Verwaarlozing honden door gezinslid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 11:05

De honden kunnen zelf los lopen en worden niet uitgelaten. Ze zitten echter regelmatig ook de hele dag in de kennel. De eigenaar gaat dan in de ochtend weg (voert ze dan) en komt in de avond weer terug. Ik heb ook gevraagd of dit gezinslid me hier van op de hoogte wil stellen zodat ik ze kan voeren en los laten, maar ook dat gebeurt helaas niet. Hier wil ik daarom ook wat over afspreken.

Neonlight schreef:
TS, je hebt het over gezinslid, wanneer het een gezinslid is ben jij net zo goed verantwoordelijk voor het dierenwelzijn. Of bedoel je hier een familielid cq oud gezinslid?

Peuk schreef:
Er zijn geen financiële problemen, maar gezien de problemen van de oudere hond zal dit gezinslid er dan voor kiezen om haar in te laten slapen. Dit heeft de persoon in kwestie namelijk meerdere keren aangehaald. Er voor kiezen om het beestje op te lappen gaat niet gebeuren dat weet ik zeker. En helaas kan ik dat financieel gezien ook niet dragen als de kosten hoog oplopen.

En is het dier niet beter af met inslapen als wat het nu is?

Het gaat om een oud gezinslid ja. Ik wil niet te veel benoemen want mocht iemand mij herkennen op Bokt wil ik niet dat ze weten wie die persoon is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:36

Ik zat in precies hetzelfde schuitje, kreeg van andere maar weinig hulp, 1 koos er zelfs voor een hand boven het hoofd te houden, want DA's zijn belachelijk duur...precies ook wat ik aangegeven had voor de aanschaf door die persoon, je krijgt sowieso een keer kosten, wil je dat niet neem dan geen huisdier. Had het eigenlijk al aan zien komen....Heb het dier, met wat mazzel, weg kunnen halen en laten opereren.

Verder wil ik er online niets over kwijt, kan wel via pb, als je wil.

Maureen95

Re: Verwaarlozing honden door gezinslid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:49

Als ik jou was zou ik je gezinslid waarschuwen dat als ze binnen een week niet naar de dierenarts is geweest jij 144 belt. Dan hoef je je denk ik ook minder schuldig te voelen dat je melding gemaakt hebt. Je hebt immers gewaarschuwd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:57

Maureen95 schreef:
Als ik jou was zou ik je gezinslid waarschuwen dat als ze binnen een week niet naar de dierenarts is geweest jij 144 belt. Dan hoef je je denk ik ook minder schuldig te voelen dat je melding gemaakt hebt. Je hebt immers gewaarschuwd.

Dat is makkelijk gezegd maar als dit een gezinslid is dichtbij waar je een bepaalde loyaliteit voor voelt dan zit je wel gevoelsmatig in een spagaat. De relatie is dan verstoord en zal ook nooit meer goed worden.
Dat doe je niet zomaar.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 12:00

Ik heb net gebeld. Het ging als volgt:

Ik: ‘Hoi, ik ben nu bij je thuis. Ik kom mijn spullen ophalen die er nog staan. Ik ga maandag de dierenarts bellen en dan...’
Gezinslid: ‘Nee, jij gaat de dierenarts niet bellen. Dat heb ik al zo vaak gezegd.’
Ik: ‘Waarom niet? Je ziet toch dat K pijn heeft. En P zit onder de kale plekken. Er moet iets aan gedaan worden.’
Gezinslid: ‘Je moet je niet bemoeien met mijn dieren. Jij hoeft de dierenarts niet te bellen.’

Toen werd ik dus boos en moest ik huilen, dus toen begon ik te schreeuwen. Niet heel goed van me maar ik kon het niet langer inhouden. Dus het volgende was op schreeuwende toon.

Ik: ‘Oke is goed! Dan bel ik de dierbescherming. Als jij volgende week niet met die honden naar de dierenarts bent geweest doe ik dat.’
Gezinslid: ‘Doe eens normaal. Doe eens rustig. Ik laat volgende week de dierenarts wel komen en dan laat ik K inslapen.’
Ik: ‘Nee, dit kan niet langer meer! Het is onacceptabel! Als jij volgende week niet naar de dierenarts bent geweest en ik hoor er niets van dan bel ik de dierenbescherming. Zowel K als P moeten naar de dierenarts! En zolang er niet is gebeurd hoef ik je niet meer te zien.’
Gezinslid: ‘Ja ja ja is goed. Zoek het uit dan! En neem die rekening dan ook mee die er nog ligt (er wordt nog post bezorgd van mij op dit adres)!
Ik: ‘Oke is goed!’

Toen heb ik opgehangen. Het gesprek was wel langer maar er zat heel veel herhaling in. Was niet heel leuk dus. Het meest frustrerende vind ik nog dat er geen reden wordt gegeven waarom deze persoon niet naar de dierenarts wil.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:05

Hoe serieus alles ook mag zijn, we lezen hier alles van 1 kant.

Er speelt blijkbaar veel meer dan onenigheid over wat het beste voor de honden is.
Je kunt tussen alle regels door lezen dat er een onhoudbare situatie is op privé vlak.
De mening over de honden is slechts een onderdeel daarvan.

Ik vind een deel van de adviezen die hier in dit topic gegeven worden dan ook wat kort door de bocht soms.

Wat mishandeling/te weinig zorg is, is namelijk ook nog eens redelijk 'smaakgerelateerd'.

Honden die een deel van de dag in een kennel zitten en een deel van de dag loslopen zijn bijvoorbeeld in mijn ogen niet specifiek zielig.
Maar ik lees dat TS dat wél een probleem vindt.

En dat geldt ook voor ziekte/kwalen/ouderdom.

Ik kan in dit topic echt geen reëele inschatting maken of ik het eigenlijk wel of niet eens ben met de stelling dat de dieren verwaarloosd worden.

En dat is toch echt het eerste dat duidelijk moet zijn voor er (soms vrij radicale...) tips gegeven worden.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:12

Eerlijk gezegd zou ik ook afwijzend reageren als een emotionele bemoeial die continu zeurt over mijn dieren voor mij beslist dat de dierenarts moet komen.

Ik denk dat deze persoon niet naar jou gaat luisteren, omdat jullie het stadium dat jullie naar elkaar willen luisteren en elkaars gezichtspunt respecteren allang voorbij zíjn.

Ik vraag mij af of de relatie tussen jullie twee ooit goed kan komen, als jij de dierenbescherming op deze persoon afstuurt.
Vind jij deze dieren belangrijker dan je relatie met dit gezinslid ?
Dat is de vraag die je voor jezelf moet beantwoorden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 12:20

Er is geen onenigheid tussen ons, behalve op dit vlak.

En ik durf met zekerheid te zeggen dat als ik foto’s en filmpjes stuur dat je weet dat het niet oké is! Dat wil ik in een pb namelijk best doen. Dit is iets wat al veel langer speelt en waarvan ik het altijd netjes heb gevraagd/aangeboden, dus zeuren heb ik nooit gedaan. Dit is de eerste keer dat ik emotioneel werd omdat het gewoon niet meer kan hoe ze er bij lopen. Tenzij jullie alle dingen die ik in de startpost heb genoemd acceptabel vinden bij een hond, ook op leeftijd. Ze worden verder goed verzorgd in de zin van voeren, aandacht etc. Maar niet naar de dierenarts willen met een hond die niet oké is is onacceptabel. Ook al is inslapen dan de consequentie.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:22

Ik heb helaas zoiets mee gemaakt, ook met familie.

een kat die dringend medische hulp nodig had en ipv naar de da gaan ( is zo duur) hadden ze de kat opgesloten in de douche....arm arm dier.
Heb jankend in de auto gezeten toen we naar huis gingen; ik had toevallig de kat gespot omdat ik naar de wc ging en een kat hoorde mauwen op klaaglijke toon in de douche. Ik doe de douchedeur open en kreeg me daar toch een schokkend iets te zien.
Heb de volgende dag ( had het liefst nog zelfde dag gedaan, maar was 2de kerstdag, dus hoop instanties niet te bereiken) ze opgebeld en medegedeeld dat ik die kat na mn werk op kwam halen en er mee naar een da ging en dat ik tevens een melding had gemaakt bij de db, want wat er met die kat gebeurde was te gruwelijk voor woorden.
Kat opgehaald en mee naar de da, waar het dier 5 minuten later uit zn lijden is verlost, want uiteraard was het al veel en veel te laat om die kat nog te redden. Iets wat ik ook verwacht had gezien de staat waarin het dier verkeerde.

Man wat ben ik kwaad geweest....ik had al zo goed als geen respect meer voor deze mensen, maar dat laatste 100ste procent wat er nog was, verdween als sneeuw voor de zon.

Ging hier trouwens om mn eigen ouders, dus ja; dichtbij staande familie dus ( in naam dan; zag ze alleen met verjaardag en kerst)....als ik alleen al er aan terug denk voel ik weer de woede opkomen....en de walging.
En nee, ik heb geen contact meer met ze ( mijn vader leeft ondertussen al jaren niet meer dan) en heb daar ook totaal geen behoefte aan. Dat staat los van die kat trouwens; dat was eerder 1 van de vele druppels in de welbekende emmer

Die dieren hebben geen stem, dat familielid wel....en sorry; maar ouderdom van eigenaar zelf is geen excuus om je dieren maar langzaam aan te laten versterven en lekker de andere kant op kijken, want och het hoort erbij.
Gewoon die dieren naar een da brengen. Hun welzijn is nu belangrijker dan dat je misschien wel of niet dat familielid kwetst en of ruzie mee krijgt. Die dieren moeten geholpen worden en niks minder.

edit; ow en om terug te komen op dat arme dier van mn ouders; de da gaf aan dat wat de kat mankeerde heel simpel opgelost had kunnen worden als het dier direct naar een da was gebracht.......nu was het dus te laat
En met simpel bedoelde ze ook echt heel simpel; 4 hechtingen en 5 min werk....en die kat had nog jaren kunnen leven...maar ach; da is zo duur he _-:( _-:( :r
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 06-06-20 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:27

Peuk schreef:
Er is geen onenigheid tussen ons, behalve op dit vlak.

En ik durf met zekerheid te zeggen dat als ik foto’s en filmpjes stuur dat je weet dat het niet oké is! Dat wil ik in een pb namelijk best doen. Dit is iets wat al veel langer speelt en waarvan ik het altijd netjes heb gevraagd/aangeboden, dus zeuren heb ik nooit gedaan. Dit is de eerste keer dat ik emotioneel werd omdat het gewoon niet meer kan hoe ze er bij lopen. Tenzij jullie alle dingen die ik in de startpost heb genoemd acceptabel vinden bij een hond, ook op leeftijd. Ze worden verder goed verzorgd in de zin van voeren, aandacht etc. Maar niet naar de dierenarts willen met een hond die niet oké is is onacceptabel. Ook al is inslapen dan de consequentie.

Je kan best gelijk hebben, wat je beschrijft aan klachten bij de dieren klinkt inderdaad niet acceptabel.
Wat ik bedoel is: als jij elke keer als je langskomt begint over de dieren, en het onderwerp niet laat rusten, dan is dat zeuren voor jouw gezinslid.
En dat is zwaar irritant.
Net zoals een vegetariër die elk verjaardagsfeest begint over de barbecue met vlees irritant is.
Mensen houden dan op te luisteren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:34

ok, maar je gaat nu een week afwachten en dan de DB bellen indien er niks gedaan wordt?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 12:40

Kinke schreef:
ok, maar je gaat nu een week afwachten en dan de DB bellen indien er niks gedaan wordt?

Ja ik ga het volgende week aan kijken. Als ik niks hoor neem ik zelf contact op om te peilen hoe het er voor staat aan het einde van de week. De persoon in kwestie wil namelijk zelf de spullen in huis halen om de hond in te laten slapen en ze te behandelen tegen jeuk.

Ik heb al foto’s en filmpjes gemaakt mocht het eventueel zo ver komen. Omdat ik er nu niet meer heen ga.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:41

wacht ff....zelf spullen in huis halen om de hond in te laten slapen?
hoe dan?
Je kunt niet zomaar sedatie en euthasol in de winkel halen

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:44

spullen in huis halen om in te slapen? Dat klinkt alsof die spullen een jutezak en een paar stenen gaat worden.

Ik mag toch hopen voor die dieren dat ik het finaal mis heb...........maar goed; wat voor spullen wil je anders daarvoor in huis halen, aangezien alleen een da daar de middelen voor heeft. En de enige is die dat mag toedienen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 12:58

Ik heb geen flauw idee. Waarschijnlijk was dat ook meer bedoeld voor de jeuk. Het leek me in ieder geval niet serieus, dus dat had ik beter achterwege kunnen laten in mijn bericht.

We gaan het afwachten. Ik hoop dat de persoon tot inzinking komt. :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:02

Peuk schreef:
Hoop eerder tot bezinning of inkeer?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:10

Gaat het hier om een ouder persoon als in 65+, mogelijk dat de koppigheid dan ook een grote rol speelt. Een "snotneus" die het beter meent te weten. Ik denk dat je het goed gedaan hebt door nu een ultimatum te stellen en de boel even te laten rusten. Dit zet hopelijk wel aan tot denken en als het even bezonken is er toch een dierenarts wordt gebeld.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 14:09

noviceh schreef:
Peuk schreef:
Hoop eerder tot bezinning of inkeer?

:') Ja, uiteraard.

Gillbo schreef:
Gaat het hier om een ouder persoon als in 65+, mogelijk dat de koppigheid dan ook een grote rol speelt. Een "snotneus" die het beter meent te weten. Ik denk dat je het goed gedaan hebt door nu een ultimatum te stellen en de boel even te laten rusten. Dit zet hopelijk wel aan tot denken en als het even bezonken is er toch een dierenarts wordt gebeld.

Klopt inderdaad. Luistert überhaupt nooit naar anderen behalve naar zichzelf haha.

Bedankt in ieder geval voor de reacties! Heeft in ieder geval geholpen voor een zetje in de rug om actie te ondernemen. Nu afwachten wat er gaat gebeuren.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:44

Peuk schreef:
Kinke schreef:

Ja ik ga het volgende week aan kijken. Als ik niks hoor neem ik zelf contact op om te peilen hoe het er voor staat aan het einde van de week. De persoon in kwestie wil namelijk zelf de spullen in huis halen om de hond in te laten slapen en ze te behandelen tegen jeuk.

Ik heb al foto’s en filmpjes gemaakt mocht het eventueel zo ver komen. Omdat ik er nu niet meer heen ga.

Ben je niet bang dat ze zelf iets engs gaan doen ? Zo staat het er wel. Ik hoop dat ik het mis heb.

Maar kan je niet beter meegaan naar de dierenarts ? Dan weet je zeker dat ze goede hulp krijgen.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:46

Heel herkenbaar. Ik heb ook een gezinslid van mijn vriend zijn kant die een hondje heeft en zwaar verwaarloost. Hondje is een klein hondje op leeftijd van 16 jaar en plast nu wel eens binnen. Daarom moet het vanaf die tijd maar buiten slapen. Ze heeft een schuur waar het hondje dan in moet ook als het vriest. Het hondje heeft altijd binnen gelegen en heeft een hele dunne vacht. Ook hij mankeert iets aan zijn heupen. Ze zijn een keer naar de dierenarts geweest en daar kwam uit dat hij geopereerd moest worden, maar dan doen ze niet. Ze vinden het te duur. De pijnstillers namen ze ook niet want ook deze werd anders een kostenplaatje.

Ik heb toen gezegd dat ze iets moesten doen omdat ik het ook niet kon aanzien. Mijn vriend trouwens ook niet. Toen ze meerdere keren weigerde heb ik uiteindelijk het hondje meegenomen naar huis. Ze werd woest. Het was haar hond en waar haalde ik het lef vandaan om de hond mee te nemen. Ik heb ze toen onder druk gezet. Of die hond krijgt nog een waardig leven bij haar, met alle kosten die daar bijkomen, of ik hou hem zelf. Uiteindelijk heeft ze de hond laten opereren en pijnstillers gehaald. Ook mag het hondje weer naar binnen. Het is uiteindelijk wel ruzie geworden, maar dat is nu ook weer bij gelegd. Toch hou ik het hondje scherp in de gaten.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 19:19

@Monte_Cristo; Pff ja ook echt een rot situatie! Gelukkig is het ‘goed’ gekomen. Het is zo lastig, want ja.. tot hoe ver ga je.

sterregoud schreef:
Ben je niet bang dat ze zelf iets engs gaan doen ? Zo staat het er wel. Ik hoop dat ik het mis heb.

Maar kan je niet beter meegaan naar de dierenarts ? Dan weet je zeker dat ze goede hulp krijgen.

Dat hoop ik niet. Ik denk van niet!

Ik kan nu ook niet iets anders doen dan het los laten. En dat ik mee ga naar de dierenarts wordt niet geaccepteerd. De reactie was dat ik me er niet mee moet bemoeien, dus ja.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:28

@ MonteCristo, mijn complimenten voor je heldhaftig optreden ! Dit meen ik hoor, heel goed dat je echt ingrijpt, en dat het nu beter gaat met het hondje.

@ Peuk, je bedoelt het goed, maar je familielid heeft echt gezegd; "spullen in huis halen voor inslapen" dat schrijf je zelf. Dat klinkt niet goed. Je was er toch ook alleen bij de dieren, dan kan je de honden toch meenemen naar de dierenarts ?
Ik ben echt bang dat die getypte zin betekent dat je familielid wel een gratis einde verzint.

sterkte met de ongelooflijk moeilijke situatie !

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:10

Misschien haalt ie wel ether in huis kan iemand die dat met jonge katten deed onder de neus en ze waren knock out sterkte hoop dat ze alsnog naar dierenarts gaan

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 20:43

sterregoud schreef:
@ MonteCristo, mijn complimenten voor je heldhaftig optreden ! Dit meen ik hoor, heel goed dat je echt ingrijpt, en dat het nu beter gaat met het hondje.

@ Peuk, je bedoelt het goed, maar je familielid heeft echt gezegd; "spullen in huis halen voor inslapen" dat schrijf je zelf. Dat klinkt niet goed. Je was er toch ook alleen bij de dieren, dan kan je de honden toch meenemen naar de dierenarts ?
Ik ben echt banrg dat die getypte zin betekent dat je familielid wel een gratis einde verzint.

sterkte met de ongelooflijk moeilijke situatie !

Volgens mij is dat onmogelijk en wellicht was het op een andere manier bedoeld. Meer in de trant van: ik laat iemand komen met spullen om de hond in te laten slapen.

Nee dat kan niet. Ik heb de dierenarts gebeld. Zonder toestemming van de eigenaar mocht ik ze niet komen brengen. En 2 honden in de auto die ik heb is eigenlijk ook onmogelijk.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:46

Oké, dan maar even afwachten en hopen dat ze volgende week inderdaad een dierenarts zien.

Goed van je, dat je je er tegen aan hebt bemoeid ! Soms is dat gewoon nodig.