Buren willen kat niet terug

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Buren willen kat niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:13

Het is wel zo dat boerderijkatten zelf beslissen waar ze lopen, slapen en eten.
Zo zijn wij ook aan een kat gekomen toen wij hier net woonde.
Vorige eigenaresse kwam haar 3x ophalen en had haar echt langere tijd opgesloten, maar zodra ze een uitweg vond zat zij weer bij mij.
In overleg haar hier maar gelaten.

Bij mijn schoonvader op de boerderij hadden ze ook onbekende katten die soms altijd bleven of voor een bepaalde periode en dan weer weg waren (en sommige kwamen enkele keren per jaar een periode).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:15

[code][/code]
Brainless schreef:
Het is wel zo dat boerderijkatten zelf beslissen waar ze lopen, slapen en eten.
Zo zijn wij ook aan een kat gekomen toen wij hier net woonde.
Vorige eigenaresse kwam haar 3x ophalen en had haar echt langere tijd opgesloten, maar zodra ze een uitweg vond zat zij weer bij mij.
In overleg haar hier maar gelaten.

Bij mijn schoonvader op de boerderij hadden ze ook onbekende katten die soms altijd bleven of voor een bepaalde periode en dan weer weg waren (en sommige kwamen enkele keren per jaar een periode).

Maar deze kat kiest de verkeerde plek. En zijn eigenaar zal er voor moeten zorgdragen. Niet TS

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:16

Je loopt wel de kans dat de buurman de kat zn nek omdraaid als je niet wilt dat de kat bij jou loopt. Hij castreert blijkbaar ook zelf als ik dat moet geloven.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:22

cissy schreef:
Je loopt wel de kans dat de buurman de kat zn nek omdraaid als je niet wilt dat de kat bij jou loopt. Hij castreert blijkbaar ook zelf als ik dat moet geloven.

Dit klinkt een beetje interessant.. Waar haal je dit vandaan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:26

Staat een stukje terug.
friesam schreef:
De buurvrouw heeft eerder aangegeven (1e keer) dat haar man hem zou castreren maar dat is niet gebeurd.

Boeren doen niet zo moeilijk en er worden zat katten verdronken of krijgen een klap in hun nek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:32

cissy schreef:
Staat een stukje terug.
friesam schreef:
De buurvrouw heeft eerder aangegeven (1e keer) dat haar man hem zou castreren maar dat is niet gebeurd.

Boeren doen niet zo moeilijk en er worden zat katten verdronken of krijgen een klap in hun nek.

Gelukkig zijn niet alle boeren zo :) onouders zitten ook niet op katten te wachten en brengen deze gewoon naar het asiel.

Ik zou de kat eventueel naar het asiel brengen. Komt beestje goed terecht.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:35

cissy schreef:
Staat een stukje terug.
friesam schreef:

Ik heb al bij heel wat boeren gestaan, en toch nog nooit iets over meegekregen :')
Zulke boeren zullen er vast zijn, maar dat is wel echt iets van vroeger hoor. Om het nu zo neer te zetten vind ik een interessante keuze.
Het enige wat in je gequote bericht staat is dat de kater gecastreerd zou worden en dit niet is gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Goudhaan1 op 02-09-20 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:36

cissy schreef:

Die boeren ken ik niet. :n

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:39

Ik hoor helaas regelmatig andere verhalen. Ben gastgezin voor een stichting die katten opvangt. Vaak zwerfkatten met kittens of verwaarloosde katten. Helaas vaak schrijnende verhalen van gevonden katten in doosjes of plastic zakken.

Ik zeg ook niet dat alle boeren zo makkelijk zijn maar er zijn er zat die wel eens wat naar de andere wereld helpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:41

cissy schreef:
Ik hoor helaas regelmatig andere verhalen. Ben gastgezin voor een stichting die katten opvangt. Vaak zwerfkatten met kittens of verwaarloosde katten. Helaas vaak schrijnende verhalen van gevonden katten in doosjes of plastic zakken.

De verhalen die ik hoor zijn vaak van mensen die het leuk vonden een katje te hebben (voor de kinderen).
Niet willen laten helpen en dan oeps een nestje hebben en dan niet weten wat ze er mee moeten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:44

Dat ook ja, of mensen die er steeds meer nemen of 'krijgen' en het ze dan boven het hoofd groeit.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 01:05

Wat naar dat de eigenaar niet hun verantwoordelijkheid neemt en zijn kat binnen houdt.

Katten horen geen overlast te veroorzaken. Hier zou het asiel j worden of inslapen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 02:08

Wat een lastige situatie.

Als die bij de buren blijft, zal hij toch evengoed steeds terugkomen ben ik bang.

Ik zou echt aangeven dat hij bij jou niet kan wonen en wat ze dan willen? Asiel, advertentie etc?

Maar inderdaad grote kans dat het ze gewoon niks kan schelen. Waarschijnlijk vinden ze het ook grote onzin als jij zegt dat het niet met jouw kat samen gaat.

Ik woon ook buitenaf en mensen hebben dieren, vinden ze lief, maar ik ben ook alsnog wel verbaasd hoe ze redeneren over de dieren.

Daarbij worden wel degelijk nog steeds katten verzopen of met een klap in de nek omgebracht. Ik heb een zwarte die uit een gekleurd nest kwam en niemand wilde. Ze zeiden gewoon dat ze de zwarte nooit kwijtraken en die meestal kopje onderhouden in de plomp.
Daar zijn doorlopend nestjes en toevallig leuke poezen, dus kleurtjes die goed verkopen......

Op een andere boerderij werden constant nestjes geboren en meestal overleefden de meesten niet eens en soms pikten mensen een leuk kleurtje mee.
Bij 1 nest had de moeder een ongeluk en de kop scheef. Was echt niet goed. Mensen wilden haar naar de dierenarts brengen, maar mocht niet. Ze moest het laatste nest voeden en daarna kreeg ze een klap. Beestje kon niet meer eten, niks. Toen het gemeld zou worden, was ze opeens al verdwenen........

En het gebeurt idd al heel lang. Er worden overal nestjes gevonden in kliko's, zakken en dozen. En ooit was ik als kind op ponykamp. Wij gingen met eigen mensen ergens heen. Daar was een nestje en de boer daar zei dat hij ze ging verdrinken, want hij had continu nestjes.
Wij hebben kwartjes verzameld om onze manege eigenaar te bellen en stonden huilend aan de telefoon of hij ze op de manege wilde. Hij is ze dus echt uit een ander deel van Nederland komen halen, heeft ze netjes in een schuur gezet en laten opgroeien.

Het probleem is dat mensen niet weten dat het gebeurt. Het is echt niet dat het op fb wordt gemeld dat iemand weer een nestje onder water heeft gehouden of in een kussensloop tegen de muur heeft geslagen. Wat me ook ooit verteld is hoe ze dat deden.
En echt.......een boer zei tegen me; Als ze zo klein zijn, voelen ze niks en moeder gaat weer op pad.

Ik heb helemaal niks tegen boeren en ze houden vast van hun dieren, maar hun emotie daarbij is anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 05:07

Goudhaan1 schreef:
Ik heb al bij heel wat boeren gestaan, en toch nog nooit iets over meegekregen :')
Zulke boeren zullen er vast zijn, maar dat is wel echt iets van vroeger hoor. Om het nu zo neer te zetten vind ik een interessante keuze.
Het enige wat in je gequote bericht staat is dat de kater gecastreerd zou worden en dit niet is gebeurd.

Er staat 'zou castreren', niet 'zou laten castreren', dus ik snap cissy wel in deze. Het staat er alsof ie het zelf wel even zou doen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 05:26

Waarom niet gewoon aangeven dat de kat niet bij jullie kan blijven ivm jullie oudere poes? En gewoon even de reactie afwachten van de buurvrouw?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 06:01

Even reactie op bovenstaande berichten;

Ik weet niet of deze boer zelf de nek om draait maar ik ken er genoeg inderdaad.

Castreren zou hij zelf doen. Een kat mag daar echt niks kosten.

Ik noem het buren maar ze zitten een flink stuk verderop. Het is niet dat de kat op 2 plekken leeft en eet. Het is meer dan 800m met flinke sloten er tussen.

Dat de katten vechten heb ik al aangegeven toen ze hem de eerste keer op kwam halen. Los in de auto ik vond het dood eng.

Deze kat is inderdaad meer dan een boerderij kat. Loopt naar binnen, speelt met mijn zoon. Wil de hele dag aandacht.

En ja als de oude poes hier binnen het allemaal gezellig en prima zou vinden dan was de situatie anders. Maar ze gaat niet meer naar buiten, een beetje beweging op haar leeftijd is wel goed en denk dat ze stress heeft

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 06:44

Pfoe jeetje ts vervelende situatie

Ik zou zelf geen kat meer terug geven aan mensen die zelf castreren. Dierenambulance bellen en aangeven dat je een zwerver hebt is denk ik de beste optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 07:31

Hier eenzelfde soort situatie. Kat woont hier 3km vandaan maar loopt telkens terug hierheen. Kat krijgt honger dus terroriseerd de buurt.
Eigenaar komt hem 3 keer halen en dan niet meer want “heeft tich geen zin”.
Buren brengen hem als zwerver naar het asiel omdat ze gek van hem worden. Hier wordt de eigenaar opgespoord. Iom de eigenaar wordt de kat via een regeling gechipt en gecastreerd. Kat wordt weer opgehaald door eigenaresse. Kat zit weer hier -O- .
Dierenambulance/politie/amivedi etc doet niks want “een kat mag gewoon buiten loslopen.”
Mijn eigen katten zitten in hun afgesloten tuin, maar eentje likt zich helemaal kaal vd stress door hem. Heb er al best wat da kosten aan gehad. De ander sproeit inmiddels in huis.
Kat zit voor mn schuttingdeur te wachten en rent stiekem naar binnen om mn katten aan te vallen. Of hij valt mn benen aan. Ik geef hem geen eten of aandacht, zet juist de tuinslang erop, al vind ik het ook wel heel sneu voor de kat.
Tis niet leuk meer... tis dat ik een grote dierenvriend ben anders had ik hem ver ver weg ergens gedumpt.
Sterkte ermee to

Edit dit gaat ook over een mevrouw met 12 (ongeholpen) katten en 3 nestjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 07:41

friesam schreef:
Nee wij wonen achteraf buiten een dorp in landelijk gebied. Er is geen wijk agent

Ik wil ook geen ruzie met de achterbuurman maar ze weet als ik 114 bel vast dat het van mij is omdat de kat bij ons zit. Hij slaapt ook in het hooi zag ik

Wij wonen ook buitenaf, maar hebben toch zeker wel een wijkagent. Even op Google zoeken.

Je kunt 144 altijd bellen voor advies. Als de eigenaar heeft gezegd dat ie val jullie is, kun je hem zelf herplaatsen. Als je er echt vanaf wil.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 07:56

Humpiedumpie schreef:
Hier eenzelfde soort situatie. Kat woont hier 3km vandaan maar loopt telkens terug hierheen. Kat krijgt honger dus terroriseerd de buurt.
Buren brengen hem als zwerver naar het asiel omdat ze gek van hem worden. Hier wordt de eigenaar opgespoord. Iom de eigenaar wordt de kat via een regeling gechipt en gecastreerd. Kat wordt weer opgehaald door eigenaresse. Kat zit weer hier -O- .
Dierenambulance/politie/amivedi etc doet niks want “een kat mag gewoon buiten loslopen.”
Mijn eigen katten zitten in hun afgesloten tuin, maar eentje likt zich helemaal kaal vd stress door hem. Heb er al best wat da kosten aan gehad. De ander sproeit inmiddels in huis.
Kat zit voor mn schuttingdeur te wachten en rent stiekem naar binnen om mn katten aan te vallen. Of hij valt mn benen aan. Ik geef hem geen eten of aandacht, zet juist de tuinslang erop, al vind ik het ook wel heel sneu voor de kat.
Tis niet leuk meer... tis dat ik een grote dierenvriend ben anders had ik hem ver ver weg ergens gedumpt.
Sterkte ermee to

Je kan watersproeiers gebruiken om de kat op afstand te houden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:00

Tja een flink mentaliteitsverschil vrees ik! Op de boerderijen hier in de buurt hebben de boeren ook niet echt het gevoel dat ze de katten bezitten. Ze leven op de boerderij maar ze leven hun eigen leven en doen wat ze willen. Inclusief zichzelf voortplanten en verhuizen. Vaak genoeg zijn het bij hen ook weer aanlopers van andere boerderijen waardoor het sowieso lastig is om te bepalen van wie de kat origineel was...
Afgezien van laten ophalen door een opvang kan je vermoed ik vrij weinig doen. Besef je wel dat je daar zo doorgaans de kat geen plezier mee doet. Die is gewend aan een vrijbuitersbestaan en wordt ineens beperkt (of beschermd, het is maar net hoe je het ziet..) in zijn/haar leven. Maar gezien de stress van je eigen kat zou ik geloof ik wel die oplossing kiezen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:04

Generaliseren is gemakkelijk, maar echt, er zijn ook genoeg boeren die de dieren wel laten castreren. En er zijn genoeg 'burgers' in het buitengebied die katten niet binnen laten maar wel bijvoeren en lekker laten fokken. En deze ervaringsdeskundige ziet ook genoeg makke dieren gedropt worden in het buitengebied als men ze zat is. Heb ook een aantal keren nieuwe adressen gezocht voor kittens en geheel tegen mijn natuur in kittens naar het asiel gebracht (onze hond tolereert helaas geen vreemde katten op het erf).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:09

Kinke schreef:
Generaliseren is gemakkelijk, maar echt, er zijn ook genoeg boeren die de dieren wel laten castreren. En er zijn genoeg 'burgers' in het buitengebied die katten niet binnen laten maar wel bijvoeren en lekker laten fokken. En deze ervaringsdeskundige ziet ook genoeg makke dieren gedropt worden in het buitengebied als men ze zat is. Heb ook een aantal keren nieuwe adressen gezocht voor kittens en geheel tegen mijn natuur in kittens naar het asiel gebracht (onze hond tolereert helaas geen vreemde katten op het erf).

Katten zijn echt wegwerpartikelen lijkt wel.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:10

Humpiedumpie schreef:
Sterkte ermee to

Zo! Ben je mooi klaar mee. Je eigen dieren zo in de stress met alle ellende van dien.

Ik zou toch een goed woordje gesproken hebben met de eigenaar en/ of iets van wijkagent of politie.

En anders is het dier op een dag opeens "kwijt" als het zo ver de spuigaten uit zou lopen dat mijn eigen dieren er bijna door in zou laten kunnen slapen door ziekte veroorzaakt door stress, dan is die verveel "ineens" weg. Dan maar ergens naar het asiel brengen in een andere stad, kan de eigenaar flink geld betalen om zn kat terug te krijgen. En de volgende keer een stad verderop.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:17

Amber_anne schreef:
Pfoe jeetje ts vervelende situatie

Ik zou zelf geen kat meer terug geven aan mensen die zelf castreren. Dierenambulance bellen en aangeven dat je een zwerver hebt is denk ik de beste optie

Dat zou ik ook doen. Wel kans dat zo'n kat nog even een 'wie ben ik'bandje omkrijgt voor 2 weken maar daarna kan ie gewoon naar het asiel. Zo te horen een vriendelijke kat dus grote kans dat die zo geplaatst is.