Goed hondenvoer gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:05

VuurVleugels schreef:
Wat voor merk je ook voert: zorg dat er geen aardappelen of granen in zitten. Het lichaam van een hond kan daar helemaal niks mee (het verteringsstelsel, doel ik dan op) waardoor het ophoopt in het lichaam en daar gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Ik ben enorm fan van Carnilove, dat is kwalitatief een hele goede brok voor prima betaalbare prijs!

Dit is echt onzin :'). Graankorrels vers van het veld kan een hond niet goed verteren nee, maar verwerkt in brokken wel hoor. Zitten goede voedingstoffen en mineralen in die echt wel bijdragen aan een goede gezondheid van je hond. Bovendien is graanvrij voer nu onder (groot) onderzoek (volgens mij vanuit de FDA) omdat het de kans op hartproblemen flink zou verhogen.

Vers vlees zou nog een optie zijn afhankelijk van de hond, mits goed gebalanceerd (dus voorgemaakt = beter), maar er zitten wel meer risico's aan vers vlees ivm bacteriën etc., terwijl het wetenschappelijk gezien en algemeen genomen geen gezondheidsvoordelen heeft tov een goede brok. Vlees is dus niet beter dan brok, maar wel meer risico's. Dus mijn voorkeur zou ook gewoon liggen bij brok.

Over goede brokken: ik voer de mijne Royal Canin. Als je hond niet op gewicht blijft zou ik gewoon kijken of je wat meer in volume kan voeren, RC geeft zelf ook aan dat de hoeveelheden op de verpakking ook maar een gemiddelde zijn. Mijn labrador met HD mag ook maar veel minder dan wat op de verpakking staat, maar doet het verder wel heel goed op die brokken :j. Zooplus heeft idd vaak aanbiedingen. Voorheen kocht ik altijd een dubbelverpakking die nog goedkoper is, maar die hebben ze nu even niet dacht ik?

Qua welk merk: de A-merken hondenvoer zijn over het algemeen wel heel goed (Royal Canin, Hill's (met name science plan) en Purina) omdat ze zich baseren op veel wetenschappelijk onderzoek dus als daar een betaalbare optie bij zit, zit je was ook wel goed. Die 'indiemerken' (vaak graanvrije zooi etc) hebben natuurlijk minder budget dus zullen zich ook minder op onderzoek baseren. Zal vast wat goeds bijzitten maar de kans op 'slecht' voer is hierbij wel hoger, dus zou zelf het risico niet nemen.

Heeft je DA geen advies voor goedkopere brok anders?

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:28

Mijn teckel (niet echt te vergelijken met een mechelse herder) doet het sinds een anderhalf jaar al erg goed op Edgard en Cooper Lam.
Voor mij is een zak van 2,5kg genoeg voor een half jaar, maar de zak van 7kg zit al tegen de 40euro, dus misschien niet helemaal het advies wat je zocht.
Ik wilde alleen laten weten dat het naar mijn idee een erg goede brok is.

Woezel had ook altijd erg last van een rommelende buik en rare dunne poep.
Sinds ik hem E&C geef is dat voorbij. Hij glanst als een spiegel en zit goed in zijn vel.
Het natvoer is hij niet helemaal weg van, maar dat is niet heel erg betrouwbaar, want het is een zeikerd met eten.
Daarom ging nog net niet de vlag uit toen ik de 2e zak E&C kon kopen. :')

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:44

We hadden 3 duitse herders. 1 kon je alles voeren die deed het toch wel. De andere twee (broer en zus) kregen van bijna alle soorten brokken spuitpoep. Als in lettelijk... Royal Canin gaf bij alle geprobeerde varianten ook spuitpoep. DA kon niets ongewoons vinden. Van een kennis kregen we de tip de lam rijst variant van PURO te proberen en binnen een week hadden ze normale poep en daar zijn ze oud op geworden. Een paar jaar na hun dood hebben we nu weer 2 Duitse herders en in eerste instantie kregen die Acana omdat die goed uit de recensies kwam. Maar dat spul is duur en ze verhaarde als gekken. Ontlasting was wisselend en mijn teef stopte met het eten. Toen maar weer een zak PURO lam rijst besteld en dat gaat goed. Goede ontlasting en ze verharen weer normaal. Glimmen als spiegels, hebben energie zat en ik krijg altijd complimenten van de dierenarts. Ik betaal rond de 45 euro voor 20kg en geen verzendkosten.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:45

IMANDRA schreef:
Dit is echt onzin :'). Graankorrels vers van het veld kan een hond niet goed verteren nee, maar verwerkt in brokken wel hoor. Zitten goede voedingstoffen en mineralen in die echt wel bijdragen aan een goede gezondheid van je hond. Bovendien is graanvrij voer nu onder (groot) onderzoek (volgens mij vanuit de FDA) omdat het de kans op hartproblemen flink zou verhogen.

Mijn dierenarts zei ook al zoiets.

Helaas heb ik voor TS verder geen ervaringen met andere brok dan Nutro en de sporadisch Hill's (als ze aan de diarree is).
Wel krijgt die van mij elke avond een bakje van Renske gestoomd vlees. Maar volgens mij zijn deze allemaal boven het budget.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:45

CharmingS schreef:
Kaus schreef:
Mijn vraag was vooral om even te zien wat je honden dan nodig zouden hebben. Ik geef namelijk van de 4800 veel minder dan de adh. En mijn hond doet het er super goed op puur omdat het makkelijker te verteren is.

Dus wat voerde je hiervoor? Welke versie van RC en hoeveel gram?

Ik voerde hiervoor Neutered RC 340 gr per dag en op trainingsdagen gaf ik hem wat extra.

Dat is niet erg veel. Aangezien daar ook minder calorieën in zullen zitten omdat het voor gecastreerde honden is. Ik ben uitgegaan van een gewicht van 27kg en hoge activiteit. Daarmee zou jouw hond zo'n 1700 calorieën verbranden en daarmee ongeveer 350g per dag van de Royal Canin 4800 nodig hebben. Daarin kan je natuurlijk altijd nog wat spelen.

Mocht je wel die korting kunnen krijgen op RC zou ik dus zeker wel daar voor gaan. Met twee honden die voor het gemak even 700g per dag eten dan samen (ik vermoed dat je teef minder nodig heeft, zeker omdat ze minder doet) kan je dus zo'n 20 dagen met een zak. Dat is toch niet gek? Als je groot inkoopt betaal je ook nog eens veel minder per kilo.

EmptyWords

Re: Goed hondenvoer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:42

Ik ben gister naar een dierenwinkel gegaan en heb nu gekozen voor Brit. Op internet is een 15 kilo zak 39 euro, mijn 20 kilo wegende mechel mag dan 180-210 gram per dag van de sport variant. Hoog vleesgehalte. Carnilove komt ook bij hen vandaan (de duurdere variant)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:51

EmptyWords schreef:
Ik ben gister naar een dierenwinkel gegaan en heb nu gekozen voor Brit. Op internet is een 15 kilo zak 39 euro, mijn 20 kilo wegende mechel mag dan 180-210 gram per dag van de sport variant. Hoog vleesgehalte. Carnilove komt ook bij hen vandaan (de duurdere variant)

Met 4200kcal/kg vind ik hun advies extreem laag, ik zou er minimaal 20% bovenop doen. En indien het een jonge hond is of een hond met ondergewicht, uitgaan van het ideaalgewicht en daar nog eens 20-25% bij doen. Verder ziet de brok er wel goed uit. Keurige eiwit-vet verhouding voor een sportbrok.

https://www.huisdierenbazaar.nl/hond/ho ... 15-kg.html

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:55

Mizora schreef:
EmptyWords schreef:

Met 4200kcal/kg vind ik hun advies extreem laag, ik zou er minimaal 20% bovenop doen. En indien het een jonge hond is of een hond met ondergewicht, uitgaan van het ideaalgewicht en daar nog eens 20-25% bij doen. Verder ziet de brok er wel goed uit. Keurige eiwit-vet verhouding voor een sportbrok.

https://www.huisdierenbazaar.nl/hond/ho ... 15-kg.html

Dank je voor je reactie.
Ik vond het advies ook laag, maar nog steeds een betaalbare brok. Daarbij blijft het een richtlijn en voer ik zelf ook op het oog. Valt ze in... beetje erbij.