Onverwacht "project"....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Onverwacht "project"....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 23:48

Ik vind het ook hilarisch en hypocriet hoe mensen een hond afschieten verafschuwen maar dit wel oke vinden bij bijvoorbeeld varkens en koeien. :P Maar afschieten kan je altijd nog beter doen dan een hond mentaal laten lijden. Het is lastig om voor sommige honden een huis te vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 02:18

Tja, er loopt een topic over iemand die een hond heeft die ze toch liever niet wil omdat de hond anders is dan verwacht, afgesproken, gehoopt. Ik denk dat afschieten soms niet eens veel erger is dan verkeerd terecht komen en een minder mooi leven hebben.

Zeker een BC is gevoelig en moet kunnen werken. Als deze man Kuggur niet had gevonden, waar had de hond dan heen gemoeten?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 02:26

Mkango schreef:
Hoe leer je ze die commando's überhaupt aan eigenlijk? :o

Eigenlijk gemakkelijker dan je zou denken, hm, een schoolbord zou nu handig zijn....

Een basisprincipe is dat de hond die je richting commando's aan gaat leren een sterk werkinstinct heeft.
Dit instinct is niet aan te leren, dat moet er in zitten (vandaar mijn afkeer van conformatiefok "bordercollies", andere discussie ;) ).

Laat je zo'n goed gefokte hond voor het eerst op schapen los dan volgt (nadat de eerste opwinding voorbij is...) een redelijk voorspelbaar gedragspatroon, hij "head" de groep; dit betekent dat hij om de groep rent naar de tegenovergestelde zijde, in principe daar waar de koppen van de schapen heen gaan. Soms gaat hij daar op het balanspunt liggen ( een groene hond daar niet laten hangen btw, gaat mis), sommige honden blijven om de groep rennen in feite constant headen, de schapen de pas af snijdend.

Hoe krijg je orde in die chaos? Als het goed is reageert de hond niet alleen op de beweging van de schapen, maar ook op de positie en beweging van zijn handler ( hoewel ze dat in het begin nog wel eens willen vergeten...)

Dàt is je ingang; de hond wil in principe de schapen naar de handler drijven, en neemt de kortste weg dat te bewerkstelligen

Dat laatste is de clou; met mijn positie tov de schapengroep en de hond kan ik voorspellen of de hond linksom zal gaan (kloksgewijs, come bye, of vinstri) of rechtsom ( antikloksgewijs, away to me, hægri).
Ik geef hem dan het commando dat hem zegt te doen wat hij sowieso al van plan was, en doe dat consequent tot hij dat associeert met die richting.
Volgende stap, leer hem die commando's gehoorzamen hoewel zijn instinct hem het tegenovergestelde commandeert. Dát is nl. nogal een intern conflict voor een jonge hond....

Easy peasy, op papier tenminste. In de praktijk kan er véél misgaan als drie verschillende diersoorten met elkaar bezig gaan.
Het gaat eigenlijk nooit "volgens het boekje", tenzij je een wonderhond hebt getroffen, en zelfs die hebben hun speciale problemen ( die menen het vaak beter te weten dan hun trainer, en vaak hebben ze nog gelijk ook...)

Een hele belangrijke voorwaarde is een groep trainingschapen die gewend zijn gedreven te worden, en weten dat meewerken de verstandigste optie is.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 07:46

Bedankt voor de uitleg! Zeer interessant

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:25

Ik heb ooit eens mijn collega's mogen 'handlen' in het kader van teambuilding blablabla, je kent het wel.
Collega's moesten dus als hond een groep schapen drijven. We hadden eerst een demo gezien van hoe die honden werken.
Ik mocht alleen de commando's geven, maar ik heb wél de collega's verteld dat ze dus wel instinctief BC gedrag moesten vertonen. Dus niet een beetje doelloos rondlopen tot ik eens wat riep, want zo werkt het in het echt ook niet tenslotte. Was best een lollige middag toen de collega's een beetje honds gingen meewerken :))

De knaap die met die honden en schapen langskwam deed dit om een beetje geld in het laatje te krijgen. Verdiende beter dan wol en vlees verkopen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:36

Hele duidelijke uitleg!
Voor mij heel gaaf om te lezen dat de hond al 'weet' wat hij/zij moet doen, en dat je dat juist toepast om de hond te trainen. Mijn gevoel zegt dat het bij honden trainen vaak andersom is :D De hond vertoond gedrag bijna niet, en door positieve beloning zoek je dat gedrag op.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:54

Echt goede schapendrijvers hebben van zichzelf echt dat instinct nodig. Daarom zal iemand die een werkhond zoekt ook veel meer geïnteresseerd in wat de ouders en grootouders kunnen qua gedrag dan het uiterlijk.

Overigens beginnen wij de training altijd in en om een afgezette cirkel met een aantal ervaren schapen zodat we het makkelijker kunnen sturen. En bij jonge schapen cq schapen die het niet gewend zijn zetten we altijd een paar ervaren schapen zodat ook zij leren gedreven te worden door de hond. Als schapenboer train je dus jezelf, je hond en je schapen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:10

Wat super leuk TS. Zou het een mogelijkheid kunnen zijn om haar te steriliseren zodat ze met de reu niet gecastreerd hoeft te worden. Daarbij voorkom je in de toekomst dat de een baarmoeder ontsteking krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:12

Dank je voor je uitgebreide uitleg! Ik blijf het zo bijzonder vinden dat ze dat instinct van zichzelf al hebben. :j Wat zou er gebeuren als een groene hond te lang op het balanspunt blijft?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:33

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het ook hilarisch en hypocriet hoe mensen een hond afschieten verafschuwen maar dit wel oke vinden bij bijvoorbeeld varkens en koeien. :P Maar afschieten kan je altijd nog beter doen dan een hond mentaal laten lijden. Het is lastig om voor sommige honden een huis te vinden.

Dan doe je ineens wel enorme aannames over die zogezegd hypocriete mensen. Niet netjes om mensen met een oprechte twijfel of vraag meteen zo onbeleefd te bejegenen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:58

Nicje87 schreef:
Wat super leuk TS. Zou het een mogelijkheid kunnen zijn om haar te steriliseren zodat ze met de reu niet gecastreerd hoeft te worden. Daarbij voorkom je in de toekomst dat de een baarmoeder ontsteking krijgt?

Goede werkhond + goede werkhond = volgende generatie goede werkhond. Sterilisatie is dus niet de eerste overweging, fok van dit soort honden is op bewezen geschikt voor het werk, niet op hoe ze er uit zien.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:08

tamary schreef:
Nicje87 schreef:

Goede werkhond + goede werkhond = volgende generatie goede werkhond. Sterilisatie is dus niet de eerste overweging, fok van dit soort honden is op bewezen geschikt voor het werk, niet op hoe ze er uit zien.

Maar TS zegt toch niet dat ze ermee wilt fokken? Daarbij is het een "project" hond.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:14

TS is een man.
En er zal nu niet mee gefokt worden, maar als de hond zich ontwikkeld tot goede werkhond zal die overweging wel gemaakt worden.
Vriendin van mij werkt met border collies, incl. tijd in buitenland voor inkomen, daar is selectie echt op prestatie, rasstandaard is secondair. Hoe de hond er uit ziet maakt ze niks uit, hoe ze werken wel. ISDS stamboek keurt ook aan op prestatie, niet enkel op afstamming.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 11:43

Mkango schreef:
Dank je voor je uitgebreide uitleg! Ik blijf het zo bijzonder vinden dat ze dat instinct van zichzelf al hebben. :j Wat zou er gebeuren als een groene hond te lang op het balanspunt blijft?

Als de schapen goed "gedogd" zijn en stil blijven staan, en de handler dicht op de schapen staat aan de andere kant "6 uur", hond op balanspunt "12 uur". Dan is alles in evenwicht in principe en er is niets wat de hond instinctief kan doen om deze situatie te " verbeteren".

Maar het is een jonge felle hond die voor het eerst geconfronteerd wordt met een kudde prooi ( drijfinstinct =jachtinstinct, wolven waren géén schapenhouders :)* ), dit drukt al zijn knopjes in, en zijn brein gaat schapen schapen SCHAAAAAAPEN!!!
De kans is groot dat hij in de groep knalt, schapen vluchten in alle richtingen, en hij er mss zelfs één grijpt.

Hoe te voorkomen, in dit prille stadium zelf niet stil blijven staan, beweeg je naar li of rechts, daarmee verander je het balanspunt, en geef me de hond wat zinnigs te doen; de schapen aan jou houden.
Het doel is zsm komen tot de hond stoppen op het balanspunt ( grootste kans dat hij dat daar gehoorzaamt), en je van de schapen af bewegen waarbij de hond inloopt en de groep achter je aan drijft. Net als bij de richtingscommando's hang je er ook hierbij de commando's eraan terwijl de hond de dingen doet die zijn instinct aangeeft.

Iemand noemde het al, een goed afgezette cirkel kan je leven een stuk gemakkelijker maken in het begin van de training.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:37

Ik heb jouw berichten gelezen Kuggur. Super interessant topic dit! Heb het altijd prachtig gevonden om filmpjes te zien van schapen drijven met BC's!

Ik moest wel even lachen om:

Citaat:
tenzij je een wonderhond hebt getroffen, en zelfs die hebben hun speciale problemen ( die menen het vaak beter te weten dan hun trainer, en vaak hebben ze nog gelijk ook...)

Moet je dat als trainer dan toegeven aan je hond of laat je de hond dan z'n ding doen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 12:59

Ayasha schreef:
Moet je dat als trainer dan toegeven aan je hond of laat je de hond dan z'n ding doen?

Typische "hangt er van af" vraag.
Niet in het minst, kán je er wat aan doen op dát moment? Vaak niet, je bent té ver weg in te grijpen en brullen werkt in zo'n situatie en zo'n hond sowieso niet. Beter geen bij voorbaat verloren strijd aangaan, later eraan werken, situatie dan zó opstellen dat de hond wslk hetzelfde doet maar je wél in een positie bent dat te corrigeren.
Oh, ik weet het zo goed theoretisch, ik heb me in de praktijk wel schor gebruld, meestal loop je dan van zo'n gebeurtenis met een heel dom gevoel... :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:00

Echt superinteressant dit !
Ik ben wel werkhonden, als in pakwerk, gewoon maar dit lijkt mij helemaal geen simpele oefening :P

Zou het graag live eens zien, maar Ijsland is ook niet zo direct om de hoek :')
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 20-06-20 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:01

Kuggur schreef:
Ayasha schreef:

Niet in het minst, kán je er wat aan doen op dát moment? Vaak niet, je bent té ver weg in te grijpen en brullen werkt in zo'n situatie en zo'n hond sowieso niet. Beter geen bij voorbaat verloren strijd aangaan, later eraan werken, situatie dan zó opstellen dat de hond wslk hetzelfde doet maar je wél in een positie bent dat te corrigeren.
Oh, ik weet het zo goed theoretisch, ik heb me in de praktijk wel schor gebruld, meestal loop je dan van zo'n gebeurtenis met een heel dom gevoel... :')

Kan me er wat bij voorstellen. _O- Gevalletje "tegen beter weten in...." _O-

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:03

Kuggur schreef:
Ayasha schreef:

Heerlijk hè verschil tussen theorie en praktijk _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:05

Spannend hoor hoe de hond het op zal pakken!

Zit de neiging om de schapen bij de baas te houden er wel "altijd" in, of willen ze ook wel eens lekker de schapen eender welke kant op laten rennen... "voor de lol" zeg maar? :=

Ik vind het wel mooi om te zien hoe bij die Borders dat drijfinstinct er in zit. Zie je ook wel als iemand er 1 meeneemt naar paarden toe, en dan met paard werken in de roundpenn....hond er meteen in sluipende drijfmodus omheen..... Die dieren ZOEKEN echt werk :j

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:09

Ik zie bij je laatste opmerking dus dit filmpje gelijk weer voor me. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:11

pmarena schreef:
Ik vind het wel mooi om te zien hoe bij die Borders dat drijfinstinct er in zit. Zie je ook wel als iemand er 1 meeneemt naar paarden toe, en dan met paard werken in de roundpenn....hond er meteen in sluipende drijfmodus omheen..... Die dieren ZOEKEN echt werk :j

Een vrouwtje kwam altijd met haar Border Collie in het park wandelen en die parkeerde dan altijd aan ons weiland. Van zodra die hond de auto uit sprong begon die heen en weer langs de omheining te lopen. Vooral de Shet werd gefixeerd. Enorm grappig om te zien. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:12

Hiraeth: _O- Toen ging mijn koffie bijna over mijn toetsenbord.... die "Oh jezus Christ" kwam vanuit z'n tenen. _O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:14

Hiraeth schreef:

[ Video ]

:') :')
Run Forest run !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:18

Hiraeth schreef:

[ Video ]

Of

:')