Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pmarena schreef:Als het zo zou lopen dat je zou moeten betalen voor het aanrijden van een dier, zou dat dan sowieso niet onder je gewone aansprakelijkheidsverzekering vallen?
Hier kwam wel eens een zielige rode kat aanlopen. Dierenambulance niet te pakken te krijgen, duurde allemaal heel lang om hulp voor dat arme dier te krijgen. Ik werd het kastje naar de muur bellen heel erg zat na een poosje en dacht ik breng het arme dier zelf wel naar onze eigen dierenarts.
Ik gebeld om het verhaal vast te vertellen voordat ik met het beestje in de auto stapte. Maar toen bleek dat ze helemaal geen dieren willen behandelen waarvan de eigenaar onbekend is. Ik zei dat ik het wel wilde betalen om dat dier te onderzoeken maar nòg wilden ze het niet
Ir111 schreef:Wat een interessant topic. Al die verschillende ervaringen.
Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht. De laatste keer dat ik een zieke kat (kitten) opgevangen heb heeft ons dat 200 euro aan dierenarts kosten gekost. Ze was doodziek en moest uiteindelijk met spoed s nachts naar de dierenarts (faculteit Utrecht). We hadden een limiet van 200 euro afgesproken en anders moesten ze bellen voor overleg. Het katje heeft het niet gehaald. Toen ik de volgende dag de rekening ging betalen gaven ze aan dat de kosten hoger waren dan 200 euro maar dat zij die kosten voor hun rekening zouden nemen. Vond ik heel netjes.
Ik wist eigenlijk niet dat je zulke kosten evt bij een instantie zou kunnen terugvragen. Was nu niet nodig maar wellicht in de toekomst ooit wel dus goed om te weten dat dat wellicht een optie is.
Citaat:Een zwerfdier naar de dierenarts brengen verplicht je niet tot betaling, daar zijn procedures voor die de dierenarts behoort te weten.
Ir111 schreef:Duidelijk Kajo, alleen wat bedoel je hier dan precies mee?Citaat:Een zwerfdier naar de dierenarts brengen verplicht je niet tot betaling, daar zijn procedures voor die de dierenarts behoort te weten.
Het maakt mij overigens niet zoveel uit hoor, ik zwem niet in het geld maar verkeer gelukkig in de positie dat ik zoals in het voorbeeld met de kitten kan handelen en het geld kan missen. Het is theoretische interesse.
Ir111 schreef:Zoals ik het begrijp moet je dan wel het dier overdragen aan bijvoorbeeld de instantie in kwestie. Lijkt me ergens ook wel logisch, anders kun je willekeurige rekeningen naar de dierenbescherming sturen (wel handig, heb er nog eentje liggen!).
zonnebloem18 schreef:Cinnepin schreef:Nogmaals, de rekeningen van dieren zonder eigenaar gaan naar de dierenbescherming
Dit klopt niet helemaal. Sommige gemeentes hebben afspraken met andere partijen, lokale stichtingen of ambulances van dierenlot.
Cinnepin schreef:Ir111 schreef:Zoals ik het begrijp moet je dan wel het dier overdragen aan bijvoorbeeld de instantie in kwestie. Lijkt me ergens ook wel logisch, anders kun je willekeurige rekeningen naar de dierenbescherming sturen (wel handig, heb er nog eentje liggen!).
Neehoor, ook als particulier kan je een gewond dier brengen.
Kuggur schreef:zonnebloem18 schreef:Dierenartsen zijn trouwens wel verplicht een dier in nood (huisdier en wild) te helpen. Daar hebben ze een eed voor afgelegd. Het zou niet uit moeten maken wie daarvoor dan de rekening moet betalen.
Welnee, dit is baarlijke nonsens.
Citaat:Artikel 4.2. Zorgplichten
1Personen, die zijn toegelaten tot het beroepsmatig verrichten van diergeneeskundige handelingen, schieten niet door enig handelen of nalaten tekort in de zorg die zij in hun hoedanigheid:
a.behoren te betrachten ten opzichte van een dier met betrekking tot welke hun hulp is ingeroepen, en
b.verlenen of in geval van nood behoren te verlenen ten opzichte van een dier.
2Personen die zijn toegelaten tot het beroepsmatig verrichten van diergeneeskundige handelingen, schieten niet zodanig tekort in hetgeen van hen in hun hoedanigheid mag worden verwacht dat daardoor ernstige schade kan ontstaan voor de gezondheidszorg voor dieren.
3Het in het eerste en tweede lid bepaalde is tevens van toepassing ten aanzien van andere dan gehouden dieren.
Sjong schreef:Nicje87 schreef:Het verhaal krijgt toch nog een andere wending....
De kat bleek van andere mensen te zijn. Deze belden mij vandaag op omdat ze die vriendin van mij graag willen spreken om haar te bedanken, maar ook om over de kosten te praten...
Nou ja, ben benieuwd wat ze dan willen.