Hondentrimsalons dicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:14

Maar bij iemand op visite gaan mag wel..
De hema mag ook aan huis bezorgen.
Is het zeker dat je niet bij iemand mag trimmen?

Ik heb een workshop gedaan dus trim mijn hond gelukkig zelf!

Isabel

Re: Hondentrimsalons dicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:27

Je mag toch met je hond ergens op visite? Mag je dan niet gewoon bij je trimmer op visite die dan heel perongeluk de schaar in je hond laat vallen ofzo?

magJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:52

Isabel schreef:
Je mag toch met je hond ergens op visite? Mag je dan niet gewoon bij je trimmer op visite die dan heel perongeluk de schaar in je hond laat vallen ofzo?

En jij laat dan ook heel toevallig je portemonnee vallen??
Er hebben al wat kappers een bekeuring gehad omdat ze toch doorknipten.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:06

Betalen kan natuurlijk met een Tikkie.
Je vergelijking met een kapper vind ik niet terecht. Een kapper is een contactberoep en je kan moeilijk 1,5 meter afstand houden als je haar geknipt wordt, maar dat kan wel meer dan prima als je hond of kat getrimd wordt.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:39

En daarnaast is een kapper niet essentieel voor de gezondheid, een hondentrimmer wel.

magJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:52

Ik snap dat een kapper een contactberoep is en vind het ook interecht dar ze dicht zij, maar als je nu ergens wilt laten knippen zal het in het zwart moeten, via de bank zal dat niet gaan. De boetes zijn ook best hoog.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 17:41

Voor mensen die moeite hebben met zelf knippen... Neem een effileerschaar ipv een gewone schaar en je zal zien dat het best goed komt. Gewoon ontspannen en relaxt, eventueel in etappes lekker doen

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 12:17

dierenfan schreef:
Voor mensen die moeite hebben met zelf knippen... Neem een effileerschaar ipv een gewone schaar en je zal zien dat het best goed komt. Gewoon ontspannen en relaxt, eventueel in etappes lekker doen

Nou je schrijft het wel heel simpel.. effe de effileer schaar erdoor en hup het is klaar. Maar zo is het niet. Ik als trimster gaat pas met (effileer) schaar aan de slag als de hond schoon en helemaal uit geblazen is. Ik heb een diploma en heb 1,5 stage gelopen om dit mooie vak te leren en nog steeds na bijna 15 jaar trimmen leer ik bij door middel van workshops en rastypische cursussen te volgen.

Je kan als eigenaar doormiddel van een effileer schaar idd klitten eruit knippen MAAR ik heb heb ook nog vaker gezien dat het flink fout kan gaan met alle gevolgen van dien. Dus voorzichtigheid is geboden.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 12:22

Nou ik ben ondertussen zelf aan de slag gegaan. Het resultaat is uhmmm tjaaa, happig ;)
Efileerschaar had ik niet, wel een tondeuse... Ik heb vooral het haar bij zijn poten en broek met de richting meegeschoren en daarna wat bij geknipt.
Vast niet hoe het hoort en niet gewassen van te voren, maar na 19 jan kunnen er wel herstelwerkzaamheden plaats vinden.
Alleen de buik moet nog, maar daar ben ik na het ongeluk van vorige keer wel huiverig voor.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:03

Simbaa schreef:
Nou ik ben ondertussen zelf aan de slag gegaan. Het resultaat is uhmmm tjaaa, happig ;)
Efileerschaar had ik niet, wel een tondeuse... Ik heb vooral het haar bij zijn poten en broek met de richting meegeschoren en daarna wat bij geknipt.
Vast niet hoe het hoort en niet gewassen van te voren, maar na 19 jan kunnen er wel herstelwerkzaamheden plaats vinden.
Alleen de buik moet nog, maar daar ben ik na het ongeluk van vorige keer wel huiverig voor.

Ik heb er denk overheen gelezen. Maar wat voor hond heb je? welk ras?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:17

mvermeulen1 schreef:
Simbaa schreef:

Ik heb er denk overheen gelezen. Maar wat voor hond heb je? welk ras?

1 waarbij je imo ver weg van de tondeuse moet blijven.
Een Aussie -O- :x

Zonde

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:50

mvermeulen1 schreef:
dierenfan schreef:

Nou je schrijft het wel heel simpel.. effe de effileer schaar erdoor en hup het is klaar. Maar zo is het niet. Ik als trimster gaat pas met (effileer) schaar aan de slag als de hond schoon en helemaal uit geblazen is. Ik heb een diploma en heb 1,5 stage gelopen om dit mooie vak te leren en nog steeds na bijna 15 jaar trimmen leer ik bij door middel van workshops en rastypische cursussen te volgen.

Je kan als eigenaar doormiddel van een effileer schaar idd klitten eruit knippen MAAR ik heb heb ook nog vaker gezien dat het flink fout kan gaan met alle gevolgen van dien. Dus voorzichtigheid is geboden.

Tuurlijk moet je voorzichtig zijn en ja het is simpel opgeschreven omdat het leven simpel kan zijn haha

Show trimmen kan hogere school werk zijn maar vacht bijwerken voor 1 a 2 x omdat een trimmer dicht is EN met een vacht die sowieso toch weer terug aan groeit is geen hogere schoolwerk hoor. Heb er 1 met plukvacht, 2 langharige herders en 1 korthaar plus een husky en op 1 na (die is 1x geweest omdat ik niet wist waar te beginnen) nooit een trimster gezien. De x maltezers vroeger ook niet net als de langharige sint bernards en cocker spaniel. Ook mijn ragdoll x maine coon zag nooit een trimmer. Gewoon doen dan leer je veel. Niet proberen in 10 minuten iets te doen waar je 15 minuten voor nodig hebt.

Het moeilijkste aan trimmen is het feit dat het levende wezens zijn met karakter, gedrag, bewegingen en kunnen idd gewond raken. Het knippen op zich voor huis, tuin en keuken gebruik is verder vrij simpel

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:10

Hier een schnauzer die 14 januari een afspraak heeft en met een plukvacht ga ik daar echt niet zelf een tondeuse over halen.
Hopelijk snel een nieuwe afspraak (ze is dicht met de feestdagen) en tot die tijd maar goed blijven borstelen om hem toch net als anders klitvrij te houden tot hij wel terecht kan.
De 14e zou ook de nieuwe poedelpup mee gaan om kennis te maken en even te 'oefenen' voor een paar minuten en de 28e heeft hij dan zijn 1e echte afspraak.
Hopelijk kan dat wel doorgaan en anders komt zijn fokker indien nodig langs om te helpen.

Maar snap het eerlijk gezegd niet want normaal lever ik de honden af en daar hoef je (nu met corona) niet eens voor binnen te komen en bij het ophalen ook niet.
Oefenrondje van de pup zou je dan wel overslaan maar ja das pech. Net als de puppycursus.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:19

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:23

Het is idd wel ruk ja. Snap dat er regels gemaakt moeten worden, maar een uitzondering had best gemaakt kunnen worden; dat mensen met honden mogen komen die het Echt nodig hebben voor 19 januari. Aan de andere kant; dan zal er al sneller misbruik gemaakt van gaan worden weer. Heel lastig, dus snap de keus van de regering ook wel weer van een andere kant.

Normaliter zou ik idd ook zeggen; ga idd niet zelf aan de slag.

Maar we kunnen wel hoog en laag springen over dat een trimsalon open moet blijven, waar ik het ook mee eens ben!... Alleen: dat is nu helaas gewoon niet het geval. En dan kun je wel roepen; bij sommige honden kun je idd ook veel fout knippen/scheren/whatever qua vacht, wat klopt, maar in sommige gevallen zou ik als eigenaar zijnde toch gewoon echt even zelf aan de slag gaan, provisorisch dan maar als je er zelf geen kennis van hebt.

Als je een vaste trimmer hebt, zou je bv ook even kunnen Facetimen zodat ze je bv live kunnen meehelpen, om ieder geval de hoogst nodige dingen bij te werken. Kan me niet voorstellen dat een goede trimmer zijn/haar klanten daar nu niet mee zou willen helpen bv; de honden die dan echt niet kunnen wachten tot minimaal 19 januari. Denk dat er gewoon geen andere middenweg te vinden is momenteel - tenzij je het zwart wilt laten doen 'achter gesloten deuren'...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:37

Cynthia82 schreef:
karuna schreef:
Kan het te maken hebben met virus die mogelijk in hondenvacht kan blijven hangen en kan zorgen voor besmetting? Dan zou sluiting logisch zijn. En het voorkomt meerdere contacten per dag door de trimster. Hoe zuur ook ergens begrijp ik het wel. Alleen erg onhandig voor honden die het wel nodig hebben. Moet de baas toch maar zelf een corona kapsel geven aan de hond met een tondeuze?

Sorry, maar ik begrijp niet waarom trimsalons dicht moeten en dierenwinkels open mogen blijven. Voer kan je online kopen. Een vacht die vervilt en pijn gaat doen, kan je niet online oplossen.

De pakketbezorgers zijn al overbelast. Online is niet voor alles een oplossing.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:42

Nee.. en je kunt het zelf ook wegknippen.. iedereen kan toch wel voorzichtig doen? Mooi is anders maar oké.
Ik heb 2 katten..1 is altijd knooplijst de ander vervilt razendsnel. Ik knip al jaren knopen weg.. bij de hond is het makkelijker kan ik je vertellen.. maar die kam ik vaker en ik blaas hem. Scheelt ook

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:45

SweetVanille schreef:
1 waarbij je imo ver weg van de tondeuse moet blijven.
Een Aussie -O- :x

Zonde

Het blijven honden he.. Comfort gaat boven uiterlijk.

Ik heb een halve Aussie en aan het begin van de zomer scheer / knip ik haar altijd helemaal kaal. De eerste 2 weken is ze dan zo lelijk dat ik amper met haar over straat durf, maar ze vindt het heerlijk :) _/-\o_
Lekker koel! Meteen weer veel actiever met het warme weer. Dat vind ik belangrijker dan hoe ze eruit ‘horen’ te zien :+

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:14

IMJ schreef:
Nee.. en je kunt het zelf ook wegknippen.. iedereen kan toch wel voorzichtig doen? Mooi is anders maar oké.
Ik heb 2 katten..1 is altijd knooplijst de ander vervilt razendsnel. Ik knip al jaren knopen weg.. bij de hond is het makkelijker kan ik je vertellen.. maar die kam ik vaker en ik blaas hem. Scheelt ook

Knopen kun je soms knippen maar heel veel katten klitten heel dicht op de huid en daar moet je imo niet willen komen met een schaar. Tondeuse zou wel kunnen.

Maar niet iedereen kan dit goed zelf en heel veel katten zijn lastig te trimmen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 17:36

Ik heb een show aussie en daar gaat elke maand de tondeuse doorheen... pootjes en oren weer mooi in model. Broek doe ik met de efileerschaar maar soms ook wel met de tondeuse

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:55

Morgen komt er een stuk in Hart van Nederland over gesloten trimsalons.
Ik vind het onzinnig dat trimsalons dicht moeten. Het is vergelijkbaar met eten afhalen en dat mag wel...

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:58

Hopelijk maakt dat nog iets verschil... Vandaag ruim een uur aan het kammen geweest bij m'n briard. Best opgeschoten maar ik ben er toch echt niet zo handig mee als m'n trimster en gun haar ook wel een lekker bad... Hier komt ze niet boven en met 40 kg haar de trap optillen wordt hem ook niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 01:24

Oppassen met een paarden scheermachine. Er zit zo een gat in je dier........spreekt uit ervaring O:) Knippen in vilt is ook een risico.

Ik zie dat het gelukt is. Het is mooi balen nu.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 09:26

Weer een voorbeeld van inconsequente en onbegrijpelijke regelgeving. Bizar dat trimsalons niet open mogen blijven. Sterkte voor alle trimmers hier.
Gelukkig trim ik mijn honden zelf, tsja..... niet volgens het ‘boekje’ van de Engelse cocker spaniel. Ik heb mijn honden voor hun en mijn plezier en houd het graag behapbaar.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:01

SimoneeM schreef:
IMJ schreef:

Knopen kun je soms knippen maar heel veel katten klitten heel dicht op de huid en daar moet je imo niet willen komen met een schaar. Tondeuse zou wel kunnen.

Maar niet iedereen kan dit goed zelf en heel veel katten zijn lastig te trimmen.

Klopt.. maar als je weet wat je doet.. met vingers de huid pakken wat zeer makkelijk lukt kan het makkelijk. Ik heb het nu over de kat maar het gaat hier om honden..

Ceetje.. ik denk juist dat ze consequent willen zijn, want als de 1 open mag wel de ander ook weer etc

Zoals hierboven en jozef eigenlijk ook zegt.. comfort gaat boven uiterlijk. Ik ben het daar helemaal eens!

Op de kop van mijn scheermachine zit een dik opzetstuk (ik meen 19) is zo te bestellen en je kan nooit in je hond scheren