Hond aangereden, verzekering?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:34

Weet je, je leest hier ook maar 1 kant hé. Ts wil de kosten van de hond vergoed hebben. Maar kan mij ook prima voorstellen dat de vriendin denkt: Joh, die hond loopt hier even tegen mijn auto aan. Ik schrik mij de pleuris en dan zou ik mijn verzekering nog moeten raadplegen ook. Terwijl de hond voor mijn auto schoot en ik niet tegen de hond aan reed!

Het zou zomaar kunnen en ik vind dat wij niet moeten oordelen hier over een vriendschap. Kan ze vragen hoe het met de hond gaat? Ja, dat kan ze zeker. Maar TS kan ook vragen hoe het met de vriendin gaat (geen idee of dat al is gebeurt of niet) en of TS de schade aan haar auto moet vergoeden (kan ook zijn dat dat al is gebeurt) Kortom, wij weten veel te weinig om daar iets over te kunnen zeggen.

Ik ben benieuwd wat de verzekering gaat doen TS :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:43

Samantha89 schreef:
Mijn paard heeft een keer in de auto van een pensioeneigenaar gebeten, diepe krassen van de tanden stonden erin. Ik had mijn verzekering(huis en aansprakelijkheid etc) gebeld, alles uitgelegd en we moesten de schadeformulier voor hun auto invullen en die moesten hun naar hun verzekering sturen en ik moest een brief schrijven met handtekeningen van ons beide en die naar mijn verzekering sturen. Alles heel netjes opgelost en wij hadden geen omkijken ernaar.
Mijn hond had ook is een keer een andere hond gebeten, toch een klein gaatje, moest gehecht worden. Ook via mijn verzekering alles geregeld. Ze moesten alleen zelf eerst de dierenarts rekening betalen en ze kregen binnen 7 werkdagen het geld vanuit mijn verzekering netjes terug betaald.
Dus het loont echt wel om beide je verzekering te bellen(zij haar auto en jij je huis)

Dit is dus niet aan de orde. De hond heeft geen schade veroorzaakt. De hond is beschadigd. Dieren die schade aanbrengen aan andermans eigendom valt idd onder je AVP. maar daar gaat het hier niet om. Jij draait de zaak om en daar komt alleen maar verwarring van. Dit geldt ook voor Raket.

Blussem

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:49

Samantha89, geeft puur uit hoe zo zaak kan worden bekeken van uit de verzekering.

Ik denk dat kans groot is dat bij jou net zo gaat. Je vriendin had niks kunnen doen om de aanrijding te verkomen.
De eigenaar van de hond wel, dus die is verwijtbaar en daar ligt dan ook de schuld vraag.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:51

SophievdV schreef:
Je vriendin heeft schade aangericht aan jouw hond, dat zou een AVP volgens mij moeten vergoeden. Maar iedere verzekeraar heeft zijn eigen voorwaarden dus dat zou ze dan moeten onderzoeken.

Een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren heeft als uitsluiting schade met of door motorvoertuigen. Daar is immers de autoverzekering voor.

De autoverzekering van vriendin gaat dit niet vergoeden want de vriendin heeft geen onrechtmatige daad gepleegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:52

Bij mijn schoonouders eens hetzelfde gebeurd hun hond op eigen terrein sprong eens voor de auto van iemand. Hond flink gewond. Is ook naar de verzekering gegaan. Eigenaar van de hond was volledig aansprakelijk voor de gedraging van zijn dier. Eventuele schade aan de auto zou verzekering eigenaar vergoeden. De kosten van de hond werden niet vergoed door verzekering tegenpartij omdat eigenaar zelf aansprakelijk is.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:57

Ik wilde inderdaad alleen maar uitleggen hoe dat het in zijn werk is gegaan. Ik schat de kansen van ts ook erg klein in, maar niet geschoten is altijd mis.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:00

pillow schreef:
Samantha89 schreef:
Mijn paard heeft een keer in de auto van een pensioeneigenaar gebeten, diepe krassen van de tanden stonden erin. Ik had mijn verzekering(huis en aansprakelijkheid etc) gebeld, alles uitgelegd en we moesten de schadeformulier voor hun auto invullen en die moesten hun naar hun verzekering sturen en ik moest een brief schrijven met handtekeningen van ons beide en die naar mijn verzekering sturen. Alles heel netjes opgelost en wij hadden geen omkijken ernaar.
Mijn hond had ook is een keer een andere hond gebeten, toch een klein gaatje, moest gehecht worden. Ook via mijn verzekering alles geregeld. Ze moesten alleen zelf eerst de dierenarts rekening betalen en ze kregen binnen 7 werkdagen het geld vanuit mijn verzekering netjes terug betaald.
Dus het loont echt wel om beide je verzekering te bellen(zij haar auto en jij je huis)

Dit is dus niet aan de orde. De hond heeft geen schade veroorzaakt. De hond is beschadigd. Dieren die schade aanbrengen aan andermans eigendom valt idd onder je AVP. maar daar gaat het hier niet om. Jij draait de zaak om en daar komt alleen maar verwarring van. Dit geldt ook voor Raket.

Niet helemaal. Als onze auto geen schade had, hoefden we niet opeens de dierenartskosten te gaan betalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:06

In principe is de eigenaar verantwoordelijk voor de schade die een huisdier bij een ongeval aanricht.
Nu de auto niet beschadigd is maar alleen het huisdier vrees ik dat TS voor de eigen schade op moet draaien.
Kan zijn dat er - omdat het hondje los was op eigen terrein - dat anders wordt geoordeeld, maar ik ben eigenlijk bang van niet.
Proberen kan altijd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:27

Het feit dat de vriendin niet reageert op de vraag om het bij haar verzekering aan te geven, vind ik laf en zou voor mij genoeg reden zijn om die vriendin tot kennis te degraderen.
'Nee, dat doe ik niet, want ik vind niet dat ik in fout ben' of 'Hey, betreffende die verzekering en je hondje, kunnen we daar eens over samenzitten?' zijn ook perfecte valabele antwoorden en dat zou ik meer appreciëren dan de vraag gewoon te negeren.
'In shock' is inderdaad het meest gehoorde excuus om onbeschoft gedrag goed te praten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:34

Ik snap best dat iemand er onderstevoven van kan zijn! Ik zou zelf waarschijnlijk helemaal gek worden van verdriet en ongeloof maar juist doordat ik weet hoeveel onze honden voor ons betekenen.

Maar ik zou, als TS mijn vriendin was, waarschijnlijk ieder uur bellen of appen met nogmaals excuses, hoe het is en of ik nog iets voor haar of de hond zou kunnen betekenen.

Shock of niet, zoiets lijkt me gewoon normaal. :j

TS, hoe is het met de hond vandaag?

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:36

Mijn vorige hond is na ontsnapping op openbare weg aangereden ik kon en de schade aan de auto betalen en de operaties aan de hond driedubbele beenbreuk is er oud mee geworden

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:41

Citaat:
Niet helemaal. Als onze auto geen schade had, hoefden we niet opeens de dierenartskosten te gaan betalen.

Nee Raket Dat is een heel andere situatie. Jullie hebben een hond aangereden die los op de openbare weg liep. Dan krijgen jullie de schade aan de auto vergoed door de AVP van de hondeneigenaar. De hondeneigenaar krijgt de schade aan de hond niet vergoed.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:47

Gini schreef:
'In shock' is inderdaad het meest gehoorde excuus om onbeschoft gedrag goed te praten.

Dat is wel weer zo en als ik ts had geweest had ik zeker niet leuk / netjes gevonden als een vriendin of zelfs kennis na zo’n gebeurtenis niet zelf naar de hond informeert.

Maar goed ik ben dan ook erg meelevend met dieren. ( en hun baasjes)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:51

Babootje schreef:
In principe is de eigenaar verantwoordelijk voor de schade die een huisdier bij een ongeval aanricht.
Nu de auto niet beschadigd is maar alleen het huisdier vrees ik dat TS voor de eigen schade op moet draaien.
Kan zijn dat er - omdat het hondje los was op eigen terrein - dat anders wordt geoordeeld, maar ik ben eigenlijk bang van niet.
Proberen kan altijd.

Onze hond is vorig jaar dood gereden en inderdaad zijn alle kosten voor ons geweest omdat zoals je al zegt wij verantwoordelijk zijn voor de schade die een huisdier bij een ongeval aanricht.

Dat is mijn ervaring met ongevallen en dieren. Ik ben bang dat de verzekering er niks mee kan/doet.
Hopelijk gaat het snel beter met je hond! Flink schrikken als zoiets gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:54

Gini schreef:
Het feit dat de vriendin niet reageert op de vraag om het bij haar verzekering aan te geven, vind ik laf en zou voor mij genoeg reden zijn om die vriendin tot kennis te degraderen.
'Nee, dat doe ik niet, want ik vind niet dat ik in fout ben' of 'Hey, betreffende die verzekering en je hondje, kunnen we daar eens over samenzitten?' zijn ook perfecte valabele antwoorden en dat zou ik meer appreciëren dan de vraag gewoon te negeren.

Nogmaals, je hoort maar 1 kant van het verhaal. Dergelijke reactie's vind ik echt stemmingsmakerij...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:59

Dat vind ik echt een dooddoener, sorry DeMolenhoek. Heel Bokt bestaat uit het delen van ervaringen en meningen op basis van een openingspost van een anonieme gebruiker. Zelden worden alle kanten van het verhaal belicht. Uiteraard geef ik mijn mening naar aanleiding van de feiten die weergegeven worden in het verhaal van TS. Dat doe jij, dat doet iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:15

Dat mag jou goed recht zijn. Maar ik vind jou heel licht gaan over het gegeven in shock gaan. Vriendin tot kennis degraderen, onbeschoft gedrag goed praten etc. Ik vind het nogal zware woorden voor een eenzijdig verhaal. Zelfs een kleine gebeurtenis kan een zware shock tot zelfs ptss veroorzaken. Het is nota bene een dier dat ze heeft aangereden. Geen plastiek zak. Ik weet nog goed hoe ik mij voelde nadat ik een wild konijn had aangereden. Ik kon daar dagen niet over praten en was ook enkel bezig over al de rest omdat ik daar zo van onder de indruk was. En dat was dan 'maar' voor een wild konijn. Dat je jou mening geeft mag zeker hoor. Zoals jij zegt, ik doe dat ook.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:38

Gini schreef:
Dat vind ik echt een dooddoener, sorry DeMolenhoek. Heel Bokt bestaat uit het delen van ervaringen en meningen op basis van een openingspost van een anonieme gebruiker. Zelden worden alle kanten van het verhaal belicht. Uiteraard geef ik mijn mening naar aanleiding van de feiten die weergegeven worden in het verhaal van TS. Dat doe jij, dat doet iedereen.

Volgens mij gaat het niet goed om het feit dat het maar één kant van het verhaal is, maar TS vraagt puur naar meer duidelijkheid omtrent de verzekering en hoe dit zit, ze stelt geen vragen over de vriendschap en hoe daar mee om te gaan :)
Een mening geven mag, dat wordt ook nergens gezegd. Maar om de tegenpartij laf/onbeschoft te noemen of meningen te hebben over hoe zij wel/niet hun vriendschap moeten beëindigen is niet aan ons. Tenzij TS natuurlijk ineens om advies vraagt ;) dan is het een ander verhaal.

Edit: TS geeft het zelfs nog aan dat het haar daar niet zozeer om gaat :)

JackieLuca schreef:
Over de aanrijding ben ik ook niet boos, zij reed net het erf op, hond rende naar zijn bal toe en vloog vlak voor haar auto, ze had t niet eens gemerkt zo snel ging het. Vind het alleen jammer hoe ze nu reageerd, maar heb nu wel andere dingen aan mijn hoofd dan me daar druk om te gaan maken. Zouden morgen samen op vakantie gaan, die heb ik wel even on hold gezet :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:57

Daar heb je een punt, maar TS geeft die informatie natuurlijk wel (in meerdere berichten) en dan is het een logisch gevolg dat daar ook op gereageerd wordt. Als die reacties echt overbodig waren en ze alleen verzekeringstechnische reacties had gewild, had ze misschien zelf meer bijgestuurd en minder randinformatie gegeven? Maar dat is dan weer speculatie.

Daarnaast noem ik de tegenpartij niet in zijn geheel onbeschoft, het kan het leukste mens op aarde zijn for all I know, ik noem het gedrag waarbij je iemand negeert, diens vragen niet beantwoord en niet polst naar het welzijn van iemand die je net leed hebt aangedaan, onbeschoft en laf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:07

Blussem schreef:
Samantha89, geeft puur uit hoe zo zaak kan worden bekeken van uit de verzekering.

Ik denk dat kans groot is dat bij jou net zo gaat. Je vriendin had niks kunnen doen om de aanrijding te verkomen.
De eigenaar van de hond wel, dus die is verwijtbaar en daar ligt dan ook de schuld vraag.

Lijkt me niet. De hond liep op eigen terrein. Daarbij komt dat je bij levende have altijd een risico incasseert.
De vriendin kan in shock zijn, zou ik ook zijn want het arme hondje is blijvend invalide, maar ze kan dat dan toch zeggen? "Jee ik ben compleet in shock ik weet helemaal niet wat ik moet doen/zeggen?" Het kan moeilijk zijn, eng zijn, en je voelt je wellicht machteloos en schuldig. Maar je kunt toch de moed verzamelen, want het is je vriendin...

NB wat welke verzekering wel of niet betaald weet ik niet precies. Gewoon daar voorleggen dan komt het antwoord vanzelf.
Ts heeft intussen wel alle rekeningen voor moeten schieten, en ik zou als vriendin minimaal hebben aangeboden daar aan mee te betalen. Dat ze dat niet doet en ts er alleen mee laat zitten, is zoals Gini terecht noemt onbeschoft.

Wil nog wel kleine slag om de arm houden als vriendin nog erg jong is (maar goed, ze is oud genoeg om auto te rijden...) dan hoop ik dat ze ouders heeft die haar bijbrengen hoe je met een dergelijke situatie omgaat.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:22

In shock of niet, ik vind het heel apart dat die vriendin überhaupt niet even vraagt hoe het gaat.
Het hondje van de TS verliest een pootje, maar hey die vriendin zal het vast zwaarder hebben. Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Ze zijn vriendinnen, geen vreemden. Een vriendin die zich 0,0 druk maakt over mijn aangereden dier, is toch geen vriendin te noemen. :n

Sterke voor je hondje TS, lijkt me vreselijk om een pootje te moeten laten amputeren. Hopelijk kan de schade verhaald worden op de verzekering. :(:)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:01

Is het gesprek met je vriendin goed gegaan?

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 12:54

Gesprek gaf ze inderdaad aan dat ze niet wist hoe ze er mee om moet gaan. Onder lichte dwang van mijn ouders toch mee gegaan op weekendje weg, aangezien ik voor sammy niks kan doen. Hebben elk uur contac5lt en vanochtend even gevideobeld. Ze heeft gelukkig geen pijn, wel suf door de pijnstilling. Ze word op dit moment geopereerd. Gelukkig goed contact met de dierenkliniek die me ook goed op de hoogte houd.
Contact met vriendin gaat niet heel goed, ze vind het bijvoorbeeld raar dat ik geen geld uitgeef aan kleding, terwijl mijn rekening aardig leeg is na de kosten. Dat zijn wel flinke irritatie punten. Maar heb besloten al mijn tijd en aandacht aan sammy te geven in plaats van mij druk te maken hierom. Over een paar weken als alles weer wat rustiger is ga ik de vriendschap even goed bekijken

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:13

Gut, zou ze niet door hebben dat een dier met gezondheidsproblemen geld kost, wie weet wat voor kosten je nog gaat krijgen, dat wil je op je bankrekening hebben staan voor je hond en niet al uitgegeven hebben aan shirtjes lijkt mij.

Om nog voor mijzelf te spreken, met shoppen zouden mijn gedachten waarschijnlijk ook niet bij dat ene leuke kledingstuk liggen, maar bij het huisdier. Het zit toch in je gedachten, je maakt je zorgen, ik zou zelf steeds afgeleid zijn en waarschijnlijk niet eens zin hebben om wat te passen of te kopen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:58

Informeren bij haar verzekeraar is idd wel het minste wat ze kan doen vind ik. Ik zou denk ik kruipend over de grond m'n excuses hebben aangeboden als ik de hond van iemand zou aanrijden, ongeacht in welke omstandigheden - wordt echt al naar ervan als ik eraan denk dat zoiets zou gebeuren. Ik kan er nog een beetje inkomen dat ze in eerste instantie in shock zou zijn natuurlijk, maar ondertussen heeft ze idd al een paar x wel aangegeven van 'ik ga hier niks mee doen' en dat schuif je niet meer af op in shock zijn. Echt heel bijzonder hoe ze hiermee omgaat naar een vriendin toe die nu een hond heeft met een gecompliceerde breuk en wat een hoop geld gaat kosten - en dan ook nog irriteren dat ze geen geld aan kleding uitgeeft dan? Meine gute... Als mijn verzekering ook niets zou vergoeden bv. zou ik als die persoon zijnde ook al meteen aanbieden om dan op z'n minst te helpen met de kosten die gemaakt gaan worden, maar dat ben ik dan...

Heel veel succes en beterschap gewenst met je hond. Erg naar dat je dit geregel nu ook nog aan je hoofd hebt zo. Hopelijk dat je alsnog iets kunt bereiken met d'r en anders idd jammer, maar wat je ook al zegt; prioriteit ligt bij je hond nu ja.