VuurVleugels schreef:Wat voor merk je ook voert: zorg dat er geen aardappelen of granen in zitten. Het lichaam van een hond kan daar helemaal niks mee (het verteringsstelsel, doel ik dan op) waardoor het ophoopt in het lichaam en daar gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Ik ben enorm fan van Carnilove, dat is kwalitatief een hele goede brok voor prima betaalbare prijs!
Dit is echt onzin

Vers vlees zou nog een optie zijn afhankelijk van de hond, mits goed gebalanceerd (dus voorgemaakt = beter), maar er zitten wel meer risico's aan vers vlees ivm bacteriën etc., terwijl het wetenschappelijk gezien en algemeen genomen geen gezondheidsvoordelen heeft tov een goede brok. Vlees is dus niet beter dan brok, maar wel meer risico's. Dus mijn voorkeur zou ook gewoon liggen bij brok.
Over goede brokken: ik voer de mijne Royal Canin. Als je hond niet op gewicht blijft zou ik gewoon kijken of je wat meer in volume kan voeren, RC geeft zelf ook aan dat de hoeveelheden op de verpakking ook maar een gemiddelde zijn. Mijn labrador met HD mag ook maar veel minder dan wat op de verpakking staat, maar doet het verder wel heel goed op die brokken

Qua welk merk: de A-merken hondenvoer zijn over het algemeen wel heel goed (Royal Canin, Hill's (met name science plan) en Purina) omdat ze zich baseren op veel wetenschappelijk onderzoek dus als daar een betaalbare optie bij zit, zit je was ook wel goed. Die 'indiemerken' (vaak graanvrije zooi etc) hebben natuurlijk minder budget dus zullen zich ook minder op onderzoek baseren. Zal vast wat goeds bijzitten maar de kans op 'slecht' voer is hierbij wel hoger, dus zou zelf het risico niet nemen.
Heeft je DA geen advies voor goedkopere brok anders?