Een pup over 3 weken!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:32

Nee, niet alleen voor de penning, ook om steeds een handvat bij de hand te hebben. Een oor kan ook, maar dat is zo sneu. Ik ben inderdaad een groot fan van overdag altijd een halsband om hebben. En dat je zo tegen halsbanden bent, maar dan wel jachtlijnen gebruikt is humoristisch. Een jachtlijn werkt gemakkelijk sterker in, zelfs met dubbele stop. En als ze niet trekken, is een halsband ook geen probleem.

Een tuig 12/7 aan hebben is verre van ideaal. Het gebeurt hier soms wel, na een epileptische aanval draagt ze nog minimaal 12 uur een tuig omdat ze dan erg onvoorspelbaar is, maar het is duidelijk minder aangenaam dan een halsband.

Een tuig passend krijgen blijkt ook een kunst apart te zijn. Veel honden worden, juist ook met Y-tuigen, beperkt in hun beweging doordat hij slecht past. Een halsband past al snel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:39

Ik vind t overigens ook geen optie om een hond dag en nacht met een halsband te laten lopen. Zelfs in t nest beperk ik t zoveel als mogelijk. Helaas al van bevriende fokkers gezien dat er tandjes afbreken door in elkaars halsbandje te hangen.
En zeker voor een pup is t makkelijk geregeld dat ie ineens ergens met een halsband ergens aan blijft haken oid. ook buiten het nest.

Ik heb er 1 die past gewoon geen y tuig. Dus die heeft een julius tuig. En alles loopt hier aan de flex. ook niet los. Ivm een wondje op de schouder loopt die van het julius tuig momtenteel met een halsband en vaste lijn. Tuig op de wond wil ik niet en een flex aan een halsband ook niet.
Nu moet ik zeggen dat mijn honden over t algemeen niet happy worden van halsbanden. Merk dat met wandelen ook. Alleen de jongste vind t allemaal wel best.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:41

Mizora schreef:
Nee, niet alleen voor de penning, ook om steeds een handvat bij de hand te hebben. Een oor kan ook, maar dat is zo sneu. Ik ben inderdaad een groot fan van overdag altijd een halsband om hebben. En dat je zo tegen halsbanden bent, maar dan wel jachtlijnen gebruikt is humoristisch. Een jachtlijn werkt gemakkelijk sterker in, zelfs met dubbele stop. En als ze niet trekken, is een halsband ook geen probleem.

Een tuig 12/7 aan hebben is verre van ideaal. Het gebeurt hier soms wel, na een epileptische aanval draagt ze nog minimaal 12 uur een tuig omdat ze dan erg onvoorspelbaar is, maar het is duidelijk minder aangenaam dan een halsband.

Een tuig passend krijgen blijkt ook een kunst apart te zijn. Veel honden worden, juist ook met Y-tuigen, beperkt in hun beweging doordat hij slecht past. Een halsband past al snel.

Inderdaad.

Zeker als je "even snel" naar buiten moet voor een plasje, dan wil je niet eerst minuten lang bezig zijn een tuigje aan te trekken met een friemelende pup. Dan is de kans héél groot dat dat plasje precies op de plek ligt waar jij het tuigje aan wilde doen.

KIMD niet iedereen heeft een tuin, of wil zn tuin gebruiken als plas plek. Dan is het wel zo handig dat er een lijntje aan de pup zit, zodat ie niet onder de eerste auto loopt.

Als je gaat wandelen is een tuigje zeker aan te raden, maar een halsband is iets dat hier bij mijn 2,5 jarige er standaard om zit, 24/7

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:47

Het is ook afhankelijk van je hond. Wij hebben er 1 die sabbelt het liefst op het uiteinde van zijn halsband. Dat doet hij ook op zijn dekentje. Die heeft heel lang alleen bij wandelen zijn halsband of tuig aangehad. Nu heeft hij hem wel soms vaker om. Hij draagt wel altijd zijn seresto tekenband (in het seizoen) daar sabbelt hij ook niet op (gelukkig).
Ons kleine hondje heeft alleen een halsband die heeft ze op opvang dagen altijd om. Andere dagen wel vaker af maar je merkt eigenlijk geen verschil. Is eerder voor ons zelf. Zij draagt ook altijd haar seresto band in het seizoen. En ook over die band zijn de meningen verdeelt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:14

Als trimmer in opleiding ga ik nog even in op het aan wennen van trimhandelingen. De vacht van labradoodles kan echt een ramp zijn. Immers het is een kruising tussen twee rassen waarbij het maar net is hoe het kwartje valt. Hypoallergeen bestaat niet, al helemaal niet bij de labradoodles, als het al zo zou zijn komt het door de poedelgenen. Als je vader allergisch is voor huidschilfers kan het zijn dat het werkt omdat deze in een kroesvacht blijven hangen maar dan had je eigenlijk beter voor een poedel kunnen gaan omdat die vacht meer kroest, bij de doodle moet je het afwachten. Bij allergie voor speeksel helpt een doodle niks, jullie hebben nog even tijd, misschien kan je vader nog een allergie test doen om het zeker te weten. Er is niks erger zowel voor jullie als de hond als het toch niet gaat (er stond er vanmorgen weer één op marktplaats 8mnd, wegens allergie, mensen oprecht heel verdrietig, fokker nam niet terug).
Het trimmen; leer alsjeblieft dit heel goed aan, kam vanaf dag 1, maak het leuk, even kort, maar het is geen spelletje. Ga ook met 9 weken even langs een trimsalon voor een wenbeurtje. Echt waar het is het verschil tussen een leven lang plezier of ellende. Verder hoop ik dat je ouders zich realiseren dat het vachtonderhoud veel werk is. Ook de trimsalon is prijzig. Ik heb een poedel in iets langer model en ben ongeveer een half uur per dag kwijt aan vachtverzorging, doe ik dit niet zit alles in de klit en wordt het een pijnlijke onderneming om deze er uit te halen. Echt, ik heb sneue gevallen gezien in de trimsalon van labradoodles, ze hebben vaak echt lastige vachten en uiteindelijk is de hond altijd de dupe. Dus investeer hierin en houd het goed bij. Ik vind het altijd een gezellig moment met mijn hond maar ik heb er dan ook echt veel tijd aan besteed als pup en dat betaald zich nu uit, mijn hond gaat gewoon lekker erbij liggen en vindt alles best, koekje erbij en lekker knuffelen tussendoor.
Succes en als je vragen hebt over de verzorging mag je me altijd pb en.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:24

Mizora schreef:

Ik heb nergens gezegd dat ik tegen een halsband ben. Wel goed lezen dan. Maar dan neem ik me verder ook de moeite niet meer om inhoudelijk te reageren. Want als er niet gelezen wordt heeft dat geen doel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:30

Ik lees veel dat er een bench aangeschaft moet worden. Wij hebben voor onze pups nog nooit een bench gehad. Wel maakten we een 'tentje' van een dekentje, zodat het zich terug kon trekken wanneer het zelf wilde. Verder vooral de pup in het begin laten onderzoeken en niet teveel willen oppakken. Een aai over de bol als het iets goeds heeft gedaan (bijvoorbeeld buiten plassen) eventueel met een verbale beloning. Je zult de eerste weken volledig met het diertje bezig zijn: na elk dutje ermee naar buiten om te plassen, na elke voedingsbeurt naar buiten. Sla dit niet over, want dan kun je soms weer helemaal opnieuw beginnen. Speel niet te lang met jonge honden en geef duidelijk een grens aan. Wat nu schattig is, kan in de toekomst een ergernis zijn, dus stel nu al grenzen. Niet op de bank is nooit op de bank, niet mee naar boven is nooit mee naar boven. Om maar een voorbeeld te noemen. Als je een keer iets goed vindt, is het later heel moeilijk weer af te leren. En dan komen het tandenwisselen (overal op willen bijten) en de puberteit (die opdracht was vast niet voor mij bedoeld) nog. Puppycursus is zeker niet verkeerd, vooral omdat het dan ook leert met andere honden om te gaan of eigenlijk leer jij hoe je moet handelen bij jouw pup als het in contact komt met andere honden. Een puppycursus is eigenlijk meer voor de baasjes en zou eigenlijk baasjescursus moeten heten, vind ik. :D Jij leert namelijk hoe je jouw pup moet opvoeden. ;) Oh ja, niet onbelangrijk: leer je pup gelijk dat het alleen aandacht krijgt als jij hem bij je roept en niet dat hij het krijgt als hij het 'opeist'. Maar dat leer je bij een goede puppycursus ook.
Heel veel voorpret en vooral heel veel plezier met de pup toegewenst! :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:37

gabyfedde schreef:
Oei, alarmbellen.
Is het een echte Labdradoodle of is het een kruising tussen een Labrador en Poedel die als Labradoodle verkocht wordt? Die directe kruisingen zijn namelijk niet hypoallergeen. En kopen via Marktplaats.... Pas op!

Dit vind ik wel een goede vraag en is echt iets om op te letten TS.
Een kruising tussen een labrador en een poedel is niet per definitie een labradoodle!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:44

Cayenne schreef:
gabyfedde schreef:
Oei, alarmbellen.
Is het een echte Labdradoodle of is het een kruising tussen een Labrador en Poedel die als Labradoodle verkocht wordt? Die directe kruisingen zijn namelijk niet hypoallergeen. En kopen via Marktplaats.... Pas op!

Dit vind ik wel een goede vraag en is echt iets om op te letten TS.
Een kruising tussen een labrador en een poedel is niet per definitie een labradoodle!

Een labradoodle is altijd een kruising tussen een labrador en een poedel, vraag is alleen een hoeveelste generatie kruising, dus hoeveel procent zit er van elk ras in.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Een pup over 3 weken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:48

Ik had het even anders moeten formuleren idd.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:51

Shenavallie schreef:
Ik lees veel dat er een bench aangeschaft moet worden. Wij hebben voor onze pups nog nooit een bench gehad. Wel maakten we een 'tentje' van een dekentje, zodat het zich terug kon trekken wanneer het zelf wilde. Verder vooral de pup in het begin laten onderzoeken en niet teveel willen oppakken. Een aai over de bol als het iets goeds heeft gedaan (bijvoorbeeld buiten plassen) eventueel met een verbale beloning. Je zult de eerste weken volledig met het diertje bezig zijn: na elk dutje ermee naar buiten om te plassen, na elke voedingsbeurt naar buiten. Sla dit niet over, want dan kun je soms weer helemaal opnieuw beginnen. Speel niet te lang met jonge honden en geef duidelijk een grens aan. Wat nu schattig is, kan in de toekomst een ergernis zijn, dus stel nu al grenzen. Niet op de bank is nooit op de bank, niet mee naar boven is nooit mee naar boven. Om maar een voorbeeld te noemen. Als je een keer iets goed vindt, is het later heel moeilijk weer af te leren. En dan komen het tandenwisselen (overal op willen bijten) en de puberteit (die opdracht was vast niet voor mij bedoeld) nog. Puppycursus is zeker niet verkeerd, vooral omdat het dan ook leert met andere honden om te gaan of eigenlijk leer jij hoe je moet handelen bij jouw pup als het in contact komt met andere honden. Een puppycursus is eigenlijk meer voor de baasjes en zou eigenlijk baasjescursus moeten heten, vind ik. :D Jij leert namelijk hoe je jouw pup moet opvoeden. ;) Oh ja, niet onbelangrijk: leer je pup gelijk dat het alleen aandacht krijgt als jij hem bij je roept en niet dat hij het krijgt als hij het 'opeist'. Maar dat leer je bij een goede puppycursus ook.
Heel veel voorpret en vooral heel veel plezier met de pup toegewenst! :j

Een bench is vooral handig voor als er even niemand thuis is, zeker in het begin als de pup de "spelregels" van je huishouden nog niet kent.

De bench is dan een plek waar de pup veilig voor zichzelf en veilig voor je huis kan zitten als je weg bent.

Want stroomsnoer kan wel op een lekkere kluif lijken en dat wil je écht niet.... Als je thuis bent en de pup in de gaten kan houden, is ingrijpen natuurlijk zo gedaan. Maar ben je van huis, is er niemand die de pup kan vertellen dat stroomsnoer niet om op te knagen is..

En niet alleen stroomsnoer, tafels, stoelen, bank, schoenen enz...

Mijn pup (Nu 2,5 jaar) heeft dat nooit geprobeerd, maar ook hij zat in de bench.

Nu als ik lang weg moet of mijn woonkamer is een grote rommel, dan gaat Skip alsnog in de bench.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:58

Cayenne schreef:

Je zat op het juiste spoor :D

Ik vind het zo gemeen dat deze kruising met allerlei halve waarheden wordt aangeprezen en voor enorme bedragen verkocht. De goedgelovige koper hoopt eindelijk de oplossing gevonden te hebben om toch een hond te kunnen nemen ondanks allergie. Met alle gevolgen van dien als het toch niet blijkt te werken...
Ik heb niks tegen op labradoodles, zitten hardstikke leuke en mooie tussen en ook echt wel goede fokkers. Maar ook zeker hele foute...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:02

@ mvdende: Ik ga ervan uit dat het met een pup net zo is als met kleine kinderen: dat je moet zorgen dat zaken als stroomdraden en dergelijke gewoon niet voor het grijpen zijn, maar netjes weggewerkt? ;)

Er was bij ons altijd iemand thuis, een hond was bij ons nooit alleen. Hooguit dat mijn moeder boven de was aan het doen was of 's nachts als we lagen te slapen en het diertje dan beneden moest blijven. Vandaar dat een tentje voldoende was. Dit heeft bij ons nooit problemen opgeleverd. Alleen op latere leeftijd waren we wel eens van huis om even een boodschap te doen (dit werd opgebouwd), maar verder lieten wij onze honden nooit alleen thuis. Dat is ook de reden waarom ik momenteel (ondanks het zeuren van mijn zoon) geen hond wil, omdat we alle drie regelmatig voor werk en school van huis zijn. Maar dat staat er even los van. :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:22

Anna79 schreef:
Cayenne schreef:

Ik vind het zo gemeen dat deze kruising met allerlei halve waarheden wordt aangeprezen en voor enorme bedragen verkocht. De goedgelovige koper hoopt eindelijk de oplossing gevonden te hebben om toch een hond te kunnen nemen ondanks allergie. Met alle gevolgen van dien als het toch niet blijkt te werken...
Ik heb niks tegen op labradoodles, zitten hardstikke leuke en mooie tussen en ook echt wel goede fokkers. Maar ook zeker hele foute...

Dat is het punt, veel mensen denken oh gekruist met een poedel dus verhaard niet en kan ik met mijn allergie ook tegen, het barst van de kruisingen met een poedel die als hypo allergeen worden aangeboden. Het is ook de verantwoording van de mensen zeker als er een allergie speelt om dit uit te zoeken van te voren. Alleen maar om veel verdriet later op te voorkomen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:34

Anna79 schreef:
Cayenne schreef:

Je hebt labradoodles en labradoodles inderdaad... Die van ons (mijn ouders) is zo terug gefokt op poedel en ierse waterspaniel dat hij echt onderhand een 'schapenvacht' heeft zo dicht zijn de krullen. Die heeft dus ook een hele makkelijke vacht in het onderhoud. Alleen qua karakter zit er nog wél iets labrador en iets spaniel in. Wat wij persoonlijk prettiger vinden dan poedel (persoonlijke voorkeur, ik heb niks tegen poedels ;) ) Zijn volle zus (zelfde nest) heeft overigens alsnog een andere vacht, ook krullen, maar lang niet zo dicht, veel minder 'schaap' / poedel.
Ik ken echter ook labradoodles, eerste generatie mix van de twee rassen over het algemeen, die gewoon een beetje shaggy labrador vacht hebben. En daar reageren mensen dan vaak weer wél allergisch op...

In antwoord op de vraag van TS: wat heb ik nodig.
Ik had hier van alles, en vermoedelijk véél te veel: tuigje, halsband, politielijn/trainingslijn, lange sleeplijn (5m en 10m), flexilijn. Dan een bench met benchkussen (en ivm mogelijk nog niet helemaal zindelijk zijn of een keer overgeven ofzo: koop een reservekussen/ kleedje voor in de bench :Y) ). Voerbak, waterbak (uiteraard). Voer - als je het eens bent met wat de fokker voert, kun je dat voeren, anders sowieso in het begin even voeren wat de fokker voert en langzaam jouw voer van keuze erdoor gaan mengen. Wij hebben hier voor de honden ook altijd knuffels, kauwspeeltjes, als ze iets ouder worden ook kauw-materiaal zoals konijnenoren. Tandenborstel en hondentandpasta, nagelknipper of dremel om nagels mee te vijlen, borstels/ kammen die bij de vachtsoort passen (bij een doodle is een waterblazer mogelijk ook aan te bevelen). Handdoeken die je voor de hond mag gebruiken (en dan bedoel ik meer of dat van het thuisfront mag, iedere handdoek voldoet in principe ;) ) of droogjassen die je voor de hond kunt gebruiken. Check ook even hoe de pup ontwormd en ontvlooid is, mogelijk moet dat ook op korte termijn gebeuren en dan kun je dat maar vast in huis hebben ;)
Ik vergeet vast nog van alles wat ik in huis heb hoor :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:06

Ik heb even gekeken uit welk nest de pup komt, goed adres F4 labradoodle dus niet meteen zorgen maken. Leuke ouderhonden ts, heel veel plezier met jullie pup!!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:15

bigone schreef:
Ik heb even gekeken uit welk nest de pup komt, goed adres F4 labradoodle dus niet meteen zorgen maken. Leuke ouderhonden ts, heel veel plezier met jullie pup!!

Ah, slim idee van jou :j Fijn dat het een goed adres is!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:24

Oh gelukkig! Toch vind ik marktplaats geen goed medium om te adverteren als goede fokker. Je zou zeggen dat de mensen jou als goede fokker zo wel weten te vinden en dat je in deze tijd op zijn minst een wachtlijst hebt. Maar goed, hopelijk is het een prima adres!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:27

Anna79 schreef:
Oh gelukkig! Toch vind ik marktplaats geen goed medium om te adverteren als goede fokker. Je zou zeggen dat de mensen jou als goede fokker zo wel weten te vinden en dat je in deze tijd op zijn minst een wachtlijst hebt. Maar goed, hopelijk is het een prima adres!

Tja dat is de keus van de fokker. Als consument toch ook om daar door heen te kijken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:50

lenaa_tje schreef:
Anna79 schreef:

Tja dat is de keus van de fokker. Als consument toch ook om daar door heen te kijken?

Juist, toen wij op zoek waren ben ik uiteindelijk ook op mp terecht gekomen. Niet allemaal broodfokkers maar je moet wel goed je onderzoek doen, heel goed. Ben ook bij professionele fokkers geweest, de meesten prima maar ook twee die van mij direct naar de broodfokkers konden overstappen .

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:03

bigone schreef:

Wat een fijn bericht om te lezen. Ik ken meer fokkers die verkopen via mp en daar ben ik niet op tegen, maar ik waarschuw wel zo veel als ik kan tegen broodfokkers. Want er is maar een manier om dit verschijnsel uit te bannen en dat is door er niet en nooit te kopen. En broodfokkers zijn heel gehaaid, daarom dus mijn reactie. Heel veel plezier met de voorbereidingstijd en natuurlijk de komst van je pup zelf.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:05

Ceetje_bokt schreef:
bigone schreef:

Wat een fijn bericht om te lezen. Ik ken meer fokkers die verkopen via mp en daar ben ik niet op tegen, maar ik waarschuw wel zo veel als ik kan tegen broodfokkers. Want er is maar een manier om dit verschijnsel uit te bannen en dat is door er niet en nooit te kopen. En broodfokkers zijn heel gehaaid, daarom dus mijn reactie. Heel veel plezier met de voorbereidingstijd en natuurlijk de komst van je pup zelf.

Toch vind ik mensen hierin zelf ook wel naïef. Er zijn zelfs mensen die er in trappen als ze 12 soorten honden aanbieden. Hoe dan :')

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:09

Lenaa_tje dat vraag ik mij ook af, hoe kan je nu nog steeds niet weten wat de kenmerken zijn van broodfokkers. Helaas hebben veel van die broodfokklanten de instelling: ik wil een pup, ik wil hem nu en het liefst niet veel betalen. Of ze denken dat ze een pup ‘gered’ hebben. Gelukkig is dit niet niet bij TS aan de orde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:06

Ceetje_bokt schreef:
Lenaa_tje dat vraag ik mij ook af, hoe kan je nu nog steeds niet weten wat de kenmerken zijn van broodfokkers. Helaas hebben veel van die broodfokklanten de instelling: ik wil een pup, ik wil hem nu en het liefst niet veel betalen. Of ze denken dat ze een pup ‘gered’ hebben. Gelukkig is dit niet niet bij TS aan de orde.

Klopt, er zitten een aantal fokschuren onder in Brabant /net over dr Belgische grens . Heb mp al wel 100 keer gemaild dat ze meewerken aan dierenleed. Je mag dan op papier een goedgekeurd bedrijf zijn maar dertig, veertig advertenties van pups en ook nog rassen waarmee je hier niet mee mag fokken , daar moet je niet kopen. Ook een bende omgeving Beverwijk actief , geen moederborden in huis maar wel pups van drie , vier rassen. Die komen ook van de broodfokkers en mensen tuinen er, ondanks hoge prijzen , met gesloten ogen in.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:10

We dwalen wel erg af van het topic mensen (weet het heb zelf ook een paar reacties er tussen staan die niet helemaal on topic zijn)