Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Cayenne schreef:Ik heb eigenlijk het idee dat je je besluit al genomen hebt?
KimD schreef:Cayenne schreef:Ik heb eigenlijk het idee dat je je besluit al genomen hebt?
Dat idee krijg ik ook naarmate er meer berichten van TS volgen.
Citaat:Ik wil nogmaals jullie heel erg bedanken voor de imput. Hopelijk kom ik niet over alsof ik steeds een 'ja maar' neerzet. Mijn intentie is om verduidelijking te geven van de situatie.Jullie geven stuk voor stuk goede factoren om over na te denken.
emilyslaluna schreef:Silenna schreef:Het is misschien wel allemaal net haalbaar, maar vanuit het oogpunt van de hond heb je hem niet perse enorm veel te bieden..
Mijn excuses maar ik denk niet dat ik hier echt mee eens ben.![]()
Wat heb ik te bieden?
- Een warme mand
- Een veilig huis
- Voeding, water
- Liefde en aandacht
- Lekkere wandelingen
- Diergeneeskundige zorg wanneer nodig
Dit zijn allemaal dingen die op straat of in een asiel niet echt allemaal aanwezig zijn.
*knip*
emilyslaluna schreef:belle_boef schreef:Je vind het te lang voor een snel plasje. 1 km heen en terug is een rondje van 20 minuten. Dat is toch al een kort rondje.
Is een snelle plas enkel je hond naar buiten laten voor een plas en weer naar binnen? Hoe vaak moet je hond zo’n plas doen dan? Als jij zoveel uur van huis bent is het voor een hond niet echt fair om hem een snelle plas te laten doen en weer naar binnen moeten.
Nou je leest toch dat bij veel mensen ze hun hond 's ochtends even snel een plasje laten doen zodat de spanning eraf is om dan aan te kleden voor de wandeling?
Hoe ik het met mijn familiehond deed toen hij hier was:
- rond half 9 lopen naar het veldje. Daar z'n behoeftes doen en met een bal spelen. Zonder het spelen is dat dus 1km.
- met de lunch hetzelfde, dus ook 1km.
- na school rondje park, dit komt neer op 3-4km.
En dan 's avonds laat als ik alleen ben mocht m'n hond voor het huis nog even plassen. Als m'n vriend er was gingen we naar het veldje. Dus nog 1km erbij.
Dit komt neer op zo'n 5-7km per dag wandelen. Volgens mij is dat niet te weinig of wel?
Nikass schreef:Ik begrijp dat iedereen hier anders in kan staan, en ik weet dat heel veel mensen het zo doen (want ik heb heel veel van die honden uitgelaten) maar mijn manier van honden houden is het niet.
Mijn dag begint altijd met een flinke boswandeling van minimaal anderhalf uur (los)
En dan vind ik anderhalf uur in principe een opwarmertje, maar als ik moet werken (thuis!) en ik wil vroeg beginnen, dan is dit soms wel de realiteit. Liever loop ik 2,5 uur, en zo beginnen een paar dagen per week dat ik niet hoef te werken dan ook.
Ik heb twee honden, dus als ze alleen thuis zijn hebben ze altijd elkaar. Desondanks probeer ik het alleen thuis zijn zoveel mogelijk te beperken. Dat lukt ook wel, omdat ik dus heel veel thuis werk, en mijn vriend bijna altijd thuis is.
Snachts slapen de honden op de slaapkamer, zodat ze ook dan niet alleen zijn.
Ik heb al geruime tijd honden en jaren terug heb ik er een tijdje alleen voor gestaan, en toen kon ik nog niet zoveel thuis werken.
Ik vind mijn honden nooit een opgave, maar het vergde wel wat discipline: elke (werk-) dag stond ik om 5:30 op en liep anderhalf uur, weer of geen weer, met de honden in het bos (ook in het donker dus). Na mijn werk ging ik altijd direct naar huis. Dit werd door collega's niet altijd gewaardeerd, dat ik nooit na het werk nog mee ging wat drinken. Savonds ging ik niet weg, omdat ze dan overdag alleen hadden gezeten. In het weekend en op mijn vrije dag liep ik extra lang met ze.
Ik vind niet dat je situatie 100% ideaal hoeft te zijn om een hond te kunnen houden, maar ik vind jouw situatie echt verre van dat. Imo moet de hond veel te vaak alleen zijn en krijgt hij zeer minimale beweging.
Sommige honden vinden dit misschien prima, maar je weet niet altijd van te voren hoe een hond zich ontwikkeld. Niet elke hond is de makkelijkste hond ever.
Daarbij kun je nooit helemaal voorzien hoe de toekomst verloopt, maar er enigszins op ingesteld zijn is ook niet gek: Een herplaatser van vijf of zes jaar oud is over vijf jaar een echt oude hond die misschien meer zorg en aandacht behoeft.
Je weet nog niet waar je straks werk hebt en hoe je dagen er dan uit gaan zien.
Kort samengevat: ik zou het nu niet doen! En ik zou de lat hoger leggen wat betreft welzijn van de hond.
emilyslaluna schreef:Heel erg bedankt voor je reactie!
Wat knap dat je zoveel met je honden loopt.Toch denk ik dat het opzich een uiterste is van het spectrum. Ik denk dat 98% van de hondeneigenaren niet aan hun dag beginnen met 1.5 uur wandelen.
Ik verbaas mij eigenlijk dat de hoeveelheid die ik van plan ben om te wandelen als te weinig gezien wordt. Het kan goed aan mijn omgeving liggen, maar iedereen die ik ken loopt echt niet meer dan dat op een normale dag. Zou de gemiddelde eigenaar dan een extreem verkeerd beeld hebben van honden houden?
Ik las ook ergens in de reacties over mentale uitdaging. Als je lekker met je hond wandelt, binnen en buiten speelt en uitdaagt met kunstjes etc, lijkt het mij best normaal. Of is daar ook een verkeerd beeld van bij de meeste eigenaren?
Ik bedoel dit echt niet afwijzend. Ik sta juist open voor andere meningen. Ik ben oprecht benieuwd naar wat er allemaal verkeerd is aan hoe de gemiddelde hond wordt gehouden. Ik was namelijk onder de indruk dat wat ik te bieden heb echt niet verkeerd is.
Als de ideale situatie geschetst zou moeten worden, wat is dat volgens jullie? Misschien dat ik daarvan kan leren, net zoals men beetje bij beetje leert dat paarden toch anders gehouden moeten worden dan vroeger.![]()
Wat betreft mijn toekomst voor na het studeren, dat blijft zeker een punt om over na te denken.
Goof schreef:Dat is leuk nikass dat jij dagelijks zo gigantisch veel loopt, maar dat is natuurlijk totaal niet representatief voor 'de hond' in het algemeen.
Er zijn zat honden die je er niet blij mee maakt en er zijn ook zat honden die het fysiek niet eens aankunnen.
Minder beweging dan jij geeft is ook echt heel prima, als je maar voldoet aan de behoeften van de hond.
emilyslaluna schreef:Bedankt eilleen333 en KellyR voor jullie reacties!
Nadenken over hoe en wat na de studie is zeker iets wat we moeten doen. Ik denk dat iedereen die studeert daar niet echt antwoorden op heeft.![]()
Eileen, wat doen je collega DA's die honden hebben? Ik ken namelijk heel veel die wel een hond hebben en vraag me af hoe zij het voor elkaar krijgen. Misschien dat ik er wat van op kan steken. Ik kan me niet voorstellen dat alle studenten die een hond hebben opeens de hond weg moeten doen.
KimD schreef:Goof schreef:Dat is leuk nikass dat jij dagelijks zo gigantisch veel loopt, maar dat is natuurlijk totaal niet representatief voor 'de hond' in het algemeen.
Er zijn zat honden die je er niet blij mee maakt en er zijn ook zat honden die het fysiek niet eens aankunnen.
Minder beweging dan jij geeft is ook echt heel prima, als je maar voldoet aan de behoeften van de hond.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je dit 'gigantisch veel' mag bestempelen, veel honden hebben juist wél behoefte aan een wandeling waarin ze hun behoeftes kwijt kunnen. Drie keer een ronde à 30/45 minuten is ook 1,5 tot 2 uur per dag. 30 minuten wandelen per keer is toch wel het minimale voor een hond om hun natuurlijke behoefte te kunnen uitoefenen en ook daaraan te voldoen.
anjali schreef:@Nikass: Er zijn asielen waar je de hond een tijdje op proef mag,varieert van 1 dag tot 2 weken.Waarom zou dat stuitend zijn? Juist goed om zo een passende plek te vinden. Bij paarden wordt een proeftijd zeer gewaardeerd, al krijg je het vaak niet.
Goof schreef:Dat is leuk nikass dat jij dagelijks zo gigantisch veel loopt, maar dat is natuurlijk totaal niet representatief voor 'de hond' in het algemeen.
Goof schreef:Precies, maar dat is al anders dan dagelijks starten met 1,5 of 2,5 uur en dan de rest van de dag ook nog wandelen.
Ik heb een kerngezonde jonge labrador, maar die wordt doodongelukkig van dagelijks zulke 'lange' wandelingen.
2 á 3 keer in de week wandel ik 2/2,5 uur, de overige dagen doen we rustiger aan en gaan we hooguit naar het park om een uurtje met andere honden te spelen.
Kortom, kijk gewoon naar de hond zelf en pin je niet vast op looptijden omdat een ander dat doet.
TS, het klinkt iig alsof je er erg goed over nadenkt. Als je toch voor een hond gaat, plaats dan vooral een foto hier. Ben erg benieuwd