Help: Kat eet niet en braakt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Contemplate

Re: Help: Kat eet niet en braakt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 12:35

Ja, en de verhalen 'ik wil je niet bang maken, maar misschien zit er nog wat' bleken ook de waarheid.

Ze heeft wat gedronken en echt een mini beetje gegeten, ik denk 3 gram natvoer. Maar daar ben ik al blij mee! De antibiotica zit er in. Zometeen de metacam, hopelijk pakt ze die zonder problemen. Ze is moe en ik denk dat ze pijn heeft. Haar miauwtjes zijn zonder geluid, ze is helemaal schor van gisteren.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:33

Ik blijf duimen hoor!

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 18:46

Zo, weer even een update. Ben een beetje gesloopt inmiddels. Ze drinkt en plast. Eten gaat moeizaam, ze likte wel wat van mijn vinger maar at niet echt zelf. Ze was wat tam en ik denk dat ze pijn had. :(:)
Ze heeft zojuist bij de dierenarts eetlustopwekker, injectie tegen misselijkheid en pijnstiller gehad, om haar zoveel mogelijk te ondersteunen. De wond zag er mooi rustig uit gelukkig! Hopelijk voelt ze zich zo wat fijner en wil ze echt gaan eten. Ze ligt inmiddels op bed te snorren.

Haar broertje blaast en mept naar haar, het is een beetje een schijtert. Ze zitten nu dus apart voor de rust. Ook voor mij :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:36

Pfieuw ja, dat sloopt je! Je bent pas gerust wanneer ze spontaan weer volop eet, drinkt, plast en speelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 07:59

Er is weinig zo slopend als een poezenbeest dat niet eet....ik heb het van het voorjaar eerst een week met poes 1 gehad en toen 6 weken met poes 2.... dat tussen hoop en vrees leven gaat je niet in de koude kleren zitten -O-

Komop poes, eten moet je!!

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 16:53

Het gaat met ups en downs. Vannacht had ze wat last van maagzuur denk ik, maar toen had ze ook al een tijdje niks gegeten. Lekker prutje voor haar gemaakt zodat ze iets in haar maag had. Ze drinkt en plast, soms moet ik veel moeite doen om haar aan het eten te krijgen, maar vanochtend at ze zelf wat brokjes, zelfs haar antibioticapil pakte ze zo aan :D Ze was toen ook vrolijk en best actief. Heeft ook met de waterbak staan slepen (ze is een beetje fanatiek met water, kun je wat over lezen in een ander topic :+ ).

Ik merk nu dat de pijnstiller van de injectie uitgewerkt is, ze is wat slomer en beweegt voorzichtig. Ze nu zo'n 15g eten op en een beetje kattenmelk, normaal krijgt ze 60-70g eten per dag. Best knap al! Ik ben pas echt blij als ik een drolletje vind in de kattenbak, dan weet ik zeker dat alles werkt :')
Haar broertje begint ook weer een beetje te ontdooien, maar ik durf ze nog niet zonder toezicht bij elkaar te laten. Het gaat voorzichtig de goede kant op!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:29

Het klinkt heel vies, maar wat je het beste kunt doen is de poes eerst met een klamme washand wassen (dus elke keer uitknijpen tot je er geen water meer uit krijgt). En dan als ze weer opgedroogd is even flink met vuile was van jou inwrijven. Zweet oksels en gedragen onderbroeken werken het beste. (Ja, ik weet het, klinkt heel vies)

Poes ruikt namelijk vreemd door medicatie, voedsel (gebrek) en de opname bij de dierenarts en daar reageert broertje op.

Ik gebruik de vuile was truc altijd als een nieuw kitten wat moeilijker geaccepteerd wordt in de groep. Werkt echt onwijs goed, dus adviseer het ook aan kittenkopers als de al aanwezige kat een nieuwkomer niet accepteert.

Zodra poes zich echt beter voelt zal ze zichzelf ook beter gaan wassen en is het probleem weer over tot die tijd zou ik zelf de vuile was truc gebruiken. (Natuurlijk er mee niet in de buurt van de wond komen)

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 18:17

Haha, dat is een goeie! Wij wisselen regelmatig de dekentjes en kussentjes, zodat ze elkaars geur overnemen. Ze liggen daar vaak op! Maar het wassen is wel een goede reset natuurlijk.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:47

Probeer eens een soup te geven voor katten.
Heb je van gourmet en andere merken.
Bij ons op de kliniek zijn ze er gek op

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 10:45

We hadden gisterenavond een drolletje! *\o/* super blij, want dat betekent dat alles werkt!
Vannacht zat ze aan haar wond te likken, dus ze heeft nu haar kapje weer om. Ze was een beetje gefrustreerd, dus voorzichtig wat gespeeld om die frustratie eruit te laten. Daarna ging ze lekker snorren op bed en heb ik nog even kunnen slapen. Vanwege die kap was ik bang voor de reactie van haar broertje Brammetje, maar dat gaat prima. Ze zijn zelfs voorzichting aan het spelen, Bram rent een hoekje om en dan komt muppetje er achteraan gedribbeld. Super lief :+:

Vanochtend heeft ze een zakje Felix Soup op, ze vond het echt zo lekker!! Ik denk dat ze nog wel meer had gewild, maar ze krijgt het echt in beetjes. Het gaat nog even duren, maar ik ben blij!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:54

Echt fijn dat het beter gaat! Haar broertje moet haar niet door haar geur, hebben wij ook een paar keer gehad na langdurige dierenartsbehandeling, maar dat komt ook vanzelf wel weer goed.

Nou hopen dat het doorzet.. verwacht ik wel hoor. Sterkte!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:57

kijk een drolletje is positief en als ze die soup lekker vind is dat ook super! :D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:26

Is de wond bovenhuids of onderhuids gehecht?
Indien de wond netjes onderhuids is gehecht, dan mag ze er gewoon aan likken, kan echt geen kwaad. Een kattentong is veel en veel schoner dan een hondentong.

Poezen die bij mij een keizersnede moeten krijgen ook geen kap om, want daarmee kunnen ze niet voor de kittens en voor zichzelf zorgen. Op/aan de buik heb je na de operatie ook nog eens een klein legertje kittens dat vecht voor tepels en dat gaat gewoon prima. Ook bij stereliseren van poezen gaat er hier nooit een kap op.

Dus zolang de poes er alleen aan likt en niet probeert de wond open te trekken, hoeft de kap echt niet om, de wond is 3 dagen oud en kan echt wel wat hebben. Ik vind het juist positief als poes zichzelf weer gaat wassen.

_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:37

Gelukkig gaat het weer een beetje de goede kant op met je kat!

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 12:11

Gisteren waste ze ook netjes haar haren, en niet de wond. Maar vannacht was ze nogal fanatiek bezig en het was een beetje rood en warm. Vorige keer met haar sterilisatie + navelbreuk had ze echt een zooitje van haar wond gemaakt, was heel rood en geirriteerd, ze trok ook echt aan die hechtingen toen.

Ik ga het verschil eens opzoeken tussen onderhuids en bovenhuids, maar ik zie hechtingen dus ik gok bovenhuids? Van de DA moest ze haar kap om als ze eraan zou zitten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:12

Oh positief nieuws zeg! Ze eet en poept!!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:09

hoe gaat het nu ts?

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 13:19

Best goed, ze lijkt minder pijn te hebben en ze is vrolijk! Ze eet vandaag wat minder goed, maar ik denk dat ze zoveel lekker eten op heeft dat ze haar gewone brokken niet meer interessant vindt. Als ik een beetje natvoer voorschotel wordt het bakje uitgebreid schoongelikt. :') Ze drinkt en plast en heeft zojuist weer gepoept. Ze had er wat moeite mee, dus ik ben blij dat dat zichzelf heeft opgelost.

Haar kraag is even af, de wond ziet er netjes uit. Kan ze zich even verzorgen en comfortabel liggen. Ze drinkt ook wat minder met kap om, ze drinkt liever uit de fontein maar dat gaat dan gewoon niet. Ik ben echt heel blij, maar ik vind het nog steeds een beetje spannend!! :D

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:23

Eten zijn ze snel verwend hoor dat ze iets niet meer willen, gewoon de brokjes blijven aanbieden. Fijn dat het verder goed gaat! Zal nog wel een poosje spannend blijven voelen voor jezelf maar je hebt goed gehandeld voor haar dus lekker weer genieten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:30

Gelukkig gaat het beter :+:

Je kan altijd nog de harde brokjes een paar uurtjes weken in warm water en door het natvoer heen prakken, en zo gaandeweg het aandeel harde brokjes laten toenemen zodat er weer gewenning ontstaat aan die smaak, totdat poeslief weer gewoon aan de harde brokken zit ;)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:51

Contemplate schreef:
Best goed, ze lijkt minder pijn te hebben en ze is vrolijk! Ze eet vandaag wat minder goed, maar ik denk dat ze zoveel lekker eten op heeft dat ze haar gewone brokken niet meer interessant vindt. Als ik een beetje natvoer voorschotel wordt het bakje uitgebreid schoongelikt. :') Ze drinkt en plast en heeft zojuist weer gepoept. Ze had er wat moeite mee, dus ik ben blij dat dat zichzelf heeft opgelost.

Haar kraag is even af, de wond ziet er netjes uit. Kan ze zich even verzorgen en comfortabel liggen. Ze drinkt ook wat minder met kap om, ze drinkt liever uit de fontein maar dat gaat dan gewoon niet. Ik ben echt heel blij, maar ik vind het nog steeds een beetje spannend!! :D

Kappen zijn gewoon ondingen en in mijn opinie niet meer van deze tijd, ik verbaas me dat er nog steeds dierenarten zijn die ze adviseren. Bij mijn dierenarts kun je gewoon een beschermend pakje lenen tegen een kleine borg.
Mocht je de wond dus willen beschermen, dan is een pakje imo een veel betere oplossing. Kunnen ze gewoon alles mee, ook gewoon mee naar de bak, want het laat de plasser en poepert vrij.

Bij Medpets is voor 18:00 uur besteld de volgende dag al in huis!

https://www.medpets.nl/medical+pet+shirt+kat/

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:03

Fijn dat het zo goed gaat!

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 18:47

Laatste update, bij de controle was alles goed! Ze had alleen wat verdikkingen bij de wond, een niet uitzonderlijke reactie bij katten vanwege het oplossen van de onderhuidse hechtingen. Ze is wel wat afgevallen vind ik, maar dat komt zonder moeite wel goed. In elk geval is ze weer helemaal zichzelf, blij, actief en een beetje een boefje! <3