Hoe koop je een hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:56

Sunnda schreef:
Ik heb er even over gedaan de eerste keer want ik wilde niet alleen een leuke hond, maar ook een goed gevoel bij de fokker.

Hondenfokkers zijn imo vaak een beetje doorgeslagen.
Ik zeg altijd maar: als je echt alles wilt bepalen over de levens van de pups, moet je ze zelf houden.
Feitelijk verlaat ik je erf met pup en de verkoper met het geld en dan hebben ze helemaal geen barst meer te zeggen..maar daar vergissen fokkers zich weleens in.
Ik kan eerlijk gezegd wel begrijpen waarom sommigen mensen bij oepsnestjes kopen, scheelt een hoop gedoe. :D

Uiteindelijk hele leuke nuchtere fokkers gevonden en hebben we de leukste honden.

Maar gewoon bellen, mailen en kijken welke fokkers aanspreken en waar het mee klikt.

Ik heb gehoord dat je van sommige fokkers zelf niet zou mogen fokken met een bij hun gekochte hond. Maar als je een dier koopt en betaalt,dan is het voortplantingsvermogen van dat dier toch ook jouw eigendom?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:57

veranadautje schreef:
Eerst op zoek naar een ras of kruising die je aanspreekt. Dat. Opzoek naar een goeie fokker die de oude dieren heeft laten testen en rapport zou kunnen laten zien. {Geen MP dus ) heb je een goeie fokker gevonden zou ik gewoon eens bellen en informeren. Misschien mag je wel bij hem kennis maken met het ras en kan je beslissen of je op de wachtlijst wilt (die is er bij een goeie fokker vaak)

Ook via mp genoeg mensen die een leuk nestje fokken en wel getest hebben ( doen wij zelf ook

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:59

Mindim schreef:
Jis_ schreef:
Wauw even bij een anders ras gekeken, de Berner, prijs tussen de 1000 en 2000 euro. :oo Dat is wel een uitschieter dan die 2000

Rottweiler rond de 1200.

Golden: € 2100 en € 3500 :wow:

Rhodesian Ridgeback: rond de 1500

Sommige rassen zijn inderdaad een stuk lastiger te bepalen. Dat kan je ook meenemen in je mail. Gewoon zeggen, ik zag staan dat de prijs varieert tussen ..... waar moet ik dan bij u aan denken? Als ze daar niet gewoon op wil antwoorden zou ik weg zijn.

Boxer is rond de 1500 (ter aanvulling)

:D Ben ik mee opgegroeid. <3

anjali schreef:
Sunnda schreef:
Ik heb er even over gedaan de eerste keer want ik wilde niet alleen een leuke hond, maar ook een goed gevoel bij de fokker.

Hondenfokkers zijn imo vaak een beetje doorgeslagen.
Ik zeg altijd maar: als je echt alles wilt bepalen over de levens van de pups, moet je ze zelf houden.
Feitelijk verlaat ik je erf met pup en de verkoper met het geld en dan hebben ze helemaal geen barst meer te zeggen..maar daar vergissen fokkers zich weleens in.
Ik kan eerlijk gezegd wel begrijpen waarom sommigen mensen bij oepsnestjes kopen, scheelt een hoop gedoe. :D

Uiteindelijk hele leuke nuchtere fokkers gevonden en hebben we de leukste honden.

Maar gewoon bellen, mailen en kijken welke fokkers aanspreken en waar het mee klikt.

Ik heb gehoord dat je van sommige fokkers zelf niet zou mogen fokken met een bij hun gekochte hond. Maar als je een dier koopt en betaalt,dan is het voortplantingsvermogen van dat dier toch ook jouw eigendom?

Dat is een afspraak die wordt gemaakt, wil je dat niet dan ga je naar een andere fokker.

Als ik met mijn poes had willen fokken had ik meer voor haar moeten betalen.

Bij hond kwam later het idee door een te kort aan 3 kleur reuen en in overleg met de fokker doorgezet. Ik snap dat sommige mensen dat anders zien maar ik vond/vind dat een prima en nette manier. :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:01

Heeft ook te maken met is jouw dier in gezondheid en uiterlijk en karakter een aanwinst voor het ras.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:03

Wij hebben al eerder honden gehad thuis, dus wisten al wat voor ras we wilden, dus hebben toen gewoon gekeken via de rasvereniging voor een nestje wat ons aansprak. Uitgebreide mail naar de fokker, langsgekomen en we werden geschikt gevonden :) Fokker nam ook uitgebreid de tijd voor iedereen en keek dus echt of de honden wel pasten.
Als je via MP gaat kijken, zou ik persoonlijk een buitenstaander meenemen. Heb al weleens vaker gezien dat mensen normaal nuchter zeggen: ''Ik koop écht geen broodfok.'' En als ze dan vervolgens bij zo'n broodfokker zijn terechtgekomen, toch thuiskomen met een hondje vol gezondheidsproblemen uit de broodfok, omdat ze toch geen nee konden zeggen tegen die puppyoogjes. En zeker, niet alle Marktplaatsverkopers zijn broodfokkers, maar de meeste broodfokkers zitten wel op Marktplaats...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:08

Jis_ schreef:
Heeft ook te maken met is jouw dier in gezondheid en uiterlijk en karakter een aanwinst voor het ras.

Maar dat zou je dan toch zelf mogen bepalen?Momenteel is er een tekort aan Nederlandse honden en een leuk hondje hoeft geen erkend papier te hebben om toch zeer gewild te zijn.Het lijkt anders alsof sommige fokkers het monopolie willen hebben op dat ras.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:13

Noblesse_ schreef:
Ik snap dat ook nooit zo goed waarom er niet naar de prijs mag gevraagd worden bij fokkers.
Ja, ik vertel heel graag over m’n plannen, waarom ik een bepaalde hond wil, ik kom graag (meerdere keren) kennismaken en wil gerust op een wachtlijst staan.

Maar als mijn (aankoop)budget 1.000 euro is (ik noem maar iets), en de prijs voor een pup bij bepaalde fokker is 1.800, dan gaat het gewoon niet lukken. En dat weet ik graag alvorens ik er m’n energie in steek om misschien wel naar de andere kant van t land te rijden, om kennis te maken,...

Overigens heeft dit niks te maken met ‘geen geld hebben voor DA-kosten.’ Aankoopbudget en potje voor DA zijn twee verschillende dingen, imo.

De prijs mag wel gevraagd worden. Alleen is t een beetje bijzonder om alleen om de prijs te vragen of letterlijk alleen •
“Prijs”
Want geef ik als antwoord €1000,-
Dan is t volgende antwoord vaak; dan doe mij er maar 1
Alsof je een zak peren op de markt uitzoekt.
Maar zelden vragen over karakter van de ouderdieren.
En vaak vragen; zit er een stamboom bij, zijn de ouders getest(en niet eens waarop) etc etc.
Terwijl als je een beetje je huiswerk zou doen zou je die dingen al zien. Bij mij kun je mijn fb, de kennel fb en de website bekijken en dan nog zien ze t niet(ze lezen niet)
En ik wil dat een pupkoper voor mij kiest omdat mijn werkwijze bevalt en niet omdat die pup op de foto zo schattig is.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:13

anjali schreef:
Jis_ schreef:

Maar dat zou je dan toch zelf mogen bepalen?Momenteel is er een tekort aan Nederlandse honden en een leuk hondje hoeft geen erkend papier te hebben om toch zeer gewild te zijn.Het lijkt anders alsof sommige fokkers het monopolie willen hebben op dat ras.

Dat is bij sommige "rassen" ook echt zo.

Century

Re: Hoe koop je een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:21

Wel een heel interessant topic dit. :) Wij willen waarschijnlijk over enkele jaren ook een hond. Ik lees dus even mee :). We gaan zeker ons huiswerk doen en pas zoeken als we de verantwoording willen dragen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:23

Bij welke dan @Sjong? Niet dat ik zelf zou willen gaan fokken hoor,maar ik ben heel geinteresseerd in de hondenwereld .

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:27

anjali schreef:
Bij welke dan @Sjong? Niet dat ik zelf zou willen gaan fokken hoor,maar ik ben heel geinteresseerd in de hondenwereld .

Nou bijvoorbeeld de ALD ( Australian labradoodle) die "moet" je laten helpen. Voor fokhonden betaal je echt nog veel meer dan de normale pupprijs. En die is al achterlijk hoog.

Nog even aanvulling: vaak worden ze als pup al geholpen, nog voordat je ze thuis krijgt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:32

Sjong schreef:
anjali schreef:

Nou bijvoorbeeld de ALD ( Australian labradoodle) die "moet" je laten helpen. Voor fokhonden betaal je echt nog veel meer dan de normale pupprijs. En die is al achterlijk hoog.

Nog even aanvulling: vaak worden ze als pup al geholpen, nog voordat je ze thuis krijgt.

En t toppunt; dit is allemaal volledig rechtsgeldig en legaal helaas.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:45

Dat als pup al laten helpen doet bijna niemand meer hoor. Maar het is verder wel bizar ja. Toen wij onze pup kregen zei echt iedereen oh maar dat wil je ook wel hoor straks, hij gaat echt last krijgen van zijn hormonen etc. Dus ik dacht oké, met paarden doe je het ook, veel opvangen en uitlaatservices vragen het ook. Uiteindelijk hoefde het ook van de dagopvang niet omdat hij zich zo keurig gedraagt. En is de fokker uit de vereniging gestapt, ze heeft nu alleen nog fokverbod, dus meneer is nog intact.

Hebben niet meer fokkers een fokverbod in hun contract? Ik heb dat bijvoorbeeld ook bij mijn konijnen (uit de opvang) en daar sta ik ook achter. Ik zou met mijn dieren ook alleen willen fokken als ze gezond en 'goedgekeurd' zijn en het nageslacht vrijwel zeker goed terecht komt. Ik zou waarschijnlijk zelfs al het nageslacht willen houden dus beter beginnen we er nooit aan :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:47

FleurVP schreef:
Dat als pup al laten helpen doet bijna niemand meer hoor. Maar het is verder wel bizar ja. Toen wij onze pup kregen zei echt iedereen oh maar dat wil je ook wel hoor straks, hij gaat echt last krijgen van zijn hormonen etc. Dus ik dacht oké, met paarden doe je het ook, veel opvangen en uitlaatservices vragen het ook. Uiteindelijk hoefde het ook van de dagopvang niet omdat hij zich zo keurig gedraagt. En is de fokker uit de vereniging gestapt, ze heeft nu alleen nog fokverbod, dus meneer is nog intact.

Hebben niet meer fokkers een fokverbod in hun contract? Ik heb dat bijvoorbeeld ook bij mijn konijnen (uit de opvang) en daar sta ik ook achter. Ik zou met mijn dieren ook alleen willen fokken als ze gezond en 'goedgekeurd' zijn en het nageslacht vrijwel zeker goed terecht komt. Ik zou waarschijnlijk zelfs al het nageslacht willen houden dus beter beginnen we er nooit aan :D

Volgens mij doen doodlefokkers niets anders dan voor verkoop al steriliseren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:50

Amandavd schreef:
FleurVP schreef:

Volgens mij doen doodlefokkers niets anders dan voor verkoop al steriliseren.

Gelukkig zijn de meeste doodlefokkers daar al mee gestopt. Nu is vaak de eis voor 12 maanden laten doen.

Het is bij fci-rassen uiterst ongebruikelijk om een fokverbod in het contract te hebben. Het is namelijk zelfs goed om zo veel mogelijk verschillende dieren wat te laten toevoegen aan de populatie. Veel rassen hebben flink wat problemen met verwantschap (inteelt/lijnteelt) wat flink versterkt wordt door het beperkte aantal fokdieren.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:51

Mijn honden hebben geen fokverbod. En op zich zou ik een fokverbod nog wel begrijpen mits er een fysieke ( of gedragsmatige) reden aan de grondslag ligt. Maar niet omdat ze hun handel niet willen delen. Ik ben persoonlijk al helemaal niet voor zomaar castreren. Mijn oudste is geholpen omdat zij tijdens een na de loopsheid stopte met eten en echt heel mager werd. Mijn jongste is intact en die hou ik ook zo. Ik wil die keuze ook zelf maken en niet verplicht worden tot een operatie wat ik niet achter sta.zeker niet als de reden louter financieel is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:51

Vind het zo een punt niet, voorkomt een hoop gelegenheidsnestjes.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:54

Sjong schreef:
anjali schreef:

Dit is ook een ras waarbij ik afhaak.

anjali schreef:
Jis_ schreef:

Ja op zich mee eens maar je gaat toch dan ook graag voor in ieder geval testen op zo veel mogelijk erfelijke aandoeningen uit te sluiten toch? Ik deed dit puur voor het leuke ras. Daar zit dan ook een stamboom bij.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:54

Ik heb helemaal geen probleem met gelegenheidsnestjes. Mits gekeurd en gezond.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:55

Persoonlijk kies ik alleen voor dieren uit een asiel. Dan weet je meer over hun karakter zodat je zeker weet dat een dier bij je past.

Bij voorkeur kijk ik eerst in asiels in NL, maar aangezien daar naar mijn ervaring vaak veel honden zitten met gedragsproblemen kijk ik vervolgens verder naar goede stichtingen die honden uit het buitenland halen. Het voordeel bij sommige stichtingen is dat je een hond (pup) als opvang hond kunt adopteren en als deze echt bij je lijkt te passen heb je eerste keus om hem te adopteren. Als hij dan toch niet bij jou blijkt te passen dan kan hij naar een baas die wel bij hem past (zolang je hem nog niet echt geadopteerd hebt). Zo doe je sowieso iets goeds want de asiels in het buitenland zijn niet te vergelijken met de asiels hier, dus fijn als je je huis op zijn minst tijdelijk beschikbaar kunt stellen voor zo’n hond. Zeker als het om pups gaat want die verwilderen gauw in een asiel. Dan is het fijn dat ze in een gezins situatie op kunnen groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:56

Sjong schreef:

Hmmm en laat de vraag nu zijn hoe vaak ze gekeurd zijn.
Ik ken ook iemand die haar rashond op elke teef laat stappen die voorbij komt. Tja moet je dat willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:58

Marloez schreef:
Persoonlijk kies ik alleen voor dieren uit een asiel. Dan weet je meer over hun karakter zodat je zeker weet dat een dier bij je past.

Bij voorkeur kijk ik eerst in asiels in NL, maar aangezien daar naar mijn ervaring vaak veel honden zitten met gedragsproblemen kijk ik vervolgens verder naar goede stichtingen die honden uit het buitenland halen. Het voordeel bij sommige stichtingen is dat je een hond (pup) als opvang hond kunt adopteren en als deze echt bij je lijkt te passen heb je eerste keus om hem te adopteren. Als hij dan toch niet bij jou blijkt te passen dan kan hij naar een baas die wel bij hem past (zolang je hem nog niet echt geadopteerd hebt). Zo doe je sowieso iets goeds want de asiels in het buitenland zijn niet te vergelijken met de asiels hier, dus fijn als je je huis op zijn minst tijdelijk beschikbaar kunt stellen voor zo’n hond. Zeker als het om pups gaat want die verwilderen gauw in een asiel. Dan is het fijn dat ze in een gezins situatie op kunnen groeien.

Met pups uit het buitenland moet je juist uitkijken. Stichtingen die enkel pups bemiddelen daar moet je even bij achter je oren krabben. Bij fatsoenlijke stichtingen zijn er wel eens pups, maar niet vaak.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:02

Mindim schreef:
Sjong schreef:

Hmmm en laat de vraag nu zijn hoe vaak ze gekeurd zijn.
Ik ken ook iemand die haar rashond op elke teef laat stappen die voorbij komt. Tja moet je dat willen?

Net als bij een rashond moet je ook bij een kruising vragen naar gezondheidstesten. Ik weet dat mijn jongste (geen stamboom want N.E.K vader ( die wel een stamboom heeft)) bijvoorbeeld vrij is van von Willebrand omdat beide ouders vrij zijn ( testen van beide ouders gezien). Ik weet precies hoe hun lijnen eruit zien. Ik zou met haar op verantwoorde wijze en leuke kruising kunnen fokken ( mits ogen,
heupen en ellebogen gekeurd), een gebruikshond die nergens onder doet voor een rashond. Behalve dan de prijs ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:08

Sjong schreef:
Net als bij een rashond moet je ook bij een kruising vragen naar gezondheidstesten. Ik weet dat mijn jongste (geen stamboom want N.E.K vader ( die wel een stamboom heeft)) bijvoorbeeld vrij is van von Willebrand omdat beide ouders vrij zijn ( testen van beide ouders gezien). Ik weet precies hoe hun lijnen eruit zien. Ik zou met haar op verantwoorde wijze en leuke kruising kunnen fokken ( mits ogen,
heupen en ellebogen gekeurd), een gebruikshond die nergens onder doet voor een rashond. Behalve dan de prijs ;)

Tja en hoeveel mensen doen die keuringen daadwerkelijk bij pretnestjes.

BigOne

Re: Hoe koop je een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:13

Ts , kijk eerst wat voor hond bij jullie past, dat lijkt me het belangrijkste.
Actief of tevreden met dagelijks een paar rondjes in het park. Zijn jullie het eens over de opvoeding, rashond of niet, toekomstplannen , veel van huis enzenz.