Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Sizzle schreef:Niet dat het perse relevant is voor het topic maar ik kan het toch niet laten: Konijnen zijn geen knaagdieren.
Nickietje schreef:Ik ging het net ook zeggen...iedereen spreekt van hamsters of cavia's, maar die houden niet van opgepakt te worden...tamme ratjes wel. Sinds deze zomer heb ik er een paar en dat valt allemaal reuze mee. Zitten er niet mee in om mee te gaan in reistas. Zijn ook een pak kleiner te huizen en je kan ze eventueel wel een weekendje alleen laten als je genoeg te eten zet (ook sociale dieren, dus minstens 2 nemen).
Nu heb ik wel 1 asociaal geval die niet wenst opgepakt te worden maar sinds de lockdown ben ik heel blij dat ik iets heb om me bezig te houden zo tussen het telewerken in.
Ook hier geldt...zoek een goeie rattery ipv de dierenwinkel. Dan krijg je meer sociale en gezonde diertjes.
cursebreaker schreef:Nickietje schreef:Ik ging het net ook zeggen...iedereen spreekt van hamsters of cavia's, maar die houden niet van opgepakt te worden...tamme ratjes wel. Sinds deze zomer heb ik er een paar en dat valt allemaal reuze mee. Zitten er niet mee in om mee te gaan in reistas. Zijn ook een pak kleiner te huizen en je kan ze eventueel wel een weekendje alleen laten als je genoeg te eten zet (ook sociale dieren, dus minstens 2 nemen).
Nu heb ik wel 1 asociaal geval die niet wenst opgepakt te worden maar sinds de lockdown ben ik heel blij dat ik iets heb om me bezig te houden zo tussen het telewerken in.
Ook hier geldt...zoek een goeie rattery ipv de dierenwinkel. Dan krijg je meer sociale en gezonde diertjes.
Hier sluit ik me bij aan! Ratjes zouden echt een leuk alternatief zijn!
Je zou eventueel nog aan frietjes kunnen denken, maar die ruiken gewoon heel erg dus dat lijkt me in een studentenkamertje weer niet zo handig. Maar verder zijn dat wel ook fantastisch leuke diertjes
Nickietje schreef:Ik ging het net ook zeggen...iedereen spreekt van hamsters of cavia's, maar die houden niet van opgepakt te worden...tamme ratjes wel. Sinds deze zomer heb ik er een paar en dat valt allemaal reuze mee. Zitten er niet mee in om mee te gaan in reistas. Zijn ook een pak kleiner te huizen en je kan ze eventueel wel een weekendje alleen laten als je genoeg te eten zet (ook sociale dieren, dus minstens 2 nemen).
MightyMike schreef:Fretjes doen het voor mij niet.. Jaren terug had een vriend die beesten en ik vind ze mega ruiken, wat werd die jongen ook gepest vanwege de stank die hij in zijn kleding bij zich droeg. Vind ze mooi om te zien, maar kan me zo weer bij een foto voor de geest halen hoe ze ruiken, geen idee of daar de hokken wellicht minder schoon waren, maar ik hoef niet meer. Moet je die ook niet ontzettend bezig houden? Volgens mij zijn ze nog wel ondeugend anders en lijken mij een groot hok nodig hebben. Ratjes heb ik ook gehad, kan ook, maar dan ook 2 idd. Moet eerlijk zeggen, heb er 4 gehad en 2 waren niet lief.. Hier hebben we de dwerghamster nu, kinderen maken ze overdag een keer wakker en zijn prima handtam en lopen op hun bed etc rond, ik vind ze erg schattig. Tegen de avond worden ze hier allemaal actief, we hebben er inmiddels 3, ze doen mij meer dan een rat, die vind ik minder schattig, maar natuurlijk heel persoonlijk.
Ik lees ook ergens chinchilla's etc, maar bij een studentenkamer ga ik uit van beperkte ruimte, die hebben ook een enorm hok nodig. Cavia's zijn zeker leuk, ben bevooroordeeld, haha, wij hebben er een aantal en fokken er af en toe een nestje bij. Iemand riep hierboven, die willen niet graag opgepakt worden, als het niet handtam is, vind geen enkel dier het fijn. Konijnen maken er soms een enorm drama van, krabben en spartelen. Voor kinderen is een cavia vaak veel leuker, ze zijn rustiger op te pakken dan een konijn, een konijn is veel sterker en maakt dat het voor kinderen vaak helemaal niet leuk is om op te pakken als het dier dat niet zo leuk vind. Uitzonderingen zijn er zeker, maar de meeste cavia's vinden de aandacht als ze handtam zijn, best fijn, vergelijkbaar met een konijn. 's nachts minder actief dan een konijn wat lawaai betreft, maar nog steeds maken ze wel wat geluid in hun hok. Ze zijn wel gezellig. Zijn ze eenmaal gewend, weten ze precies wanneer ze voer krijgen etc en piepen je dan vrolijk tegemoet. Maar ook cavia's kunnen slecht tegen stress. Elk weekeind mee reizen, voelen ze zich niet happy bij. Indien je ruim water, hooi en groente in het hok achter kunt laten, kun je ze in het weekeind evt alleen laten, maar denk dat diertjes als hamsters daarin makkelijker zijn. Die drinken en eten niet zoveel, dus als je dat bij vult, zitten ze zeker goed.
Ik zou voor een diertje gaan dat je niet hoeft te verplaatsen voor de weekeinden, dat is toch echt stressvol en kleine diertjes kunnen niet zoveel hebben. Ben benieuwd wat je kiest ts, kan me voorstellen dat het gezelliger is.