Hond lekker laten ruiken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

testes76

Re: Hond lekker laten ruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:16

Hier ook een oudje van 11( Golden Retriever). Naarmate hij ouder wordt gaat hij steeds meer stinken, uit z'n bek en zijn lichaamsgeur. Heb al van alles geprobeerd, maar het hoort er een beetje bij denk ik. Hij rolt in van alles en eet nogal eens iets onherkenbaars uit de struiken :roll: Wat ik wel doe is hem goed borstelen heel af en toe wassen, tanden poetsen, komkommer geven, bot, honden parfum en een parfum voor in huis. Alleen dat laatste lijkt te helpen. Wij ruiken het niet meer, hoewel het maskeren is natuurlijk. Ach ik neem het er maar bij...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:33

Hier ook een hond die niet ruikt op kvv (meestal smuldier en buddy's, voor op vakantie renske gestoomd). Wanneer we meer met de pot mee voeren gaat hij ruiken (eerst uit z'n bek, daarna algeheel). Vooral smuldier voeren is haast geen werk, we halen het er smorgens uit, ontdooien het in de wasbak en gooien het daarna in zijn voerbak met wat water of karnemelk. Omdat het verkrijgbaar is bij de meeste supermarkten hebben we geen voorraad nodig ook. En vooral smuldier kost erg weinig! Ik zou zeker adviseren het eens te proberen voor enkele weken om te testen of het verschil maakt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:39

Als je Smuldier overweegt om te voeren kun je ook modder uit de nabij gelegen sloot scheppen. :Y)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:46

Ruik je wel echt 'de hond' of ruik je de ziekte? Want ontstekingen e.d. hebben een hele specifieke geur en dat is ook gewoon echt heel erg vies...

Goed voer (inclusief goede snacks, dus liever pullebees of konijnenoor voor de tanden dan dentastix) doet veel, uiteraard.

Een hond die in de kennel slaapt, zal ook meer huidvet hebben dan een hond die binnen slaapt, huidvet heeft ook een typische geur, dat is de geur die de meeste mensen 'hondengeur' noemen denk ik.

Hoe is de conditie van de oren? Oorontstekingen of veel gisten in de oren kunnen ook écht serieuze stank veroorzaken. Dat ruikt een beetje muffig.

En dan nog modder en water: mijn spaniel rook je regelmatig, en mijn podengo-mix nu eigenlijk nooit. De spaniel woonde als hij de kans kreeg dan ook in de sloot, en dan rook het naar natte hond. Ook een vieze geur voor sommigen, maar kan dat niet echt 'stinken' noemen. Was hij weer droog, was de geur ook weg. De pod ruik je alleen als hij in dode beesten heeft liggen rollen. Vieze sloten vindt hij niks aan, en bosvennetjes zijn hier in de regio schoon en als we terug thuis zijn, is hij weer droog en geurloos.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:50

KimD schreef:
Als je Smuldier overweegt om te voeren kun je ook modder uit de nabij gelegen sloot scheppen. :Y)

Want? :)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:51

Hier een trimmer,
Ik zou niet zomaar elke shampoo gaan uittesten op een hond met huidproblemen. Dan kan je het verergeren. Vraag aan je dieren arts een speciale shampoo of bel trimmers in de omgeving of hun speciale shampoos hebben.
Huid problemen kan je heel erg ruiken maar met de juiste voeding, shampoo en verdere verzorging wel onder controle krijgen of zelfs beter maken.

Ik gebruik bijv, cowboymagic voor bijna alle honden en vetricyn shampoo voor honden die erg gevoelig zijn of huidproblemen hebben.

Daarbij heb ik 1 klant waarvan haar hondje alleen gewassen moet worden elke 6 week met speciale shampoo van de dierenarts

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:53

Mijn hond heeft heel lang op vers geleefd, maar inmiddels krijgt ze al jaren brok en ruikt nog steeds niet gelukkig. Ik gebruik een geweldige hondenshampoo van het merk laser lites, de lanolin. Is me ooit aangeraden door de fokker, en de vacht wordt er zo heerlijk zacht van <3 En ruikt heerlijk, ook als de hond weken later nat wordt door de regen, dan ruik ik geen hond, alleen shampoo :))

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:56

Ik ben niet zo'n fan van wassen.....als het echt niet anders kan doe ik het maar ik probeer dat zo min mogelijk te doen. Heb twee honden met heel wisselende vacht en merk daar echt verschil in. Wat ik tussendoor wel eens doe (bij ganzenkak ofzo) is met zo'n hondenwashand van het kruidvat even boenen en op laten drogen. Werkt prima en ruikt ook helemaal goed. Daarnaast was ik elke week alle kleden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:56

KimD schreef:

Smuldier is echt niet zoveel beter of slechter dan ander rauwvlees vloer. Ik voer het al jaren naast "gewone" brok en mijn honden doen het er prima op. Stinken ook niet, maar het zijn ridgebacks en die stinken uberhaupt al niet. Ook niet uit de bek. Ze kluiven elke dag wel.
Sommige honden stinken gewoon, wat je ook doet. Zit gewoon een beetje in het ras. Herders kunnen er ook wat van.
Mocht je het met voer niet minder kunnen krijgen, dan kun je ook denken aan een luchtreiniger met ozon. Daar haal je vieze luchtjes mee uit de lucht.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:00

Berdien schreef:
KimD schreef:

Inderdaad.

Ik vind je niet heel fijn reageren KimD

Ik weet ondertussen wel dat jij een felle tegenstander bent van Smuldier.

Maar om heel eerlijk te zijn: ik voer mijn hond 100x liever Smuldier met een goede ontlasting dan een (gemiddeld kwaliteit, zelfde prijs categorie) brok met alleen maar diaree en binnen 1 week eten weigeren tot gevolg.

Niet iedereen heeft het budget om een (grotere) hond Acana of duur kwaliteit vlees te geven.

Goed hondenvoer, kwalitatieve brok en kwalitatief goed vlees, is echt ontze prijzig! Zeker als je een wat grotere hond hebt die meer moet eten.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:02

Babootje schreef:
Smuldier is echt niet zoveel beter of slechter dan ander rauwvlees vloer. Ik voer het al jaren naast "gewone" brok en mijn honden doen het er prima op. Stinken ook niet, maar het zijn ridgebacks en die stinken uberhaupt al niet. Ook niet uit de bek. Ze kluiven elke dag wel.
Sommige honden stinken gewoon, wat je ook doet. Zit gewoon een beetje in het ras. Herders kunnen er ook wat van.
Mocht je het met voer niet minder kunnen krijgen, dan kun je ook denken aan een luchtreiniger met ozon. Daar haal je vieze luchtjes mee uit de lucht.

Klopt ja, sommige honden ruik je sowieso al eerder! En sommigen ruik je niet of nauwelijks. Ridgebacks, maar ook basenji en nog een paar rassen (ik schaar de kortharige pods daar ook onder, persoonlijke ervaringen) ruik je gewoon nooit. Dat zijn net katten: zelfreinigend! En sommige ruik je écht wel erg. Zo hadden kennissen eerder een engelse bulldog, flinke plooien: hond stonk ALTIJD. Hun labrador rook je véél minder (behalve als ie nat was ;) )
En ja, zo'n luchtreiniger doet ook wel wonderen (ook voor andere geurtjes in huis) - mijn ouders hebben er een ivm luchtwegproblemen, en als daar gekookt is in huis, ruik je dat niet of nauwelijks, terwijl in mijn huis je sommige dingen van koken echt wel even ruikt, ondanks afzuigkap én ramen open :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:08

Dat prijzig hoeft niet perse. Kivo heeft goede kwaliteit en is toch behoorlijk betaalbaar. Smuldier is een van de versvlees voeders die behoorlijk slecht uit de test kwam met bijv de schildklier hormoon toestanden toen. En ik denk niet dat dat veranderd is aangezien ze nog steeds strotten verwerken in hun voeding.

https://www.smulders-diervoeders.nl/201 ... per%20gram.

Bij smuldier kwamen wij regelmatig dingen tegen die er niet in thuis hoorden net als dat de bakjes in stukken braken en je dan stukjes plastic in je voer hebt.
Ik vind t ook, zeker in vergelijking met kivo, heel vet en stinken. :)
Dus er is kwalitatief wel beter voer te vinden. Maar er zijn wel honden die t er prima op doen. T heeft alleen ook niet mijn voorkeur. Maar dat heeft lotgering ook niet. :) met beide gewoon kwalitatief slechte ervaringen.

Overigens is er ook meer te krijgen dan acana. Wolf of wilderness is prima kwaliteit en stukken goedkoper.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 28-07-20 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:10

Laatst bijgewerkt door Keet op 28-07-20 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:10

@kiwi dat vind ik inderdaad wel echt kwalijk! Plastic in je voer, of andere dingen die er niet in thuis horen :oo Dat zou bij mij ook een enorme afknapper zijn!

Ik voer 'gewoon' brok, dus welke kvv wel of niet goed is, meng ik me niet teveel in verder :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:13

Ik blijf ook buiten de voerdiscussie, mijn honden doen het prima op de brok die ik voer.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 11:13

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:14

Skippy01 schreef:
@kiwi dat vind ik inderdaad wel echt kwalijk! Plastic in je voer, of andere dingen die er niet in thuis horen :oo Dat zou bij mij ook een enorme afknapper zijn!

Ik voer 'gewoon' brok, dus welke kvv wel of niet goed is, meng ik me niet teveel in verder :)

Is t ook. vonden in smuldier wel meer rare dingen. Maar t is vooral hoe er mee omgegaan word. Je kreeg er niet eens reactie op als je t meldde.. En als je al reactie kreeg dan werd je een beetje afgewimpeld met '' kan gebeuren''. Maar lotgering is net zo erg. die brachten hier gewoon vlees wat groen uitgeslagen was (en t was geen pens ;) ) en waren nog serieus beledigd en boos dat ik er niet mee akkoord ging.. alle verpakkingen open. sap op alle verpakkingen. no thanks.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:16

kiwiwitje schreef:
Skippy01 schreef:

Is t ook. vonden in smuldier wel meer rare dingen. Maar t is vooral hoe er mee omgegaan word. Je kreeg er niet eens reactie op als je t meldde.. En als je al reactie kreeg dan werd je een beetje afgewimpeld met '' kan gebeuren''. Maar lotgering is net zo erg. die brachten hier gewoon vlees wat groen uitgeslagen was (en t was geen pens ;) ) en waren nog serieus beledigd en boos dat ik er niet mee akkoord ging.. alle verpakkingen open. sap op alle verpakkingen. no thanks.

ok, dat is serieus nasty! :x Er kan áltijd iets fout gaan , maar dan moet je als bedrijf wel gewoon netjes reageren...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:17

mvdende schreef:
Berdien schreef:

Inderdaad.

Ik vind je niet heel fijn reageren KimD

Ik weet ondertussen wel dat jij een felle tegenstander bent van Smuldier.

Maar om heel eerlijk te zijn: ik voer mijn hond 100x liever Smuldier met een goede ontlasting dan een (gemiddeld kwaliteit, zelfde prijs categorie) brok met alleen maar diaree en binnen 1 week eten weigeren tot gevolg.

Niet iedereen heeft het budget om een (grotere) hond Acana of duur kwaliteit vlees te geven.

Goed hondenvoer, kwalitatieve brok en kwalitatief goed vlees, is echt ontze prijzig! Zeker als je een wat grotere hond hebt die meer moet eten.

Ik ben inderdaad grote voorstander van KVV en zal het ten alle tijden aanraden om het te voeren.

Maar tegenover Smuldier voer ik nog liever brok, of adviseer het. Smuldier is niet gemiddeld kwaliteit, het is gewoon slechte kwaliteit.

Zoek de ingrediënten eens op dan weet je genoeg. Het goedkoopste van het goedkoopste en veel pre-mix erin. Smuldier maakt gebruik van slachtafval.

Net zoals bij brok, hoe meer je moet voeren per kilo, hoe slechter het voer.

Van Smuldier wordt geadviseerd om 60 gram per kilo te voeren geloof ik. Van een goede kwaliteit is dit makkelijk de helft.

Zegt genoeg lijkt je.

kiwiwitje schreef:
Skippy01 schreef:

Dit had ik met Kivo, precies zo. Naast dat de honden ineens afvielen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:18

mvdende schreef:

Sorry, maar als je een grotere hond in huis haalt, weet je toch ook dat je meer kwijt gaat zijn aan voer e.d.? Vind het echt raar dat je dan op voorhand al zou zeggen dat je dan bij voorbaat kwalitaitef beter samengesteld voer gaat overslaan, terwijl je qua kosten niet meteen in de hoogste prijsklasse hoeft te gaan zitten, maar in mijn mening zou je ook niet meteen moeten gaan grijpen naar de smuldier prijsklasse.

Begrijp me niet verkeerd want Ik ben ook voor: een hond moet het ergens goed op doen en dat is belangrijker uiteindelijk dan samenstelling, maar ik vind vind persoonlijk wel dat je dan eerst beter voer geprobeerd moet hebben, voor je afwijkt naar iets minder goeds - en zeker niet anderen moet gaan adviseren dat het meer dan prima is om maar gelijk iets als smuldier in huis te gaan halen. Als je beter als smuldier niet kunt betalen...Ik weet dat iedereen een ander budget heeft, maar tussen Acana of supermarkt brok bij wijze van spreken zit echt nog een weeereld van verschil, net als dat dat met Smuldier en een beter samengesteld vers vlees variant daar ook nog een verschil in zit en je qua kosten in dezelfde prijsklasse of misschien Iets duurder toch ook al beter uit bent als smuldier. Zoals gezegd; het is belangrijk dat de hond het er goed op doet, maar ik vind niet dat het advies in de regel moet zijn dat je maar meteen naar goedkoper moet grijpen omdat je een grotere hond hebt en je dan meer aan voer kwijt bent... Daar moet je vooraf rekening mee houden als je een dier in huis haalt vind ik - als we even ervan uitgaan dat er nog geen andere dingen gegeven zijn geworden waar de hond in kwestie het dan niet goed op deed.

Maar met een tripje voerwijzer.com hoef je er gewoon niet lang en breed over te praten om te zien dat er qua vers vlees varianten toch wel beter is te krijgen als smuldier en wat ook gewoon nog betaalbaar is en blijft, ook voor grotere honden. Als je hond het prima doet op smuldier en je daar tevreden mee bent, prima, maar ik vind de stelling; omdat ik een grotere hond heb moet ik goedkoop voer geven gewoon echt heel vreemd.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-07-20 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:22

@CB en dan is Acana nog wel prima te doen (vooruit, makkelijk praten met een best kleine hond in mijn geval, 10kg eet natuurlijk niet hetzelfde als 30kg), als je dat vergelijkt met Ziwipeak :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:26

KimD schreef:
Ik ben inderdaad grote voorstander van KVV en zal het ten alle tijden aanraden om het te voeren.

Maar tegenover Smuldier voer ik nog liever brok, of adviseer het. Smuldier is niet gemiddeld kwaliteit, het is gewoon slechte kwaliteit.

Zoek de ingrediënten eens op dan weet je genoeg. Het goedkoopste van het goedkoopste en veel pre-mix erin. Smuldier maakt gebruik van slachtafval.

Van Smuldier wordt geadviseerd om 60 gram per kilo te voeren geloof ik. Van een goede kwaliteit is dit makkelijk de helft.

Zegt genoeg lijkt je.

Met kivo nooit iets negatiefs gehad gelukkig. Voeren t inmiddels al 3 of 4 jaar vol tevredenheid. En qua contact/advies zijn ze altijd heel prima.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:27

Skippy01 schreef:
@CB en dan is Acana nog wel prima te doen (vooruit, makkelijk praten met een best kleine hond in mijn geval, 10kg eet natuurlijk niet hetzelfde als 30kg), als je dat vergelijkt met Ziwipeak :+

Wow ja Ziwipeak is idd behoooorlijk prijzig haha :wow:

Acana zou voor ons met Arya ook behoorlijk prijzig zijn, duurder als wat we nu geven en E&G tikt al aardig aan - zou ik tzt wel ook op over willen stappen, of Orijen bv. Maar daar hebben we vooraf ook rekening mee gehouden; dat het voer voor een grotere hond duurder zou gaan zijn en ik vind voer toch wel een van die dingen waar je gewoon in moet investeren aangezien het zoveel invloed kan hebben op het hele welzijn van je dier - mits je hond het idd gewoon niet verdraagt en je dan toevallig wel uit gaat komen bij andere samenstellingen. Maar in de regel vind ik idd dat je best even mag kijken naar samenstelling van voer, zeker met wat er vandaag de dag allemaal al bekend over is. E&G wat wij geven is voor anderen ook niet perfect qua samenstelling en ik wil tzt ook iets anders, maar momenteel doet ze het er gewoon nog super op en is het toch ook zeker wel beter als een frolic zullen we maar zeggen en mijn eerste keus zou dus idd niet zijn: ik ga frolic voeren omdat ik met een grotere hond niet meer kan/wil uitgeven. Dat zijn dan wel dingen waar je gewoon vooraf rekening mee moet houden vind ik als je een dier in huist haalt. En als je iets niet kunt betalen... er zijn wat smuldier betreft of frolic brok bv. echt wel alternatieven die in eenzelfde prijsklasse vallen of misschien Net iets duurder. Het hoeft ook niet gelijk zoveel te kosten als bv. die ziwipeak idd.

Even in 't algemeen:
En wat KimD zegt idd; met kwalitatief goed samengesteld vlees, hoef je in verhouding ook veel minder te voeren dus qua kosten ben je eigenlijk helemaal niet veeeeeel duurder uit want er zijn prima samenstellingen te vinden wat qua kosten gewoon mooi in 't midden blijft.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-07-20 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:28

kiwiwitje schreef:
KimD schreef:

Zegt genoeg lijkt je.

Met kivo nooit iets negatiefs gehad gelukkig. Voeren t inmiddels al 3 of 4 jaar vol tevredenheid. En qua contact/advies zijn ze altijd heel prima.

Ik voer het inmiddels al een jaar of 3 à 4 niet meer, dus tegenwoordig kan het rustig verbeterd zijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:32

@CB ja, ziwipeak is pittig geprijsd. Wordt vaak gekocht door mensen die vers voeren op vakantie niet zo handig vinden.

Inderdaad, tussen frolic/ bonzo en ziwipeak zit nog een heel scala aan prima voer. Ik ben met Toby ook altijd aan het zoeken hoor. Toevallig nu inderdaad weer acana en orijen gekocht. Meestal heb ik Renske brok in huis en soms WoW of Schesir. Die laatste drie gaan over het algemeen gewoon goed voor hem. In de podengogroep veel mensen die Renske voeren, maar ook veel die Acana en Orijen voeren. Veel anders hoor ik daar eigenlijk niet qua brok.