Rekening van de dierenambulance ontvangen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:20

Maar je hebt nu eenmaal ook vaak dat de eigenaar niet wordt gevonden en het beest er maar blijft liggen.

Ts: Wees blij dat er mensen zich hebben ontfermt over jou dier. Of dat nu een vreemde, de buur of de ambu was. Allen hebben zij tijd en moeite erin gestoken. Veel sterkte met het verlies.

Zonnetje: Geen idee hoe het daar is geregeld maar hier moet een kadaver worden opgehaald en dat mag niet ‘even’ blijven liggen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:23

__elise__ schreef:
Hier ook al eens van dit soort geintjes, echt belachelijk. We hadden een hond die weleens een stukje de straat op liep (buitengebied). Mensen namen hond mee (!!), bellen de dierenambulance en wij kunnen €35 afrekenen om het weer op te mogen halen. Terwijl dier amper 200 meter van het erf af is :? Als je niet afrekent, krijg je het dier gewoon niet terug. Niet grappig als dat meerdere keren gebeurt.

Je hond hoort toch ook niet los op straat te lopen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:24

__elise__ schreef:
Hier ook al eens van dit soort geintjes, echt belachelijk. We hadden een hond die weleens een stukje de straat op liep (buitengebied). Mensen namen hond mee (!!), bellen de dierenambulance en wij kunnen €35 afrekenen om het weer op te mogen halen. Terwijl dier amper 200 meter van het erf af is :? Als je niet afrekent, krijg je het dier gewoon niet terug. Niet grappig als dat meerdere keren gebeurt.

200 meter is nog een behoorlijk stuk, ik zou de hond denk ik meenemen als het kan en dan amivedi bellen, maar ik zou ook wat ondernemen, of is vanaf die 200 meter alleen jullie huis in zicht? Dan zou ik het misschien wel komen vragen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:31

__elise__ schreef:

Dan is het een kwestie van je hond beter op je erf houden.
Die hoort gewoon niet los te lopen.

Lisitano

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:42

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk schrik van een aantal reacties. Ik dacht dat het een uitzondering zou zijn als iemand de verantwoordelijkheid over eigen dier niet neemt maar het zijn er toch best veel :=

Ik had ook gebeld voor die hond van het terrein trouwens. Het is toch ook niet raar te bellen voor een paard los op straat?
Levende katten zonder toezicht op straat wordt nog gezien als normaal, alà. Maar zodra het dier overleden is moet het gewoon worden weggehaald. Er zijn zoveel mensen die hun kat eeuwig kwijt zijn en nooit horen dat het dier overleden gevonden is. Wees blij dat er mensen zijn en een organisatie is die jou informeren als zij jouw dier wel vinden. Dit is het risico als je je dier onbeheerd laat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:43

Lisitano schreef:
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk schrik van een aantal reacties. Ik dacht dat het een uitzondering zou zijn als iemand de verantwoordelijkheid over eigen dier niet neemt maar het zijn er toch best veel :=

Ik had ook gebeld voor die hond van het terrein trouwens. Het is toch ook niet raar te bellen voor een paard los op straat?
Levende katten zonder toezicht op straat wordt nog gezien als normaal, alà. Maar zodra het dier overleden is moet het gewoon worden weggehaald. Er zijn zoveel mensen die hun kat eeuwig kwijt zijn en nooit horen dat het dier overleden gevonden is. Wees blij dat er mensen zijn en een organisatie is die jou ignformeren als zij jouw dier wel vinden. Dit is het risico als je je dier onbeheerd laat.

Jij zegt heel netjes wat ik denk. Helemaal mee eens.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:43

Eens met Lisitano.
Ik schrik er ook van. Het gaat om je eigen dier en ze komen met de beste bedoelingen.
Je laat hem toch zelf op straat lopen? Dan is het toch ook niet zo vreemd dat je ook je eigen verantwoording neemt en gewoon netjes betaald?
Waarom is die paar euro dan opeens te veel?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:45

Cayenne schreef:
Eens met Lisitano.
Ik schrik er ook van. Het gaat om je eigen dier en ze komen met de beste bedoelingen.
Je laat hem toch zelf op straat lopen? Dan is het toch ook niet zo vreemd dat je ook je eigen verantwoording neemt en gewoon netjes betaald?

Sluit ik me helemaal bij aan :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:52

Fijn om te lezen dat er nog wel mensen zijn die zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen dier(en). Ik weet dat de werkwijze verschilt tussen verschillende regio's en organisaties, maar wat ik veel zie is dat de meeste dierenambulance gevonden levende dieren eerst zo veel mogelijk op Facebook plaatst. Daarbij wordt soms het advies gegeven om zelf met een dier naar de dierenarts te gaan om de chip te laten controleren. Bij honden is het vaak zo dat een vinder het dier niet te lang bij zich kan of wil houden, al probeer je dat wel zo lang mogelijk te rekken. Als een dier dan netjes gechipt is rekenen wij geen kosten. Moet het dier mee naar het asiel, dan rekenen we wel een ritprijs.

Zorg er dus ook gewoon voor dat je dier gechipt is en goed geregistreerd, de kans op een rekening wordt dan al een stuk kleiner.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:53

Mijn hond is gechipt en de gegevens staan correct in de database. Ook mijn telefoonnummer is up to date.

Ik zou dus bij vermissing liever hebben dat iemand direct de dierenambulance belt/ langs een dierenarts gaat om de chip uit te lezen dan dat mensen zelf gaan zoeken naar mij als eigenaar op Facebook of Amivedi ofzo.

Een berichtje in de Facebook groep van mijn dorp is top, ik zal daar ook als eerste kijken, maar als de vinder daar niet binnen 10 minuten antwoord op krijgt, dan graag als vinder gelijk de dierenambulance bellen en niet uren afwachten.

Het is gelukkig nog nooit nodig geweest.

Dat het bij katten iets anders ligt, snap ik. Te veel katten zijn niet (correct) gechipt en een dierenambulance kan dan niets anders dan het dier meenemen en maar hopen dat de eigenaar zo snugger is om de vermissing ook bij de dierenambulance op te geven.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 05-11-20 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:53

__elise__ schreef:

Ja, want die mensen die de hond meenamen kunnen ruiken dat de hond van jullie erf komt? Als je je dier gewoon op je eigen erf/in je eigen huis laat, gebeuren zulke dingen niet. Vind niet dat je dit een ander kan aanrekenen. Vooral als het meerdere keren gebeurt, dan ligt het niet aan de ander hoor.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:00

Cayenne schreef:
Eens met Lisitano.

Hier zo mee eens!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:02

Wat is dit topic snel gegaan :oo . Het maakt blijkbaar nogal wat los.

Ter verduidelijking wij zitten in een woonstraat in het buitengebied. Een ons kent ons straat en de kat is gevonden door een medewerker van de loonwerker aan het einde van de straat.

Deze kat liep inderdaad buiten maar had wel een gps tracker om nadat een oude kat op een dag niet meer thuis kwam (vermoedelijk zelf plekje gezocht).

Het gaat mij vooral om de manier waarop dat ik nu denk jullie bekijken het maar even. Maar geen idee hoe sterk zij wettelijk staan. Wij hebben hierover al contact gehad en zij zeggen gewoon heel hard uw dier en u moet betalen. Was u wel thuis geweest dan had je meteen aan de deur kunnen afrekenen (was ik wel thuis geweest dan waren ze ook voor nop uitgereden want hij lag zo goed als voor de deur dus was ik ze voor geweest) dus uit coulance krijgt u de administratiekosten als korting.

In de rekening impliceren ze ook uitgereden te zijn voor een nog levende kat. Sorry maar hij was overduidelijk op slag dood. Dat er 's avonds laat accuut wordt uitgereden voor een dode kat in een straat waar het nog voor zij ter plaatse zijn (en zij doen er 6min over vanaf basis) zelf is opgelost snap ik gewoon niet. Zal wel een rustig stil avondje zijn geweest.

De kat was;
- gechipt en geregistreerd
- had een gps tracker om
- had een adreskoker om

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:08

moonsparkle schreef:
__elise__ schreef:

200 meter is nog een behoorlijk stuk, ik zou de hond denk ik meenemen als het kan en dan amivedi bellen, maar ik zou ook wat ondernemen, of is vanaf die 200 meter alleen jullie huis in zicht? Dan zou ik het misschien wel komen vragen.

Alleen ons huis in het zicht vanaf die 200 meter. Wij vinden 200 meter hier maar een klein stukje :Y)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:12

Maar hoe moet de dierenambulance weten dat de hond bij jullie hoort? Een hond kan kilometers per dag afleggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:18

November108 schreef:
Nou lopen mijn katten niet buiten, maar ik zou het ontzettend jammer vinden als mijn beestje dood lag en niemand belt de dierenambulance, waardoor het beestje al uren ligt te ontbinden, ik hem niet meer waardig naar het crematorium kan brengen en afscheid kan nemen. Doe mij die factuur maar.

Gezonde instelling. _/-\o_

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:21

DeMolenhoek schreef:
Tja, als er voor wordt gekozen het dier onbewaakt los te laten lopen kunnen dit de gevolgen zijn. Ik vind het zelfs wat brutaal om juist niet te willen betalen. Neem dan jou verantwoordelijkheid en zorg dat jou dier niet los buiten kan.

Inderdaad, ik kon het niet zo netjes verwoorden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:59

Precies mijn honden lopen ook wel eens los (ook buitengebied en meestal omdat er iemand het erf opkomt of binnenkomt en de deur openlaat). Maar goed mijn honden/katten mijn verantwoordelijkheid. Ze zijn ook allemaal gechipt om die reden.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:59

Ik denk dat het er ook wel aan ligt hoe je woont. Als ik 's avonds door de polder rij kom ik altijd wel een of meerdere katten tegen op jacht. Er zitten hier gewoon heel veel boerderijkatten, aanlopers etc. Ik denk dat dierenambulance er goed aan doet om even te wachten met rijden voor zulke dingen. En wellicht aan de beller te vragen of degene al bij buren heeft geinformeerd of een huis wat in de buurt is, of daar op zijn minst de tijd voor geeft. Scheelt in veel gevallen iedereen een hoop moeite. Ik informeer voortaan Amevedi dus pas als het via een facebook en buurt app niet opgelost wordt. Wat jammer is want je bereikt dan wel een beperktere groep.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:21

FleurVP Wat is dan even wachten? Als het regent is een dier na een paar uur al bijna niet meer mooi te krijgen.

Weet niet of de meeste mensen wel beseffen dat op het moment dat er een dode kat wordt opgehaald door de dierenambulance, deze allemaal netjes worden gemaakt en 2 a 3 weken worden bewaard voor een eventuele eigenaar. Indien nodig worden ze gewassen, gefohnd en komt er een verbandje om de kop als die te erg beschadigd is.
Als een dier langere tijd in de regen ligt of op nat gras is dit echt geen pretje en het wordt een stuk lastiger om een dier weer mooi te maken. Of het dier uit de wijk komt, buiten gebied, gecastreerd, ongecastreerd, maakt allemaal niets uit.

Hier is wel een mooi artikel, maar weet niet of hij zonder premium account te lezen is: https://www.dvhn.nl/premium/Wasbeurt-en ... 32589.html

Ander alternatief is trouwens dat je kat via de gemeente of afvalverwerker gewoon in de container beland zonder er ooit achter te komen dat jou dier is overleden en meegenomen:
https://www.dvhn.nl/drenthe/Dood-dier-l ... 57467.html

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:42

Gini schreef:
November108 schreef:
Nou lopen mijn katten niet buiten, maar ik zou het ontzettend jammer vinden als mijn beestje dood lag en niemand belt de dierenambulance, waardoor het beestje al uren ligt te ontbinden, ik hem niet meer waardig naar het crematorium kan brengen en afscheid kan nemen. Doe mij die factuur maar.

Gezonde instelling. _/-\o_

Ik kom er niet achter of je dit sarcastisch bedoeld of niet :')?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:10

Ik geloof niet dat de mensen van het asiel/dierenambulance dode dieren helemaal netjes maken. Er is een fb-groep die (mits de dieren niet teveel beschadigd zijn) een foto plaatsen van het overleden dier met vindplaats erbij.

Ik weet wel dat als je hier de dierenambulance belt, ze 9 van de 10 keer niet komen. Ooit een aangereden duif gevonden. Nee ze kwamen hem niet ophalen, we moesten hem zijn nek maar omdraaien. Dat deden hun nl ook, ze brachten hem niet naar de DA. Een kat die hier de hele nacht voor het huis had lopen mauwen, duidelijk verdwaald. We hadden het dier kunnen pakken, dus gebeld. Nee ze kwamen niet. We moesten maar duidelijke foto's maken en op fb zetten. En dan weer buiten zetten. Uiteindelijk zelf naar de DA gegaan, chip laten uitlezen en poes thuis gebracht, 1 straat verderop.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:16

Misty12, ik kan niet voor alle dierenambulances spreken, maar ik weet zeker 7 dierenambulances waar dit wel gebeurt, die is allemaal in het noorden, maar het zou me verbazen als in andere delen van het land dit niet gebeurd.

Uit bovenstaande artikelen:
Citaat:
In ons gebouw (adres weggehaald) hebben we een speciaal rouwkamertje. Daar wassen we de kat, maken hem droog met de föhn en borstelen de vacht.'
Katten die in het verkeer omkomen, komen meestal met hun kop in botsing met de auto. Die kop is dan ook het meest beschadigd. ,,Oog eruit, kaak scheef. Dat is geen mooi gezicht, zeker als mensen hun kinderen meenemen om de kat op te halen. In die gevallen leggen we een kopverbandje aan, zoals wij dat noemen. De oren laten we zichtbaar, zodat mensen de kat toch kunnen identificeren als hun kat. Of juist niet, natuurlijk. Als andere lichaamsdelen ook niet toonbaar zijn, dekken we die ook af met een verbandje.''

Citaat:
In (plaatsnaam weggehaald) heeft DAR een speciale ruimte waarin gevonden dode huisdieren zo goed mogelijk opgeknapt worden en een eventuele chip wordt uitgelezen.

Ik sta zelf bijna wekelijks katten te wassen, fohnen en verbinden, dus ik weet precies waar ik het over heb.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:26

De dierenambulance is gewoon enorm verschillend per regio, ik rijd op de ambulance in mijn regio en wij rijden bijv. niet voor dode dieren. Vogels, egels, etc. worden gewoon opgehaald omdat wij hier een vogelopvang in het gebied hebben waar ze naartoe kunnen.

Dat er kosten worden gerekend omdat zij zijn uitgereden voor jouw kat is niet zo gek, zoals zonnebloem al aangaf bij een dier met een baas krijgt de ambulance geen vergoeding van de gemeente en onze auto's rijden helaas ook niet op water.. de mensen op de ambulance hebben allemaal liefde voor dieren (hier tenminste wel), en vinden het ook niet leuk om geld te moeten vragen. Overigens, in het geval van gevonden katten (en honden trouwens) wachten wij liever even omdat de meeste katten baasjes hebben, en we dan voor niks rijden en dus de eigenaar onnodige kosten geven. Tenzij een melder de betreffende kat echt niet kan houden, dan halen wij hem op.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:32

@Zonnebloem; dat vind ik echt supernetjes van jullie. Hier gebeurt het niet (volgens mij). Maar wel heel fijn dat jullie dit werk doen. Het is idd wel heel fijn dat als je komt kijken naar je overleden dier, deze gewoon er netjes bij ligt.