Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Citaat:Ik zou graag willen weten of ik de enige ben die nog weet hoe je een hond moet opvoeden: met beloningen en positieve bekrachtiging
jooosjefien schreef:Oké en hoe corrigeren jullie dan precies? Snap wel dat jullie honden misschien niet zo makkelijk zijn als de mijne, maar vraag me dan wel af wat dat aanpakken dan precies inhoudt
dierenfan schreef:Ja hoor gerust indien nodig. En veel liever niet dan wel maar indien nodig liever 1x gelijk goed corrigeren dan half slachtige correctie en hopen op.
Er zit waarschijnlijk een verschil in het hebben van 1 of 2 honden en het al jaren 6 a 7 honden (inmiddels 5) te hebben die samen zo'n 200 kilo wegen en gewoon door 1 persoon tegelijk uitgelaten werden. Ze weten gewoon ja is ja en nee is nee. Lekkere koekjes in overvloed maar indien nodig ook net zo vlot een passende correctie.
Duidelijkheid geeft een goede verhouding tussen de honden onderling en tussen baas en hond. Veel honden zullen het zonder correctie fantastisch doen. Vele honden hebben af en toe een stevigere grens nodig.
En nee, je bent niet ervaren na 1 of 2 of 3 honden opvoeden. Je bent nooit ervaren, elke hond is anders. Werk beroepsmatig al 17 jaar met honden. Heb er tussen de 20 en 70 per dag onder mijn hoede. Soms alsnog verrast door een hond. Ik leer nog dagelijks bij en weet dat 95 procent een moord doet voor frolic en daarmee uitstekend te begeleiden voor wat qua mijn werk nodig is.
Het is net als bij mensen. Een groep werkt uitstekend voor het loon aan het einde van de maand. Een groep werkt er wel oke genoeg voor. Sommige mensen werken gewoon niet hoe hoog de beloning (loon) ook is en hebben af en toe een correctie nodig.
jooosjefien schreef:Toch is mijn eerste reactie: onkunde! Leer eens een hond opvoeden!Ik heb mijn hond alles met hondenkoekjes geleerd en dat ging prima. Ze luistert niet altijd even goed, maar daar zijn we mee bezig.
Zoe_97 schreef:Met zo weinig ervaring heb je echt niet veel te oordelen.
Ik ben instructeur gehoorzaamheid en handler op hondenshows. In de basis vertrek ik van positieve training, maar soms is een correctie gewoon nodig. Ik heb zelf 4 honden, in heb een stuk of 5 vaste handle hondjes en dan nog alle handle hondjes die ik af en toe handle. Er zijn geen 2 honden die op dezelfde manier getraind worden, elke hond is uniek en krijgt een persoonlijke aanpak. De ene lukt 100% positief trainen met speeltje, snoep of een knuffel mee. De andere heeft al eens een correctie nodig om niet met mijn voeten te spelen.
Er zijn dingen die gewoon te ver gaan, zoals neus dicht knijpen. Maar met zeer beperkte ervaring en een hond misschien 2 minuten zien hoor je gewoon geen conclusies te trekken.
Machie schreef:Ik train op basis van vertrouwen, nooit op basis van angst of pijn.
Met opvoeden gebruik ik zeker correcties. Maar die zijn zelden tot nooit hard.
Ik vind opvoeden en trainen 2 verschillende dingen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook zie dat het beeld overall steeds onvriendelijker wordt. Slaan, schoppen, schreeuwen en (andere) pijnprikkels worden steeds normaler. Helaas.
Skippy01 schreef:Machie schreef:Ik train op basis van vertrouwen, nooit op basis van angst of pijn.
Met opvoeden gebruik ik zeker correcties. Maar die zijn zelden tot nooit hard.
Ik vind opvoeden en trainen 2 verschillende dingen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook zie dat het beeld overall steeds onvriendelijker wordt. Slaan, schoppen, schreeuwen en (andere) pijnprikkels worden steeds normaler. Helaas.
Fysiek corrigeren en fysiek straffen vind ik nog twee heel verschillende dingen overigens. Corrigeren is gedrag zo ombuigen dat het onwenselijke / gevaarlijke gedrag verdwijnt. Zoals dat als de hond uitvalt, je even aan de riem trekt, of met je vingers in de zij prikt, of een goede schreeuw geeft. Gewoon om de gedachte/ aandacht af te leiden. Niemand heeft er iets aan als jouw hond bovenop een andere klapt, met veel gevaarlijkere mogelijke gevolgen, bijvoorbeeld.
Maar dat vind ik wel iets heel anders dan slaan, schoppen, snuit dichtknijpen...
Ik vind juist het overall beeld vriendelijker worden. Meer en meer scholen die met R+ werken en meer mensen die zich willen verdiepen in het wezen van de hond.
Nu nog wat meer mensen die zich verdiepen in de geschiedenis van hun ras, zodat ze beter leren snappen waarom bijv een herder anders reageert dan een spaniel. Daar zit geschiedenis achter, fokdoelen etc.
Machie schreef:Misschien is het regio afhankelijk? Wij zitten in de 'anniek winters' regio en daar word ik niet bepaald gelukkig van. Het merendeel van de honden hier loopt met een riem heel hoog in de nek of over de neus heen. Snuffelen mogen honden niet meer enz enz.
Skippy01 schreef:Machie schreef:Misschien is het regio afhankelijk? Wij zitten in de 'anniek winters' regio en daar word ik niet bepaald gelukkig van. Het merendeel van de honden hier loopt met een riem heel hoog in de nek of over de neus heen. Snuffelen mogen honden niet meer enz enz.
Ow, dat durf ik niet te zeggen? Ik zit in midden-Brabant. Hier zitten echt best veel R+ trainers / scholen. De enige van de reguliere scholen (die niet specifiek voor één sportonderdeel bestaan) die nog op de 'ouderwets harde' manier traint, begint ook wel duidelijk klanten te verliezen. Die velden staan lang niet meer zo vol als 10 jaar geleden. Ik kan in een straal van 10km al bij 4 scholen terecht die R+ gebruiken - waarvan er 2 het zélfs aandurven om podengo's (en beagles, for that matter) mee te laten trainen![]()
(sommige scholen zeggen 'daar is geen eer aan te behalen, die willen we niet, die werken chaos in de hand', maar wij hadden dus keuze uit 2 scholen in de directe omgeving die dat juist wel leuk vonden, zo'n gekke Portugees erbij)
Edit: off topic, even in je profiel gespiekt, wat een gave rassen heb jij trouwens(veel te veel hond voor mij, maar zó gaaf)