Naar welke hond zijn wij op zoek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:27

Een sennenhond??, bv de grote zwitser..imposant, staat aan maar over het algemeen zeer vriendelijk naar vreemden

tengeltje11

Re: Naar welke hond zijn wij op zoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:00

nu,pas op,geen enkel ras zullen alle honden zus of zo zijn,je zal maar net de uitzondering hebben die totaal niet in het plaatje past natuurlijk...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:23

Sourire schreef:
bigone schreef:
Bull terriër lopen de meeste mensen wel een straatje voor om terwijl het de grootste knuffeldieren zijn. Er worden hier honden genoemd die qua karakter nog op hun rug gaan liggen voor een inbreker . Denk dat je het beter in een stoer uiterlijk kunt zoeken . Een ridgeback misschien wel iets ?

Jullie krijgen heel veel bezoekers op jullie erf, waaronder kinderen. Ik denk dat je daarom ook een beetje vanuit de bezoekers moet denken. Voor mij persoonlijk geldt dat ik wel een erf op zou lopen waar een stabij rondloopt, maar bij een kangal, beauceron en vergelijkbare honden zou ik mij absoluut niet prettig voelen. En al helemaal niet met kinderen erbij. Ookal hoeft het uiterlijk niets te zeggen, het doet wel iets met je als bezoeker. Dat zou voor mij zwaarder wegen dan dat de hond waaks moet zijn in dit geval.

Dit is echt persoonlijk. Dit is voor iedereen anders.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:00

Oud Duitse herder of een boxer zou ik dan voor gaan.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:25

Zou in dit geval gaan voor een grote zwitser. Waaks maar niet gevaarlijk. Zelfstandig.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:30

Boxer <3

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:14

Onze Beauceron doet datgene wat jij vraagt. Vergelijkbare situatie. Wel honden die graag bewegen, maar als ik zie welke honden je in het verleden had zou dat geen probleem moeten zijn.

Wetterhoun is ook fantastisch. Iets minder beweging nodig van nature en "regelt zichzelf" iets meer. Een Beauce is erg baasgericht. (Kortharige) collie misschien ook een fijne optie. Het is ook echt een stukje smaak. Hier komt er denk ik nooit weer een ander ras (bij) dan de Beaceron.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:44

Ik chargeerde natúúrlijk een beetje toen ik zei dat een kangal bezoekers opvreet, maar ze zijn doorgaans terughoudend bij vreemden en gefokt om "zelfstandig" zaken te regelen naar eigen inzicht. Een wetter lijkt me wel een goed idee.

PenP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 20:58

Dank voor al jullie reacties! Het wordt er helaas niet makkelijker op. Ben er wel ove ruit dat het geen kangal wordt omdat die wellicht lastig op het erf te houden is. Ik ga gewoon rustig verder speuren. Wetterhoun is wel gestegen op het lijstje. Alleen moeilijk aan te komen in deze tijden denk ik.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:06

Ik stuur je een pb ts! :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:07

PenP schreef:
Dank voor al jullie reacties! Het wordt er helaas niet makkelijker op. Ben er wel ove ruit dat het geen kangal wordt omdat die wellicht lastig op het erf te houden is. Ik ga gewoon rustig verder speuren. Wetterhoun is wel gestegen op het lijstje. Alleen moeilijk aan te komen in deze tijden denk ik.

Ik denk dat momenteel overal moeilijk aan te komen is, tenzij via broodfok ;) gewoon contacten leggen en netwerken! Mogelijk zijn er nesten met annuleringen, dat gebeurt soms ook. Dan kan je maar vast contacten hebben die jou daarop wijzen, toch?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:10

Mijn beaucerons blijven redelijk op het erf, wij wonen op een boerderij en eentje gaat graag op jacht. Het verschilt wel dat als ze genoeg te doen hebben ze beter op het erf blijven.
Ik zou denk ik voor een jonge mastin kruizing ofzo kiezen als ik jouw lijstje zo lees. Er zitten natuurlijk genoeg leuke kruisingen in het buitenland maar daar moet je net mazzel mee hebben.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:13

Ik zou ook zeggen schnauzer. Lieve honden die goed te trainen zijn maar wel waaks.
Airedaile terriër vind ik ook leuke honden maar die lijken mij toch eerder op jacht te gaan.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 04-08-20 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:22

PenP schreef:
Met waaks bedoel ik eigenlijk 'aanslaan bij bezoek' maar vervolgens niets doen als de vreemde toch gewoon doorloopt. Het afschrikwekende zit hem wat mij betreft meer in uiterlijk en toon en zwaarte van het geblaf dan in gedrag.

Afschrikwekkend heeft weinig zin als er niks (training o.a.) achter zit en dat heeft weer andere consequenties. Wat je zo te lezen zoekt is een bewegingsmelder/deurbel die aan blijft tot jij er bent en zegt dat het goed is.

Je wil in elk geval een ras dat op hun mens gefocussed is, kuddebeschermingshonden als Kangal zijn zeer zelfstandig werkende dieren die gewend zijn om zelf te beslissen hoe te handelen. Dat is een risico in een drukbevolkt land en zeker zonder goede omheining (alleen al om grenzen territorium aan te geven).

Dus iets herder achtigs en boven de zeg 20-25kg gezond gewicht voor beetje massa en bereik qua blafsterkte.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:23

Ik zag hier de Berner Sennenhond genoemd, en die zijn inderdaad heel vriendelijk maar toch ook groter en stevig (en dus imposanter). Helaas worden die niet zo oud, levensverwachting is door doorfokken helaas vrij laag (8 jaar). Ik zag ook de bouvier genoemd, die zijn inderdaad ook heel fijn.

Wij hebben vroeger zelf dan ook jarenlang een kruising berner sennen/bouvier gehad. Is vrij oud geworden voor zo'n grote hond (12 jaar), en was vrij imposant en stevig (bouvier-bouw) waardoor hij ook afschrikkend werkte. Maar was tegelijkertijd heel lief en rustig voor dieren, van hamsters en vogeltjes tot paarden (die werden makkelijk in de 'roedel' opgenomen), en kinderen. Wij hadden dan wel geen groot erf, maar hij lag heel vaak los voor het huis en bleef dan zonder omheining netjes op het oprit liggen, ook als er mensen langsliepen of fietsten.

Hij was ook heel tolerant voor jonge kinderen, en heel beschermend en oplettend voor kinderen van het eigen gezin. Het enige nadeel vonden wij dat hij niet zo heel slim leek te zijn :+ :') zeker vergeleken met onze latere australian shepherd, maar dat maakte hij ruimschoots goed in karakter. Hij hoefde dan ook geen trucjes of ingewikkelde taken te doen, enkel thuis slapen, knuffelen, en af en toe wandelen of spelen. Was wel, zeker de laatste jaren, niet erg actief en sliep veel, maar dat kan ook simpelweg dit individuele karakter zijn want ik kende ook genoeg berner sennens en bouviers die wel meer energie en speeldrang hadden. :j

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:24

Ik zeg ook de Wetterhoun, wereldhonden. Erfvast, waaks maar niet blafferig, ontzettend lief met kinderen en dat stoere, geblokte uiterlijk vind ik echt prachtig. Ken er meerdere en allemaal stabiele, gezonde en fijne honden. Zelf heb ik een kruising (3/4 wetter, 1/4 labrador) ook een hele vriendelijke hond.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:32

Deense (of Duitse) dog. Mega groot (dus schrikt af) degene die ik ken is erf vast, vriendelijk naar vreemde mensen, al laat ze wel even horen dat er iemand is, maar niet storend. Kan met kinderen, allerlei dieren en is beschermend indien nodig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:35

idylle schreef:
Deense (of Duitse) dog. Mega groot (dus schrikt af) degene die ik ken is erf vast, vriendelijk naar vreemde mensen, al laat ze wel even horen dat er iemand is, maar niet storend. Kan met kinderen, allerlei dieren en is beschermend indien nodig.

Inderdaad groot maar super lief! Worden alleen niet zo oud helaas.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:38

Waarom niet bij een aussie blijven? Altijd een super ras gevonden en sinds anderhalf jaar eindelijk een schat van een hond volgend jaar komt er dus weer eentje. Zelf jaren lang rottweilers gehad icm keesjes en echt helemaal om door de aussie.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:07

Het heeft echt geen zin om je op een ras te focussen. Honden zijn individuen. Je moet veel geluk hebben om te vinden wat jullie zoeken. Omdat je eisen zo specifiek zijn, zou ik voor een herplaatser gaan.

Voor mij is dit hetzelfde als: ik zoek een 100% verkeersmak paard, zal ik een haflinger nemen? Eh, dat hangt dus helemaal van de betreffende haflinger af...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:13

VogeltjeM schreef:
Het heeft echt geen zin om je op een ras te focussen. Honden zijn individuen. Je moet veel geluk hebben om te vinden wat jullie zoeken. Omdat je eisen zo specifiek zijn, zou ik voor een herplaatser gaan.

Voor mij is dit hetzelfde als: ik zoek een 100% verkeersmak paard, zal ik een haflinger nemen?

Mwah... De kans dat je bij bepaalde rassen een individu treft dat voldoet is groter dan bij andere rassen...

Plus: veel natuurlijke eigenschappen kun je nog wat aandikken met training.

Dat gezegd hebbende is iedere hond een individu, een goede fokker kan je helpen de juiste match te vinden binnen een nest. Een herplaatser kan uiteraard ook, maar ook dan zijn er rasgebonden of type gebonden eigenschappen die vaak naar boven drijven.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:16

Ik denk aan een mastin.
En als je er een zoekt zou ik zeker eens contact opnemen met paard in nood Spanje die hebben een heleboel pups zitten momenteel.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:20

VogeltjeM schreef:

Juist omdat wij ook zulke specifieke eisen hadden, hebben we gekozen voor een rashond. De kans dat ze de eigenschappen hebben die je zoekt is vele malen groter dan bij een kruising. Daarnaast zijn passende herplaatsers bijna onvindbaar met zulke eisen.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:20

Wij hebben een Hollandse herder pup van nu 6 maandjes oud. Super lieve hond, waaks in de zin van blaffen naar mensen buiten het erf als ze het niet vertrouwd en luistert perfect. Ze kent ontzettend veel commando's en voert deze zonder moeite uit tijdens het oefenen in en buiten de tuin. Ze blijft trouwens ook binnen de tuin ondanks dat deze niets is afgezet op veel plekken. Ze gaat niet naar anders honden of mensen toe zonder dat we er bij zijn ( als ze deze niet kent ), deze vertrouwd ze eigenlijk niet echt maar blijft wel braaf. Ook is ze grote vrienden met mijn zoontje van 7 en is absoluut niet happerig ondanks dat het nog een pupje is.

Haar jachtinstinct is wel erg aanwezig want geen enkele vogel is veilig in de tuin maar zodra deze het erf verlaat is het ook klaar en gaat ze er niet meer achteraan. :+

Zoals je het beschrijft zou mijn hond perfect zijn voor jou maar ze gaat natuurlijk niet weg. :Y) :P

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:25

Ellentjuh12 schreef:
Wij hebben een Hollandse herder pup van nu 6 maandjes oud. Super lieve hond, waaks in de zin van blaffen naar mensen buiten het erf als ze het niet vertrouwd en luistert perfect. Ze kent ontzettend veel commando's en voert deze zonder moeite uit tijdens het oefenen in en buiten de tuin. Ze blijft trouwens ook binnen de tuin ondanks dat deze niets is afgezet op veel plekken. Ze gaat niet naar anders honden of mensen toe zonder dat we er bij zijn ( als ze deze niet kent ), deze vertrouwd ze eigenlijk niet echt maar blijft wel braaf. Ook is ze grote vrienden met mijn zoontje van 7 en is absoluut niet happerig ondanks dat het nog een pupje is.

Haar jachtinstinct is wel erg aanwezig want geen enkele vogel is veilig in de tuin maar zodra deze het erf verlaat is het ook klaar en gaat ze er niet meer achteraan. :+

Zoals je het beschrijft zou mijn hond perfect zijn voor jou maar ze gaat natuurlijk niet weg. :Y) :P

Buiten met wandelen loopt ze altijd los en ook daar perfect onder appél trouwens. Haar jachtinstinct is er dan ook wel maar op een of andere manier niet meer zo heftig als dat die er is wanneer wij er bij zijn. Ze mag van mij trouwens ook niet jagen hoor dus met buiten lopen beperkt het zich tot op muizenholletjes springen. :+