Hond opvoeden?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Hond opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:15

Olle dat herken ik.
Iemand uit de straat had zijn hond los,riep en beestje kwam niet direct.
Toen hij kwam werd hij bruut opgetild en foei.
Ik heb toen gezegd; denk je dat hij de volgende keer nu wel komt.

Mijn honden leren ‘ hier’ is direct komen en een koekje krijgen.
Ik gebruik ‘hier’ erg weinig. Meestal is het kom op of ga je mee.

Sommige honden hebben bij dierenarts of trimsalon ook echt een muilkorf nodig.
Anders kunnen ze niet behandeld worden.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:28

Wat is het doel om zo'n topic te openen? Je hebt zelf amper ervaring en je denkt dat het toverwoord koekjes is, sorry maar dan haak ik al af.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:31

Ach je mag mijn hond wel even komen opvoeden als jij dat zo goed kunt ts.
Mijn hond is thuis de liefste en luisterd fantastisch.
Als ze iets doet wat niet mag, dan is een nee of een harde ééj!! voldoende.
Of als ze iets stiekem pakt, los!!

Zodra we de straat op gaan en we een andere hond tegen komen gaat de tunnelvisie aan en rukt ze zowat je arm uit de kom.
Dan krijgt ze absoluut een ruk terug.
Momenteel zijn we 3 maand bezig met training (belonen van positief gedrag met koekjes) maar dit werkt nog altijd niet.
We trainen rustig door en ik hoop dat het op den duur minder wordt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:37

Nou breng ik jou 1 van mijn 2 Jacks en dan mag jij de functionerings gesprekken van mij overnemen.

Want na tig honden merk ik dat deze tante echt een gesprek af en toe nodig heeft

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:37

Als je een hond hebt die makkelijk te overtuigen is dat de baas leuker is dan wat dan ook ter wereld, dan kom je ver met iets als koekjes/speelgoed, want baas is belangrijkste en dus is er altijd een deel aandacht van de hond bij de baas. Echter zijn er ook honden die om wat voor reden dan ook een kleiner of groter stuk hebben zitten tussen baas is leuk en hoe belangrijk is dit wat nu mijn aandacht geheel opeist. Dat herkennen en correct aandacht terug naar baas halen is niet te bereiken met koekjes, want daar is de aandacht niet, die zal eerst terug moeten bij baas voordat hersenen op standje koekjes/speeltje kunnen. Manier om dat te doen is niet altijd een vriendelijke, zeker niet uitgaande van wat een derde ziet gebeuren zonder de gehele context/gevaar van de situatie te begrijpen.

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 17:51

Oké en hoe corrigeren jullie dan precies? Snap wel dat jullie honden misschien niet zo makkelijk zijn als de mijne, maar vraag me dan wel af wat dat aanpakken dan precies inhoudt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:09

Als die van mij in een dood dier rolt dan por ik hem met een voet of vinger.
Gaat niet hard, maar hij staat wel op en loopt door.

Als een hond ergens heen wil en ik wil het niet dan blok ik met mijn lijf af.
Bij toch doorlopen steek ik mijn voet/been uit.
Ik raak de hond niet. Hond loopt niet verder door.

Logeerhond, stevige labrador, weleens van mijn kat afgetrokken.
Deed ik door hem in zijn nekvel te grijpen.

Timing is belangrijk.

En je hond leren lezen.
Als een hond begint met fixeren hem er al uit halen.
Op tijd zeggen, nee/denk erom, als hij achter een haas wil aanrennen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:20

Ik zie niet graag fysieke correcties. Ze worden vaak te onterecht, te lang en te pijnlijk aangehouden en te vaak goedgepraat door het baasje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:21

Ja hoor gerust indien nodig. En veel liever niet dan wel maar indien nodig liever 1x gelijk goed corrigeren dan half slachtige correctie en hopen op.

Er zit waarschijnlijk een verschil in het hebben van 1 of 2 honden en het al jaren 6 a 7 honden (inmiddels 5) te hebben die samen zo'n 200 kilo wegen en gewoon door 1 persoon tegelijk uitgelaten werden. Ze weten gewoon ja is ja en nee is nee. Lekkere koekjes in overvloed maar indien nodig ook net zo vlot een passende correctie.

Duidelijkheid geeft een goede verhouding tussen de honden onderling en tussen baas en hond. Veel honden zullen het zonder correctie fantastisch doen. Vele honden hebben af en toe een stevigere grens nodig.

En nee, je bent niet ervaren na 1 of 2 of 3 honden opvoeden. Je bent nooit ervaren, elke hond is anders. Werk beroepsmatig al 17 jaar met honden. Heb er tussen de 20 en 70 per dag onder mijn hoede. Soms alsnog verrast door een hond. Ik leer nog dagelijks bij en weet dat 95 procent een moord doet voor frolic en daarmee uitstekend te begeleiden voor wat qua mijn werk nodig is.

Het is net als bij mensen. Een groep werkt uitstekend voor het loon aan het einde van de maand. Een groep werkt er wel oke genoeg voor. Sommige mensen werken gewoon niet hoe hoog de beloning (loon) ook is en hebben af en toe een correctie nodig.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:43

Mijn honden worden ook gecorrigeerd waar dat nodig is. Ik ben lid van de knpv dus mensen hebben wel vaker vooroordelen als ze mij met 2 mechelaars zien lopen. Beide honden hebben weinig fysieke correctie nodig. Mijn teef wil nog wel eens lelijk doen als loslopende hondjes blaffend op haar af komen en dan in de zin van heel hard terug blaffen en in de lijn gaan hangen(35kg), meestal kan ik haar met commando laten volgen en 9 van de 10 keer doet ze dit, maar soms is een snuk toch echt nodig als ze echt niet wil volgen.

Het ligt dan ook echt aan het type hond. Mijn mechelse herders komen beide uit een sport/werk lijn en hebben een hoge drift die snel geactiveerd word. Als zo'n hond dan in die drift zit is er net wat meer nodig om toch baas te kunnen blijven. Maar een hond schoppen of slaan als correctie vind ik not done!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:48

Citaat:
Ik zou graag willen weten of ik de enige ben die nog weet hoe je een hond moet opvoeden: met beloningen en positieve bekrachtiging

Met een zin als dit ben ik er al weer een beetje klaar mee :+
Maar nee
Je bent absoluut niet de enige die weet hoe je een hond moet opvoeden en ik weet heel zeker dat er genoeg honden zijn die jij niet opgevoed krijgt (net zoals er zat honden zijn die ik niet opgevoed krijg)
En nee, alleen maar joepie en positief is niet altijd de oplossing
Maar dat kan nog steeds eerlijk en zonder mishandeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 01:40

jooosjefien schreef:
Oké en hoe corrigeren jullie dan precies? Snap wel dat jullie honden misschien niet zo makkelijk zijn als de mijne, maar vraag me dan wel af wat dat aanpakken dan precies inhoudt

Misschien kan je mij eens uitleggen, hoe jij de aandacht van een hond zou vragen, een hond die de buitenwereld zo interessant vindt en jou op dat moment niet als prio heeft, een hond die maling heeft aan voertjes, frikandellen, gelderse worst of noem het maar. Is de hond dan onopgevoed, hmmm ik weet het niet, in huis is ze de best luisterende hond van allemaal.

Een hond mag best eens een tik, wordt ie niet veel anders van, maar het moet wel rechtvaardig zijn en de timing heel precies.

Ik heb drie roemenen, allemaal een verschillende vorm van getraumatiseerdheid en een boxer (onze hieperdepiephond) en elke hond heeft een verschillende manier van aanpak hier in huis. De een reageert op stem, de ander meer op lichaamstaal, bij de een kan je wel eens een tik verkopen, maar bij de ander absoluut niet.

Er is geen een manier van opvoeden, kijk naar je hond en wat die nodig heeft, de een heeft een iets hardere aanpak nodig dan de ander. Dus misscien iets minder van de hoge toren blazen, zou heel fijn zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 01:42

dierenfan schreef:
Ja hoor gerust indien nodig. En veel liever niet dan wel maar indien nodig liever 1x gelijk goed corrigeren dan half slachtige correctie en hopen op.

Er zit waarschijnlijk een verschil in het hebben van 1 of 2 honden en het al jaren 6 a 7 honden (inmiddels 5) te hebben die samen zo'n 200 kilo wegen en gewoon door 1 persoon tegelijk uitgelaten werden. Ze weten gewoon ja is ja en nee is nee. Lekkere koekjes in overvloed maar indien nodig ook net zo vlot een passende correctie.

Duidelijkheid geeft een goede verhouding tussen de honden onderling en tussen baas en hond. Veel honden zullen het zonder correctie fantastisch doen. Vele honden hebben af en toe een stevigere grens nodig.

En nee, je bent niet ervaren na 1 of 2 of 3 honden opvoeden. Je bent nooit ervaren, elke hond is anders. Werk beroepsmatig al 17 jaar met honden. Heb er tussen de 20 en 70 per dag onder mijn hoede. Soms alsnog verrast door een hond. Ik leer nog dagelijks bij en weet dat 95 procent een moord doet voor frolic en daarmee uitstekend te begeleiden voor wat qua mijn werk nodig is.

Het is net als bij mensen. Een groep werkt uitstekend voor het loon aan het einde van de maand. Een groep werkt er wel oke genoeg voor. Sommige mensen werken gewoon niet hoe hoog de beloning (loon) ook is en hebben af en toe een correctie nodig.

Haha! Ik krijg ze normaliter ook om met een frolic, echter twee weerstaan werkelijk alles buiten.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 03:12

"Zacht als het kan, hard als het moet" is eerder "violence begins where knowledge ends".

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 03:57

jooosjefien schreef:
Ik zou graag willen weten of ik de enige ben die nog weet hoe je een hond moet opvoeden:

Pfieuw, wat een pretentie !

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 06:24

Zo, jij vindt nogal wat van jezelf.

Ja, mijn hond krijgt af en toe een correctie. Die doet aan poep eten en dat is zelfbelonend gedrag, daar helpen geen koekjes tegen. Duidelijk begrenzen wel, en ze kent de rammelende discs.
Nieuwe trucjes aanleren doen we wel helemaal positief, dat werkt bij deze hond prima.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 06:29

jooosjefien schreef:
Toch is mijn eerste reactie: onkunde! Leer eens een hond opvoeden! %) Ik heb mijn hond alles met hondenkoekjes geleerd en dat ging prima. Ze luistert niet altijd even goed, maar daar zijn we mee bezig.

Met zo weinig ervaring heb je echt niet veel te oordelen.

Ik ben instructeur gehoorzaamheid en handler op hondenshows. In de basis vertrek ik van positieve training, maar soms is een correctie gewoon nodig. Ik heb zelf 4 honden, in heb een stuk of 5 vaste handle hondjes en dan nog alle handle hondjes die ik af en toe handle. Er zijn geen 2 honden die op dezelfde manier getraind worden, elke hond is uniek en krijgt een persoonlijke aanpak. De ene lukt 100% positief trainen met speeltje, snoep of een knuffel mee. De andere heeft al eens een correctie nodig om niet met mijn voeten te spelen.
Er zijn dingen die gewoon te ver gaan, zoals neus dicht knijpen. Maar met zeer beperkte ervaring en een hond misschien 2 minuten zien hoor je gewoon geen conclusies te trekken.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:42

Ik train op basis van vertrouwen, nooit op basis van angst of pijn.
Met opvoeden gebruik ik zeker correcties. Maar die zijn zelden tot nooit hard.

Ik vind opvoeden en trainen 2 verschillende dingen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook zie dat het beeld overall steeds onvriendelijker wordt. Slaan, schoppen, schreeuwen en (andere) pijnprikkels worden steeds normaler. Helaas.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:56

Ik gebruik positieve bekrachtiging bij al mijn dieren. Natuurlijk moet je wel iets doen als er niet geluisterd wordt maar fysiek worden is bij mij nooit nodig geweest. Als mijn hond niet reageert kom ik naar haar toe, dat is voor haar genoeg om te weten dat ze weer even op moet letten.

Misschien zijn al mijn dieren gewoon heel braaf en heel gevoelig. Geen idee. Dit is in elk geval hoe ik met ze omga.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:09

Mijn eerste 2 labradors waren engeltjes. Die hoefde ik bijna nooit te corrigeren. Hooguit als ze een koekje te onvoorzichtig aanpakken. Als ik de vingers bijna kwijt ben kregen ze een tik over de neus, deze was niet super hard maar wel snel en duidelijk. Daarna ging het ook weer maanden goed en was 'euh zachtjes hè' voldoende. Mijn huidige labrador is een ander verhaal, zij is gefokt voor de jacht. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn maar deze wil zo graag dat ze af en toe geremd moet worden. Ik train 3x per week met haar, maar zij wil nog wel eens inspringen bijvoorbeeld. Dan is een andere hond aan de beurt maar wil zij de dummy gaan halen. Meestal is een extra blijf genoeg, maar soms moet ik even haar nekvel pakken om haar weer op de planeet aarde te krijgen. En fouten maken mag ze zeker en consequent zijn is bij haar heel belangrijk. Maar luisteren is bij deze gewoon niet zo vanzelfsprekend als bij de vorige 2. Uiteraard beloon ik ook uitbundig als ze het wel goed doet. Maar voeren helpt bij haar zeker niet als ze in haar focus zit.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:12

Zoe_97 schreef:
Met zo weinig ervaring heb je echt niet veel te oordelen.

Ik ben instructeur gehoorzaamheid en handler op hondenshows. In de basis vertrek ik van positieve training, maar soms is een correctie gewoon nodig. Ik heb zelf 4 honden, in heb een stuk of 5 vaste handle hondjes en dan nog alle handle hondjes die ik af en toe handle. Er zijn geen 2 honden die op dezelfde manier getraind worden, elke hond is uniek en krijgt een persoonlijke aanpak. De ene lukt 100% positief trainen met speeltje, snoep of een knuffel mee. De andere heeft al eens een correctie nodig om niet met mijn voeten te spelen.
Er zijn dingen die gewoon te ver gaan, zoals neus dicht knijpen. Maar met zeer beperkte ervaring en een hond misschien 2 minuten zien hoor je gewoon geen conclusies te trekken.

Nou precies: geen hond is hetzelfde!
Mijn podengo werk ik enorm mee op op basis van positieve bekrachtiging. Máár hij heeft een enorme prooidrift en dan is een koekje écht écht écht niet meer interessant. Soms werkt een speeltje met een piepje erin nog wel. Soms moet ik even mijn stem verheffen. En als hij écht uitvalt richting een vogel, tjah, dan trek ik heus wel eens terug aan de riem. Maar overall doet hij het gewoon goed op positieve bekrachtiging.

De doodle van mijn ouders steekt soms nog nét niet zijn middelvinger op naar je. Die wordt met stem veel meer gecorrigeerd. Daar moet ik soms gewoon even tegen zeggen - met woorden - 'nu kom je verdorie hier en ga je je gedragen' (niet letterlijk die woorden, maar die intonatie). En dat schudt hij dan van zich af en dan is hij gewoon weer blij daarna hoor. Maar die moet je gewoon wat korter houden omdat het bij hem niet zo zeer instinct is, maar gewoon boevengedrag.

Machie schreef:

Ik vind opvoeden en trainen 2 verschillende dingen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook zie dat het beeld overall steeds onvriendelijker wordt. Slaan, schoppen, schreeuwen en (andere) pijnprikkels worden steeds normaler. Helaas.

Fysiek corrigeren en fysiek straffen vind ik nog twee heel verschillende dingen overigens. Corrigeren is gedrag zo ombuigen dat het onwenselijke / gevaarlijke gedrag verdwijnt. Zoals dat als de hond uitvalt, je even aan de riem trekt, of met je vingers in de zij prikt, of een goede schreeuw geeft. Gewoon om de gedachte/ aandacht af te leiden. Niemand heeft er iets aan als jouw hond bovenop een andere klapt, met veel gevaarlijkere mogelijke gevolgen, bijvoorbeeld.
Maar dat vind ik wel iets heel anders dan slaan, schoppen, snuit dichtknijpen...
Ik vind juist het overall beeld vriendelijker worden. Meer en meer scholen die met R+ werken en meer mensen die zich willen verdiepen in het wezen van de hond.
Nu nog wat meer mensen die zich verdiepen in de geschiedenis van hun ras, zodat ze beter leren snappen waarom bijv een herder anders reageert dan een spaniel. Daar zit geschiedenis achter, fokdoelen etc.

(Zo ben ik echt een zachtgekookt ei zeg maar, ik moet ver ver ver weg blijven van alle rassen die makkelijk écht naar worden. Ik kan héél fijn en zacht werken met wat mij past: spaniels, waterhonden, veel staande honden (behalve de duitse staande), windhonden. Gaat allemaal prima. Maar geef mij geen hond die van origine bedoeld is voor bewaking en beveiliging, want zo'n hond raakt bij mij gefrustreerd en verpest ;) )

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:12

Hahahaahah!! Ohh koekjes. :')

Ik geef je de malamute van 50 kg én de husky van 30 kg.

En beiden willen niet eens koekjes.

De malamute wordt vaak beloond als een prins op de troon. Maar ook aangepakt als iets echt niet kan.

Mannen hebben daardoor ook respect voor mijn moeder, niet alleen omdat ze er mee loopt :')

Powervrouw...!

Maar ts. Voel je vrij. Je bent welkom.
Krijgt koffie of thee toe met ...een koekje, want de honden willen geen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:33

Skippy01 schreef:
Machie schreef:

Fysiek corrigeren en fysiek straffen vind ik nog twee heel verschillende dingen overigens. Corrigeren is gedrag zo ombuigen dat het onwenselijke / gevaarlijke gedrag verdwijnt. Zoals dat als de hond uitvalt, je even aan de riem trekt, of met je vingers in de zij prikt, of een goede schreeuw geeft. Gewoon om de gedachte/ aandacht af te leiden. Niemand heeft er iets aan als jouw hond bovenop een andere klapt, met veel gevaarlijkere mogelijke gevolgen, bijvoorbeeld.
Maar dat vind ik wel iets heel anders dan slaan, schoppen, snuit dichtknijpen...
Ik vind juist het overall beeld vriendelijker worden. Meer en meer scholen die met R+ werken en meer mensen die zich willen verdiepen in het wezen van de hond.
Nu nog wat meer mensen die zich verdiepen in de geschiedenis van hun ras, zodat ze beter leren snappen waarom bijv een herder anders reageert dan een spaniel. Daar zit geschiedenis achter, fokdoelen etc.

Misschien is het regio afhankelijk? Wij zitten in de 'anniek winters' regio en daar word ik niet bepaald gelukkig van. Het merendeel van de honden hier loopt met een riem heel hoog in de nek of over de neus heen. Snuffelen mogen honden niet meer enz enz.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:37

Machie schreef:
Misschien is het regio afhankelijk? Wij zitten in de 'anniek winters' regio en daar word ik niet bepaald gelukkig van. Het merendeel van de honden hier loopt met een riem heel hoog in de nek of over de neus heen. Snuffelen mogen honden niet meer enz enz.

Ow, dat durf ik niet te zeggen? Ik zit in midden-Brabant. Hier zitten echt best veel R+ trainers / scholen. De enige van de reguliere scholen (die niet specifiek voor één sportonderdeel bestaan) die nog op de 'ouderwets harde' manier traint, begint ook wel duidelijk klanten te verliezen. Die velden staan lang niet meer zo vol als 10 jaar geleden. Ik kan in een straal van 10km al bij 4 scholen terecht die R+ gebruiken - waarvan er 2 het zélfs aandurven om podengo's (en beagles, for that matter) mee te laten trainen :') :j (sommige scholen zeggen 'daar is geen eer aan te behalen, die willen we niet, die werken chaos in de hand', maar wij hadden dus keuze uit 2 scholen in de directe omgeving die dat juist wel leuk vonden, zo'n gekke Portugees erbij)

Edit: off topic, even in je profiel gespiekt, wat een gave rassen heb jij trouwens <3 (veel te veel hond voor mij, maar zó gaaf)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:41

Skippy01 schreef:
Machie schreef:

Ow, dat durf ik niet te zeggen? Ik zit in midden-Brabant. Hier zitten echt best veel R+ trainers / scholen. De enige van de reguliere scholen (die niet specifiek voor één sportonderdeel bestaan) die nog op de 'ouderwets harde' manier traint, begint ook wel duidelijk klanten te verliezen. Die velden staan lang niet meer zo vol als 10 jaar geleden. Ik kan in een straal van 10km al bij 4 scholen terecht die R+ gebruiken - waarvan er 2 het zélfs aandurven om podengo's (en beagles, for that matter) mee te laten trainen :') :j (sommige scholen zeggen 'daar is geen eer aan te behalen, die willen we niet, die werken chaos in de hand', maar wij hadden dus keuze uit 2 scholen in de directe omgeving die dat juist wel leuk vonden, zo'n gekke Portugees erbij)

Edit: off topic, even in je profiel gespiekt, wat een gave rassen heb jij trouwens <3 (veel te veel hond voor mij, maar zó gaaf)

Dank je, en ik zal mijn profiel gelijk ff updaten want er mist een hond.
Die oostblokkers zijn inderdaad veel hond. Niet in maat, wel in karakter. Ze zijn ook niet perfect opgevoed, ze sleuren bijvoorbeeld aan de riem. Ach, ik vind dat niet zo belangrijk :)