Houden of terugbrengen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Houden of terugbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:32

poes schreef:
Saskia9 schreef:
Vraag me eigenlijk af of er wel Katten bestaan die niet krabben aan meubels :+

Dit. Zelfs met op en afspringen ontstaat schade. Mijn mening: als je je meubels krasvrij wil houden moet je geen katten houden.

Dat is toch helemaal niet relevant in dit topic? TS zeurt toch niet over een krasje of een haakje?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:33

Ik heb een projectje uit het asiel. Na een half jaar vond ze rust. Nu anderhalf jaar later wordt ze steeds meer zichzelf.
Deze kat viel mensen aan. En was angstig. Ze maakt niets kapot, dat maakt het wel lastiger.

Mijn vorige kat heeft ook echt wel een jaar nodig gehad voordat hij wat meer zichzelf werd.
Heb je ook simpele ligplekken op je kantoor? Een doos met kattenkruid er in doet het vaak goed. Of een zadeldek, een gebruikte, vinden veel latten ook heerlijk.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:38

Fitzroy schreef:
Ik ga eens kijken naar Zylkene. Voor Feliway is mijn woonkamer te groot dus dan moet ik er alweer 2.

Nou wil ik niet vervelend zijn maar wat maakt dat nu uit. Heb ik ook gehad, in de kamer en in de keuken. Je kunt er eentje van mij krijgen, moet je alleen vulling kopen, tegen verzendkosten. Of heb je dat er niet voor over. Feliway helpt geweldig.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:38

Saskia9 schreef:
Vraag me eigenlijk af of er wel Katten bestaan die niet krabben aan meubels :+

Ja hoor, de mijne. Als ik weg ben zijn ze sowieso niet in de kamer maar hebben ze de rest van het huis behalve de slaapkamer. En een grote krabton in de keuken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:45

Zylkene en feliway is niet hetzelfde en ik zou echt voor Feliway gaan. Ze werken over een flink oppervlak. Kan me bijna niet voorstellen dat je er 2 nodig hebt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 10:48

Wat dat uitmaakt, hahahatsjoe? Ik heb de kat nog in zijn proefperiode. En ik vind het echt niet erg om geld aan hem uit te geven maar als ik hem niet houd, ben ik wel honderden euro’s armer zonder kat :P
Maar goed, eerst wil ik het asiel spreken over een verlenging van de proefperiode, anders gaat hij terug. Daar ben ik inmiddels wel uit.

Edit: @cemlys, er staat dat het tot 70 m2 werkt. Mijn huiskamer is 80m2.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:59

Fitzroy schreef:
Wat dat uitmaakt, hahahatsjoe? Ik heb de kat nog in zijn proefperiode. En ik vind het echt niet erg om geld aan hem uit te geven maar als ik hem niet houd, ben ik wel honderden euro’s armer zonder kat :P
Maar goed, eerst wil ik het asiel spreken over een verlenging van de proefperiode, anders gaat hij terug. Daar ben ik inmiddels wel uit.

Edit: @cemlys, er staat dat het tot 70 m2 werkt. Mijn huiskamer is 80m2.

Dat lijkt me een verstandige keuze, want straks zit je vast aan een kat waar je geen klik mee hebt. Ik hoop dat het asiel wel met je meedenkt zodat je de kat toch een kans kunt geven, maar ik ben ook van het niet eindeloos proberen en aanmodderen. Daar word jij en de kat niet gelukkig van.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:02

Wij merkten al flink verschil met Feliway op 1 plek, je hebt ook nog losse spray. Dat voer van Royal Canin hebben we geen verschil mee gemerkt.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:04

Doubtless schreef:
Ik denk dat er wel een taboe ligt op het erkennen van een mismatch. Soms kan je trekken en duwen wat je wil, maar pas je gewoon niet bij elkaar. Dus in dit geval zou ik de kat terugbrengen en op zoek gaan naar een betere match. En dan maar hopen dat de kat ook bij een thuis terecht komt waar hij zijn draai beter vindt.

Hier sluit ik me bij aan. Niemand wordt er gelukkiger van om op deze manier verder te gaan.

Katten willen vaak bij je zijn en daarom begrijp ik wel dat hij je op kantoor wil storen en je aandacht zoekt. Kan hij goed met andere katten opschieten? Mocht dat zo zijn, dan denk ik dat hij beter op een plek is waar hij kan spelen met een andere kat en zijn energie kwijt kan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:06

Eerlijk? Terugbrengen. Als je nu al over alles klaagt past ie gewoon niet bij je en is ie beter af bij een baasje die iets makkelijker is denk ik.
Overigens geen veroordeel hoor. Maar gewoon een constatering.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 11:40

Klagen? Dat vind ik wel wat te ver gaan eerlijk gezegd. Is het zo vreemd om niet te willen dat hij krabt aan nieuwe meubels ? Dit was voor mij juist een reden om geen kitten te nemen maar een volwassen kat.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:45

Eerste ingeving is zsm een tweede kat erbij (in proefperiode). Missch een stabiel ouwetje.

Twee katten kunnen echt heel gezellig zijn samen en vaak heb je er juist minder werk van.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:48

Klagen is misschien een te negatief woord. Maar ik haal uit niets in je post dat je blij met m bent. En je vraagt wat te doen. Dus ja dan denk ik, doe jullie beide een plezier en breng m terug.

Toen een van mijn jonkies probeerde aan de bank te krabben heb ik m op de krabmat gezet en ging ik zelf met mn nagels er in krabben en vervolgens deed hij dat ook en heeft ie nooit meer aan de bank gezeten. :')
Kittens leer je imo dingen makkelijker af (of aan). Dat is bij oudere katten al wat lastiger vaak.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:49

Cemlys schreef:
Zylkene en feliway is niet hetzelfde en ik zou echt voor Feliway gaan. Ze werken over een flink oppervlak. Kan me bijna niet voorstellen dat je er 2 nodig hebt

Het is inderdaad niet hetzelfde, maar om rust te creëren merk ik dat mijn katten veel meer baat hebben bij Zylkene dan Feliway :j

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:51

Fitzroy schreef:
Klagen? Dat vind ik wel wat te ver gaan eerlijk gezegd. Is het zo vreemd om niet te willen dat hij krabt aan nieuwe meubels ? Dit was voor mij juist een reden om geen kitten te nemen maar een volwassen kat.

Niet vreemd; je moet alleen wel voorzien in voldoende krabgelegenheden :) 1 plek is niet genoeg namelijk, ze gebruiken het om hun geur te verspreiden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:51

parnassia schreef:
Eerste ingeving is zsm een tweede kat erbij (in proefperiode). Missch een stabiel ouwetje.

Twee katten kunnen echt heel gezellig zijn samen en vaak heb je er juist minder werk van.

Of het is ruzie tot het einde der dagen... van mijn 3 ex zwervers was er geen enkele die de 2 anderen leuk vond. Dat ging alleen goed doordat ze heel veel ruimte hadden. Zeker 2 vreemde volwassen katten samenzetten lijkt me niet zo’n straks plan tenzij de koppeling in het asiel kan.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:55

Voor een tweede kat moet je echt kiezen en niet enkel om een mismatch mee op te lossen. Dan zit Ts. straks met twee renende en spelende katten in huis, terwijl ze een kat voor de gezelligheid wilde.

Daarnaast konden mijn twee volwassen katten elkaar niet luchten of zien. Was ik destijds maar zo verstandig voor 1 een goed adresje te zoeken... maar ik dacht juist dat ik dan een slechte baas zou zijn. Nu zou ik er anders op hebben gereageerd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:58

Nee katten zijn eigenlijk solitair. Waar uiteraard veel uitzonderingen zijn is het beter er niet standaard vanuit te gaan dat een maatje het beter maakt.

Maar en kat nemen omdat jij wil dat ie gezellig met jou doet is echt het domste wat je kan doen. :')
Katten bepalen zelf waar ze zin in hebben. Heb je mazzel heb je een knuffelige schootkat. Heb je pech heb je er een die zich niet eens laat aanhalen. Als je een beest wil dat je op schoot kan zetten als je zin hebt om te knuffelen kan je beter een cavia kopen.
Laatst bijgewerkt door Needje op 10-12-20 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:58

Maar een proefperiode is er toch niet voor niets? Die is er om te testen of het bevalt ja of nee.
Als het eigenlijk niet de bedoeling is om het dier terug te brengen dan had je net zo goed geen proefperiode af kunnen spreken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:00

Klopt. En het is ook goed dat die er zijn.
Soms matcht het gewoon niet.En daar is niets mis mee.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 12:00

@needje, dan is dat misschien een beetje verkeerd overgekomen. Want ik vind hem echt wel leuk.
En hij loopt ook de hele tijd hard te knorren als hij mij ziet. Maar hij heeft gewoon geen rust en dat vind ik voor hemzelf ook niet fijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:08

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:54

Fitzroy ik denk dat je een verstandig besluit hebt genomen +:)+ laat je vooral geen schuldgevoel aanpraten.
Je hebt al een heleboel gedaan maar dit is binnen deze tijd niet de kat voor jou. Als het asiel met je meedenkt kom je vast tot een goede oplossing. Of het nu verlengen van de periode is of juist terugbrengen en een andere match vinden :)

Abby heeft ons destijds uitgekozen toen ze in het asiel zat. Ze was een terrorkat daar (ze noemden haar Tatcher naar de Engelse PM) ze ging gewoon heel sneaky op mijn tas zitten. Ze wilde niet opgetild ze wilde net een klein beetje geaaid worden maar in alles voelde ik dat ze gewoon met ons mee wilde. Ik ben twee keer geweest, want ik wilde niet over een nacht ijs gaan maar de tweede keer deed ze precies hetzelfde dus toen mocht ze met ons mee, Ze is altijd mijn schaduw geweest daarna, wat een fantastisch poesje.

Mijn tip is dan ook; ga kijken, ga voelen en probeer het gewoon nog eens.
Laatst bijgewerkt door justkid op 10-12-20 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:58

Hopelijk laat het asiel het beestje dan eens goed nakijken en bloed waardes checken enzo, want gedrag kan ook ergens anders vandaan komen natuurlijk.

Maar TS, ik denk wel dat je moet aanvaarden dat een kat nooit een robot is. Onze half wilde kat, werd de liefste kat, maar kostte veel tijd. Waar onze hele lieve kat, ergens anders waarschijnlijk heel schuw zal zijn.

Voor heel aanhankelijk en lief, kan je ook naar bepaalde rassen kijken. Onze main coon is echt net een hondje. Maar dus wel erg aanwezig, all over you en als ze niet slaapt ook speels en druk nog. ( is pas 1 jaar )

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:28

Misschien kun je nog kijken naar de plaatsen waar krabmogelijkheden staan? Katten krabben om hun nagels te scherpen, maar kunnen het ook doen om geur af te geven aan de omgeving. Zeker als ze ergens nieuw zijn, kunnen ze hun nieuwe huis nog moeten 'claimen'. Misschien helpt het om op de plekken waar hij krabt (tijdelijk) een krabpaaltje neer te zetten? Hier hebben wij de krabpaal ook bewust bij de hoek van de bank gezet waar de katten geneigd waren te krabbelen, en doen ze dit nu niet meer aan de bank.