Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:17

Klopt inderdaad, bij de ene kat dacht de dierenarts er gelijk aan, bij mijn andere kat moest ik zelf erop staan dat ik de nieren ook getest wou hebben met de bloedonderzoek. Dierenarts vond de klachten te mild om daaraan te denken terwijl ik merkte dat die kat wat meer begon te miauwen en drinken, reden voor mij om gelijk naar de dierenarts te gaan ivm zijn broer die het dus ook had. Hij bleek toen inderdaad licht verhoogde nierfalen te hebben. Dierenarts had dat niet verwacht.

Brievenbus

Re: Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:24

Hier ook afgelopen week het verdrietige nieuws gehad. Nier en hartfalen... |( Intens verdrietig.

Heeft iemand hier tips over 'goede' snacks? Nier brokken gaat wel iets van in, niet voldoende... Of gewoon eten wat hij wilt?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:47

Help wat loopt kon topic opeens hard, even terug lezen :D

Hananas, klopt, het kan weken , maanden of jaren duren. Mijn kat had de diagnose al maar had nu dus opeens een verslechtering.

Mairiemacbran: goede keuze denk ik in jouw geval. Overigens vind ik wel dat er te vaak naar de waardes wordt gekeken en niet naar de kat. Ik wil niet zeggen dat dat in jouw geval zo was maar het is een algemene opmerking.

Cowgirl: wat een ellende dat ze dan de helft van de info maar geven he. Je moet toch een weloverwogen keus kunnen maken. Ik heb nu het nu ook gemerkt, als ik niet om de bloedwaarden had gevraagd had ik gewoon niet geweten dat mijn kat ook bloedarmoede heeft. Is ander voorbeeld maar wel gewoon slechte communicatie.

Sanet: eens met je dierenarts. Don't treat the numbers, treat the cat'.

Sappos, ja je zei het. En weet je, iedereen mag daar zijn eigen keuzes in maken, tot hoe ver je gaat, helemaal prima!
Carola idem!

Himyar; obstipatie lees ik vaker inderdaad.

Tjiftjaf: rotervaring zeg!

Femke tweety knap dat je kat dat zo goed accepteerde! Ik zou geen idee hebben bij de mijne, vermoed dat het vechten wordt :D

Sanet ook goede ervaring.

Ultimate; wel met Ipaktine erbij, dat andere voer? Zo niet, nog lang geleefd zeg! Tja, iets "slechts" (niet nierdieet) eten is beter dan niet eten.

Tita, ik ben het met je eens dat het een lastige kwestie is en ik denk ook niet dat ik infusen en dwang voeren ga doen maar ik vind wel dat iedereen voor zichzelf mag bepalen wat nog acceptabel is of niet.

Cathalijne, bij acuut nierfalen werkt dat ook net even anders.

Hafje81; wat rot voor je! Is het acuut nierfalen denk ik? Infuus wat hij nu krijgt is waarschijnlijk iets anders dan alleen vocht wat je thuis kunt doen.
Zou ik even navragen.

Hananas: mijn kat krijgt omeprazol, aanbevolen door de nefroloog/ internist van de Uni in Utrecht.

Overigens ben ik blij dat mijn kat het nierdieet wel redelijk eet, toch al bijna een jaar. Als ik lees hoeveel katten het niet willen....

Himyar; mijn kat heeft inderdaad ook bloedarmoede, één van de mogelijke symptomen van chronisch nierfalen. Ik zit te kijken naar vitamine B12 daarvoor. Ergens op een Engelse site gelezen.

Sanet: wat rot dat je schuldgevoel hebt. Wel herkenbaar hoor maar zo zonde, we doen zoveel voor onze beestjes.

Vivian, iets eten is beter dan niets eten. Dus beter voer dat niet specifiek voor nieren is dan niets. Maar heeft hij ook een te hoog fosfor? Dan zou ik om ipaktine erbij vragen.
Sterkte! Wat zo'n de waardes van de nieren?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:51

Vivian__ schreef:
Hier ook afgelopen week het verdrietige nieuws gehad. Nier en hartfalen... |( Intens verdrietig.

Heeft iemand hier tips over 'goede' snacks? Nier brokken gaat wel iets van in, niet voldoende... Of gewoon eten wat hij wilt?

Katten moeten elke dag eten anders vergiftigen ze zichzelf en gaan ze steeds minder eten met een negatieve spiraal als gevolg, vooral katten met nierfalen hebben vaak al minder eetlust. Als dat nier dieetvoer is, top, zeker voor gaan denk ik.
Willen ze dat niet eten dan gaat het erom dat ze überhaupt iets eten. Ik zou er dan wel op letten om zo kwalitatiefvol voer te geven.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:14

Hier ook een kat met chronisch nierfalen. Onze kat heeft in oktober een spoeling gehad ( vlak daarvoor was het nierfalen vastgesteld). En gaat sindsdien goed op de semintra en het voer. Nou moet ik wel zeggen dat wij niet weten of ze zo slecht ging in ene door het nierfalen of een heftige reactie op de pijnstillers die ze toen kreeg. En ze ging zo slecht, dat ze waarschijnlijk overleden was als wij niet thuis waren geweest en naar de spoedarts waren gegaan. Maar nu is ze weliswaar een beetje dement, maar ze is er nog en doet het goed.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:27

Hij is echt nog een jonkie! Dus dan is het een beetje de vraag, wat wil je, hoe is de kat, hoe is de kat bij de DA. Ik heb katten gezien van die leeftijd, die na een infuus van 3 dagen, medicatie toch weer een enorme boost kregen en nog jaren geleefd hebben met af en toe een terugvalletje.

Was het nog aan te raden een echo te doen van de nieren of haalt dat niks uit voor de prognose van de behandeling?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:42

Enjoy_ schreef:
Hij is echt nog een jonkie! Dus dan is het een beetje de vraag, wat wil je, hoe is de kat, hoe is de kat bij de DA. Ik heb katten gezien van die leeftijd, die na een infuus van 3 dagen, medicatie toch weer een enorme boost kregen en nog jaren geleefd hebben met af en toe een terugvalletje.

Was het nog aan te raden een echo te doen van de nieren of haalt dat niks uit voor de prognose van de behandeling?

Zeker wel! Je wilt wel weten wat er bij de nieren aan de hand is. Kan ook wat zeggen over de oorzaak.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:38

Iedereen weet wat beste is voor zijn kat en ik hoop ook gewoon dat de mensen daar naar handelen.
De mensen die geen zin hebben om zoveel geld uit gegeven en de kat laten inslapen Zijn niet slechter.
Zij zijn er optijd bij kat heeft geen pijn.

Nierfalen is gewoon begin van einde en dat weten we allemaal.
Helaas zijn er ook genoeg dierenartsen die mensen lang door laten gaan voor hun eigen portemonnee
Dwangvoederen en zelf infusen geven is de vraag of je zover moet gaan en iedereen zal die vraag anders beantwoorden.

Maar vergeet niet houden van en egoïsme zitten heel dicht bij elkaar als om huisdieren gaat

TS sterkte
Hafje81 jij ook sterkte laat je niet gek maken, de schade die je kat al heeft opgelopen is blijvend.
Bij ons werd het gewoon te duur .....geld was er wel maar mijn verstand nam de overhand.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:58

Dwangvoederen hebben wij gelukkig niet hoeven doen. Ze is altijd blijven eten, in het begin wel eens met lange tanden, want toen voelde ze zich ook gewoon echt niet lekker. Dat infuus geven was eerst om de dag, als dat had moeten blijven, dan was dat wel heftig geweest. Al had ik het moeilijk gevonden om dan te gaan stoppen, als je weet dat je daarmee je kat “vermoordt” en ze het op dat moment eigenlijk wel gewoon goed doet.

Leven is het begin van de dood, dus ik weet niet in hoeverre ik vind dat die nierfalen het begin van het einde is.
Als ik nu naast me kijk en daar een hele mooie fluffy poes zie zitten. Dan zou je niet zeggen dat ze beter af zou zijn dood.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:50

C_arola schreef:
Katten moeten elke dag eten anders vergiftigen ze zichzelf en gaan ze steeds minder eten met een negatieve spiraal als gevolg, vooral katten met nierfalen hebben vaak al minder eetlust. Als dat nier dieetvoer is, top, zeker voor gaan denk ik.
Willen ze dat niet eten dan gaat het erom dat ze überhaupt iets eten. Ik zou er dan wel op letten om zo kwalitatiefvol voer te geven.

Bedankt voor je reactie C_arola!
Hij eet wel, met goede en slechte dagen.. Het dieetvoer valt niet altijd in de smaak. Ik geef nu tonijn of gekookte kip met zn brokken er doorgeen geroerd. Dit eet hij goed. Soms laat hij een aantal brokjes staan maar dat neem ik dan maar voor lief... En het kookvocht of het water van de tonijn vind hij ook prima te doen!
Is er ook kwalitatief goed zachtvoer voor nierkatten?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 21:21

Lust hij de brokjes in saus en pate's die er zijn voor nierkatten ook niet? Die van mij likt alleen de saus eraf maar vooruit, daar doe ik dan mooi de semintra en zijn omeprazol in. Zit ook nog te wachten op zooplus, had nog wat andere merken besteld en ook paté ipv brokjes in saus.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:24

Zachtvoer voor nierkatten weet ik niet. Mijn ene kat at alle merken die er toen waren niet dus dat hield uiteindelijk op. Geen idee of er merken bij zijn gekomen. Wisselt ook sterk per kat wat ze wel en niet willen eten en vaak is het uitproberen en zelfs dan kunnen ze na een tijdje besluiten het niet meer te willen gaan eten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 21:39

Verschilt zelfs van dag tot dag om het makkelijk te houden ....

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:43

Oh dat hadden we hier niet. Toen ze besloten het niet meer te willen eten stond het besluit ook gelijk helemaal vast. Bij beide katten wisselde het wel per dag hoeveel ze aten maar zowel de Darf als de Orijen aten ze met smaak op tot het moment van inslapen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:11

Onze poes krijgt ook de Royal canin renal natvoer zakjes. Ze krijgt de semintra en de ipakitine direct in haar bekkie en daarna het renal natvoer en dan spoelt ze het gelijk weg.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:27

IngridM: bij de diagnose had DA aangeraden om Semintra te geven. Maar het was een ramp om te geven en die begon schuw te worden. En in het eten ook geen optie want die wou dus niet eten.
Dus gewoon goed voer (terra faelis, enz) en ze heeft dus inderdaad nog lang geleefd maar vooral ook goed gebleven.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:01

Bij mijn 6 jaar oude kat is vorig jaar ook chronisch nierfalen vastgesteld. Ze was toen ziek en knapte niet op dus zo kwamen we er achter. Heeft toen ook aan het infuus gezeten en toen ze zelf weer ging eten is ze snel opgeknapt. In eerste instantie alleen dieetvoer, hier later Semintra aan toegevoegd maar omdat ze daar diarree van kreeh daarmee gestopt. Vorige week was ze weer ziek dus de bloedwaarden getest. En wat bleek, haar nierwaarden waren op enkel nierdieet helemaal genormaliseerd. :D Wat wil zeggen, we weten doordat dat langdurig niet zo is geweest haar niefunctie al voor tenminste 70 procent verloren is (anders zien ze het niet in het bloed) maar wat over is werkt dus weer optimaal. Ze voelt zich ondertussen ook weer beter, vermoedelijk een virusje onder de leden. Ik zou haar niet op regelmatige basis aan het infuus willen leggem, dat wil ik haar niet aandoen. Maar op dit moment is ze echt nog te goed om "het maar te laten", zou het nu nodig zijn zou ik het wss wel doen (indien zeer incidenteel). Alles hangt dus een beetje af van hoe de kat verder is.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:06

Ja, je mag een dier best door een dip halen. Kan zomaar dat het een hele tijd goed blijft gaan. Wanneer je niets doet, weet je nooit of het een dip was of iets waar niet meer uit te komen was. Een steuntje in de rug is niets mis mee. Dat is mijn ervaring met onze poes die al een jaar of vier chronisch nierfalen heeft.

Heel fijn bericht voor jullie Sourire!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:01

Bijna 2 weken na de diagnose.. Hij is aangekomen! Hij eet voldoende en soms zelfs met smaak en honger! Zo nu en dan een slechte dag, maar vaak gaat het goed.

Het nierdieet gaat er alleen niet goed in.. Ik gaf voorheen ProVet Stuvite, en nu dus ProVet Renal. Dat laatste gaat er voor geen zak in.
Ook heb ik net Royal Canin zakjes en droogvoer. Vandaag voor het eerst een zakje geprobeerd waar hij alleen het nat van heeft opgegeten.. De andere kat krijgt gewoon haar ProVet Struvite brokken (ze eten apart nu) en die wilt dat zieke boefje wel goed eten.. Waar doe ik nu goed aan? Doorzetten met het nierdieet? Mengen? Alleen de Struvite brokken omdat die er goed in gaan?

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:11

Is het een idee om het met de dierenarts over Ipakitine te hebben? Dan zou er gewoon voer gebruikt kunnen worden met dit er door heen.
Natuurlijk wel afhankelijk van de waardes..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 12:30

Met mijn kat (TS) gaat het mhaw....gisteren anti misselijkheidspillen gehaald, eten ging wat slechter en hij zat weer wat minder bij me. Helaas eet hij die niet door z'n eten heen dus heb je weer de ellende van het in z'n bekkie mikken. Hij wordt heel boos. Dus heel vervelend.
Vrijdag heb ik afspraak voor hem bij dierenarts; opnieuw even bloeddruk meten en nieuw bloed prikken voor de bloedarmoede waardes. Afgelopen keer waren die goed te laag maar het bloed was niet helemaal goed, er zat stolling in. Mogelijk kunnen we daar nog iets mee dat hij zich nog iets beter voelt.
Het eten gaat af en aan. Blijft lastig. Ik vind hem nu nog te goed om in te slapen maar denk ook niet dat het nog heel lang gaat duren........

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:56

Wat vervelend! Eet hij andere dingen wel beter? Misschien dat dit nog een optie kan zijn om je kat aan het eten te houden.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:12

Vivian__ schreef:
Bijna 2 weken na de diagnose.. Hij is aangekomen! Hij eet voldoende en soms zelfs met smaak en honger! Zo nu en dan een slechte dag, maar vaak gaat het goed.

Het nierdieet gaat er alleen niet goed in.. Ik gaf voorheen ProVet Stuvite, en nu dus ProVet Renal. Dat laatste gaat er voor geen zak in.
Ook heb ik net Royal Canin zakjes en droogvoer. Vandaag voor het eerst een zakje geprobeerd waar hij alleen het nat van heeft opgegeten.. De andere kat krijgt gewoon haar ProVet Struvite brokken (ze eten apart nu) en die wilt dat zieke boefje wel goed eten.. Waar doe ik nu goed aan? Doorzetten met het nierdieet? Mengen? Alleen de Struvite brokken omdat die er goed in gaan?

Ik zou zeker doorgaan met nierdieet. Volgens mijn dierenarts het allerbelangrijkste. Royal Canin heeft drie verschillende smaakjes. Die van mij krijgt het nierdieet van Hills, die vindt ze het lekkerst. Vaak hebben dierenartsen smaakgarantie, mocht ze het niet lusten dan kan een aangebroken pak weer teruggebracht worden. :)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:14

Onze poes gaat na een hele forse dip nu verrassend goed. Net wanneer je gaat Denken dat het echt niet veel meer gaat worden na het nodige kunst en vliegwerk. Onze poes vindt van nierdieet de Hills stoofpotjes lekker en van Royal Canin renal de natvoer zakjes met kip.
Weken wilde ze niets anders dan a/d restorative care met Ipakitine en flink aangelengd wat warm water (meer geur) en dat bracht ik geregeld bij haar op de bank. En plotseling begon ze weer renal brokjes te eten en soorten renal natvoer. En gaat ze ook meer zelf naar haar etensbakjes.
Ze heeft een alvleesklierontsteking gehad, waar ze goed ellendig van was. Moeizame dip geweest, bovenop haar nierfalen, pppfff. Hoe minder ze dan eten, hoe akeliger ze zich voelen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:28

2 katten met nierfalen gehad en het is verschrikkelijk voor ze. Bij de laatste wilde de dierenarts hem nog niet laten inslapen maar ik zag hem enkel nog slapen, veel drinken en zichzelf niet meer wassen. Toen hij overleden op tafel lag keken ze hem nog in de mond en was het 1 en al blaasjes.

Mijn ervaring is dat het snel kan gaan en als je op dat punt denkt te komen je zo dier verder leed moet besparen. Infuus, medicatie, laten openen, ik heb het met de eerste wel gedaan en veel spijt van. Dier heeft er niet langer door geleefd en voelde zich er ellendig bij.