Hitte; help de beestjes!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:21

Rivendell schreef:
Amber 15 gewoon boeren zwaluwen. Er zijn hier geen sloten. Wel een kanaal een aantal km verderop

Afbeelding

Ik heb vanochtend op stal een van de rolplekken van de paarden vol laten lopen voor de zwaluwen (en konijnen, mussen, etc), daar drinken ze goed uit. Zakt wel weer weg natuurlijk, maar ze hebben in elk geval een tijdje water. In een achtertuin is het alleen minder haalbaar qua ruimte lijkt me...

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Hitte; help de beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:12

Misschien niet helemaal het juiste topic maar jullie zien ook vogels in jullie tuinen, valt het bij jullie ook op dat de vogels er een beetje vaal uit zien? Beetje plukkerige veertjes, de kleuren lijken minder fel, weet iemand of ze misschien al in de rui zijn of zouden de vogeltjes bij mij iets onder de leden hebben? Ze hebben het hier allemaal, de musjes koolmezen en pimpelmezen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:19

Telpeva schreef:
Misschien niet helemaal het juiste topic maar jullie zien ook vogels in jullie tuinen, valt het bij jullie ook op dat de vogels er een beetje vaal uit zien? Beetje plukkerige veertjes, de kleuren lijken minder fel, weet iemand of ze misschien al in de rui zijn of zouden de vogeltjes bij mij iets onder de leden hebben? Ze hebben het hier allemaal, de musjes koolmezen en pimpelmezen.

Zijn het niet de jonge vogels? Hier zijn de jonkies ook nog wat anders qua kleur en verenkleed.

Hier heb ik altijd al overal bakjes in de tuin :D Wordt heel dankbaar gebruik van gemaakt door vogels, insecten en eekhoorntjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:21

2e jaar op rij al dat mijn zwaluwen maar 1 nest groot brengen. Ik vermoed dat tekort aan voedsel ook begint door te werken nu.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:30

Bedankt voor de tip. Heb net een dopje water tussen onze bloemetjes gezet :)
Ons zwembadje met kraanwater wordt in de nacht goed gebruikt door katten en vogels zien we aan de pootafdrukken :P

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:43

Door dit topic 2 kleine theetipjes neergezet voor insecten en een diepere kom gevuld voor vogeltjes.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:20

@blijheid ik heb 4000m2 dus dat lukt wel

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:22

Hier stonden vorig jaar bij het slachthuis in Boxtel de vrachtwagens vol varkens in de volle zon. Die arme beesten stonden te snakken naar adem ;(
Met een waterflesje kon ik door de open luiken nog een paar varkens wat water geven.
De faciliteiten zouden nu wat verbeterd moeten zijn maar ik hoop dat de reglementen nageleefd worden. Dat kon ECHT niet!
De chauffeurs waren nergens te bekennen en zaten waarschijnlijk in de met airco gekoelde kantine ;(

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:07

Cayenne schreef:
Hier stonden vorig jaar bij het slachthuis in Boxtel de vrachtwagens vol varkens in de volle zon. Die arme beesten stonden te snakken naar adem ;(
Met een waterflesje kon ik door de open luiken nog een paar varkens wat water geven.
De faciliteiten zouden nu wat verbeterd moeten zijn maar ik hoop dat de reglementen nageleefd worden. Dat kon ECHT niet!
De chauffeurs waren nergens te bekennen en zaten waarschijnlijk in de met airco gekoelde kantine ;(

Wie heb je toen gebeld om daar direct een einde aan te maken?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:18

Telpeva schreef:

Jonge vogels, of vrouwtjes die een zware tijd achter de rug hebben met hun kroost :D

Ik zet zo ook een bakje water in de tuin!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:20

Hier al de eerste portie ververst. Was bloedheet geworden. Helaas nog geen gebruikers gespot maar misschien schuilen ze nu juist voor de hitte.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:25

ingedebruijn schreef:
Cayenne schreef:

Wie heb je toen gebeld om daar direct een einde aan te maken?

Het NVWA is toen gebeld, door zowel ons als meerdere mensen die langs de parkeerplaats kwamen :) Heeft toen ook nog in de krant gestaan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:50

Cayenne schreef:
Het NVWA is toen gebeld, door zowel ons als meerdere mensen die langs de parkeerplaats kwamen :) Heeft toen ook nog in de krant gestaan.

Super! Echt schandalig.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:05

Cayenne schreef:

Probleem zit bij de nvwa, niet bij de slachthuizen.
Slachthuizen willen 's nachts slachten, maar dan wil de nvwa niet werken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:53

Ik heb nu enkele frisbees in de weide liggen. Werken perfect. Niet te diep en toch groot genoeg

Hierboven werden bloemen genoemd. Daar moeten we denk wel wat zuiniger mee zijn gezien we water terkort gaan krijgen /hebben

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:56

Rivendell schreef:
Cayenne schreef:

Probleem zit bij de nvwa, niet bij de slachthuizen.
Slachthuizen willen 's nachts slachten, maar dan wil de nvwa niet werken.

Ik denk dat een plek waar ze de trailers in de schaduw kunnen parkeren en eventueel voor verkoeling zorgen toch al veel zal helpen.
Of met gekoelde wagens rijden zoals je soms ook ziet.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 22:10

Hier ook een vijver met waterloop en heel veel bloemetjes. Daarnaast heeft mijn tuinegel ook een extra bakje water en kattenbrokjes :)
Toevallig vanavond dit filmpje gemaakt van de egel <3
https://www.youtube.com/watch?v=xvm369OrcAs

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 22:23

Cayenne bij de vion hebben ze overkappingen en koelers

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 22:38

Rivendell schreef:
Cayenne bij de vion hebben ze overkappingen en koelers

Ah ok! Dan zal het toch door te veel aanvoer komen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:54

Ik had er eerst een hard hoofd in maar volgens mij hebben de beestjes elkaar inmiddels verteld waar ze kunnen bijtanken. Veel vogels al zien drinken en ontzettend veel bijen blij gemaakt met een schaaltje honing.
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:09

Verse honing hoop ik? Honing ouder dan een jaar is weliswaar veilig voor ons om te eten, maar voor de bijen wordt het gevaarlijk.
Beetje suikerwater is daarom wat imkers gebruiken om bijen bij te voeren (en omdat daar geen ziektekiemen in zitten uit een ander volk).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:12

tamary schreef:
Verse honing hoop ik? Honing ouder dan een jaar is weliswaar veilig voor ons om te eten, maar voor de bijen wordt het gevaarlijk.
Beetje suikerwater is daarom wat imkers gebruiken om bijen bij te voeren (en omdat daar geen ziektekiemen in zitten uit een ander volk).

Zeker :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:20

Hier ook suikerwater in bakjes staan. Er komen veel bijen en hommels en mieren op af, vooral die laatste trouwens :')
En er zat vanmiddag een Koninginnenpage bij <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:27

Oh wat een goede van de bakjes suikerwater! Ga ik ook doen :)

Hier meerdere bakjes water voor vogeltjes, lag gisteren wel een jong puttertje dood in de voortuin. Die was vanmorgen al weer verdwenen.

En de cavia’s hebben een bevroren flesje water Henk koelt vooral z’n ballen _O-

Afbeelding

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:55

Leuk topic! Ik zit al een tijdje te denken ook wat te regelen, maar ook woon in een appartement op het eerste verdiep. Weet iemand of het überhaupt nuttig is wat op het terras te zetten? Komen vogeltjes en insecten zo hoog met die hitte?