Help, wilde kitten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:53

Cayenne schreef:
Raken ze niet juist getraumatiseerd wanneer je ze in handdoeken gaat wikkelen of in een ander soort houdgreep houd om ze verplicht te knuffelen?

Dat zou ik ook denken. En waarom moet een kat persé geknuffeld worden?
Hier 2 kittens, eentje was vanaf het begin heel tam, daar kan je alles mee doen. De ander (kitten van een zwerfkat) is veel schuwer, laat zich niet pakken. We zijn haar in het begin zelfs een volle dag kwijt geweest in huis.
Maar intussen komt ze wel uit eigen beweging op je schoot zitten. Ze kan ook heel goed uitleggen als ze eten wil :) .
We zijn met alle 2 die katten heel blij, juist mooi dat ze zo verschillend zijn. De opvang waa ze vandaan koen heeft juist omdat ze zo verschillend zijn ,hen samen geplaatst.
Als we haar zo'n geforceerde knuffelsessie gegeven hadden zou ze gevochten hebben tot ze erbij neerviel.
Die geforceerde knuffelsessies doen me heel erg denken aan de manier waarop vroeger paarden zadelmak gemaakt werden.

cariena1973

Re: Help, wilde kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:07

Mijn katten zijn tam maar knuffelen en aaien hoeft van hun niet en op schoot al helemaal niet

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:14

Knuffelen laat ik van het dier afhangen of ze dat willen of niet. Maar het is wel handig dat dit kitten dusdanig tam wordt dat je het ook in de handen kunt nemen voor een ontworming, behandelen kunt tegen de vlooien, bij de dierenarts kan worden nagekeken voor de jaarlijkse vaccinatie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:15

Sclimpre schreef:
Cayenne schreef:
Raken ze niet juist getraumatiseerd wanneer je ze in handdoeken gaat wikkelen of in een ander soort houdgreep houd om ze verplicht te knuffelen?

Dat zou ik ook denken. En waarom moet een kat persé geknuffeld worden?
Hier 2 kittens, eentje was vanaf het begin heel tam, daar kan je alles mee doen. De ander (kitten van een zwerfkat) is veel schuwer, laat zich niet pakken. We zijn haar in het begin zelfs een volle dag kwijt geweest in huis.
Maar intussen komt ze wel uit eigen beweging op je schoot zitten. Ze kan ook heel goed uitleggen als ze eten wil :) .
We zijn met alle 2 die katten heel blij, juist mooi dat ze zo verschillend zijn. De opvang waa ze vandaan koen heeft juist omdat ze zo verschillend zijn ,hen samen geplaatst.
Als we haar zo'n geforceerde knuffelsessie gegeven hadden zou ze gevochten hebben tot ze erbij neerviel.
Die geforceerde knuffelsessies doen me heel erg denken aan de manier waarop vroeger paarden zadelmak gemaakt werden.

Leuk hé om te zien dat het allemaal eigen persoontjes zijn met hun karakter. Dat heb ik met onze honden ook.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:26

Absoluut ! Als het allemaal kloontjes van elkaar zouden zijn was er ook niet veel aan. Het is alleen altijd een puzzel om te zien welke bij elkaar passen. Nu ja, en ook een beetje afwachten hoe ze zich gaan ontwikkelen. Bij onze poezen is de knuffelkat buiten een echte avonturier en fanatike muizenvanger. Het schuwe poesje blijft meer rond het huis.
Bij onze honden is er 1 heel zelfzekere leider en 2 die het allemaal best vinden. De zelfzekere hond is een fantastische hond, maar één ervan is genoeg. Die zou niet kunnen samenleven met het spiegelbeeld van zichzelf.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:54

dit soort diertjes hebben nog nooit meegemaakt wat knuffelen, aaien is, dus dat moet je ze mee laten maken zodat ze merken dat het ook fijn/leuk is. Mochten ze op latere leeftijd er geen behoefte aan hebben ok. Maar het is wel gewenst dat ze vertrouwen krijgen in hun verzorgers. Vertrouwen krijgen ze niet als ze 1x in het jaar naar de da moeten voor ongewone dingen, of van een keer ontwormen. Daar worden ze alleen nog maar feller en nog banger van, dat is al gebleken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:02

Onze katten gaan 1 keer per 3 maanden naar de dierenarts. Wij ontwormen en ontvlooien zelf niet meer. Vaccineren gaan we niet doen, chippen weten we ook nog niet zeker maar ze worden sowieso geholpen. Om stress te vermijden proberen we alles gewoon zo te plannen dat een ingreep bijv tegelijk met ontwormen en ontvlooien kan. Maar er is mij wel gezegd dat hij over 3 maanden echt handelbaar moet zijn, anders moeten we voor hem het spul ophalen en zelf geven (dit doen ze normaal niet, maar meneer is hun toch iets te extreem)

Ik probeer en nu achter de droger weg te lokken met wat melk en vlees. Maar hij zit er al wel een paar uur dus hoop dat als ik na dat ik gewerkt heb weer kijk alles op is.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:14

van 23,5 uur per dag achter de droger zitten wordt ie niet tammer/makkelijker van, integendeel het bevestigd voor hem alleen maar dat DE mens eng is (zoals bij de da), want zo maakt ie niet echt mee dat een mens ook wel lief/handig/fijn/gezellig is en geen kwaads in zin heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:17

speurneusc schreef:
van 23,5 uur per dag achter de droger zitten wordt ie niet tammer/makkelijker van, integendeel het bevestigd voor hem alleen maar dat DE mens eng is (zoals bij de da), want zo maakt ie niet echt mee dat een mens ook wel lief/handig/fijn/gezellig is en geen kwaads in zin heeft.

Als hij er niet zelf achter weg komt, dan heeft hij er geen behoefte aan. Ik heb vanochtend nog best dichtbij gezeten. En hij ging zelfs wat dutten. Hij zit er geen 23.5 uur hoor. Hij komt er echt wel vandaan. Ik ga het niet gehaast doen. Hij komt vanzelf wel tot het idee dat ik em eten geef en dat het goed zit.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:21

Ik zie nu dat je hem pas sinds gisteren hebt. Dan is het toch normaal dat hij nog niet o zijn plooi is. Bij de opvang had onze ene kitten de 3 eerste dagen onder een kast gezeten. Dan tevoorschijn gekomen en zich bij de andere kittens aangesloten. Laat het initiatief maar aan hem, voor je het weet zit hij op je schoot. Ik denk dat je het goed aanpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:25

Sclimpre schreef:
Ik zie nu dat je hem pas sinds gisteren hebt. Dan is het toch normaal dat hij nog niet o zijn plooi is. Bij de opvang had onze ene kitten de 3 eerste dagen onder een kast gezeten. Dan tevoorschijn gekomen en zich bij de andere kittens aangesloten. Laat het initiatief maar aan hem, voor je het weet zit hij op je schoot. Ik denk dat je het goed aanpakt.

Sinds zondag, dat is het plan ook. Maar tips en tricks zijn welkom, aangezien meneer behoorlijk in m'n vinger heeft gebeten (de gaten zitten zowel in m'n nagel als vinger). Het lijkt wel goed te gaan maarja beter zeker van je zaak dan niet zeker en dingen fout doen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:37

Gewoon een beetje geduld hebben. Ik denk dat dat beestje wat teveel in één keer meegemaakt heeft. Weg uit zijn omgeving, reismand in, bij de DA, dat is nogal wat voor zo'n beestje. Weet die veel dat het bezoek aan de DA voor zijn bestwil is, voor hem is dat alleen eng. En als iemand hem dan vastpakt en dwingt iets te doen wat niet prettig is, dan is bijten een normale reflex.
Als hij nu een paar dagen tijd krijgt om te wennen aan zijn nieuwe omgeving zal dat wel beteren. En super dat er een andere kitten bij is, kan hij daar inspiratie bij opdoen dat het ook anders kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:53

Sclimpre schreef:
Gewoon een beetje geduld hebben. Ik denk dat dat beestje wat teveel in één keer meegemaakt heeft. Weg uit zijn omgeving, reismand in, bij de DA, dat is nogal wat voor zo'n beestje. Weet die veel dat het bezoek aan de DA voor zijn bestwil is, voor hem is dat alleen eng. En als iemand hem dan vastpakt en dwingt iets te doen wat niet prettig is, dan is bijten een normale reflex.
Als hij nu een paar dagen tijd krijgt om te wennen aan zijn nieuwe omgeving zal dat wel beteren. En super dat er een andere kitten bij is, kan hij daar inspiratie bij opdoen dat het ook anders kan.

Ja m'n broertje zei net hij moet maar weg. Maar ik wil em wel de kans geven. Maar het moet ook niet te lang duren. Dan brengen we em terug of we zoeken samen met hun een nieuw plekje.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:04

het lijkt mij dat je het nu al zo'n beetje opgegeven hebt, ondanks de adviezen en ervaringen van velen dat "tam" maken weken of zelfs maanden kan duren als het niet mee zit.
op een kattenleven is dat te verwaarlozen.
als je er niet 100% voor wil gaan kun je hem inderdaad beter herplaatsen naar iemand die dat wel wilt of accepteert dat je kitten niet is zoals je nu graag wil maar het wel beter kan worden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:11

Je schreef dat ze aan de diarree gegaan zijn door teveel melk. Wat voor melk geef je ze en waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:18

GDG schreef:
Je schreef dat ze aan de diarree gegaan zijn door teveel melk. Wat voor melk geef je ze en waarom?

Kittenmelk, de zwarte krijgt het nu verdund. Van de andere hebben we geen idee of ie diarree heeft. Ze komen van de boerderij en kregen daar de melk die de kalfjes ook krijgen, of gelijk melk uit de tank weg. Dus weipoeder of koeienmelk.

Vraag me niet waarom wij kittenmelk geven, mn moeder vind dat ze dat moeten hebben en vind dat die zwarte de brokjes moeilijk eet (ik heb zoiets van dat beest schrokt alles zo naar binnen valt wel mee) Ik hoop wel dat die grijze wat meer achter de droger vandaan gaat komen. Eten staat er voor en hij gaat er ook wel heen, maar precies op de momenten dat wij naar binnen lopen of langs lopen dus dan gaat ie snel terug naar zijn plekje.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:25

Ik zou stoppen met melk geven, gewoon water geven, diarree gaat zo'n kleintje zich ook niet beter van voelen.
Ontwormen zul je tot ze een half jaar zijn toch echt vaker moeten doen. Net als de kitten vaccinaties om ze te beschermen tegen katten en niesziekte.
Alle kittens die ik in huis heb gehad hebben nooit apart gezeten, gewoon meedraaien in je gezin vanaf dag 1, ook gelijk bij andere katten. Mijn katten die ik nu heb zijn nu bijna 10 maanden en komen ook van een boerderij, kwamen hier met diarree en niesziekte. Die krijgen geen melk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:37

Devil_ina schreef:
Ik zou stoppen met melk geven, gewoon water geven, diarree gaat zo'n kleintje zich ook niet beter van voelen.
Ontwormen zul je tot ze een half jaar zijn toch echt vaker moeten doen. Net als de kitten vaccinaties om ze te beschermen tegen katten en niesziekte.
Alle kittens die ik in huis heb gehad hebben nooit apart gezeten, gewoon meedraaien in je gezin vanaf dag 1, ook gelijk bij andere katten. Mijn katten die ik nu heb zijn nu bijna 10 maanden en komen ook van een boerderij, kwamen hier met diarree en niesziekte. Die krijgen geen melk.

Wat betreft wel of niet vaccineren is dat onze eigen keuze. Ontwormen gebeurt iedere 3 maanden bij alle 3 (incl onze oude) omdat wij helaas ervaring hebben met chronisch spoelworm dscht ik doen we dit. Ook laten we dat bij de da doen. Onze oude kat is al 15 en heeft een gruwelijke hekel aan andere katten. Hij heeft ze al gezien en vind het maar niets. Dus dit doen we rustig aan en bekijken we met de tijd. Hij is 15 jaar alleen geweest.

Melk voor die zwarte verdunnen we al en we gaan zeker over naar lactose vrij aangezien alle katten vanaf een bepaalde leeftijd lactose intolerant zijn. Dit hebben we ook standaard in huis aangezien m'n moeder het ook is. Onze oude krijgt dat ook zo nu en dan. Zakjes vlees heb ik wel gehaald, maar doen we normaal ook niet aan. Grwoon brokken en water meer niet. Overigens is het niet echt diarree maar gwn wat slappe hap zeg maar.

Ik hoef verder ook geen advies/opmerkingen over voeding en vaccineren. Het gaat me puur om tips en tricks voor het Tam maken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:58

Kan je er niet voor zorgen dat de kitten zich niet meer kan verstoppen? Zolang deze weg kan kruipen zal hij je ook niet zien en daardoor aan je wennen. Is er geen kittenopvang bij jullie in de buurt waar je om advies kan vragen? Ik heb weleens kittens gebracht naar Hoorn, zij zijn er mee gestopt maar ik weet dat zij de kittens juist oppakken en er mee gaan zitten knuffelen en eten geven, zo wennen ze er aan dat ze in handen zijn en dat handen niet erg zijn volgens de dames daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:10

meggiemeg schreef:
Kan je er niet voor zorgen dat de kitten zich niet meer kan verstoppen? Zolang deze weg kan kruipen zal hij je ook niet zien en daardoor aan je wennen. Is er geen kittenopvang bij jullie in de buurt waar je om advies kan vragen? Ik heb weleens kittens gebracht naar Hoorn, zij zijn er mee gestopt maar ik weet dat zij de kittens juist oppakken en er mee gaan zitten knuffelen en eten geven, zo wennen ze er aan dat ze in handen zijn en dat handen niet erg zijn volgens de dames daar.

Ja ik denk dat ik even dozen rommel tussen de droger en wasmachine doe zodra hij er vandaan is, maar hij komt er amper weg. Hij reageerde wel op katten geluid op m'n telefoon. Maar durfde er niet uit tekomen.

Hier zit qua opvang niets. Sowieso moet ik zeggen dat de dierenambulance hier best belabberd is. Ze plukken katten gewoon van straat. Dus vandaar hier de vraag om tips en tricks. Mn moeder denkt ook dat ze het allemaal wel weer, maar dat betwijfel ik me in deze situatie haha

Hij heeft volgens mij wel wat vlees gegeten. En hij komt er vast ooit wel weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:27

Even snel erachter vandaan pakken. Daar krijgen ze niets van :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:53

Gewoon de kitten pakken en in een konijnenren in de kamer zetten. Ze moeten even wennen aan geluid en beweging. Ik zou hem ook gewoon pakken en proberen mee te spelen. Maar laat hem ook dingen ontdekken zodat hij zijn energie kwijt kan

Heb er hier ook een van de boerderij, die was zo om toen die erachter kwam hoe leuk knuffels zijn. Nu heeft die het liefst dat ik hem permanent til

Tevens zou ik toch naar een topic kijken over katten voeding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:17

Heb even op Google gekeken, dit is een opvang in Friesland: https://www.kattenopvangbastet.nl/ wellicht kan je hun bellen voor tips hoe zij dat aanpakken. Dan heb je antwoorden van mensen die er dagelijks mee te maken hebben.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:03

Ik zou ook stoppen met die kittenmelk, je kunt beter natvoer erbij geven, kan ook helpen bij het 'ontdooien'.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 22:17

ik krijg zo'n idee dat de kittens niet eens gespeend zijn van de melk, dus nog niet eens geleerd hebben om vast voer te eten