Aansprakelijkheid gewonde kat DA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Aansprakelijkheid gewonde kat DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:47

Daar hebben wij gelukkig nooit last van. Wij kunnen elke dierenarts bellen en we kunnen overal terecht. De gemeente heeft hier ook geen afspraken met dierenartsen.

Dierenartsen zijn trouwens wel verplicht een dier in nood (huisdier en wild) te helpen. Daar hebben ze een eed voor afgelegd. Het zou niet uit moeten maken wie daarvoor dan de rekening moet betalen.

Fijn dat er in dit geval een eigenaar was. Onze ervaring is dat we vaak helaas niet op tijd een eigenaar kunnen vinden en als dierenambulance zelf moeten besluiten of een dier ingeslapen moet worden of niet.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:48

Als de kat geen eigenaar heeft wordt er een rekening gestuurd naar de dierenbescherming. Als de eigenaar zich later meldt, denk dat die opdraait voor de kosten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:55

pmarena schreef:
Als het zo zou lopen dat je zou moeten betalen voor het aanrijden van een dier, zou dat dan sowieso niet onder je gewone aansprakelijkheidsverzekering vallen?

Hier kwam wel eens een zielige rode kat aanlopen. Dierenambulance niet te pakken te krijgen, duurde allemaal heel lang om hulp voor dat arme dier te krijgen. Ik werd het kastje naar de muur bellen heel erg zat na een poosje en dacht ik breng het arme dier zelf wel naar onze eigen dierenarts.

Ik gebeld om het verhaal vast te vertellen voordat ik met het beestje in de auto stapte. Maar toen bleek dat ze helemaal geen dieren willen behandelen waarvan de eigenaar onbekend is. Ik zei dat ik het wel wilde betalen om dat dier te onderzoeken maar nòg wilden ze het niet :n

Dit zijn ze verplicht. Mijn dierenarts vertelde mij dat eens. Veel doen het niet. Maar je legt er een eed voor af. Dat dierenartsen dit vaak niet doen, is omdat de rekening naar de dierenbescherming gaat, en deze vaak niet over de brug komen ( ja waar gaan je donaties dan heen? ) en ze dan zelf moeten betalen. Maar ze mogen dus niet weigeren!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:56

Wat een interessant topic. Al die verschillende ervaringen.

Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht. De laatste keer dat ik een zieke kat (kitten) opgevangen heb heeft ons dat 200 euro aan dierenarts kosten gekost. Ze was doodziek en moest uiteindelijk met spoed s nachts naar de dierenarts (faculteit Utrecht). We hadden een limiet van 200 euro afgesproken en anders moesten ze bellen voor overleg. Het katje heeft het niet gehaald. Toen ik de volgende dag de rekening ging betalen gaven ze aan dat de kosten hoger waren dan 200 euro maar dat zij die kosten voor hun rekening zouden nemen. Vond ik heel netjes.

Ik wist eigenlijk niet dat je zulke kosten evt bij een instantie zou kunnen terugvragen. Was nu niet nodig maar wellicht in de toekomst ooit wel dus goed om te weten dat dat wellicht een optie is.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:05

Ir111 schreef:
Wat een interessant topic. Al die verschillende ervaringen.

Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht. De laatste keer dat ik een zieke kat (kitten) opgevangen heb heeft ons dat 200 euro aan dierenarts kosten gekost. Ze was doodziek en moest uiteindelijk met spoed s nachts naar de dierenarts (faculteit Utrecht). We hadden een limiet van 200 euro afgesproken en anders moesten ze bellen voor overleg. Het katje heeft het niet gehaald. Toen ik de volgende dag de rekening ging betalen gaven ze aan dat de kosten hoger waren dan 200 euro maar dat zij die kosten voor hun rekening zouden nemen. Vond ik heel netjes.

Ik wist eigenlijk niet dat je zulke kosten evt bij een instantie zou kunnen terugvragen. Was nu niet nodig maar wellicht in de toekomst ooit wel dus goed om te weten dat dat wellicht een optie is.

Het is ook niet dat je de kosten kunt terugvragen. Dier moet je overdragen aan instanties en die zorgen voor de verdere 'afhandeling'. Gedraag je je als houder of bezitter dan moet je zelf zorgen dat de kosten vergoed worden, al dan niet op een later tijdstip door betaling van eigenaar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:24

Duidelijk Kajo, alleen wat bedoel je hier dan precies mee?
Citaat:
Een zwerfdier naar de dierenarts brengen verplicht je niet tot betaling, daar zijn procedures voor die de dierenarts behoort te weten.

Het maakt mij overigens niet zoveel uit hoor, ik zwem niet in het geld maar verkeer gelukkig in de positie dat ik zoals in het voorbeeld met de kitten kan handelen en het geld kan missen. Het is theoretische interesse. :-)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:39

Ja ik kan dat niet altijd zomaar missen. Nou zou ik daarvoor wel geld lenen maar stel je voor dat je weinig geld hebt. Dan moet je dus een kat laten sterven? :oo

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:47

Als ik het goed begrijp draag je een dier dan dus over aan een instantie, bijvoorbeeld de dierenambulance. Zij zijn dan opdrachtgever waarmee kosten voor hen komen.

Ik heb daar helemaal niet aan gedacht toen met de kitten. Ze had ook bij ons mogen blijven als ze het wel gered had. In andere situaties heb ik wel de dierenambulance gebeld die gelukkig ook altijd direct actie kon ondernemen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:49

Nogmaals, de rekeningen van dieren zonder eigenaar gaan naar de dierenbescherming ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:56

Zoals ik het begrijp moet je dan wel het dier overdragen aan bijvoorbeeld de instantie in kwestie. Lijkt me ergens ook wel logisch, anders kun je willekeurige rekeningen naar de dierenbescherming sturen (wel handig, heb er nog eentje liggen! :D ).

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:58

Ir111 schreef:
Duidelijk Kajo, alleen wat bedoel je hier dan precies mee?
Citaat:
Een zwerfdier naar de dierenarts brengen verplicht je niet tot betaling, daar zijn procedures voor die de dierenarts behoort te weten.

Het maakt mij overigens niet zoveel uit hoor, ik zwem niet in het geld maar verkeer gelukkig in de positie dat ik zoals in het voorbeeld met de kitten kan handelen en het geld kan missen. Het is theoretische interesse. :-)

Dat zij of moeten behandelen en factuur moeten insturen naar asiel/gemeente/dierenbescherming of moeten doorverwijzen naar dierenarts die contract heeft met één van voornoemde instanties

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:59

Cinnepin schreef:
Nogmaals, de rekeningen van dieren zonder eigenaar gaan naar de dierenbescherming ;)

Dit klopt niet helemaal. Sommige gemeentes hebben afspraken met andere partijen, lokale stichtingen of ambulances van dierenlot.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:04

Ir111 schreef:
Zoals ik het begrijp moet je dan wel het dier overdragen aan bijvoorbeeld de instantie in kwestie. Lijkt me ergens ook wel logisch, anders kun je willekeurige rekeningen naar de dierenbescherming sturen (wel handig, heb er nog eentje liggen! :D ).

Neehoor, ook als particulier kan je een gewond dier brengen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:05

zonnebloem18 schreef:
Cinnepin schreef:

Dit klopt niet helemaal. Sommige gemeentes hebben afspraken met andere partijen, lokale stichtingen of ambulances van dierenlot.

Ik heb op de dierenambulance gezeten, weet wel hoe dat in zijn werk gaat ;) Dierenlot zorgt voor apparatuur en ambulances etc. Rekeningen van dierenartsen gaan naar de dierenbescherming

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:10

Ik werk ook al 10 jaar op de dierenambulance. :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:15

Niet elke Dierenambulance organisatie is aangesloten bij Dierenlot. De Dierenbescherming zelf heeft ook ambulances en er zijn ook nog onafhankelijke stichtingen. Dus het is zeker niet zo dat ze allemaal hun apparatuur standaard van Dierenlot krijgen en alle rekeningen naar de dierenbescherming gaan.

De ambulance waar ik gezeten heb, was onafhankelijk bv.en had bv met 1 specifieke DA afspraken en daar konden ze dan ook ten alle tijde naartoe. En met een aantal gemeentes hadden ze afspraken wat betreft het ophalen van overleden katten en anderen dieren die dan in de gemeentes gevonden werden en dan kregen ze geld daarvoor van de gemeente(s).

Gewonde, levende dieren welke naar de DA moeten en waarvan geen eigenaar bekend is; die rekeningen moeten door deze stichting zelf betaald worden en die rekening konden zij echt niet naar de dierenbescherming doorspelen bv. Het kan landelijk dus echt enorm verschillen hoe dat allemaal geregeld is met de instanties die overal werkzaam zijn en ook hoe de afspraken met gemeentes zijn en dierenartsen e.d.

Een ambulance van de dierenbescherming zelf; de DA rekening wordt dan idd door de dierenbescherming geregeld. Maar een Dierenlot ambulance welke een dier ophaalt; die rekening gaat normaal dan ook via Dierenlot zelf betaald worden ipv de dierenbescherming, aangezien het 2 'concurrenten' zijn van elkaar en ze voornamelijk los van elkaar werken. Zal ook op sommige plekken dan misschien wel zo zijn dat het onderling goed geregeld wordt tussen Dierenlot en de Dierenbescherming, maar zeker niet altijd. Het is lokaal in elke provincie echt heel erg verschillend vaak.

Zo zijn hier in de omgeving verschillende ambulances aan't werk; de Dierenbescherming zelf welke werkt vanuit 2 uitval plekken; het asiel in Born en een kleine afdeling in Heerlen en de onafhankelijke stichting zit in Maastricht bv. en die twee worden vaak door elkaar gehaald en hebben erg afwijkende werkwijzes, wat dus vaak voor verwarring zorgt onder de mensen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:44

Cinnepin schreef:
Ir111 schreef:

Neehoor, ook als particulier kan je een gewond dier brengen.

Je kunt het dier wel brengen, maar je hebt er geen zeggenschap over. Je draagt het dier over aan de dierenarts en die zou het dan verder moeten regelen conform de afspraken die gemaakt zijn binnen de gemeente. Wanneer je als 'brenger' (prijs) afspraken gaat maken over behandeling dan gedraag je je als opdrachtgever en mag je zelf dokken.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 13:11

In dit geval begon de da over het weekend tarief van 130 euro. Die vriendin van mij had zoiets van ok als hij pijnstillers moet hebben wil ik best meebetalen, maar het uur en weekend tarief van de da ging haar te ver. De DA dacht dat hij geen eigenaar zou hebben. Ongecastreerd en geen chip en zei" wil jij hem niet hebben? De kosten zul je toch moeten betalen" Ze is allergisch voor katten dat ging hem sowieso dus niet worden. Ze had er alleen wel echt een nare smaak van terwijl ze het goed probeerde te doen voor het diertje.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:15

zonnebloem18 schreef:
Dierenartsen zijn trouwens wel verplicht een dier in nood (huisdier en wild) te helpen. Daar hebben ze een eed voor afgelegd. Het zou niet uit moeten maken wie daarvoor dan de rekening moet betalen.

Welnee, dit is baarlijke nonsens.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:24

Kuggur schreef:
zonnebloem18 schreef:

Welnee, dit is baarlijke nonsens.

Inderdaad niet per se op basis van de eed, die is er overigens pas net. Maar wel op basis van de Dierenwet:

Citaat:
Artikel 4.2. Zorgplichten   

1Personen, die zijn toegelaten tot het beroepsmatig verrichten van diergeneeskundige handelingen, schieten niet door enig handelen of nalaten tekort in de zorg die zij in hun hoedanigheid:

a.behoren te betrachten ten opzichte van een dier met betrekking tot welke hun hulp is ingeroepen, en

b.verlenen of in geval van nood behoren te verlenen ten opzichte van een dier.

2Personen die zijn toegelaten tot het beroepsmatig verrichten van diergeneeskundige handelingen, schieten niet zodanig tekort in hetgeen van hen in hun hoedanigheid mag worden verwacht dat daardoor ernstige schade kan ontstaan voor de gezondheidszorg voor dieren.

3Het in het eerste en tweede lid bepaalde is tevens van toepassing ten aanzien van andere dan gehouden dieren.

Bron: https://www.veterinairtuchtcollege.nl

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:57

Dat is dan inderdaad nieuw.
De inconsequente manier waarop wetgeving omgaat met de ethiek rond dierenwelzijn is voor mij altijd een bron van verbazing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:47

De rekeningen gaan niet automatisch naar de dierenbescherming maar naar de gemeentes, zij zijn verplicht om iets voor de zwerfdieren te hebben, dat ze het uitbesteden aan de dierenbescherming kan, maar dat is lang niet overal zo.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 20:35

Het verhaal krijgt toch nog een andere wending....

De kat bleek van andere mensen te zijn. Deze belden mij vandaag op omdat ze die vriendin van mij graag willen spreken om haar te bedanken, maar ook om over de kosten te praten...

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:42

Nicje87 schreef:

De kat bleek van andere mensen te zijn. Deze belden mij vandaag op omdat ze die vriendin van mij graag willen spreken om haar te bedanken, maar ook om over de kosten te praten...

Nou ja, ben benieuwd wat ze dan willen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 20:43

Sjong schreef:
Nicje87 schreef:

Nou ja, ben benieuwd wat ze dan willen.

Meebetalen aan de kosten van de dierenarts.