Nestje wilde muizen groot brengen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:41

Wat leuk!

Ik heb heel veel muizen gehad, zowel 'tam' als wild.
Als de katten 's winters met zo'n gewond diertje aankwamen wilde ik het niet buiten zetten, want dan wist ik zeker dat zo'n diertje zou doodvriezen. In een koude winter had ik zelfs wel vier opvangmuizen. Het idee was toen wel om ze vrij te laten als ze waren opgeknapt. Een paar maanden later in de lente heb ik ze weer losgelaten en in de tussentijd opzettelijk contact zoveel mogelijk vermeden.

Als kind veel tamme muizen gehad. Probleem was dat ik het onderscheid tussen mannetjes en vrouwtjes niet kon maken (ik was 7) en dat er dus ongebreideld werd doorgejongd. Dat ging echt heel hard. Maar wat een leuke dieren zijn muizen, speels, slim en geweldig leuk om naar te kijken. Mijn broer en ik bouwden van alles voor ze (van lego, want karton aten ze op) en daar 'speelden' ze ook echt mee.

Ik woon nu op een boerderij (niet in bedrijf) en er zijn veel muizen en ratten. Mijn angst is altijd dat ik zo'n nestje vind als jij hebt gevonden. Dat is ook een keer gebeurd toen we de pallets onder de hooibalen weghaalden om schoon te maken. Een nestje met 6 jonge muizen, nog roze en kaal. We hebben het nestje voorzichtig teruggeduwd en de pallet weer erop gelegd met een baal erop. De volgende dag was het nestje verlaten, geen muizenresten, ik denk en hoop dat de moeder haar jonkies heeft opgehaald en elders heengebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:46

pillow schreef:
Ik had ze gelaten waar ze waren. De moeder had ze heus wel weer op gezocht.

Ze zaten in een baal vlas, toch? Denk dat dat lastig wordt voor moeders.

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat!

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 12:42

pillow schreef:
Ik had ze gelaten waar ze waren. De moeder had ze heus wel weer op gezocht.

Nee, ze zaten in een baal vlas die was uitgestrooid door de stal.
De honden hadden de vluchtende moeder muis eerder opgemerkt dan ik.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 12:45

Hevonen schreef:
Wat leuk!

Ik heb heel veel muizen gehad, zowel 'tam' als wild.
Als de katten 's winters met zo'n gewond diertje aankwamen wilde ik het niet buiten zetten, want dan wist ik zeker dat zo'n diertje zou doodvriezen. In een koude winter had ik zelfs wel vier opvangmuizen. Het idee was toen wel om ze vrij te laten als ze waren opgeknapt. Een paar maanden later in de lente heb ik ze weer losgelaten en in de tussentijd opzettelijk contact zoveel mogelijk vermeden.

Als kind veel tamme muizen gehad. Probleem was dat ik het onderscheid tussen mannetjes en vrouwtjes niet kon maken (ik was 7) en dat er dus ongebreideld werd doorgejongd. Dat ging echt heel hard. Maar wat een leuke dieren zijn muizen, speels, slim en geweldig leuk om naar te kijken. Mijn broer en ik bouwden van alles voor ze (van lego, want karton aten ze op) en daar 'speelden' ze ook echt mee.

Ik woon nu op een boerderij (niet in bedrijf) en er zijn veel muizen en ratten. Mijn angst is altijd dat ik zo'n nestje vind als jij hebt gevonden. Dat is ook een keer gebeurd toen we de pallets onder de hooibalen weghaalden om schoon te maken. Een nestje met 6 jonge muizen, nog roze en kaal. We hebben het nestje voorzichtig teruggeduwd en de pallet weer erop gelegd met een baal erop. De volgende dag was het nestje verlaten, geen muizenresten, ik denk en hoop dat de moeder haar jonkies heeft opgehaald en elders heengebracht.

Wat super leuk!
Als deze wat groter zijn denk ik dat ik ze ook weer ga uitzetten.

Rowan_

Re: Nestje wilde muizen groot brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 12:57

Even een update!
Het gaat heel erg goed met de muizen, ook de kleine Bram is niet meer te onderscheiden van de rest.
Als ik heel goed kijk zie ik het wel aan z’n snuitje, die is net iets spitser dan van de rest, maar verder is hij even groot als de rest.

Ze eten inmiddels alleen vast voedsel, ik heb de melk langzaam afgebouwd, pap en baby voeding gegeven maar inmiddels eten ze gewoon knaagdierenvoer.
Best bizar hoe snel dat gaat hoor, ze zijn nog geen 3,5 week oud.
Ze eten echt heel erg veel en zijn super groot!

Ik zal vanavond even nieuwe foto’s maken, ze slapen overdag.
Ze zijn bij mij redelijk tam, ik kan ze wel oppakken maar ze blijven niet lang zitten en zijn wel erg schichtig.
Wel apart om te zien dat ze zich heel anders gedragen dan de tamme muizen die ik heb gehad.

Ik laat ze nu ook zo wild mogelijk, ik check ze elke dag even of ze helemaal in orde zijn maar verder raak ik ze niet meer aan.
Hopelijk kunnen ze dan als ze helemaal volgroeid zijn uitgezet worden.

Ik ga ze vandaag of morgen denk ik wel uit elkaar halen, mannetjes en vrouwtjes apart.
Ik ga donderdag op vakantie en ben bang dat ze anders net te lang bij elkaar zitten en ik straks 80 muizen heb ipv 8.