Pup uitkiezen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:06

Esplendido schreef:
Bij de goede fokkers die ik ken (en zo doen wij het zelf ook) komen de mensen die geïnteresseerd zijn in een pup vaak al kennismaken voor de pups geboren zijn. Wanneer er dan van beide kanten een klik is, komen deze mensen op de wachtlijst voor het aankomende nestje. Wanneer de pups geboren zijn mogen de mensen op de wachtlijst (na een week of drie) komen kijken en ook daarna nog regelmatig bij de pups komen kijken. Rond zes a zeven weken geven de mensen op de wachtlijst twee of drie pups aan die hun voorkeur hebben, maar uiteindelijk maakt de fokker de keuze. Een goede fokker houdt echt wel rekening met de wensen van de pupkoper. Bij een goede fokker moet je dus vaak minstens een maand of twee a drie (maar vaak langer) wachten op een pup.

Ga op zoek naar welk ras je leuk vindt en ga dan via de rasvereniging op zoek naar enkele goede fokkers die een nestje verwachten en ga daar kennismaken.

Zo ging dat bij ons ook. Het is nu wel zo erg dat er grote wachtlijsten zijn (ook bij de fokker waar onze boxers vandaan komen) Volgens mij wil nu iedereen een hond hou mijn hart vast als iedereen weer gaat werken....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:22

zacharyhill schreef:
Esplendido schreef:
Bij de goede fokkers die ik ken (en zo doen wij het zelf ook) komen de mensen die geïnteresseerd zijn in een pup vaak al kennismaken voor de pups geboren zijn. Wanneer er dan van beide kanten een klik is, komen deze mensen op de wachtlijst voor het aankomende nestje. Wanneer de pups geboren zijn mogen de mensen op de wachtlijst (na een week of drie) komen kijken en ook daarna nog regelmatig bij de pups komen kijken. Rond zes a zeven weken geven de mensen op de wachtlijst twee of drie pups aan die hun voorkeur hebben, maar uiteindelijk maakt de fokker de keuze. Een goede fokker houdt echt wel rekening met de wensen van de pupkoper. Bij een goede fokker moet je dus vaak minstens een maand of twee a drie (maar vaak langer) wachten op een pup.

Ga op zoek naar welk ras je leuk vindt en ga dan via de rasvereniging op zoek naar enkele goede fokkers die een nestje verwachten en ga daar kennismaken.

Zo ging dat bij ons ook. Het is nu wel zo erg dat er grote wachtlijsten zijn (ook bij de fokker waar onze boxers vandaan komen) Volgens mij wil nu iedereen een hond hou mijn hart vast als iedereen weer gaat werken....

Zo doen de fokkers die ik ken het ook. De goede fokkers prikken er echt wel doorheen als iemand nu een pup wilt omdat ze nu tijd hebben. Die mensen hebben ook vaak geen geduld om er op te wachten.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:22

@zacharyhill het is dubbel denk ik: enerzijds mensen die al lang een hond willen en nu de tijd hebben om de pup goed zindelijk te maken, al wat dingen te leren etc. Anderzijds de mensen die denken 'ow leuk een puppy, kan ik lekker mee wandelen!' en die eigenlijk eerder nog niet aan een hond gedacht hadden.
Ik werk ook, heb een hond, daar is alles voor 'afgedicht' qua uitlaten/ oppas op de 3 dagen dat ik de hele dag weg ben (mijn moeder haalt de hond eind vd ochtend op, kan dat niet bijv tijdens hun vakantie, dan heb ik meer achtervang). Zo ook mijn neef - die met zijn vriendin een schema van werkuren zo hebben afgestemd dat de honden nooit langer dan 4/5 uur alleen zijn en het kwam nu wel fijn uit met een pup zindelijk maken dat de pup er nét voor corona was, zijn vriendin werkt in de horeca en zit nu dus thuis ipv dat ze er verlof voor op moesten nemen. Niet iedereen die werkt kan géén hond hebben dus ;) Kan me wel voorstellen dat als je het sowieso al wilde, dat nu het moment kan zijn. Zeker als je bij een bedrijf zit dat nu er achter komt dat thuiswerken een paar dagen per week bést een uitkomst kan zijn voor het personeel en dat beleid wil vasthouden.
Het is die categorie die er nu 'ineens' een wil hebben die je in de gaten moet houden denk ik, die kunnen wel weer tot herplaatsing overgaan straks. Maar een goede fokker prikt daar wel doorheen mag ik hopen.

zacharyhill

Re: Pup uitkiezen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:13

@Skippy01 tuurlijk kunnen mensen die werken prima een hond hebben, hond kan ook prima een poosje alleen zijn. Dat gebuurt hier ook weleens. Ja nu is het een mooie tijd voor een pup mensen zijn veel thuis, pup kan veel geleerd worden enz.

Maar als ik dan zie dat mensen een paar huizen verderop beide bijna nooit thuis zijn vanwege werk nu ineens een pupje hebben, en dan de zin van oooooo maar dat zien we tegen die tijd wel weer een keer...Ga jij of je man minder werken ehmm nee hoor hoezo..... pup plassen, lang alleen. een oppas of uitlaat service nee hebben we niet is dat nodig dan....maar wel klagen dat als ze een hele dag weg zijn geweest en puplief alles heeft onder geplast heeft en wat heeft gesloopt heb ik mijn twijfels.

Pup kan een mooi excuus zijn voor naar de zee, park, veel buiten want pup moet dit leren en dat leren terwijl ze anders nooit buiten komen......

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:19

Ja, dát zijn de mensen die inderdaad beter geen hond kunnen kopen. Sneu! Je moet echt wel je achtervang op orde hebben voor je eraan begint. Hetzij in je eigen netwerk, hetzij inderdaad door minder te werken/ thuis te werken, hetzij door een goede uitlaatservice/ 'daycare'.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:34

Bij ons is het eigenlijk bij alle drie de honden anders gegaan. We hebben nu onze derde eigen hond, hiervoor heb ik altijd honden om mij heen gehad bij mijn ouders. Onze eerste boxer zag ik zitten toen we gingen kijken naar de pup van mijn ouders. Wij zouden eigenlijk een aantal weken later pas echt op zoek gaan ivm huis bouwen en nog niet helemaal klaar. We hadden het er wel over gehad welk uiterlijk ons aan zou spreken en we vallen beiden het meest voor de gestroomde kleur van de boxer en dan het liefst zo donker mogelijk. Nou het meisje zat er en in overleg toch besloten om wat eerder een pup in huis te halen. Die paar weken zouden het niet doen.

Daarop kwam na een aantal jaar nr 2. We wilden graag twee honden, mijn man graag een jachthond. Na met twee fokkers kennis te hebben gemaakt en hun honden een keuze gemaakt welke fokker en welk ras. Na een jaar op de wachtlijst te staan kwam een nest. Aangezien onze boxer dame niet de makkelijkste was en ik ondertussen veel met de boxer was gaan doen en zelf les gaf een wensenlijstje door gegeven wat ik hoopte met de hond te kunnen gaan doen. Daarop kreeg ik de vraag rondom 6/7 weken om op basis van de foto's door te geven welke mij het meest aanspraken (pups hadden wij toen wel al gezien maar waren in totaal 11 pups en 7 reuen dus minder op het netvlies). Op basis daarvan kreeg ik omschrijvingen door van karakter. Ik heb toen 4 pups doorgegeven, 1 viel af die bleef bij hun, 1 was iets banger dus waarschijnlijk niet handig met onze hond, 1 was te rustig en dan kwam er dus 1 wel uit die paste maar ook eentje die ik niet had doorgegeven. Toch voor diegene gegaan welke we doorgegeven hadden. Maar ze dacht dus echt mee.

Onze derde hond. Tja niet verwacht zo snel na het inslapen van nr 1. Een andere teef sprak mij aan maar kreeg voorlopig geen nest maar wilde wel graag alvast op de wachtlijst voor het geval het weer zo lang zou duren. We wilden graag weer een heel donker gestroomde (dat was die teef zelf ook). Bewuste keuze voor deze fokker met veel goede gezondheidsresultaten. Ze gaf mij door dat ze nu ook een nest gingen krijgen of ik daarvoor op de lijst wilde, maar dan stonden we 5e voor een donkere teef. Nou ja niet geschoten altijd mis natuurlijk. Toen bleek uiteindelijk dat we 2e keuze hadden uit 2 nesten. Tja daar zat 1 gestroomde teef bij. Welke ons aan sprak. Het laatst geboren nest vonden wij geen mooie pups, moeder sprak ons niet aan. Moeder van dit nest wel, kopjes van de pups ook dus deze werd het. Echter al met 2 weken een keuze gemaakt (tja maar 1 gestroomd pupje in dat nest en teef).
Bij de boxer ben ik niet snel bang dat het niet past qua karakter, dit is namelijk boxer nr 8 in mijn leven en ik kan mij goed aanpassen naar wat de hond nodig heeft. Oke vinden ze mijn hobby niet leuk dan gaan we op zoek naar wat we samen leuk vinden.

Alle fokkers doen het anders, kijk naar waar jij je prettig bij voelt. Bij alle pups mochten we een paar keer langskomen. Mochten alles vragen, hebben de ouders gezien (nou ja in elk geval de teef en bij de laatste ook de reu in het echt). Bij onze laatste boxer heb ik ook familie gezien en daar spraken de karakters mij behoorlijk van aan. Ik volg zelf nu nog steeds boxerfokkers op facebook. Ik wil zien wat ze een heel jaar doen, wat kopers plaatsen etc. Wij hebben dus wel stamboomhonden. Ik wil niet zeggen dat deze altijd gezonder zijn, we hebben nogal pech helaas. Maar welke fokker dan ook de honden moeten goed verzorgd zijn en gewenst en niet perse alleen voor het geld. Dat een fokker er geld aan over houdt dat vind ik goed, ze hebben er ook veel werk aan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:42

Sjong schreef:
Nele80 schreef:
Wij hebben sinds vorige week een puppy. Het is voor ons gezin onze eerste hond. Nadat we een ras gekozen hadden dat bij ons zou kunnen passen ben ik beginnen rondbellen naar fokkers. Ook bekeek ik telkens of er recensies te vinden waren van een fokker.
Uiteindelijk ergens een afspraak gemaakt om nestjes te gaan bekijken. Telefonisch contact was eerder stroef verlopen maar ter plaatse vriendelijk en professioneel ontvangen. De puppy’s en moeders werden ons getoond. Dan was de keuze aan ons. Helemaal niets werd ons opgedrongen. We mochten de puppy’s niet aaien of knuffelen. De fokker zei dat ze een puppy enkel liet vasthouden door de nieuwe baasjes. Puppy gekozen, toen mocht hij bij ons op de schoot. Nog 2 keer gaan kijken op voorhand.
Nu is hij sinds vorige week woensdag bij ons.

Ze is nog 2x gaan kijken,dus ik veronderstel dat de pus nog geen 3 weken waren bij de eerste x kijken en dan is het normaal dat een goede fokker niet iedereen bij de pups laat. meestal vanaf dat de pups zelf rondlopen mogen er mensen bij.
Mocht je de pups niet vasthouden ivm corona of mocht dat sowieso niet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:52

Je bent al een aantal keren gewaarschuwd voor mp, let daar inderdaad goed op. Er staan veel broodfokkers met puppyfarms in Belgie op. Ze adverteren via een Nederlands account en meld je je bij hun voor een hondje, krijg je een Nederlands adres, eenmaal daar word je meegenomen naar een ander adres want ze zijn zogenaamd aan het verbouwen. En er zijn nogal veel nesten bij particulieren uitgezet, meestal in het zuiden van Nederland, hele nest word daar naar toegebracht en soms alleen de pups.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:54

bigone schreef:
Je bent al een aantal keren gewaarschuwd voor mp, let daar inderdaad goed op. Er staan veel broodfokkers met puppyfarms in Belgie op. Ze adverteren via een Nederlands account en meld je je bij hun voor een hondje, krijg je een Nederlands adres, eenmaal daar word je meegenomen naar een ander adres want ze zijn zogenaamd aan het verbouwen. En er zijn nogal veel nesten bij particulieren uitgezet, meestal in het zuiden van Nederland, hele nest word daar naar toegebracht en soms alleen de pups.

Heftig, heb van deze werkwijze nooit gehoord.

Wij hebben een keer een pup van een foto gekozen in combinatie met het advies van de fokker. Maar dat had te maken met het feit dat de fokker ergens in midden Duitsland woonde en het gewoon te ver was.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:03

Ik zou me eerst verdiepen in wat voor ras bij je past. Of het veel beweging nodig heeft of wat minder. Verdiep je in de omschrijving van dat ras en ga dan op zoek naar de voor dat ras vereniging en daar kun je vaak nette fokkers vinden.
Niet impulsief ergens wat vandaan halen want dan kom je sneller bij malafide fokkers uit. Dan maar wat langer wachten op een net hondje

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:05

bigone schreef:

Heftig he, hoe dat werkt? Ik woon in het zuiden (brabant) en ben dus extreem alert altijd op dit soort praktijken. Zonde, want er zitten ook gewoon veel goede fokkers in dit deel van NL, maar je moet wel extra je best doen het kaf van het koren te scheiden hier ja.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:08

Ik heb zelf fokkers gezocht via de rasvereniging, Nippon Inu voor de Japanse rassen. Voor de meeste rassen bestaat er een dergelijke vereniging waarvan fokkers lid zijn. Ik heb een aantal fokkers gebeld met de vraag of ik eens bij hen thuis mocht komen kijken. Ik wilde graag een Shiba hebben, maar die had ik nog nooit in het echt gezien :+ . Alle fokkers reageerden positief en waren heel erg vriendelijk. Bij de tweede fokker waar ik ben langs geweest, was er toevallig net een nestje geboren met daarin 1 hondje met een beetje een achterstand. Wij hebben al eerder honden met wat extra medische zorg gehad, dus de fokker vroeg of we de kleine shiba niet wilden hebben, want ze vond ons wel een goede match. Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste fokkers zo te werk gaan, ze kiezen zelf de mensen die het best bij de puppy's passen. Er worden bij Shiba's vaak maar weinig puppy's geboren, dus de vraag is altijd veel groter dan het aanbod. Ik zou het persoonlijk ook niet erg vinden als een fokker eerlijk had gezegd dat ik geen match was geweest met een hond.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:11

Heftig he, hoe dat werkt? Ik woon in het zuiden (brabant) en ben dus extreem alert altijd op dit soort praktijken. Zonde, want er zitten ook gewoon veel goede fokkers in dit deel van NL, maar je moet wel extra je best doen het kaf van het koren te scheiden hier ja.[/quote]

Ik woon ook in het zuiden..en hier idd veel broodfok..maar helaas ook steeds meer in andere delen van het land..
Onze hond komt ook uit broodfok( niet door ons..is herplaatser) maar vorige eigenaar dacht echt een goede fokker te hebben..
Zijn 1 x op bezoek geweest..moeder met pups in prachtig helemaal op pups ingerichte kamer...helaas bleek er later een schuur vol met moederhonden en pups achter te zitten..elke keer als er kopers kwamen werden betreffende moeder en pups naar binnen gehaald...
Als je als koper niet verder doorvraagd lijkt het prima fokker..

Dus let goed op!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:11

Wij zijn naar een fokker geweest. Aantal keer langs geweest om contact te hebben nadat het nest geboren was. Daarna hebben we een voorkeur uit mogen spreken welke hond ons het meeste aansprak en de fokker heeft uiteindelijk de keuze gemaakt welke hond het beste welk baasje past.
Bij onze eerste hond betekende dat dat we niet de hond van onze keuze kregen, deze is bij de fokker gebleven uiteindelijk. Bij de tweede hond hebben we wel de hond gekregen die we zelf wilde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:14

Google maar op lijst met broodfokkers . Ook particulieren met meerdere nesten niet aan beginnen, no way dat die voldoende aandacht aan pups kunnen geven. En door de massale belangstelling voor honden nu kun je er gif op innemen dat de asiels over een paar maanden weer uitpuilen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:19

Op www.dierenasiels.com staan 75 bastaardhonden op dus zoek daar eens tussen. Van te voren kun je allerlei voorkeuren aangeven. Staan niet alleen oudjes maar ook jonge honden bij.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:21

bigone schreef:
Google maar op lijst met broodfokkers . Ook particulieren met meerdere nesten niet aan beginnen, no way dat die voldoende aandacht aan pups kunnen geven. En door de massale belangstelling voor honden nu kun je er gif op innemen dat de asiels over een paar maanden weer uitpuilen.

Maar broodfok komt ook subtieler voor en die lijsten vind je niet altijd, helaas.

Je hoort ook geregeld 'fokkers die meerdere rassen hebben, is broodfok', maar dat is dan weer niet altijd waar. Zie geregeld fokkers die actief sport/ werk bedrijven die 2 rassen hebben. Vaak wel complementair overigens. Zo zie ik vaak spaniel & labrador, of duitse staande draadhaar & teckel bij jagers/ trainers jacht. Hele logische combinatie om te hebben, en tjah, als je een goede lijn hebt, fok je dan vaak met je eigen lijnen - niet gelijktijdig natuurlijk, maar een nestje teckels per jaar en een aantal maanden later ook een nest staanders, is niks geks in mijn ervaring. Die houden vaak ook niet alles aan, ze houden er vaak een of twee zelf, een paar naar bevriende jagers, en de honden met de minste aanleg gaan als huishonden / sporthonden weg. Maar dat soort fokkers haal je er vaak ook wel uit. Daar is vaak niets mis mee, maar dat ook weer anders dan één ras hebben en je daaraan houden. Maar dat is zeker geen broodfok, hoewel het wel wat 'kouder' en 'zakelijker' kan overkomen dan wanneer mensen hun honden puur houden en fokken als maatjes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:39

Ik bedoel vooral mensen die nesten tegelijk hebben , Ook zogenaamde erkende kennels met vier, vijf nesten die door twee personen worden gedreven vallen bij mij onder broodfokker . Niet die mensen die jij aanhaalt .

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:42

Ah ok, helder. Dan vinden we hetzelfde :j

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 14:39

Super bedankt allemaal om jullie ervaringen te delen.

Heb zeker geen haast. En het moet echt klikken en ook kunnen met mijn gezin. We zoeken gewoon echt een maatje voor het leven. Die hopelijk net zo oud mag worden als de honden die ik heb gehad. Zoeken vooral een lieverd die graag bij ons is. Die van knuffelen en wandelen houd. Vind het heerlijk om met mijn honden erop uit te trekken. Lekker naar het bos of de hei. Of in de grote wandelparken hier in de buurt. Heb ook 2 konijnen los lopen in de tuin en we hebben 4 muisjes binnen. Dus dat moet ook samen kunnen. En onze zussen en broer hebben ook alle honden en katten. Dus zou ook fijn zijn als dat samen gaat en de katten niet worden opgegeten. Want de honden gaan altijd mee naar familie. Ben niet meer heel actief in de paarden. Maar ga nog wel geregeld naar stal om weer ff bij iedereen te buurten. En dan mogen de honden ook lekker mee. En misschien dat ik wat wil gaan doen in de hondensport als we dat beide leuk vinden is alleen geen must.

Dus ik sta open voor wat er op mijn pad komt. Ik ben echt opslag verliefd als ik een doodle zie. Die krullen <3 haha. Maar dat is zn mega populair ras nu dat dat me dan ook weer tegen staat. Dan lijkt me een grote poedel of koningspoedel ook heel erg leuk. Als ik het zo lees denk ik dat dat ras ons heel goed zou passen. Nu heeft mijn vriendin 2 flatcoated retrievers waarvan ik echt verliefd ben op 1 daarvan. Zij wil haar laten dekken met een Australian shepperd . Maar weet weer niet of een aussie bij ons zou passen. Als ik zo de rasomschrijving lees zijn die best heftig. En moet je echt aan het werk zetten. Nu word dit wel een kruising dan.

Maar hebben zeker geen haast. En misschien moet ik het nu ook niet willen in deze gekke tijd. En mijn moment gewoon afwachten...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:43

@TS maar als een doodle je aanstaat, dan ga je toch een goede fokker daarvan zoeken? Mijn ouders hebben er al 4 jaar lang een fijne hond aan hoor, middenmaat labradoodle. Hele lieve hond.
Als je vooral de krullen leuk vindt, geen doodle wil ivm populariteit en geen poedel omdat dat je niet past, zijn er nog andere opties:
portugese waterhond, lagotto romagnolo, spaanse waterhond, barbet, ierse waterspaniel...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:49

Een flatcoated kruisen met een aussie?

De opties van Skip zou ik indd ook eens bekijken. Veel leuke krullenhondjes.
Ik vind zelf de lagotto’s heel leuk!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:02

@Kiwi die zijn ook echt leuk! Barbets trouwens ook. Die twee zou ik hier ook wel voor me zien als hond voor de jachttraining tzt, fijn formaat ook :)

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:03

Ik zou s kijken of je een hond kunt krijgen die bijv. Baasloos is geworden door de corona ellende.
Ik geloof dat daar een aparte opvang voor is, weet alleen naam niet meer.

Dan geef je zon hond een mooie tweede kans.

Ff opgezocht" stichting laat een dier na in Nispen. Zit bomvol met honden die helaas hun baasje zin verloren
Laatst bijgewerkt door Jillz1 op 11-05-20 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:03

t zijn helaas voor mij totaal geen geschikte hondjes. Maar vind ze wel erg leuk!