Kat vs Hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:19

_O-

Ik heb echt brave katten, wat stouter had ik niet erg gevonden, maar dat neem ik waarschijnlijk weer terug als ik er ooit zo één tref. :=

Mijn Sheltie haalt wel de ballen uit de boom. En aast ongeduldig op de kado’s er onder, die mag hij helpen uitpakken op kerstavond.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 25-10-20 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:19

Onze kat laat alle planten netjes met rust (mijn vorige kat trouwens ook). Als ik het zo lees is ze een engeltje vergeleken veel andere katten. _O- Ze heeft haar wilde jaren al gehad denk ik zo.

November108

Re: Kat vs Hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:23

Ik moet ook zeggen dat het bij ons alleen het jonkie is hoor, de zesjarige blijft overal vanaf. Ik heb gelukkig nog nooit een kat gehad die in de kerstboom ging, maar daar ben ik vanaf moment 1 heel streng op!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:13

Ik heb 1 foto van jonge poes (gister 4 geworden) in kerstboom, daarna was de lol er af denk ik, kater durft niet zoveel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:22

Mijn katten zitten niet aan m'n planten, niet aan de kerstboom, niet aan de robotstofzuiger, krabben m'n meubels niet stuk, zitten niet op het aanrecht of tafel (als ik erbij ben)... Heb je dan zulke brave dodo's? :P

Overigens TS, als ik lees wat je schrijft zou ik er niet aan beginnen. Het klinkt eerlijk gezegd een beetje alsof je de nadelen van een dier niet op vindt wegen tegen de voordelen...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:31

Of misschien heb ik gewoon extreme exemplaren.
De vorige zetel is naar de verdoemenis geholpen toen de katten besloten dat erin kruipen langs de onderkant best grappig is.
Ze hebben hem letterlijk uitgehold *zit je rustig tv te kijken, voel je iets in je rug bewegen, hartaanval verzekerd*.

Dus nu een zetel waar ze niet onder kunnen :Y) .

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:56

Spruit schreef:
Een hond die denkt; ze verzorgen mij, laten mij uit, knuffelen met mij, voorzien mij van eten, zij moeten wel goden zijn!
Een kat denkt; ze verzorgen mij, laten mij eruit, knuffelen met mij, voorzien mij van eten, ik moet wel god zijn!
En zo behandelen ze je ook :+

Totdat je een Saluki hebt. De kat onder de honden :') _O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:08

Ik vind beide fantastisch, maar ben altijd wel echt een hondenmens geweest op de eerste plaats. Maar vind katten ook echt geweldig. Ben vroeger altijd allergisch geweest, maar kon het toch nooit laten om ze te aaien e.d. (een nicht van me waar ik heeeeel veel kwam had er 4 en er zaten er bij die ook echt bij me kwamen liggen en de kater sliep zelfs bovenop me 's nachts als ik wel eens bleef slapen daar haha)

We hebben vorig jaar een pup en kitten samen in huis genomen omdat ik altijd graag ook 'aan de kat' wilde haha maar dat ging niet met onze vorige hond en toen kwam het zo uit dat we beide tegelijkertijd konden nemen. We hebben geen moment spijt gehad van onze beslissing (al was het wel even intens om alles in banen te begeleiden want beiden zijn jonkies en nog onbegrensd en spreken elkaars taal niet. Maar gemeen zijn ze nog geen enkel moment geweest naar elkaar in het 1+ jaar dat ze nu hier zijn. Ze doen alles samen) en ik zou Sansa, de kat, ook echt niet meer kunnen missen. Wat een heerlijk dier. En ik kan ook al niet wachten tot er nog 2 kittens bij gaan komen in de hopelijk redelijk nabije toekomst haha.

Er zijn altijd mensen die blijven roepen: ik heb niks met katten. Ik heb ze ook in m'n omgeving, mensen die helemaal niks met katten hebben omdat ze helaas dan altijd katten getroffen hebben die wel naar kunnen zijn. En ook dan; prima hoor als dat zo is, ieder z'n eigen ding. Ik vind ook genoeg andere dieren wat minder leuk en ken ook genoeg niet leuke katten wat dat betreft, want het kunnen idd ook zeker monsters zijn (maar honden net zo goed als een eigenaar ze zo maakt). Maar heel vaak hebben mensen ook echt een veel te vertekend negatief beeld bij katten vind ik. Want ze kunnen echt zo fantastisch zijn <3 *\o/*

Je moet je er natuurlijk van bewust zijn dat het geen honden zijn (al zijn er katten die echt in de buurt komen haha) en dat ook onder de verschillende kattenrassen er heel wat verschillen zijn qua karakter bv. net als dat je dat met honden hebt. Zo kun je van een Maine Coon bv. wel stellen dat het gros ervan gek van water is, dat ze niet heel snel ergens van onder de indruk zijn en over 't algemeen best stabiel en relaxed zijn. Al kunnen het ook echte clowns zijn. En zo zijn Oosterse Raskatten vaak bv. heel erg baasgericht en willen ze je gezelschap heel graag. Een nicht van me heeft 4 Siamezen en die liggen echt altijd tegelijkertijd bij haar op schoot bv :')

Onze Sansa, Maine Coon, is dus bv. geen knuffelaar als in; ze komt lekker op schoot liggen. Maar ze is zo onwijs gesteld op gezelschap en ik geniet daar intens van <3. Ze is daarin wel net zo erg bijna als onze herdershond haha. Ze komt aanrennen als ik roep, ze ligt voor de badkamer/wc deur als ik erop ben te wachten op me (en als de deur ook maar een stukkie openstaat en die poot ertussen past duwt ze 'm open en komt ze erbij, ze communiceert met me met van die heerlijk leuke geluidjes en volgt me dan heel vaak ook overal waar ik ga. Als iemand de deur uit gaat om te wandelen met de hond bv. gaat ze bij het raam wachten tot je terugkomt en dan komt ze je allebei ook echt begroeten; de hond wordt afgesnuffeld en krijgt kopjes en tegen ons 'praat' ze dan met d'r leuke geluidjes haha. En nog veel meer van dat soort dingen. Verder snapt ze meestal ook wel redelijk goed wat het woordje NEE betekent, kunnen we gewoon een kerstboom opzetten en komt ze niet op het aanrecht. Dat soort dingen heb ik dus wel aandacht aan besteed en veel katten kun je dus ook zeker wel wat dingen leren hierin. 'het blijven wel katten' is dan wel ook iets wat je in gedachten moet houden. Ik dacht m'n lieve kitten wel aan te leren rustig te zijn zodat ik dr nagels kon knippen, maar da's toch wat lastiger dan gedacht, ongeacht de tijd/aandacht en positieve beloning die ze kreeg daarin van mij :') Dus er zijn ook zeker aspecten waar je gewoon echt vrede mee moet nemen als je een kat in huis haalt :j :') Maar ik vind dat karakteristieke juist echt wat hebben - al is het misschien makkelijk praten soms haha. Las gister nog een bericht in een katten groep van iemand die met d'r handen in het haar zit omdat d'r kitten d'r aanvliegt naar het gezicht. Oeps. Gelukkig hebben wij daar dus 0,0 ervaring mee :')

Veel mensen in onze nabije omgeving die dus niks met katten hadden/hebben, zijn door Sansa wel wat bijgedraaid. Juist die mensen begroeten Sansa vaak nog als eerste als ze binnenkomen, terwijl ze allemaal hondenmensen zijn :') En kopjes geven en lekker gekriebeld worden achter de oren vind ze dan ook heerlijk, maar als iemand d'r echt wil aaien is ze wel zo weer weg - waar Arya, de hond, dan niet weg te slaan is haha. Dus met dat soort dingen zien we ook zeker wel verschil. Maar da's ook een deel karakter, want er zijn zeker genoeg katten die wel lekker bij je op schoot komen en geaaid willen worden, maar elke kat heeft zo dan z'n gebruiksaanwijzing wel :') Maar ik snap het ook zeker dat mensen het niet willen hoor. Het moet, net als met een hond, gewoon passen bij wat je graag in huis wilt hebben qua dieren. Net als dat iemand gek is op het hebben van cavia's of hamsters en de ander niet.

Afbeelding

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:00

Wat leuk die foto’s! Maine Coons zijn heel leuk met honden. Had mijn honden al maar zijn hartstikke lief voor katten, vooral Otis vindt ze leuk.

Afbeelding

Afbeelding

Horus ging vrijwel altijd mee in de buggy en tuigje. Nu wat minder omdat kater Ronin er bij is gekomen, met 7 maanden. Dat is me een komisch portret. Jantje lacht Jantje huilt. := wil geen tuigje maar wel in de buggy mee.

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:00

Jis_ schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik heb een Maine Coon. Hij verhaart wel minder dat de Europese kortharen van mijn ouders. Super leuke katten, en heel gezellig en lief. En erg stout :')

Die van mij is echt het braafste meisje van de klas. := En heel erg een Schootkat, daar staan ze niet om bekent, wel veel in je buurt willen zijn. Relaxte katten. :j Heb er 1 opgevangen vorig jaar, moest geopereerd worden en de vorige eigenaar had geen zin in die kosten. En herplaatst, toen ze hertelt was, mijn htk kater trok haar niet er bij. Die Coon was ook zo relaxed, woont nu samen met een andere volwassen Coon en dat gaat super. Het is echt, met uitzonderingen, een makkelijk ras.

Lol dan heb ik de uitzondering, Simba is een boef :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:12

_San87_ schreef:
justdiesel schreef:
Waarom neem je niet een konijntje?
Kan je ook tegen praten, kan ook als je thuis bent los door het huis huppelen, en is niet zo bewerkelijk als een hond of kat.

Zou dan eerder voor een paar cavia's gaan. Konijnen zijn toch meer buitendieren. En cavia's begroeten je, en fluiten als de koelkast open gaat :)).

Owee he, als de koelkast open gaat en er komt geen eten hun kant op!
Oei oei oei...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:51

[***] schreef:
Maar een kat, waar begin je? Hoe is een kat doorgaans vs een hond?
Ik heb een beeld van een dier wat zijn/haar eigen leven leidt, het allemaal prima vindt zolang er eten/drinken en een leuke slaap/speelplek is en overal op springt, in hangt en vooral veel haar verliest.

Klopt dit beeld? :')
Zijn er ook katten die niet zo springerig zijn (als in: op tafel/aanrecht springen ed, daar ben ik een beetje allergisch voor) of die weinig haar verliezen? Een naaktkat is niet zo meteen mijn ding, ik vind juist langharige dieren prachtig, maar heb het liefst dat ze dat haar gewoon bij houden.

En hoe zit het met de kosten bij een kat? Moet je daar speciale dingen voor doen die maandelijks terug komen? Hoe zit het qua voer? Ik lees vaak dat ze nogal gevoelig zijn voor blaas/nierproblemen, is dit door ouderdom of gewoon omdat het een kat is? Want daar hangt vaak ook speciaal, kostelijk, voer aan vast.

Kortom: zou een kat iets voor mij zijn, en hoe zit het met alles in vergelijking met een hond? Kan ik een kat gelukkig maken in mijn appartementje zonder buitenruimte? (heb wel een terras, maar woon ook aan een drukke weg dus het zou wel echt een binnenkat worden). Ook als ik zelf veel weg ben (ook 's nachts)?

Elke kat is anders. Mijn kat was een halve hond en als ik een dag had gewerkt kon ik daarna echt niet meer weg. Bij thuiskomst moest ik verplicht een half uur knuffelen, terwijl de hond met een aaitje tevreden was. Die was eigenlijk wat katachtig wat dat betreft. Ik kon ook prima een rondje wandelen met de kat en 's ochtends hing hij boven mijn gezicht te wachten tot ik wakker werd.
Het was een kruising Pers x Exotic shorthair. Had veel haar, maar verhaarde niet. Zijn vachtverzorging was dus echt aan mij, anders kreeg hij jeuk want niet genoeg lucht bij de huid en klitten.
Verder kun je katten ook gewoon opvoeden hoor. Dus als jij bepaalt gedrag niet wilt, is dat prima aan of af te leren. Je moet alleen soms net wat inventiever zijn omdat ze iets minder onder de indruk zijn van jou.

Gezien je kat zichzelf niet kan vermaken buiten en je aangeeft veel weg te zijn, zou ik wel een duo in huis nemen. Een kat alleen in een appartement zonder gezelschap is toch gewoon wat saai. Maar voor een schichtige kat kan het juist wel weer lekker rustig zijn. Dus een kat alleen kan ook, kijk dan wel naar het karakter van de kat.

Voerkosten zijn nihil vergeleken met een hond: een kat eet nauwelijks iets :+ Ook hoef je geen halsbanden, tuigjes etc. te halen. Dure mandjes e.d. kan maar katten zijn vaak het gelukkigst met een doos met oud papier erin :+ Gezien de kat niet buiten komt zijn dingen als wormen, vlooien en besmettelijke ziektes ook al een stuk minder waarschijnlijk.

De nier/blaasproblemen zijn mijns inziens vaak door verkeerde voeding. Katten houden van zout, dus dat wordt in veel brokken gestopt. Daarnaast zijn het obligatore carnivoren (gebouwd voor vlees dus): vlees zorgt voor een zuurdere (lagere) pH waarde van de urine. Voer je kat veel granen en groente, wordt de pH waarde hoger en hebben bacteriën meer kans. Let hier dus goed op bij je brokkeuze.
Katten zijn doorgaans geen geweldige drinkers, wat ze wel moeten zijn bij het eten van droge brokken.
Hiervoor kun je waterfonteintje aanschaffen, dat wilt nog wel eens helpen. Of zelf kippenbouillon trekken en door het water mengen voor wat extra smaak. Of kwalitatief goed natvoer met extra water geven elke dag.
KVV (gemalen rauw vlees) kan ook, al zijn katten vaak kieskeurig en kan het best een klusje zijn ze dit aan te wennen. En je moet zelf met rauw vlees in de weer willen.
Een kat heeft een kleine maag en gevoelig voor leververvetting: zorg dus dat je kat minimaal 4 eetmomenten heeft op een dag. Veel katten kunnen prima met een overvolle bak brokken zelf pakken wat ze nodig hebben voor dat moment.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:56

Sassol schreef:
[***] schreef:
Maar een kat, waar begin je? Hoe is een kat doorgaans vs een hond?
Ik heb een beeld van een dier wat zijn/haar eigen leven leidt, het allemaal prima vindt zolang er eten/drinken en een leuke slaap/speelplek is en overal op springt, in hangt en vooral veel haar verliest.

Klopt dit beeld? :')
Zijn er ook katten die niet zo springerig zijn (als in: op tafel/aanrecht springen ed, daar ben ik een beetje allergisch voor) of die weinig haar verliezen? Een naaktkat is niet zo meteen mijn ding, ik vind juist langharige dieren prachtig, maar heb het liefst dat ze dat haar gewoon bij houden.

En hoe zit het met de kosten bij een kat? Moet je daar speciale dingen voor doen die maandelijks terug komen? Hoe zit het qua voer? Ik lees vaak dat ze nogal gevoelig zijn voor blaas/nierproblemen, is dit door ouderdom of gewoon omdat het een kat is? Want daar hangt vaak ook speciaal, kostelijk, voer aan vast.

Kortom: zou een kat iets voor mij zijn, en hoe zit het met alles in vergelijking met een hond? Kan ik een kat gelukkig maken in mijn appartementje zonder buitenruimte? (heb wel een terras, maar woon ook aan een drukke weg dus het zou wel echt een binnenkat worden). Ook als ik zelf veel weg ben (ook 's nachts)?

Elke kat is anders. Mijn kat was een halve hond en als ik een dag had gewerkt kon ik daarna echt niet meer weg. Bij thuiskomst moest ik verplicht een half uur knuffelen, terwijl de hond met een aaitje tevreden was. Die was eigenlijk wat katachtig wat dat betreft. Ik kon ook prima een rondje wandelen met de kat en 's ochtends hing hij boven mijn gezicht te wachten tot ik wakker werd.
Het was een kruising Pers x Exotic shorthair. Had veel haar, maar verhaarde niet. Zijn vachtverzorging was dus echt aan mij, anders kreeg hij jeuk want niet genoeg lucht bij de huid en klitten.
Verder kun je katten ook gewoon opvoeden hoor. Dus als jij bepaalt gedrag niet wilt, is dat prima aan of af te leren. Je moet alleen soms net wat inventiever zijn omdat ze iets minder onder de indruk zijn van jou.

Gezien je kat zichzelf niet kan vermaken buiten en je aangeeft veel weg te zijn, zou ik wel een duo in huis nemen. Een kat alleen in een appartement zonder gezelschap is toch gewoon wat saai. Maar voor een schichtige kat kan het juist wel weer lekker rustig zijn. Dus een kat alleen kan ook, kijk dan wel naar het karakter van de kat.

Voerkosten zijn nihil vergeleken met een hond: een kat eet nauwelijks iets :+ Ook hoef je geen halsbanden, tuigjes etc. te halen. Dure mandjes e.d. kan maar katten zijn vaak het gelukkigst met een doos met oud papier erin :+ Gezien de kat niet buiten komt zijn dingen als wormen, vlooien en besmettelijke ziektes ook al een stuk minder waarschijnlijk.

De nier/blaasproblemen zijn mijns inziens vaak door verkeerde voeding. Katten houden van zout, dus dat wordt in veel brokken gestopt. Daarnaast zijn het obligatore carnivoren (gebouwd voor vlees dus): vlees zorgt voor een zuurdere (lagere) pH waarde van de urine. Voer je kat veel granen en groente, wordt de pH waarde hoger en hebben bacteriën meer kans. Let hier dus goed op bij je brokkeuze.
Katten zijn doorgaans geen geweldige drinkers, wat ze wel moeten zijn bij het eten van droge brokken.
Hiervoor kun je waterfonteintje aanschaffen, dat wilt nog wel eens helpen. Of zelf kippenbouillon trekken en door het water mengen voor wat extra smaak. Of kwalitatief goed natvoer met extra water geven elke dag.
KVV (gemalen rauw vlees) kan ook, al zijn katten vaak kieskeurig en kan het best een klusje zijn ze dit aan te wennen. En je moet zelf met rauw vlees in de weer willen.
Een kat heeft een kleine maag en gevoelig voor leververvetting: zorg dus dat je kat minimaal 4 eetmomenten heeft op een dag. Veel katten kunnen prima met een overvolle bak brokken zelf pakken wat ze nodig hebben voor dat moment.

Over het algemeen, helemaal eens. Met wel als puntje dat (sommige) raskatten heel gevoelig zijn voor nierproblemen. Dat is wel iets om ook nog rekening mee te houden :j

Blaasgruis kun je idd heel goed voorkomen, of iig behandelen, met juiste voeding :) tenzij door stress veroorzaakt, dan moet de stress aangepakt. (Overigens hebben niet eens zozeer bacteriën meer kans bij hogere ph, maar vormt gruis zich dan wel makkelijker. Bacteriële blaasontsteking bij katten komt erg weinig voor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:41

Fijn al die ervaringen en informatie, bedankt :)