heel benieuwd wat voor hond jij hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:09

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb je wellicht wat aan.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:24

[quote="Arcodavella"]Bedankt voor jullie reacties, dit helpt me absoluut verder.

Erres, wat een goed verhaal. Heb je hem gecastreerd nadat je 'm overgenomen hebt? En hoe was/is hij met andere honden?
Die van mij trekt dus niet als we lopen, dan heeft hij mooi mijn tempo. Maar hij stopt en dat is het moment waarop hij trekt: of hij trekt naar de plek waar hij wilt snuffelen, of hij staat abrupt stil en geeft weerstand. Als het moet, kan ik hem meetrekken maar dat lijkt me niet de manier. Dan heb ik steeds een hond achter me lopen met de lijn strak.edankt secricible, dit is inderdaad de inschatting die ik probeer te maken. Is dit een kansloze missie of niet? Maar ik kan natuurlijk sowieso aan de gang gaan met zijn aandacht en gehoorzaamheid aan de lijn.

Nee, ik heb hem niet gecastreerd, dat zou 1 van de laatste dingen zijn die ik zou proberen. Hij met 'gewoon' naar mij luisteren en mij zien als de leider.
Met andere honden is het wisselend, de 1 gaat prima de ander is het vechten (en dan is ie fel). Maar vaak zie ik het al aan hem en mag/kan ie niet naar de hond toe.
Kortom: hij moet ontdekken dat ik de leider ben, waaraan hij niet trekt. +:)+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 03:03

Maar heb je een tuig of halsband? En wat voor tuig eventueel? Trekken en trekken zijn 2 verschillende dingen. Sommige honden gooien echt hun gewicht in het tuig bijv. Maar aan een halsband trekken is natuurlijk ook heel slecht.

Toch merk ik zelf echt grote verschillen met welk type tuig je werkt, hoeveel meter lijn etc.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 07:43

BAT training helpt heel goed bij reactieve honden die niet heel mensgericht zijn.

Ga in ieder geval veel oefenen aan de lange lijn!
Hier in BE mogen honden niet los, ik ga dus altijd wandelen met de 5m of 20m lijn. In losloopgebieden bvb heeft mijn stafford standaard een muilkorf om en laat ik ook gewoon de 5m lijn aangeklikt aan zijn tuigje, en neen niet omdat hij vals is! Maar als hij dan tóch ergens heen vlucht en niet 'luistert' ben ik in ieder geval zeker dat mijn hond geen schade kan aanrichten. Alsnog heeft hij wel nog nooit een vlieg kwaad gedaan! (een beet van een stafford is immers sterk, liever voorkomen dan genezen).
Met een ras als de jouwe en het feit dat je zegt dat je niet weet of hij betrouwbaar is én erg sterk. Zou ik ook eens muilkorftraining meepakken zodat je misschien wel lekker naar een losloopgebied kan om te oefenen vóór je hem gewoon buiten ergens los laat ... en alsnog blijf ik gewoon voorstander van een lange lijn/sleeplijn/speurlijn.

Gezien het gewicht van de hond zou ik met 5m beginnen (ivm kracht als hij een loopje neemt). Trekt hij, of gaat hij aan het uiteinde lopen, draai je om en wandel de andere kant op, en weer terug, en weer terug, in het begin desnoods 50keer! Maar zo gaan ze méér focussen op jou en jou richting. Heeft énorm geholpen hier!

Heb 3 "brave" honden en 1tje die graag de draak uithangt zeg maar hahaha hij durft ook nogal ruig spelen en dat apprecieert niet elke hond ..

(Edit; met een goede muilkorf kunnen ze gewoon prima hijgen, drinken, .. alleen kunnen ze hooguit een plukje haar vastnemen van een langharige hond en geen schade aanrichten)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:49

BAT training is inderdaad heel goed, maar ik denk niet dat de hond van ts een reactieve hond is :)

Ik hou absoluut niet van zo'n lange lijn die los aan een hond sleept. Ik heb er teveel ellende mee zien gebeuren.
Als de hond gaat rennen kan de lijn ergens omheen draaien. Voor de hond zelf niet fijn als hij gewurgd wordt als de lijn blijft haken, maar het is ook serieus niet fijn voor een wandelaar als de lijn om je benen slaat, of om de poten van een andere hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:59

Nikass schreef:
BAT training is inderdaad heel goed, maar ik denk niet dat de hond van ts een reactieve hond is :)

Ik hou absoluut niet van zo'n lange lijn die los aan een hond sleept. Ik heb er teveel ellende mee zien gebeuren.
Als de hond gaat rennen kan de lijn ergens omheen draaien. Voor de hond zelf niet fijn als hij gewurgd wordt als de lijn blijft haken, maar het is ook serieus niet fijn voor een wandelaar als de lijn om je benen slaat, of om de poten van een andere hond.

Ik heb biothane sleeplijnen, diw zijn vrij stijf. Dus krult hier iig niet gauw om de poten. Sleeplijn gebruik trouwens alleen in combi met tuig.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:17

Sleeplijn idd alleen in combi met tuigje en bij passeren van wandelaars oid of wandelen langs de weg, lijkt het me maar normaal dat je de hond kort houd ..

Ts heeft mss geen reactieve hond maar wel een die geen aandacht voor haar heeft en trekt.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:50

Hoi TS, hier een echte berghond eigenaar en zo te lezen heeft de hond van je ouders meer berghond trekjes dan Labrador trekjes :D . Uiteraard is elke hond binnen hetzelfde ras anders. De mijne bijvoordeeld is heel vriendelijk en tegemoetkomend naar vreemden, terwijl dit niet helemaal gebruikelijk is voor het ras. Overigens vreet hij ze dan wel weer op als ze niet naar hem luisteren, want het is immers wel zijn erf.

Absolute gehoorzaamheid ga je niet krijgen. De mijne kan fantastisch luisteren, volgen, commando's opvolgen en een moord doen voor zijn koekje, totdat iets anders belangrijker wordt, zoals die persoon die het waagt op langs zijn erf te lopen :') . Dan kan ik zwaaien met biefstuk, maar volgt er 0 reactie. Wat we wel hebben is wederzijds respect. Hij luistert naar me en ik laat het hem op zijn tempo en manier doen.

Qua wandelen. Hij heeft geleerd niet te mogen trekken aan de riem en keurig mee te lopen (halsband) en wel de ruimte te pakken met zijn tuig. Ik heb een uitlooplijn. Aan zijn halsband is deze kort en trekt hij dus niet. Aan het tuig is de uitlooplijn los en mag hij door de druk van de riem heen lopen, maar uiteraard alsnog niet aan het einde gaan trekken, maar daar komt hij amper, want er valt zo veel te snuffelen.

Mbt andere honden. Ik ben er mee op gehouden. De meeste honden zijn onbeleefd en stuiven op andere honden af, zijn opdringerig of wat dan ook. Woest wordt die van mij dan en dan heb ik hem aan de lijn, want anders kan het andere hondje het schudden. De honden die hem netjes benaderen, krijgen een nette reactie, maar dat zijn er dus niet zo veel. Er waren er genoeg die hard aankwamen, op 3 meter in de ho-ankers gingen, met een bocht er omheen, om dan lekker van achter te komen. Ook niet fijn. Los kan hij niet, maar dat is omdat ik dan kan wachten tot Sint Juttemis voordat meneer een keer terug komt. Hij is wel eens weggelopen vanaf het erf. Heeft schijnbaar de hele dag met de Rottweiler reu (jaja) van buren verderop zitten spelen, die raar opkeken toen zij thuis kwamen :') . Man brengt mijn hond terug samen met Rottweiler en de mijne stapt zijn erfgrens over en die draait zich zo om om diezelfde Rottweiler aan te vliegen. Zijn erf!

Inmiddels is hij bijna 11 en wordt het echt een oude man. Hij is nog steeds heer en meester en alleen iedereen dient naar hem te luisteren. Daar tegenover staat dat hij veel tolereert van zijn eigen roedel en alles op zijn erf met respect behandeld en bewaakt en zijn leven. Maar luisteren?? Als het hem uitkomt. En dat is typisch een berghond.

Ik wens je veel wijsheid en plezier. Hierna komt er bij mij zeker geen berghond meer, maar ik heb enorm veel van hem mogen leren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:34

Mindim schreef:
Nikass schreef:

Ik heb biothane sleeplijnen, diw zijn vrij stijf. Dus krult hier iig niet gauw om de poten. Sleeplijn gebruik trouwens alleen in combi met tuig.

Oh dat klinkt al een heel stuk beter. Ik heb vele ontmoetingen gehad in losloopgebieden met honden met een lang touw of lange lijn aan hun halsband, die door de struiken scheurden en met andere honden speelden, op ruime afstand van hun baas.
Één keer ging een dun touw om de achterpoten van mijn oudje. Ik kon haar net op tijd vast pakken, anders was ze omgevallen.
Hond vasthoudend moest ik die lijn van haar poten af zien te krijgen terwijl betreffende hond bleef trekken omdat hij verder wilde rennen. Was echt een feestje -:(- kon die eigenaar wel in elkaar slaan.

Billy ik reageerde op de opmerking over BAT training voor reactieve honden. Ik stel vervolgens vast dat ts geen reactieve hond heeft. Ik weet niet wat jouw opmerking voor toevoeging is?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:55

meggiemeg schreef:
Wij leren tijdens de cursussen altijd er is snuffeltijd en wandeltijd. Het eerste stukje van de wandeling bepaalt de hond het tempo en de richting zeg maar door het snuffelen, na een tijdje dat gedaan te hebben en hij heeft de behoeftes kunnen doen gaat de wandeling over in wandeltijd, dus niet meer van boom naar boom maar echt lekker door lopen.

Nou bij mij is dat precies andersom . De eerste km loop ik in de wijk en mag hij beslist niet tegen tuinbosjes aanplassen. Daarna kom ik in het bos en mag hij snuffelen zoveel hij wil . Prima.

Ik lees zoveel onzin in dit topic. Grappig om al die verschillende meningen te lezen. Wel of niet castreren , denk ook om vachtverandering na castratie. Dit kan voorkomen en wil je zeker niet bij een berghonden vacht
de riem vlak achter de oren en strak houden , denk dan goed om het strottenhoofd dat trek je zo kapot . En ja ik weet dat het in de africhtingswereld veel wordt gedaan.

Het belangrijkste is een goede baas hond verhouding .

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:41

Nikass schreef:
Billy ik reageerde op de opmerking over BAT training voor reactieve honden. Ik stel vervolgens vast dat ts geen reactieve hond heeft. Ik weet niet wat jouw opmerking voor toevoeging is?

Zie mijn reactie hierboven;
"Sleeplijn idd alleen in combi met tuigje en bij passeren van wandelaars oid of wandelen langs de weg, lijkt het me maar normaal dat je de hond kort houd ..

Ts heeft mss geen reactieve hond maar wel een die geen aandacht voor haar heeft en trekt"

Battraining is niet alleen voor reactieve honden maar in het algemeen honden die niet mensgericht/geen aandacht voor de baas hebben en trekken/niet gefpcust zijn.

De reactie van de lange lijnen en muilkorf is puur uit veiligheid want ken zat mensen die hun hond die nooit wat doet ineens kwijt zijn in het veld en vervolgens komt zo een hond dan lekker op de jouwe kauwen met het baasje 500m verder ..
Lange lijn is dus ideaal om het terugkomen te oefenen of je hond vrijheid te gunnen als hij niet los kon.
+ het is niet TS haar eigen hond dus Safety first!!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:02

BillyJ schreef:
Nikass schreef:

Zie mijn reactie hierboven;
"Sleeplijn idd alleen in combi met tuigje en bij passeren van wandelaars oid of wandelen langs de weg, lijkt het me maar normaal dat je de hond kort houd ..

Ts heeft mss geen reactieve hond maar wel een die geen aandacht voor haar heeft en trekt"

Battraining is niet alleen voor reactieve honden maar in het algemeen honden die niet mensgericht/geen aandacht voor de baas hebben en trekken/niet gefpcust zijn.

De reactie van de lange lijnen en muilkorf is puur uit veiligheid want ken zat mensen die hun hond die nooit wat doet ineens kwijt zijn in het veld en vervolgens komt zo een hond dan lekker op de jouwe kauwen met het baasje 500m verder ..
Lange lijn is dus ideaal om het terugkomen te oefenen of je hond vrijheid te gunnen als hij niet los kon.
+ het is niet TS haar eigen hond dus Safety first!!!

Maar ik reageer alleen maar op de opmerking "bat training is heel goed voor reactieve honden"...