Overlast katten van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:13

Ik zou indd. denken om schrikdraad op de schutting te plaatsen, of die rollen die al eerder genoemd zijn.

Het blijft lastig, wij hebben ook een brutale rooie kater naast ons wonen.
Ik heb zelf een kater (softie) en een hond, maar zelfs de hond jaagt hem niet weg }:0
Ben als de dood dat hij naar binnen loopt en de boel onder gaat zeiken, gelukkig nog niet gebeurd.

colunder

Re: Overlast katten van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:13

Dit misschien iets?
Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:52

Oplossing 1: tuin zo af zetten dat katten er niet in kunnen
Oplossing 2: kat in een val vangen en afgeven bij het asiel, dat zullen ze na een paar keer ook zat zijn

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:46

Heb je nog last gehad van die beesten ?

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 19:01

_Mir schreef:
Heb je nog last gehad van die beesten ?

Nou met de buurvrouw heb ik niet meer gesproken. Kuikens zitten ondertussen in het buitenhok. Op een gegeven moment hadden ze door dat ze door het hek heen konden als ze los liepen, het hek met de klimop er door heen, en stonden ze op de straat naast de tuin (doodlopende straat naar huizen van 2 andere buren). Voorgaande jaren enkele keer last van gehad, maar dit jaar was het elke dag wel dat ze er door heen gingen.

Ondertussen ook nog op zoek geweest naar een oplossing voor die katten. We hadden nog een paar meter gaas ergens liggen en dit heb ik uiteindelijk aan het hek en de klimop vast gemaakt. Alsnog een stuk van 15 meter.. maar goed dat zou dan beide problemen oplossen. De dag er na was ik werken en kreeg ik een appje van mijn ouders: kat van de buurvrouw in de tuin... -O-
Gelukkig zaten mijn ouders bij de kippen en mijn vader is er als een gek achter aan gegaan. Kat dacht dus even te ontsnappen door het hek maar zijn vaste plekje was nu natuurlijk dicht gemaakt. Toen is ie over een laag houten hek met sloot(!) erachter weer weg gevlucht. Zo is die waarschijnlijk ook in de tuin gekomen. Daar hebben we nog een ander stuk gaas boven gehangen en daarna is die niet meer gespot. Elke keer als ik ze aan de overkant van de sloot of achter het hek zie, jaag ik ze weg. Dus laten we hopen dat het nu zo goed als klaar is en de tuin niet meer als interessant wordt gezien door de katten. Helaas zit ik wel altijd met het gevoel dat ze nog in de tuin kunnen komen. Dus echt relaxed is dat gevoel niet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:57

Ruim 30 jaar geleden liep de hond van mijn oma nog vrolijk van het erf en dan zei mijn oma, die komt wel een keer terug. Was toen nog vrij normaal. Nu wordt alles wat zonder baas loopt gelijk wel door iemand meegenomen en opgevangen. Het idee dat katten niet meer van eigen terrein af mogen zint veel mensen niet maar die dag gaat komen denk ik. Meer mensen meer katten meer overlast bij buren en in de natuur.

Ik heb laatst een jonge kater uit een natuurgebiedje gehaald. Er is een gedeelte daar waar je in het broedseizoen van weidevogels niet mag komen, en je honden al helemaal niet, maar katten struinen er gewoon lekker doorheen. Eigenaar die het katje kwam halen vond het heel normaal. Ik had/heb nooit last van loslopende katten maar nu realiseer ik me steeds meer hoeveel schade de loslopende huiskat aanricht.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:01

30 jaar geleden was de mentaliteit inderdaad veel nuchterder, maar ook het verkeer was heel anders.

Ik moet er niet aan denken dat 1 van onze honden voor op de weg terecht komt, dat overleven ze niet, het is max 80 km maar heel veel rijden stukken harder. Helaas al veel honden en katten dood zien liggen hier langs de weg, ook helaas paarden die het niet na kunnen vertellen nadat ze zijn uitgebroken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:07

meggiemeg schreef:
30 jaar geleden was de mentaliteit inderdaad veel nuchterder, maar ook het verkeer was heel anders.

Ik moet er niet aan denken dat 1 van onze honden voor op de weg terecht komt, dat overleven ze niet, het is max 80 km maar heel veel rijden stukken harder. Helaas al veel honden en katten dood zien liggen hier langs de weg, ook helaas paarden die het niet na kunnen vertellen nadat ze zijn uitgebroken.

Ja precies, de regel is nu je hond aanlijnen en op je erf houden maar de huiskat mag gewoon nog wel die nu veel drukkere 80 km weg over rennen. Op hoop van zegen dat hij weer thuis komt.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:18

Wat een ontzettend vervelende situatie zeg. Wij krijgen nu ook last van andere katten in onze tuin. Terwijl ik mijn katten binnen houd en die alleen in onze tuin mogen als we er bij zijn. Met als vervolg dat hun de boel gaan afbakenen met hun geur grrr. Had wel gelezen dat lavendel katten vinden stinken dus plant ik de parkjes daar maar vol mee }>. Andere oplossing is al snel wat duurder.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:26

Jis_ schreef:
meggiemeg schreef:

Ja precies, de regel is nu je hond aanlijnen en op je erf houden maar de huiskat mag gewoon nog wel die nu veel drukkere 80 km weg over rennen. Op hoop van zegen dat hij weer thuis komt.

Heel veel redden dat er hier niet. Dat is dan ook het nadeel van dat je dieren los lopen of kunnen ontsnappen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:27

Ik woon ook vrij groen, en had in de voortuin ook last van een buurtkat. Doordat we een deel zand hebben liggen, zag ik daar heel duidelijk de pootjes in, en was ik dus echt zeker dat het om een kat ging. Ik zie het dier in kwestie regelmatig rondzwerven in de buurt, mooi beest, maar ik wil geen poep moeten ruimen, dat doe ik bij de paarden al meer dan genoeg :+

Ik zei dus 'ik HAD last".. Ik heb meiklokjes geplant in de voortuin. Niet eens perse om die kat hier weg te houden - ik heb ze bewust niét in de achtertuin geplant omdat meiklokjes giftig zijn voor o.a. honden, en vermits ik regelmatig op honden pas wil ik niet dat die hier doodvallen. Vandaar dat ik ze in de voortuin geplant heb, nu alweer een paar maanden geleden, en ik heb sindsdien geen enkele pootafdruk of poep meer gevonden. Want ook katten houden er absoluut niet van. Een vergiftiging zal niet snel gebeuren, ik zie de kat in kwestie nog steeds in de buurt ronddwalen, maar de (voor dieren onaangename) geur van de plant zou sterk genoeg om katten te weren, en dat blijft dus idd te kloppen.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:32

Mri schreef:
In ons vorige huis hadden we ook erge katten overlast. Beest gevangen, geplastificeerde kaartje aan de halsband maken met verzoek contact op te nemen hielp niet. Ik wist niet van wie die kat was.
Debk dat er een keer of 6 een kaartje aan heeft gehangen.

En toen nam ik kippen... Geen kriek maar grote. Mijn kippies liepen los door de tuin. Echter waren ze ook nogal territoriaal...
De kat eigenaar wist ineens mijn huis wel te vinden toen zijn kat gegrepen was door mijn kippen. Weet niet meer of hij nou wilde dat ik de hele dierenarts rekening betaalde of alleen een deel :')

Mijn advies zou dan ook zijn; neem grotere kippen, enndan een ras wat agressiever is.
Onze kippen waren voor ons (en de directe buren, waar ze ook in de tuin liepen) super lief en aaibaar. Alleen katten... daar gingen ze echt op af als serial kippers
[...]

Serial kippers _O-

Vervelend dat je er last van hebt TS en dat je buren niet hun verantwoordelijkheid nemen. Ik hoop dat ze nu even wegblijven. Een kennis (vogelliefhebber) heeft een supersoaker klaarliggen waarmee hij elke kat die hij in de tuin ziet natspuit, zodat de vogeltjes nog in zijn mooie bostuin durven te komen. Schijnt vrij goed te werken maar je moet het wel volhouden.

Lavendel hoor je inderdaad vaker maar bij onze kat werkt dat niet. Tuin afzetten helpt wel maar zit inderdaad een prijskaartje aan.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:37

En zo verpesten egoïstische mensen het voor anderen met katten die zich wel gedragen en/of waar anderen er geen last van hebben.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... en-buiten/

Voor hen die asiel en Dierenambulance roepen: Als de eigenaar van een kat/de katten bekend is gaat de Dierenambulance deze echt niet zomaar ophalen, vooral niet als ze gewoon gezond zijn. Dan kun je wel gaan liegen en mogen de buren voorrijkosten betalen (is hier in Groningen wel het geval) áls ze ook worden meegenomen + eventueel asielkosten. Maar als de katten een chip hebben waar meestal meteen op gecontroleerd word gaan ze niet mee en worden ze gewoon bij de buren afgezet.
Eigenlijk denk ik dus dat er niet veel meer op zit dan de kippen in een goed afgesloten (grote) ren te doen die ook gelijk marter-proof is. Steenmarters zitten namen ook gewoon in woonwijken. En anders de katten uit de tuin proberen te weren zoals hier al met meerdere mogelijkheden voorgesteld word. Katschrik van de action zou ik eerst proberen. Katten hebben een goede reuk dus hopelijk kan daar iets mee gedaan worden? Maar toch: Wat een rotburen := Ik zou mij kapot schamen. Mijn kippen lopen rond en komen ook op aangrenzende terreinen waar mensen naast wonen en heb ook gelijk gezegd dat ze het kunnen zeggen als ze er last van hebben, maar ze vinden het gelukkig wel gezellig.
En anders gewoon weer praten. Jij hebt last van hun katten en hun zijn verantwoordelijk voor hun dieren.

Die van mij pakt dus alleen muizen die het weiland kapot maken. Geen katten = over een paar jaar een enorme muizenplaag. Er zijn niet genoeg roofvogels om ze allemaal te vangen..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:46

DonDon schreef:
Wat een ontzettend vervelende situatie zeg. Wij krijgen nu ook last van andere katten in onze tuin. Terwijl ik mijn katten binnen houd en die alleen in onze tuin mogen als we er bij zijn. Met als vervolg dat hun de boel gaan afbakenen met hun geur grrr. Had wel gelezen dat lavendel katten vinden stinken dus plant ik de parkjes daar maar vol mee }>. Andere oplossing is al snel wat duurder.

En je tuin afzetten voor je katten? Win win, kunnen andere er niet in. Die lavendel lucht is dan ook niet echt leuk voor je eigen katten lijkt mij. := Wist ik overigens niet, heb er ook een paar staan (met katten en een afgezette tuin.)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:48

Merexa schreef:
En zo verpesten egoïstische mensen het voor anderen met katten die zich wel gedragen en/of waar anderen er geen last van hebben.

Voor hen die asiel en Dierenambulance roepen: Als de eigenaar van een kat/de katten bekend is gaat de Dierenambulance deze echt niet zomaar ophalen, vooral niet als ze gewoon gezond zijn. Dan kun je wel gaan liegen en mogen de buren voorrijkosten betalen (is hier in Groningen wel het geval) áls ze ook worden meegenomen + eventueel asielkosten. Maar als de katten een chip hebben waar meestal meteen op gecontroleerd word gaan ze niet mee en worden ze gewoon bij de buren afgezet.
Eigenlijk denk ik dus dat er niet veel meer op zit dan de kippen in een goed afgesloten (grote) ren te doen die ook gelijk marter-proof is. Steenmarters zitten namen ook gewoon in woonwijken. En anders de katten uit de tuin proberen te weren zoals hier al met meerdere mogelijkheden voorgesteld word. Katschrik van de action zou ik eerst proberen. Katten hebben een goede reuk dus hopelijk kan daar iets mee gedaan worden? Maar toch: Wat een rotburen := Ik zou mij kapot schamen. Mijn kippen lopen rond en komen ook op aangrenzende terreinen waar mensen naast wonen en heb ook gelijk gezegd dat ze het kunnen zeggen als ze er last van hebben, maar ze vinden het gelukkig wel gezellig.
En anders gewoon weer praten. Jij hebt last van hun katten en hun zijn verantwoordelijk voor hun dieren.

Die van mij pakt dus alleen muizen die het weiland kapot maken. Geen katten = over een paar jaar een enorme muizenplaag. Er zijn niet genoeg roofvogels om ze allemaal te vangen..

Komen er niet meer Roofvogels als er voor hun meer prooi overblijft?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 12:28

Jis_ schreef:
DonDon schreef:

En je tuin afzetten voor je katten? Win win, kunnen andere er niet in. Die lavendel lucht is dan ook niet echt leuk voor je eigen katten lijkt mij. := Wist ik overigens niet, heb er ook een paar staan (met katten en een afgezette tuin.)

Ik heb katten in onze afzette tuin.. zat er net nog 1 in de lavendel naar een vlinder te maaien.. die gelukkig ongedeerd wegvloog.
Ik merk er hier niets van dat lavendel vies zou zijn..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 12:28

Niet alleen katten jagen op muizen en ratten, dus die enorme muizenplaag zal echt wel meevallen.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 12:54

Merexa schreef:

Ik zag dit ook voorbij komen op fb. Merkte wel aan de reacties dat veel katten eigenaren het er niet mee eens zijn. Wel redenen waarvan je dacht: tja appels met peren vergelijken..

Aan de toon van de buurvrouw merkte ik al dat ze niet gaat veranderen van gedachten. Dus ik ben niet meer van plan om in gesprek te gaan. We hebben nog wel kattenkruid aangeschaft, dus dat zal ik vandaag even strooien aan de buitenkant van het hek.

Steenmarters heb ik trouwens echt nog nooit hier gespot of sporen van gezien. Enkele keer een roofvogel hoog in de verte. Dus het zijn alleen de katten die een gevaar vormen. Met dat gaas ben ik in ieder geval al gerust dat de katten niet zo heel makkelijk meer in de tuin komen. En zal mijn kuikens niet alleen laten.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:20

Jis_ schreef:
Merexa schreef:
-knip-

Komen er niet meer Roofvogels als er voor hun meer prooi overblijft?

Dat lijkt mij niet. Door de zachte winters hebben ze het niet zwaar dus er zijn overal muizenplagen. Ik zou eerder naar de mens kijken die weilanden vol bouwen en bossen weg halen als er al minder roofvogels zijn.

@AnnaXBoy: Maar dat is ook logisch, vooral omdat ze niet zeggen dat katten die in het buitengebied leven buiten schot blijven en katten die ineens pardoes binnen moeten blijven gek worden. Stalkatten zijn gewoon ideaal en het is al vanouds dat katten op boerderijen de muizen bij het graan weg houden.

Maar goed, dit is een beetje offtopic :P

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:31

DonDon schreef:

Hmmm :')

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:32

Ik ken honden die fanatieker op muizen jagen dan de gemiddelde kat. In Engeland gebruiken ze bijvoorbeeld jack russels bij het bestrijden van ratten. Dus honden mogen voortaan ook lekker rond zwerven en in de tuinen kakken begrijp ik aan de reactie van sommige hier.

Verder lees ik even mee. Mijn moeder wordt ook gek van kattenstront in de tuin, maar die is helaas te groot om te omheinen en sowieso bizar dat het nodig is omdat katteneigenaren hun verantwoordelijkheid niet nemen

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:59

Jis_ schreef:
DonDon schreef:

Nee klopt maar ik wil okk niet dat me eigen katten in de perkjes poepen. Ze hebben zat ruimte maar wil niet dat ze dat kleine stukje aarde als wc gebruiken. De rest is allemaal al betegeld en staat een overkapping

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:11

Cayenne schreef:
Niet alleen katten jagen op muizen en ratten, dus die enorme muizenplaag zal echt wel meevallen.

En sowieso als een kat eigenaar bang is voor muizen of ratten en hij houdt zijn kat in zijn eigen tuin dan is het probleem voor de kat eigenaar toch opgelost ?

Ik hoop echt dat die proef er gaat komen en dat ze maatregelen gaan treffen. Het enige wat voor mij ECHT werkt tegen die smerige katten zijn mijn honden. Maarja... als het kattenbaasje toevallig net kijkt is het iets te opvallend om "poesje" te roepen. Haha, mijn hond lust ze rauw.

Het is gewoon niet eerlijk dat er voor honden wél regels zijn ( en terecht ) maar voor katten niet. Ze zorgen gewoon voor veel overlast. Hebben mijn konijn al meerdere keren de stuipen op het lijf gejaagd, schijten in mijn voortuin en schijten in de zandbak. Ik ben er helemaal klaar mee. Ik ga hier iig wel maatregelen treffen binnenkort. :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:22

capopjekop schreef:
Ik ken honden die fanatieker op muizen jagen dan de gemiddelde kat. In Engeland gebruiken ze bijvoorbeeld jack russels bij het bestrijden van ratten. Dus honden mogen voortaan ook lekker rond zwerven en in de tuinen kakken begrijp ik aan de reactie van sommige hier.

Verder lees ik even mee. Mijn moeder wordt ook gek van kattenstront in de tuin, maar die is helaas te groot om te omheinen en sowieso bizar dat het nodig is omdat katteneigenaren hun verantwoordelijkheid niet nemen

helemaal mee eens

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:26

_Mir schreef:
Cayenne schreef:

En sowieso als een kat eigenaar bang is voor muizen of ratten en hij houdt zijn kat in zijn eigen tuin dan is het probleem voor de kat eigenaar toch opgelost ?

Ik hoop echt dat die proef er gaat komen en dat ze maatregelen gaan treffen. Het enige wat voor mij ECHT werkt tegen die smerige katten zijn mijn honden. Maarja... als het kattenbaasje toevallig net kijkt is het iets te opvallend om "poesje" te roepen. Haha, mijn hond lust ze rauw.

Het is gewoon niet eerlijk dat er voor honden wél regels zijn ( en terecht ) maar voor katten niet. Ze zorgen gewoon voor veel overlast. Hebben mijn konijn al meerdere keren de stuipen op het lijf gejaagd, schijten in mijn voortuin en schijten in de zandbak. Ik ben er helemaal klaar mee. Ik ga hier iig wel maatregelen treffen binnenkort. :)

Ik snap je irritatie, zeker als je zo'n grote hekel hebt aan katten, zo te lezen, maar vind het nogal wat om je hond opzettelijk tegen katten op te zetten. Komt er op neer dat als mijn honden liefhebbende poes een keer weet te ontsnappen echt een heel makkelijke prooi is voor een hond van zo'n zelfde persoon als jij. Hoe zou jij het vinden als iemand anders zijn hond tegen die van jou opzet. Dat is toch niet normaal?