Vreemde kater in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ijslandfan

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 06:47

Waar woon je? Zijn er geen andere organisaties voor (zwerf)katten in je buurt die kunnen helpen met een vangkooi? Dierenbescherming heeft t vaak te druk voor dit soort dingen waar geen noodsituatie is. Helaas.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 08:41

Kokers vastmaken is een heel leuk plan, maar de kat vangen is nogal lastig. De kat komt in de avond, tussen 20 en 23 via de bijkeuken naar binnen. Niet echt het moment dat ik in de buurt ben.

Overdag komt de kater niet. Ik heb namelijk ook een grote hond. Maar in de avond ligt die lekker bij mij, aan de andere kant van de woning. Tegen de tijd dat we door hebben dat hij er weer is en bij hem zijn, zijn we te laat.

Update:
Gister heb ik boos de telefoon opgehangen met als laatste boze mededeling dat ik het dan zelf wel ga regelen, op mijn manier.
Blijkbaar had de vrijwilliger bedacht dat het een groot dreigement was en dat ik de kat wat zou aandoen. Rond 17 uur werd ik namelijk gebeld door de manager dat als ik de kat iets zou aandoen ze me aan moest geven bij de diefenpolitie :+

Haar het hele verhaal opnieuw uitgelegd en ze kwam met het goede idee om een vangkooi te plaatsen :)*
Dus er is een vangkooi gebracht. In de avond hou ik mijn eigen katten altijd al binnen, en nu staat er dus een vangkooi in de bijkeuken.

De vangkooi mag alleen in de avond op scherp staan. Overdag is de kater er niet en in de nacht zou het zielig zijn want dan zit de kat te lang opgesloten. Zodra de kat gevangen is moet ik het namelijk meteen doorhebben en de kat vrijlaten is de afgesloten garage, zij komen hem dan halen en vangen de volgende dag.

Gister avond de vangkooi neergezet vanaf 21 uur. Eigenlijk wist ik al dat ik te laat was maar ik had nog een belangrijke afspraak waardoor ik later thuis was. Mijn eigen rode kater zat namelijk al weer bevend en bloedend in een hoekje in de woonkamer.

Vanavond poging 2...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:02

Ayasha schreef:
Maar zou een kat met een baas zo agressief reageren op TS?

Wij hebben een ex kater (jonkie) die blaast zelfs naar m'n vader. En als em iets niet zint gaat ie slaan en of bijten. We hebben ze elke dag in de handen en ze krijgen genoeg te eten. Vreemde mensen begint je gelijk agressief.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:13

Ik zou hem lekker in die Vangkooi laten zitten. Hoe vervelender des te sneller ze het afleren

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:44

Waarom is in de vangkooi zitten nou weer zielig? Je laat hem er geen 3 dagen in ofzo. Daarna moet je hem loslaten in de garage zodat ze hem weer opnieuw kunnen gaan vangen met een net? En dat is niet stressvol zeker. Je hele garage onder de kattenpis van de stress van het vangen. (Ja dat kan gebeuren) Lekker dan.

Nee hoor lekker in die kooi laten zitten. Handdoekje eroverheen tot ze hem komen ophalen dan is het wat donkerder voor de kat. Veiliger voor mens en dier zo. Kunnen ze hem gelijk veilig meenemen zonder dat iemand een beet of krab krijgt. Er werken mensen met hun hart op de goede plaats maar je moet wel een beetje realistisch blijven en blijven nadenken.

En als dierenarts heb ik genoeg ervaring met gestreste en niet lieve katten. Dus ik vind dat ik dit wel mag zeggen. :o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:47

belle_boef schreef:
Ik zou hem lekker in die Vangkooi laten zitten. Hoe vervelender des te sneller ze het afleren

Dat, buiten dat ze daarvan echt niet doodgaan. Ik denk dat loslaten en weer opnieuw vangen veel meer stress oplevert met als risico dat het niet lukt en het weer opnieuw begint.

Ik zou water en voer in de vangkooi zetten en hem lekker laten zitten.

En kat in vangkooi online zetten "van wie is deze?" dan heeft TS misschien nog sneller de eigenaar te pakken. Want ik vraag me af of de DB deze info mag delen als de kater al gechipt is.
Laatst bijgewerkt door KimD op 23-01-21 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:52

KimD dat is ook een goede. Want de DB zal gegevens niet mogen delen. En als je zelf de eigenaar vind kan je hem aansprakelijk stellen voor de schade aan je eigen kat

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:34

Wat ellendig TS dat je eigen dieren gewond raken door zo'n insluiper. Hopelijk heb je hem snel te pakken, ik zou hem ook mooi in die vangkooi laten zitten. Loslaten en weer vangen lijkt me veel stressvoller voor zowel de kat als mens.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:51

Jeetje, wat een ellende. Wij hebben ook drie katten en een binnendringende buurkater. Geen kattenluik, maar desondanks is het heel moeilijk om de sterke en opdringerige buurkater buiten te houden. Lukt dus ook vaak niet. Hij rent naar binnen en plast in huis, eet het eten op en valt onze katten aan. Hij plast ook tegen de deuren en ramen aan de buitenkant.

Gek genoeg is dit eigenlijk een kat die vooral hunkert naar aandacht, iets wat hij thuis niet krijgt. Maar als hij zijn zin niet krijgt valt hij soms aan, hij grijpt je benen of plast zelfs tegen je aan.

Gelukkig zijn de verwondingen van onze katten minimaal (zijn ook nog jonger 4-9 jaar), maar het geeft wel veel stress, twee van onze katers zijn daardoor helaas gaan sproeien.

Maar jouw verhaal is echt wel heel erg, wat een verschrikking. Ik hoop heel erg dat je snel van hem af bent, maar houd er rekening mee dat jouw eigen katten hiervan een behoorlijke opdonder krijgen.

Heel veel sterkte!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:03

Je hebt ook in plaats van kattenluikjes die met chip werken, ook voerbakken die open gaan op chip, misschien kan je dat proberen zodat er voor hem niets meer te halen valt. Maar hem vangen met de vangkooi lijkt mij inderdaad de beste optie, en ik zou hem dan inderdaad ook lekker in die vangkooi laten zitten ~~}>

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:12

Anouk_H schreef:
Je hebt ook in plaats van kattenluikjes die met chip werken, ook voerbakken die open gaan op chip, misschien kan je dat proberen zodat er voor hem niets meer te halen valt. Maar hem vangen met de vangkooi lijkt mij inderdaad de beste optie, en ik zou hem dan inderdaad ook lekker in die vangkooi laten zitten ~~}>

Dure grap voor een inbreker.
TS mocht hij na de vangkooi nog een keer terug komen. Emmer water over de vangkooi.
Gaat die niet dood aan maar hebben ze wel een gruwelijke hekel aan.

Was bij mijn ouders de oplossing voor een visvangende kat van de buren.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:05

Dat grenst wel aan dierenmishandeling om als het diertje al gestresst in de vangkooi zit er dan nog koud water over te gooien. Wat een absurd idee. Bovendien, mocht de kat ooit gewond raken of uitgeput, dan gaat hij nooit weer in een vangkooi of vervoersmandje..
Zoals eerder, er een grote handdoek/ dekentje overgooien en afspreken met degene van de vangkooi dat zodra de kat erin zit jij hun belt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:13

Sabri schreef:
Dat grenst wel aan dierenmishandeling om als het diertje al gestresst in de vangkooi zit er dan nog koud water over te gooien. Wat een absurd idee. Bovendien, mocht de kat ooit gewond raken of uitgeput, dan gaat hij nooit weer in een vangkooi of vervoersmandje..
Zoals eerder, er een grote handdoek/ dekentje overgooien en afspreken met degene van de vangkooi dat zodra de kat erin zit jij hun belt.

Eens. Katten zijn eigenzinnig en ik heb het idee dat mensen daardoor snel het idee hebben dat ze de grens moeten bewandelen om ze te disciplineren. Ik kan me voorstellen dat zo'n kat in huis hebben echt super vervelend is maar ik vind een emmer water over een gevangen kat die geen kant op kan heen gooien echt heel erg ver over die grens gaan. Je leert hem er geen lesje mee, je traumatiseert zo'n dier alleen maar. Voor hetzelfde geld heeft hij gewoon een eigenaar en geef je een kat daarmee gedragsproblemen mee waar die ook niet om vraagt.

Bijna elke dorp/buurt heeft wel een Facebookgroep, kan je daar niet op posten of iemand een grote zwarte kater heeft? Ik zou toch echt proberen of je met de eigenaar tot een vreedzame oplossing kan komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:16

Als die eigenaar zijn verantwoordelijkheid zou nemen voor zijn kat zou hij dat risico niet lopen. Dat gezegd zijnde vind ik water over een gevangen kat gooien ook te ver gaan. De gevolgen voor een mogelijke eigenaar boeien me geen reet want het is diens eigen schuld. Maar wel die voor het dier zelf. Water over een kat gooien die jou en je eigen dieren bedreigd is zelfverdediging. Water over een kat gooien die geen kant op kan is IMO mishandeling.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:18

Emmaa_ schreef:
Sabri schreef:

Eens. Katten zijn eigenzinnig en ik heb het idee dat mensen daardoor snel het idee hebben dat ze de grens moeten bewandelen om ze te disciplineren. Ik kan me voorstellen dat zo'n kat in huis hebben echt super vervelend is maar ik vind een emmer water over een gevangen kat die geen kant op kan heen gooien echt heel erg ver over die grens gaan. Je leert hem er geen lesje mee, je traumatiseert zo'n dier alleen maar. Voor hetzelfde geld heeft hij gewoon een eigenaar en geef je een kat daarmee gedragsproblemen mee waar die ook niet om vraagt.

Bijna elke dorp/buurt heeft wel een Facebookgroep, kan je daar niet op posten of iemand een grote zwarte kater heeft? Ik zou toch echt proberen of je met de eigenaar tot een vreedzame oplossing kan komen.

Ts heeft ook niet gevraagd om deze kat, dus met de eigenaar zou ik echt 0 medelijden hebben. Moeten ze hun dier maar bij zich houden, zoals met ieder ander dier ook moet. Het is toch van de zotte dat TS allerlei capriolen moet uithalen omdat haar eigen huisdieren thuis niet veilig zijn en dagelijks onder het bloed zitten in hun eigen huis? Over trauma gesproken.

Dus ja, als het nodig is zou ik er ook een plens water overheel kieperen als dat zorgt dat het dier niet meer bij me binnen komt. En ik zou hem zeker niet los laten in de garage, zodat ze hem de volgende dag kunnen gaan proberen te vangen. Bakje lekker eten er bij, doek er overeen en nachtje in de vangkooi blijven.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:41

Loslaten in je garage... niet doen gewoon handdoek erover.

Vangen in een garage dat dier krijgt nog meer stress daarvan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:47

Idd gewoon in de vangkooi houden. Zorgen dat ie wat te eten en drinken heeft en hopen dat de Dierenambulance je niet de hele dag laat wachten tot ze hem komen ophalen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:48

Sabri schreef:

Dat mag. Als de kat na 1 vangkooi poging weg blijft is het ook niet nodig maar bij een hardnekkige volhouder moet je wat. Ik vind het te ver gaan dat iemand in zijn eigen huis wordt lastig gevallen door een kat en dat haar eigen katten op hun veilige plek worden aangevallen. Dat geeft stress voor ts en haar katten. Dan heeft de inbreker toch echt dikke pech bij mij als die een tweede keer nog terug zou komen na zijn eerste trip in een vangkooi.

Van een nat pak gaat die kat echt niet dood. Nare ervaring zeer zeker. Maar het zal hem wel weg houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:52

Ayasha schreef:
Als die eigenaar zijn verantwoordelijkheid zou nemen voor zijn kat zou hij dat risico niet lopen. Dat gezegd zijnde vind ik water over een gevangen kat gooien ook te ver gaan. De gevolgen voor een mogelijke eigenaar boeien me geen reet want het is diens eigen schuld. Maar wel die voor het dier zelf. Water over een kat gooien die jou en je eigen dieren bedreigd is zelfverdediging. Water over een kat gooien die geen kant op kan is IMO mishandeling.

Maar als een eigenaar niet weet dat dit speelt.. Ik denk dat op Bokt het bewustzijn wbt je kat binnenhouden of alleen in een afgesloten tuin te houden een stuk groter dan onder de gemiddelde katteneigenaar. Ik zeg niet dat TS medelijden moet hebben met een eigenaar, maar als die niet weet dat het speelt het dier wel traumatiseren vind ik aardig ver gaan. Ik zou echt over de rooie zijn als het met mijn kat zou gebeuren in ieder geval (dat is ook de reden dat die van mij niet buiten komt).

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:53

Sabri schreef:

Precies dit.. dat het überhaupt al in je hoofd op komt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:56

Emmaa_ schreef:
Maar als een eigenaar niet weet dat dit speelt.. Ik denk dat op Bokt het bewustzijn wbt je kat binnenhouden of alleen in een afgesloten tuin te houden een stuk groter dan onder de gemiddelde katteneigenaar. Ik zeg niet dat TS medelijden moet hebben met een eigenaar, maar als die niet weet dat het speelt het dier wel traumatiseren vind ik aardig ver gaan. Ik zou echt over de rooie zijn als het met mijn kat zou gebeuren in ieder geval (dat is ook de reden dat die van mij niet buiten komt).

Dan heeft die eigenaar eigenlijk gewoon niet het recht om een dier in eigendom te hebben. Je weet als je je dier buiten gooit zonder enige bescherming dat daar zekere risico's aan verbonden zijn. Again, voor de kat zelf vind ik het niet kunnen. Het diertje heeft zijn potentiele eigenaar ook niet zelf uit gekozen. Maar de eigenaar zelf zou zo eigenlijk moeten aankomen. :x Onwetendheid is hier imo gewoon geen uitvlucht. Dan ben je te dom om een beest te hebben als je hier niet aan denkt.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 15:49

Ben het met jullie eens dat loslaten in de garage en opnieuw vangen meer stress oplevert dan gewoon in de vangkooi laten. Echter was dit het advies van hun. Hmm, zal er nog even over nadenken.

Hoop echt dat ik hem vanavond vang!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:37

Nog een tip over een kattenluik: de sureflap microchip XXL. Deze is een stuk meer hufterproef dan andere luiken omdat hij niet slechts één palletje heeft maar twee. Er zit volgens mij ook garantie op dat als hij opengebroken zou worden je een nieuwe krijgt maar dat zou je even goed moeten nakijken.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... lap/334653

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 20:04

Vind hem prachtig, maar dat ik me eigenlijk €120 teveel voor andermans kater.. al heb ik wel een nieuwe nodig nu deze stuk is.

Zal als ik de eigenaren vind het aan hen voorstellen of ze de rekening betalen (na de da rekening)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:49

Fijn dat er een vangkooi is.
Eens met de rest, kat er in latenzitten met eten en water.
Los in je schuur geeft stress met weer vangen. En kans op ontsnappen.

Beterschap voor je eigen kat.