Advies klanten pensionstal betreft omgang hondje.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:24

Wij hebben honden op onze pensionstal, die lopen los al 30 jaar.

Hoe doen wij dat:
- Alleen bepaalde honden zijn geschikt voor zo'n bedrijf, je weet dat ze paarden zien, jonge kinderen. Een bijter kan dus bij ons niet komen/of blijven.
-Ze lopen los als wij op het erf zijn, zo kunnen we corrigeren.
-Als er veel klanten zijn, kinderen, of we zien dat de hond heel erg druk word toen we de hond naar binnen.
- Andere honden zijn toegestaan, aan de lijn of onder appèl. Onze hond heeft voorrang, kunnen ze het niet met elkaar vinden kan jij je hond niet meer meenemen.
- We laten onze hond vooral op het erf op rustige momenten met weinig klanten.

Dat gaat al 31 jaar goed.
Nu hebben we een puppy, dat is lastiger, dan springt ze wel eens tegen iemand op, of rent het hele erf over omdat ze schrikdraad raakte. Ik sluit dus een ongeluk dan niet uit, maar als je zoveel mogelijk doet om dat te voorkomen maakt het dat voor je klanten ook wel fijn.

Als jij weet dat er een tikkende tijdbom op het erf loopt als klant, zou ik daar anders in staan als er wat gebeurd dan wanneer er een ongeluk is.

En ja, je weet gewoon dat je aansprakelijk bent. Dat is een risico wat je neemt :)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:29

Ik ga ook mee in de vraag: was het een ongeluk, en heeft de hond per ongeluk gehapt naar de hand die daar toevallig was. Zoals ik het nu lees wou de hond uitvallen naar de andere hond, en is de eigenaar daartussen gekomen. Dan zit het verschil er ook nog in of de hond een snauw heeft gegeven, of dat de hond echt vast hing in de hand en niet los liet.

Echter wel een wake up call. Gelijk muilkorven is een optie, maar vind ik wat overdreven voor een hond die verder geen ruzie zoekt (en voor honden die graag met ballen lopen is dat echt een straf). Maar zorg wel dat je hond niet zonder toezicht komt te staan. Dus of bij jou in het zicht zodat je kunt ingrijpen, of ergens opsluiten. Kijk of je desnoods of je ergens op het erf wat kunt afzetten wat de "ren" van jouw hond wordt, daar kan hij dan in verblijven als er pensionklanten zijn. Ik blijf er wel bij dat jij als eigenaar te allen tijde verantwoordelijk bent voor het gedrag van jouw hond, dus als jij jouw hond niet voor 99,9999% vertrouwt met andere dieren/mensen neem je verantwoordelijkheid, en leg die verantwoordelijkheid niet bij anderen neer.

Renee_S

Re: Advies klanten pensionstal betreft omgang hondje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:38

Ik moet bekennen, ik zou me als pensionklant ook niet 100% op mijn gemak voelen. Ik heb het sowieso al niet op vreemde honden (nare ervaring mee als kind) en wetende dat een hond wel eens kan happen, al is het uit speelsigheid/verkeerd bedoeld, vind ik heel lastig. Ik zou het dan ook vervelend vinden als zo'n hond, zonder toezicht, los loopt op het terrein.

Ik zou ook aanraden er voor te kiezen, op drukkere tijden de hond af te schermen van de rest (dan bedoel ik dus echt niet dat hij de hele dag binnen moet blijven, maar misschien wel tijdens de drukkere momenten, of zoals eerder genoemd in een aparte ren) of te muilkorven.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:20

ruitje schreef:
Wij hebben honden op onze pensionstal, die lopen los al 30 jaar.

Hoe doen wij dat:
- Alleen bepaalde honden zijn geschikt voor zo'n bedrijf, je weet dat ze paarden zien, jonge kinderen. Een bijter kan dus bij ons niet komen/of blijven.
-Ze lopen los als wij op het erf zijn, zo kunnen we corrigeren.
-Als er veel klanten zijn, kinderen, of we zien dat de hond heel erg druk word toen we de hond naar binnen.
- Andere honden zijn toegestaan, aan de lijn of onder appèl. Onze hond heeft voorrang, kunnen ze het niet met elkaar vinden kan jij je hond niet meer meenemen.
- We laten onze hond vooral op het erf op rustige momenten met weinig klanten.

Dat gaat al 31 jaar goed.
Nu hebben we een puppy, dat is lastiger, dan springt ze wel eens tegen iemand op, of rent het hele erf over omdat ze schrikdraad raakte. Ik sluit dus een ongeluk dan niet uit, maar als je zoveel mogelijk doet om dat te voorkomen maakt het dat voor je klanten ook wel fijn.

Als jij weet dat er een tikkende tijdbom op het erf loopt als klant, zou ik daar anders in staan als er wat gebeurd dan wanneer er een ongeluk is.

En ja, je weet gewoon dat je aansprakelijk bent. Dat is een risico wat je neemt :)

_/-\o_
Dit vind ik een heel verstandige post, ik zou het net zo aanpakken als ruitje TS.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:15

_Nelleke_ schreef:
Zoals ik het lees heeft de hond de hand van de pensioenklant per ongeluk gehapt toen hij de bal wilde pakken, tijdens het spelen met een bal en een andere hond.

Dat is toch gewoon een ongelukje en het risico van het spelen met de bal?

Lijkt mij ook, vind het nogal overdreven om vanwege dit een hond te gaan muilkorven

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:42

Isabel schreef:
_Nelleke_ schreef:
Zoals ik het lees heeft de hond de hand van de pensioenklant per ongeluk gehapt toen hij de bal wilde pakken, tijdens het spelen met een bal en een andere hond.

Dat is toch gewoon een ongelukje en het risico van het spelen met de bal?

Lijkt mij ook, vind het nogal overdreven om vanwege dit een hond te gaan muilkorven

Nee hij wilde een andere hond bijten en beet toen in haar hand ... hij staat erom bekend niet goed overweg te kunnen met alle honden...

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:50

Jij bent verantwoordelijk voor wat jou hond doet, bordje of niet. Je kan wel zeggen tegen anderen dat ze je hond met rust moeten laten, maar jij blijft wel verantwoordelijk als je hond bijt. Bij ons is de regel dat honden mee mogen, maar aangelijnd moeten zijn.
Ik zou als ik jou was een stukje afzetten voor jou hond als je er niet op kan letten. Op die plek kan hij dan lekker rustig slapen, spelen,... dat kan voor jou hond rust brengen en is naar pensionklanten toe ook duidelijk: dat is de plek van de hond en dus niet voor pensionklanten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:08

Dat je hond niet lief is naar andere honden betekent imo maar 1 ding: aanlijnen. Jouw hond is in deze het probleem, niet de andere honden/eigenaren.

Mijn teckel is bijvoorbeeld niet lief naar grote honden, nadat hij een aantal keer flink besprongen is tijdens spel, verdedigt hij zichzelf al voordat er ook maar iets gebeurt. Dit weet ik, dus hij loopt niet los wanneer er andere honden in de buurt zijn/wanneer er andere honden aan komen. Hij is mijn verantwoordelijkheid, dus ik zorg dat hij geen andere hond kan schaden.

Dat is dus ook jouw taak. Jij moet zorgen dat jouw hond andere honden geen schade toe kan brengen. Dus ofwel je lijnt hem aan, ofwel je laat hem thuis/in een kennel. Maar dus niet meer los, want jij hebt niet constant toezicht op je hond, zoals ik uit dit verhaal haal en nu had je hond per ongeluk een hand te pakken, en hoe banketstaaf ook, dat kan gebeuren. Waarschuwingsbriefjes ontslaan jou echter niet van je wettelijke aansprakelijkheid. Dus voorkomen dat het nog eens kan gebeuren.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:13

janderegelaa schreef:
ohio schreef:
Bedankt voor al jullie reacties!

Ik reageer even in het algemeen.
Er zijn pensionklanten die er al langer zijn als ik en dus ook al heel lang hun hond mee nemen. Dus om nu te zeggen dat dat niet meer mag vind ik ook weer zo iets.

Mijn hondje heeft nog nooit een andere hond gebeten die hij niet leuk vind hij vliegt er op af en blaft heel hard en wil wel eens er naar snauwen maar heeft nog nooit echt gebeten.

Verder is hij naar alle mensen heel vriendelijk maar als mensen hem negeren gaat hij er ook niet naar toe. Dus naar mijn idee is dit geen valse hond.

Ik was er zelf op het moment dat hij beet er niet bij maar wat ik van de 2 klanten begreep was het echt een foutje dat hij haar hand pakte. natuurlijk vind ik het ook niet goed dat hij dus eigenlijk naar die andere hond wilde bijten, maar deze hond is vaker mee en ik heb al vaker tegen de eigenaar gezegd dat mijn hond die van haar niet leuk vind.

De stal eigenaar vind dit helemaal geen probleem en die zegt ik ben voor dit soort dingen verzekerd.
En hij is van mening dat de hond op het terrein woont dus het logisch is dat hij dat ook wil beschermen.
Helaas is er geen tuin aanwezig en ga ik de hond niet heel de dag binnen opsluiten.

Maar hebben jullie een idee wat ik in het reglement of eventueel bordjes zou kunnen schrijven om dit soort dingen te voorkomen?

Ik zou op het bordje zetten: Welkom op deze stal. Laat uw kleine kindje thuis of in de auto want mijn hond bijt op gezichtshoogte.

Really? %)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:20

Doe je hond gewoon een muilkorf om, Baskerville muilkorven zijn veilig en daarmee kan je hond gewoon drinken em fatsoendelijk ademen. Het kan immers altijd voorkomen dat je een situatie niet kan overzien dan weet je wel dat de situatie voot iedereen (ook je hond) veilig is.

Lees ook dit artikel https://www.moniquebladder.nl/taboe-muilkorf/

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:05

Jeetje wat zijn mensen hier streng. Het hondje heeft per ongeluk naar de verkeerde gehapt, kan gebeuren. Om dan gelijk een muilkorf om te doen, is wat overdreven. Als hij vaker lelijk doet vind ik het wat anders, maar een keertje? Ongelukjes gebeuren wel eens.

Een bordje betreden op eigen risico maakt jou niet minder aansprakelijk, zo'n bordje heet niets te houden. Eigenaar is ten aller tijden aansprakelijk voor de schade die gemaakt is door zij/haar dier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:11

santie schreef:
Jeetje wat zijn mensen hier streng. Het hondje heeft per ongeluk naar de verkeerde gehapt, kan gebeuren. Om dan gelijk een muilkorf om te doen, is wat overdreven. Als hij vaker lelijk doet vind ik het wat anders, maar een keertje? Ongelukjes gebeuren wel eens.

Een bordje betreden op eigen risico maakt jou niet minder aansprakelijk, zo'n bordje heet niets te houden. Eigenaar is ten aller tijden aansprakelijk voor de schade die gemaakt is door zij/haar dier.

In de OP staat toch dat hij vaker lelijk doet? TS waarschuwt nieuwe pensionklanten al dat haat hond niet altijd lief is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:28

santie schreef:

En waarom is een muilkorf zo'n probleem? En zoals ik de OP begrijp doet de hond wel vaker lelijk

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:59

santie schreef:

Hij doet dus vaker lelijk.

Ik heb een tijdje bij een stal gelopen waar een over-waakse hond liep, dat is écht geen pretje :( .
TS, kun je misschien nog wat verder ingaan op hetgeen wat de staleigenaar zegt? Zegt hij simpelweg 'Ik ben er voor verzekerd'?