Advies adoptie hond

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Advies adoptie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:30

Ik heb eigenlijk het idee dat je je besluit al genomen hebt?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 17:34

Cayenne schreef:

Nee nee, zeker niet! Verre van juist.

Ik blijf sparren tussen de twijfels die ik al had en de oplossingen die ik daarbij bedenk. Plus er zijn goede punten aangehaald waar ik niet meteen een antwoord op heb.
Maar tegelijk zijn er ook punten waar ik niet mee eens ben en dat is onder andere dat wij niks te bieden zouden hebben.

Volgens mij is het juist goed om te blijven sparren bij het nemen van een beslissing. Zeker eentje die voor een lange periode van je leven omvat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:38

Dat is zeker waar! Goed dat je er over nadenkt!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:41

Cayenne schreef:

Dat idee krijg ik ook naarmate er meer berichten van TS volgen.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:44

Bedankt voor dit topic, ik lees mee omdat ik (in een heel andere situatie) ongeveer de zelfde vraag heb. Ik kan je dus niet adviseren. :o Wat ik heel goed vind is dat je er goed over nadenkt, en luistert naar de adviezen. Succes met beslissen!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 17:47

KimD schreef:
Cayenne schreef:

Dat idee krijg ik ook naarmate er meer berichten van TS volgen.

Zoals ik hierboven heb geschreven is dat niet zo. Ik ben juist goed aan het nadenken over de punten die ik zelf heb bedacht en de punten die hier aangehaald worden.
Het is logisch dat ik op die punten 'oplossingen' zoek en die hier neerzet. Ik zal mezelf even quoten van eerder:

Citaat:
Ik wil nogmaals jullie heel erg bedanken voor de imput. Hopelijk kom ik niet over alsof ik steeds een 'ja maar' neerzet. Mijn intentie is om verduidelijking te geven van de situatie. :D Jullie geven stuk voor stuk goede factoren om over na te denken. :j

Mijn keuze is zeker nog niet gemaakt. Maar ik ben er van overtuigd dat er oplossingen zijn. Ik ben blij dat dit topic licht brengt op dingen waar ik nog extra over na moet denken. :j

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:58

Ik vind het goed dat je hier zo bewust over nadenkt. Mijn situatie is niet te vergelijken (wel studerend met eigen hond), dus aan mijn betoog waarom ik wel voor een hond heb gekozen heb je niets. Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is om goed op een rijtje te krijgen hoe de weken er dan uit gaan zien, vooral als je alleen bent. Heb je bijvoorbeeld tussen de colleges door de tijd om even te gaan wandelen? Stel je moet wel een dag verplicht naar de universiteit, wat dan? En ook voor de tijd die daarna volgt. Willen jullie dan dichterbij familie gaan wonen zodat je een vangnet hebt? Of blijven jullie voorlopig in Gent? Hoeveel uren wil je gaan werken? Je kunt uiteraard niet je complete toekomst plannen, maar het is wel van belang om verder te kijken dan “nu kan het”. Als je volgend jaar tot de conclusie komt dat een hond met 40 uur per week werken geen doen is, dan heb je wel een probleem.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:11

emilyslaluna schreef:
Silenna schreef:
Het is misschien wel allemaal net haalbaar, maar vanuit het oogpunt van de hond heb je hem niet perse enorm veel te bieden..

Mijn excuses maar ik denk niet dat ik hier echt mee eens ben. :o
Wat heb ik te bieden?
- Een warme mand
- Een veilig huis
- Voeding, water
- Liefde en aandacht
- Lekkere wandelingen
- Diergeneeskundige zorg wanneer nodig

Dit zijn allemaal dingen die op straat of in een asiel niet echt allemaal aanwezig zijn.
*knip*

Wat heb je de hond echt te bieden? Wat gaat het leven van de hond leuk maken? De dingen die je hier noemt zijn de basis. Hoe ga je ervoor zorgen dat de hond fysiek en mentaal genoeg uitdaging krijgt? En hoe lekker zijn die wandelingen nou echt? Je laat zelf merken dat de omgeving eigenlijk niet zo geschikt is voor een hond.
Maar wat ik eigenlijk nog belangrijker vind, je volgt 40 uur college. Ookal ben je dan misschien thuis, je hond heeft 'niks' aan je. Oké, hij zal het gezellig vinden dat je er bent, maar die tijd heb je geen aandacht voor je hond. Naast de colleges zul je ook nog moeten studeren denk ik? Dan blijft er echt maar weinig tijd over voor de hond.
Voor de duidelijkheid, ik wil hiermee niet zeggen dat het absoluut niet kan, of dat je hond ongelukkig gaat zijn! Het zijn wel belangrijke dingen om over na te denken.

Ook zie ik je een paar keer zeggen dat anderen mensen het ook zo doen, maar dat anderen het doen wil niet zeggen dat het goed is. En dat het ook slechter kan (in een asiel of op straat) wil niet zeggen dat het goed genoeg is.

Heel goed dat je er bewust mee bezig bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:26

Ik zou gewoon lekker mijn studie afmaken, de stages lopen en een baan vinden. Als je de baan eenmaal hebt, kun je een veel betere inschatting maken van hoeveel tijd je hebt voor een hond.
Als dat allemaal nog onzeker is, dan kun je beter geen hond nemen.
Ik snap dat je een hond wilt hoor, maar denk er niet te makkelijk over. Vooral als je een herplaatser wilt, als je die dan ook aldoor bij een vangnet moet onderbrengen uit tijdgebrek, tja waar begin je dan aan. Dan is het voor jou leuker dan voor de hond. Want die zit straks of alleen of bij de opvang.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:46

emilyslaluna schreef:
belle_boef schreef:
Je vind het te lang voor een snel plasje. 1 km heen en terug is een rondje van 20 minuten. Dat is toch al een kort rondje.
Is een snelle plas enkel je hond naar buiten laten voor een plas en weer naar binnen? Hoe vaak moet je hond zo’n plas doen dan? Als jij zoveel uur van huis bent is het voor een hond niet echt fair om hem een snelle plas te laten doen en weer naar binnen moeten.

Nou je leest toch dat bij veel mensen ze hun hond 's ochtends even snel een plasje laten doen zodat de spanning eraf is om dan aan te kleden voor de wandeling?

Hoe ik het met mijn familiehond deed toen hij hier was:
- rond half 9 lopen naar het veldje. Daar z'n behoeftes doen en met een bal spelen. Zonder het spelen is dat dus 1km.
- met de lunch hetzelfde, dus ook 1km.
- na school rondje park, dit komt neer op 3-4km.

En dan 's avonds laat als ik alleen ben mocht m'n hond voor het huis nog even plassen. Als m'n vriend er was gingen we naar het veldje. Dus nog 1km erbij.

Dit komt neer op zo'n 5-7km per dag wandelen. Volgens mij is dat niet te weinig of wel?

Ik begrijp dat iedereen hier anders in kan staan, en ik weet dat heel veel mensen het zo doen (want ik heb heel veel van die honden uitgelaten) maar mijn manier van honden houden is het niet.
Mijn dag begint altijd met een flinke boswandeling van minimaal anderhalf uur (los)
En dan vind ik anderhalf uur in principe een opwarmertje, maar als ik moet werken (thuis!) en ik wil vroeg beginnen, dan is dit soms wel de realiteit. Liever loop ik 2,5 uur, en zo beginnen een paar dagen per week dat ik niet hoef te werken dan ook.
Ik heb twee honden, dus als ze alleen thuis zijn hebben ze altijd elkaar. Desondanks probeer ik het alleen thuis zijn zoveel mogelijk te beperken. Dat lukt ook wel, omdat ik dus heel veel thuis werk, en mijn vriend bijna altijd thuis is.
Snachts slapen de honden op de slaapkamer, zodat ze ook dan niet alleen zijn.

Ik heb al geruime tijd honden en jaren terug heb ik er een tijdje alleen voor gestaan, en toen kon ik nog niet zoveel thuis werken.
Ik vind mijn honden nooit een opgave, maar het vergde wel wat discipline: elke (werk-) dag stond ik om 5:30 op en liep anderhalf uur, weer of geen weer, met de honden in het bos (ook in het donker dus). Na mijn werk ging ik altijd direct naar huis. Dit werd door collega's niet altijd gewaardeerd, dat ik nooit na het werk nog mee ging wat drinken. Savonds ging ik niet weg, omdat ze dan overdag alleen hadden gezeten. In het weekend en op mijn vrije dag liep ik extra lang met ze.

Ik vind niet dat je situatie 100% ideaal hoeft te zijn om een hond te kunnen houden, maar ik vind jouw situatie echt verre van dat. Imo moet de hond veel te vaak alleen zijn en krijgt hij zeer minimale beweging.
Sommige honden vinden dit misschien prima, maar je weet niet altijd van te voren hoe een hond zich ontwikkeld. Niet elke hond is de makkelijkste hond ever.
Daarbij kun je nooit helemaal voorzien hoe de toekomst verloopt, maar er enigszins op ingesteld zijn is ook niet gek: Een herplaatser van vijf of zes jaar oud is over vijf jaar een echt oude hond die misschien meer zorg en aandacht behoeft.
Je weet nog niet waar je straks werk hebt en hoe je dagen er dan uit gaan zien.

Kort samengevat :D : ik zou het nu niet doen! En ik zou de lat hoger leggen wat betreft welzijn van de hond.

De opmerking van iemand dat als het niet gaat de hond wel terug kan, en de suggestie dat een asielhond allang dankbaar moet zijn dat hij een eigen plekje heeft gekregen vind ik stuitend.

Eens met Mindim.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 19:03

Nikass schreef:
Ik begrijp dat iedereen hier anders in kan staan, en ik weet dat heel veel mensen het zo doen (want ik heb heel veel van die honden uitgelaten) maar mijn manier van honden houden is het niet.
Mijn dag begint altijd met een flinke boswandeling van minimaal anderhalf uur (los)
En dan vind ik anderhalf uur in principe een opwarmertje, maar als ik moet werken (thuis!) en ik wil vroeg beginnen, dan is dit soms wel de realiteit. Liever loop ik 2,5 uur, en zo beginnen een paar dagen per week dat ik niet hoef te werken dan ook.
Ik heb twee honden, dus als ze alleen thuis zijn hebben ze altijd elkaar. Desondanks probeer ik het alleen thuis zijn zoveel mogelijk te beperken. Dat lukt ook wel, omdat ik dus heel veel thuis werk, en mijn vriend bijna altijd thuis is.
Snachts slapen de honden op de slaapkamer, zodat ze ook dan niet alleen zijn.

Ik heb al geruime tijd honden en jaren terug heb ik er een tijdje alleen voor gestaan, en toen kon ik nog niet zoveel thuis werken.
Ik vind mijn honden nooit een opgave, maar het vergde wel wat discipline: elke (werk-) dag stond ik om 5:30 op en liep anderhalf uur, weer of geen weer, met de honden in het bos (ook in het donker dus). Na mijn werk ging ik altijd direct naar huis. Dit werd door collega's niet altijd gewaardeerd, dat ik nooit na het werk nog mee ging wat drinken. Savonds ging ik niet weg, omdat ze dan overdag alleen hadden gezeten. In het weekend en op mijn vrije dag liep ik extra lang met ze.

Ik vind niet dat je situatie 100% ideaal hoeft te zijn om een hond te kunnen houden, maar ik vind jouw situatie echt verre van dat. Imo moet de hond veel te vaak alleen zijn en krijgt hij zeer minimale beweging.
Sommige honden vinden dit misschien prima, maar je weet niet altijd van te voren hoe een hond zich ontwikkeld. Niet elke hond is de makkelijkste hond ever.
Daarbij kun je nooit helemaal voorzien hoe de toekomst verloopt, maar er enigszins op ingesteld zijn is ook niet gek: Een herplaatser van vijf of zes jaar oud is over vijf jaar een echt oude hond die misschien meer zorg en aandacht behoeft.
Je weet nog niet waar je straks werk hebt en hoe je dagen er dan uit gaan zien.

Kort samengevat :D : ik zou het nu niet doen! En ik zou de lat hoger leggen wat betreft welzijn van de hond.

Heel erg bedankt voor je reactie!
Wat knap dat je zoveel met je honden loopt. :j Toch denk ik dat het opzich een uiterste is van het spectrum. Ik denk dat 98% van de hondeneigenaren niet aan hun dag beginnen met 1.5 uur wandelen.

Ik verbaas mij eigenlijk dat de hoeveelheid die ik van plan ben om te wandelen als te weinig gezien wordt. Het kan goed aan mijn omgeving liggen, maar iedereen die ik ken loopt echt niet meer dan dat op een normale dag. Zou de gemiddelde eigenaar dan een extreem verkeerd beeld hebben van honden houden?

Ik las ook ergens in de reacties over mentale uitdaging. Als je lekker met je hond wandelt, binnen en buiten speelt en uitdaagt met kunstjes etc, lijkt het mij best normaal. Of is daar ook een verkeerd beeld van bij de meeste eigenaren?

Ik bedoel dit echt niet afwijzend. Ik sta juist open voor andere meningen. Ik ben oprecht benieuwd naar wat er allemaal verkeerd is aan hoe de gemiddelde hond wordt gehouden. Ik was namelijk onder de indruk dat wat ik te bieden heb echt niet verkeerd is.

Als de ideale situatie geschetst zou moeten worden, wat is dat volgens jullie? Misschien dat ik daarvan kan leren, net zoals men beetje bij beetje leert dat paarden toch anders gehouden moeten worden dan vroeger. :o

Wat betreft mijn toekomst voor na het studeren, dat blijft zeker een punt om over na te denken :j .

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:11

Je geeft aan dat 1 km 'best wel een stukje' is, dat is natuurlijk een giller. Ons ochtendrondje is al 3,5 km en als we vrij zijn lopen we 's ochtends een rond van 5,5 km. Dat is nog geen wandeling van 1 uur...

Edit: Ter verduidelijking, ik vind dat voor een beetje hond een vrij normale wandelronde om 'uitgelaten' te worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:28

Dat is leuk nikass dat jij dagelijks zo gigantisch veel loopt, maar dat is natuurlijk totaal niet representatief voor 'de hond' in het algemeen.
Er zijn zat honden die je er niet blij mee maakt en er zijn ook zat honden die het fysiek niet eens aankunnen.
Minder beweging dan jij geeft is ook echt heel prima, als je maar voldoet aan de behoeften van de hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:29

emilyslaluna schreef:
Heel erg bedankt voor je reactie!
Wat knap dat je zoveel met je honden loopt. :j Toch denk ik dat het opzich een uiterste is van het spectrum. Ik denk dat 98% van de hondeneigenaren niet aan hun dag beginnen met 1.5 uur wandelen.

Ik verbaas mij eigenlijk dat de hoeveelheid die ik van plan ben om te wandelen als te weinig gezien wordt. Het kan goed aan mijn omgeving liggen, maar iedereen die ik ken loopt echt niet meer dan dat op een normale dag. Zou de gemiddelde eigenaar dan een extreem verkeerd beeld hebben van honden houden?

Ik las ook ergens in de reacties over mentale uitdaging. Als je lekker met je hond wandelt, binnen en buiten speelt en uitdaagt met kunstjes etc, lijkt het mij best normaal. Of is daar ook een verkeerd beeld van bij de meeste eigenaren?

Ik bedoel dit echt niet afwijzend. Ik sta juist open voor andere meningen. Ik ben oprecht benieuwd naar wat er allemaal verkeerd is aan hoe de gemiddelde hond wordt gehouden. Ik was namelijk onder de indruk dat wat ik te bieden heb echt niet verkeerd is.

Als de ideale situatie geschetst zou moeten worden, wat is dat volgens jullie? Misschien dat ik daarvan kan leren, net zoals men beetje bij beetje leert dat paarden toch anders gehouden moeten worden dan vroeger. :o

Wat betreft mijn toekomst voor na het studeren, dat blijft zeker een punt om over na te denken :j .

Ik heb 4 honden en start de dag met een wandeling door het bos van een uur, overdag zijn ze in de tuin en in de avond lopen we weer een uur. Ik loop soms ook met ze apart, om ze wat meer individuele aandacht te geven of even fietsen, zwemmen.

Voor veel mensen staat de hond uitlaten voor een poep-en plasrondje. Dat is het hoofddoel en dat is het voor mij niet. Ze mogen snuffelen (krant lezen) en even lekker de poten strekken.

Persoonlijk houd ik niet van kunstjes doen. Mijn honden kennen alleen noodzakelijke commando's en verder vermaken ze zich met elkaar. Een hond gans de dag alleen thuis vind ik echt niks, maar het gros van de bevolking doet het.

Wat het gros van de mensen doet, is voor mij geen leidraad. Ik wil niet dat mijn hond alleen zit heel de dag. Of constant moet verkassen omdat ik er geen tijd voor heb. Als je niet weet hoe het precies gaat na je afstuderen, dan zou ik het niet doen. Kijk je weet nooit wat de toekomst brengt, maar wat jij wel weet is dat je leven binnenkort veranderd van student naar werkende. Hoe zich dat invult weet je niet, dus je kan misschien nu tijd hebben voor een hond, maar misschien met een jaar niet meer. Dus ik zou wachten tot ik daar meer zekerheid over zou hebben. Nu neem je meer een hond voor jou, dan voor de hond.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:34

Goof schreef:
Dat is leuk nikass dat jij dagelijks zo gigantisch veel loopt, maar dat is natuurlijk totaal niet representatief voor 'de hond' in het algemeen.
Er zijn zat honden die je er niet blij mee maakt en er zijn ook zat honden die het fysiek niet eens aankunnen.
Minder beweging dan jij geeft is ook echt heel prima, als je maar voldoet aan de behoeften van de hond.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je dit 'gigantisch veel' mag bestempelen, veel honden hebben juist wél behoefte aan een wandeling waarin ze hun behoeftes kwijt kunnen. Drie keer een ronde à 30/45 minuten is ook 1,5 tot 2 uur per dag. 30 minuten wandelen per keer is toch wel het minimale voor een hond om hun natuurlijke behoefte te kunnen uitoefenen en ook daaraan te voldoen.

Dat je op vrije dagen meer loopt dan op werkdagen lijkt me ook logisch, ik neem aan dat je daar ook een hond voor neemt. Lekker wandelen, de natuur in.

Dat je met hitte zoals de afgelopen dagen overdag niet wandelt is ook niet meer dan logisch maar ook daar zul je op moeten aanpassen als je een hond kiest. In de ochtend voor dag en dauw en 's avonds laat pas. Maar ook dan is het logisch dat je ervoor zorgt dat je voldoet aan de behoeftes van een hond.

In ons geval hebben we vijf honden met (vooralsnog) dezelfde behoefte, als de oudste niet meer mee kan mag hij daar zelf voor kiezen. Blijft hij thuis, helemaal prima, wilt hij mee, ook helemaal prima.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:36

Met een hond alleen zal je gewoon meer moeten bewegen dan wanneer je er 2 hebt. Met 1 zal je ook meer uitdaging moeten bieden dan met 2.

Mijne beginnen de ochtend met een flinke stoei en ren party. Nou hebben ze een speelveld van 1000m2 waar ze veilig zitten en zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten zijn. Maar zelfs met die ruimte hebben ze meerdere keren per week behoefte aan een andere omgeving en een boswandeling of flink te kunnen sprinten en geestelijk uitgedaagd te worden. We hebben een buurhond die dagelijks komt buurten. Honden zijn 1,5 en 2 jaar. Ik kan echt niet normaal thuiswerken als zij er niet flink uitgaan of er gespeeld wordt.

Mijn vorige 2 honden waren op het einde seniors. 1 ziek en de ander blind. Die kwamen enkel nog op de 1000m2. Een wandeling was te uitputtend. Echter tot hun 10e jaar werd ook daar flink mee gewandeld en gespeeld.

Inmiddels 5 honden gehad en allemaal moest er toch meerdere keren per week mee naar het bos. Dat was met de auto. Vanaf een jaar of 8 kon ik dat met minder vaak die grote wandeling af

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:40

Je schrijft over het blaffen dat je daar naar kijkt bij het uitzoeken van een hond. Je weet nooit van te voren of een hond wel of niet vaak blaft.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:41

emilyslaluna schreef:
Bedankt eilleen333 en KellyR voor jullie reacties!
Nadenken over hoe en wat na de studie is zeker iets wat we moeten doen. Ik denk dat iedereen die studeert daar niet echt antwoorden op heeft. :j

Eileen, wat doen je collega DA's die honden hebben? Ik ken namelijk heel veel die wel een hond hebben en vraag me af hoe zij het voor elkaar krijgen. Misschien dat ik er wat van op kan steken. Ik kan me niet voorstellen dat alle studenten die een hond hebben opeens de hond weg moeten doen :( .

Soms kunnen ze mee naar het werk (als je bv in een gezelschapsdieren kliniek werkt), maar onderweg kan het niet.
Ik ken weinig dierenartsen met een hond, of ze hebben een partner die veel thuis is. Of ze werken zelf maar 2-3 dagen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:42

KimD schreef:
Goof schreef:

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je dit 'gigantisch veel' mag bestempelen, veel honden hebben juist wél behoefte aan een wandeling waarin ze hun behoeftes kwijt kunnen. Drie keer een ronde à 30/45 minuten is ook 1,5 tot 2 uur per dag. 30 minuten wandelen per keer is toch wel het minimale voor een hond om hun natuurlijke behoefte te kunnen uitoefenen en ook daaraan te voldoen.

Precies, maar dat is al anders dan dagelijks starten met 1,5 of 2,5 uur en dan de rest van de dag ook nog wandelen.

Ik heb een kerngezonde jonge labrador, maar die wordt doodongelukkig van dagelijks zulke 'lange' wandelingen.
2 á 3 keer in de week wandel ik 2/2,5 uur, de overige dagen doen we rustiger aan en gaan we hooguit naar het park om een uurtje met andere honden te spelen.

Kortom, kijk gewoon naar de hond zelf en pin je niet vast op looptijden omdat een ander dat doet.

TS, het klinkt iig alsof je er erg goed over nadenkt. Als je toch voor een hond gaat, plaats dan vooral een foto hier. Ben erg benieuwd :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:01

@Nikass: Er zijn asielen waar je de hond een tijdje op proef mag,varieert van 1 dag tot 2 weken.Waarom zou dat stuitend zijn? Juist goed om zo een passende plek te vinden. Bij paarden wordt een proeftijd zeer gewaardeerd, al krijg je het vaak niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:03

Ik zeg neit doen,vanwege je studie en dat je nog neit weet waar je gaat werken.
Zelf vreoger altjid hond gehad, overleed tjidens studie, uiteraard wou ik graag een andere, neit gedaan, want kon er niet alle tijd en aandacht aan geven en uiteraard ondiudelijk over waar ik zou gaan werken na mjin studie.

Toen ik vast werk had en mjin huisje kwam er meteen een hond, heb nu onder tussen weer een andere, halaas gaan ze neit eeuwug mee.

Heb hond tussendooor echt wel gemist, maar wist dat er ooit echt wel weer een zou komen.

Hji ging altjid mee naar mjin werk, kan ook niet overal en bij latere baan ( die pas genomen teon ik oppas geregeld had, anders was ik bji baan ervoor gebleven) ging mjin hond elke dag naar de oppas.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:08

Maar als je uitgaat van het ergste ja. Het enkel meevallen. Mijn eerste overgenomen had viel best tegen om hem wat op de rit te krijgen. De tweede was al blind en op een andere manier een hoop werk, nu de derde is een jonge hond van 1,5 en was de eerste weken echt pittig, die knalde echt en heb me ook serieus even afgevraagd waar ik aan was begonnen. Corona was voor hem echt een voordeel. En nummer 4 komt van een bekende en op wat eigenwijs zijn na een hele fijne makkelijke hond die ik samen met nummer 3 heb. Voor nummer 3 was het een uitkomst dat er een tweede hond kwam. Die hebben echt veel steun en plezier aan elkaar.

Wat voor hond je ook kiest, het is altijd een hoop werk, zeker in het begin als je ook aan elkaar moet wennen. Als jij nog fulltime op school zit is dat wel pittig. Een puppy is veel werk maar een herplaatsen op volwassen leeftijd is op een andere manier heel veel werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:09

anjali schreef:
@Nikass: Er zijn asielen waar je de hond een tijdje op proef mag,varieert van 1 dag tot 2 weken.Waarom zou dat stuitend zijn? Juist goed om zo een passende plek te vinden. Bij paarden wordt een proeftijd zeer gewaardeerd, al krijg je het vaak niet.

Ik zou eerder wat vaker naar het asiel gaan om met de gekozen hond te wandelen. Voor een hond is het niet even iets zo een logeerpartij en bij niet leuk genoeg vinden, moet ie weer terug naar zijn asielkennel, het werkt ook verlatingsangst in de hand. Dan ben je in mijn optiek niet in het belang van de hond bezig, maar puur met je eigen belang.
Doe gewoon gedegen vooronderzoek en laat je uitvoerig informeren, ga vaker dan een maal kennis maken. Maar op zijn terrein. Hou zo een dier geen worst voor en stuur hem dan terug.
Ze zijn soms dagen van slag er van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:26

Goof schreef:

Fijn dat jij dat prima vindt. Mag ik misschien ook mijn eigen mening hebben?
Het klopt dat er honden zijn die te oud of fysiek te slecht zijn om lange afstanden te lopen. Maar een gemiddelde hond van volwassen leeftijd doet t natuurlijk met twee vingers in zijn neus. Jij kunt het gigantisch veel noemen, ik vind het dat niet. Ik ben het gewend en doe het al 20 jaar zo (dat wil zeggen, vroeger in mijn uitlaattijd liep ik nog wel wat meer :D)
Ieder zijn ding, ik geef alleen mijn kijk erop.

Ik ken er genoeg ja, die na de nacht (8 uur) alleen te hebben doorgebracht -al dan niet in een bench - een half uurtje worden uitgelaten waarna de baas naar het werk vertrekt en de hond weer alleen zit. Tussen de middag een rondje van 20 minuten en weer alleen. In het weekend mogen ze dan een keer naar het bos. Nou top leven denk ik dan -O-

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 21:53

Er zijn ineens veel reacties bijgekomen dat ik ze niet allemaal apart kan quoten. Maar dankjewel voor de adviezen. Stuk voor stuk neem ik ze zeker mee. Zelfs al reageer ik niet specifiek erop. :j

Goof schreef:
Precies, maar dat is al anders dan dagelijks starten met 1,5 of 2,5 uur en dan de rest van de dag ook nog wandelen.

Ik heb een kerngezonde jonge labrador, maar die wordt doodongelukkig van dagelijks zulke 'lange' wandelingen.
2 á 3 keer in de week wandel ik 2/2,5 uur, de overige dagen doen we rustiger aan en gaan we hooguit naar het park om een uurtje met andere honden te spelen.

Kortom, kijk gewoon naar de hond zelf en pin je niet vast op looptijden omdat een ander dat doet.

TS, het klinkt iig alsof je er erg goed over nadenkt. Als je toch voor een hond gaat, plaats dan vooral een foto hier. Ben erg benieuwd :D

Wat jij zegt Goof is precies hoe ik het ken. Honden die zeker voldoende buiten komen door meerdere wandelingen op een dag maar echt niet allemaal 1 uur per keer. En het zijn stuk voor stuk gelukkige honden.
Dit neemt niet weg dat langere wandelingen net zo goed zijn. Maar ik denk dat iedereen zijn eigen manier van doen heeft en zolang het bij de specifieke hond past en hij gelukkig is, dan lijkt dat mij het belangrijkste.

Voor mijn gevoel kunnen wij een erg geschikt huis bieden aan een hond die ook past bij ons. Maar in de toekomst kijken kunnen we niet dus daar moeten we ook even goed over nadenken. Ik heb ook via pb goede adviezen gekregen die ik zeker meeneem. :j

En stel dat er toch een hond komt zal ik zeker een foto plaatsen. :)