[***] schreef:Maar een kat, waar begin je? Hoe is een kat doorgaans vs een hond?
Ik heb een beeld van een dier wat zijn/haar eigen leven leidt, het allemaal prima vindt zolang er eten/drinken en een leuke slaap/speelplek is en overal op springt, in hangt en vooral veel haar verliest.
Klopt dit beeld?
Zijn er ook katten die niet zo springerig zijn (als in: op tafel/aanrecht springen ed, daar ben ik een beetje allergisch voor) of die weinig haar verliezen? Een naaktkat is niet zo meteen mijn ding, ik vind juist langharige dieren prachtig, maar heb het liefst dat ze dat haar gewoon bij houden.
En hoe zit het met de kosten bij een kat? Moet je daar speciale dingen voor doen die maandelijks terug komen? Hoe zit het qua voer? Ik lees vaak dat ze nogal gevoelig zijn voor blaas/nierproblemen, is dit door ouderdom of gewoon omdat het een kat is? Want daar hangt vaak ook speciaal, kostelijk, voer aan vast.
Kortom: zou een kat iets voor mij zijn, en hoe zit het met alles in vergelijking met een hond? Kan ik een kat gelukkig maken in mijn appartementje zonder buitenruimte? (heb wel een terras, maar woon ook aan een drukke weg dus het zou wel echt een binnenkat worden). Ook als ik zelf veel weg ben (ook 's nachts)?
Elke kat is anders. Mijn kat was een halve hond en als ik een dag had gewerkt kon ik daarna echt niet meer weg. Bij thuiskomst moest ik verplicht een half uur knuffelen, terwijl de hond met een aaitje tevreden was. Die was eigenlijk wat katachtig wat dat betreft. Ik kon ook prima een rondje wandelen met de kat en 's ochtends hing hij boven mijn gezicht te wachten tot ik wakker werd.
Het was een kruising Pers x Exotic shorthair. Had veel haar, maar verhaarde niet. Zijn vachtverzorging was dus echt aan mij, anders kreeg hij jeuk want niet genoeg lucht bij de huid en klitten.
Verder kun je katten ook gewoon opvoeden hoor. Dus als jij bepaalt gedrag niet wilt, is dat prima aan of af te leren. Je moet alleen soms net wat inventiever zijn omdat ze iets minder onder de indruk zijn van jou.
Gezien je kat zichzelf niet kan vermaken buiten en je aangeeft veel weg te zijn, zou ik wel een duo in huis nemen. Een kat alleen in een appartement zonder gezelschap is toch gewoon wat saai. Maar voor een schichtige kat kan het juist wel weer lekker rustig zijn. Dus een kat alleen kan ook, kijk dan wel naar het karakter van de kat.
Voerkosten zijn nihil vergeleken met een hond: een kat eet nauwelijks iets

Ook hoef je geen halsbanden, tuigjes etc. te halen. Dure mandjes e.d. kan maar katten zijn vaak het gelukkigst met een doos met oud papier erin

Gezien de kat niet buiten komt zijn dingen als wormen, vlooien en besmettelijke ziektes ook al een stuk minder waarschijnlijk.
De nier/blaasproblemen zijn mijns inziens vaak door verkeerde voeding. Katten houden van zout, dus dat wordt in veel brokken gestopt. Daarnaast zijn het obligatore carnivoren (gebouwd voor vlees dus): vlees zorgt voor een zuurdere (lagere) pH waarde van de urine. Voer je kat veel granen en groente, wordt de pH waarde hoger en hebben bacteriën meer kans. Let hier dus goed op bij je brokkeuze.
Katten zijn doorgaans geen geweldige drinkers, wat ze wel moeten zijn bij het eten van droge brokken.
Hiervoor kun je waterfonteintje aanschaffen, dat wilt nog wel eens helpen. Of zelf kippenbouillon trekken en door het water mengen voor wat extra smaak. Of kwalitatief goed natvoer met extra water geven elke dag.
KVV (gemalen rauw vlees) kan ook, al zijn katten vaak kieskeurig en kan het best een klusje zijn ze dit aan te wennen. En je moet zelf met rauw vlees in de weer willen.
Een kat heeft een kleine maag en gevoelig voor leververvetting: zorg dus dat je kat minimaal 4 eetmomenten heeft op een dag. Veel katten kunnen prima met een overvolle bak brokken zelf pakken wat ze nodig hebben voor dat moment.