Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:41

O wat vervelend zeg..hoe lang staat die v jou nu op Novacam? Ik kreeg advies 10 dagen en als t dan niet over is op consult. Heb t verkort naar 7 dagen daar ik 10 dagen wel erg lang vind voor een blaasontsteking. Rosy plast best veel bloed merk ik...lijkt mij geen pretje. Onze Fleur (zusje v Rosy) slaat ook alarm (die probeerde ons miauwend duidelijk te maken dat er iets mis is)

Anoniem

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:42

Ergens echt heel interessant he, hoe katten dat doen. Mijn oude kat ging in de badkuip plassen als hij last had van gruis, zodat we het zo snel mogelijk door hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:46

Ja katten zijn slim he!

Rosy doet t in de wastafel nu.
Soms doen ze t allebij omdat de bak volgens hun niet schoon genoeg is, dat mag niet en weten ze ook. Maar nu Rosy ziek is weet ze dat t wel mag idd.

Dat Rosy mee ging naar Da voor t eerst zusjes uit elkaar waren ze er beide rustig onder. Net of ze t wisten dat t nodig was.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:06

Onze inmiddels overleden kat had er soms ook last van. Uiteindelijk bleek bij deze kat te helpen om ander kattenbakgrit in de bak te doen en heb er op purine one urincary gezet. Nooit meer last gehad tenzij ik houtkorrel koos als bakvulling Misschien dat een kleine verandering toch wat zal doen. Beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:17

Welk grit had je gekozen?
Wij hebben houtkorrels, zijn we wél tevreden over i.v.m milieu en geur maar mocht andere vullig helpen doen we dat uiteraard.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:02

Ik heb in het verleden 1 x blaasontsteking bij een kat gehad nadat ik goedkopere (eigen merk) brokjes was gaan voeren. Dat was volgens de DA ook de reden van de blaasontsteking. Was echt een goede bezuiniging.... maar niet heus. Heb je iets in het voer veranderd?

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:28

Afbeelding

Wij gebruikte deze in de kattenbak. Welkoop heeft ze ook vaak in de aanbieding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 01:22

Nee..nu pas sinds gister dat ik Natvoer geef speciaal voor urineproblemen

Bedankt voor de tip smit-elise die heb ik ook gehad. Vind deze wel erg veel rommel maken in huis.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:02

Lees ik er nu over, maar de DA zegt dat ze geen gruis of stenen heeft, maar haar urine is niet onderzocht?

Hier ook jaren op de sukkel geweest met een wildplassende kat... nooit geen bloed in de urine zelfs. Bleek ze blaasstenen te hebben.
Operatie en speciaal voer en opgelost.

Speciaal voer is zinloos als je niet zeker weet dat gruis of stenen aan de oorzaak liggen.
Daarnaast heb je nog 2 soorten gruis of stenen, dus afhankelijk daarvan is het dan nog afhankelijk welk voer nodig is.

Hier 4 katten en alleen eten gaat niet, dus krijgen ze al jaren allen speciaal voer. Is volgens de DA prima voer voor elke kat, als ze bv het ander type stenen had, zou zo’n voer schadelijk zijn voor gezonde katten.

Maar ‘zomaar’ blaasontstekingen krijgen, daar geloof ik persoonlijk niet in, zit sowieso een oorzaak achter. Stress of medisch. Dus medisch zou ik uitsluiten door urinestaal en zelfs eventueel foto van de blaas. Als dat neg is, is stress de oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:35

Je leest er idd overheen, haar urine is onderzocht maar er is alleen een blaasontsteking gevonden.
Da denkt dat het stress is, ze zijn wel iets onrustiger als anders maar waarvan, geen idee.

Het gaat nu de goede kant op, ze plast weer netjes in de bak.

Twijfel nu of ik haar vrijdag wel of niet meeneem evengoed naar de DA

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:47

Talietjuh schreef:
O wat vervelend zeg..hoe lang staat die v jou nu op Novacam? Ik kreeg advies 10 dagen en als t dan niet over is op consult. Heb t verkort naar 7 dagen daar ik 10 dagen wel erg lang vind voor een blaasontsteking. Rosy plast best veel bloed merk ik...lijkt mij geen pretje. Onze Fleur (zusje v Rosy) slaat ook alarm (die probeerde ons miauwend duidelijk te maken dat er iets mis is)

Tot het flesje op is was het advies. Zitten inmiddels op 10 dagen, nu voor 1,5 kilo (op advies langzaam afbouwen). Flesje zal na vanavond wel op zijn.
Hij miauwt veel, maar verder gedraagt hij zich gewoon helemaal normaal. Hij gaat minder op de bak, maar als hij gaat zit hij er toch al snel 3 minuten op. Dat vind ik vreemd. We gaan vrijdag terug naar de dierenarts.

Bloed lijkt mij inderdaad wel verontrustend. Vooral als het zolang aan blijft houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:49

Heb je ook nog steeds bloed in urine? Bij Rosy lijkt dat inmiddels gelukkig gestopt.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:50

Op het blote oog niet te zien. Hij plast gewoon in de kattenbak en daar is geen bloed te zien. Was alleen zichtbaar met urineonderzoek.

Fijn dat het waarschijnlijk gestopt is! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:11

Duim voor je dat het over is morgen!
Laat je het even weten?

Volgens mij is onze Rosy weer helemaal beter, ze krijgt nu Natvoer bij.

Ga dus niet naar de DA morgen. Mocht ik na t weekend twijfels krijgen ga ik maandag direct naar de Da

Novacam is inmiddels bijna op.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 01:42

Talietjuh schreef:
Nee..nu pas sinds gister dat ik Natvoer geef speciaal voor urineproblemen

Bedankt voor de tip smit-elise die heb ik ook gehad. Vind deze wel erg veel rommel maken in huis.

Graag gedaan. Ja elke kat is verschillend met de grit en rommel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:05

Inmiddels is Rosy beter, blijf nog even natvoer bijgeven, over paar dagen afbouwen naar om de dag en dan helemaal weer afbouwen. Krijgt ze het weer zal ik natvoer gaan blijven geven. Bedankt voor jullie hulp!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:11

Talietjuh schreef:
Inmiddels is Rosy beter, blijf nog even natvoer bijgeven, over paar dagen afbouwen naar om de dag en dan helemaal weer afbouwen. Krijgt ze het weer zal ik natvoer gaan blijven geven. Bedankt voor jullie hulp!

Ik zou persoonlijk dat natvoer blijven geven; beter voorkomen dan genezen. Natvoer is goed voor de blaas :)

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:03

Fijn! Toch een opluchting! :) Hopelijk blijft het nu weg. De meeste katten schijnen inderdaad niet voldoende vocht binnen te krijgen als ze alleen brokjes krijgen. Echter zie ik mijn kat wel regelmatig drinken. Wij hebben nu een waterfontein (groot succes!) en op 4-5 verschillende plekken glazen/bakjes staan met water. Niet van plastic, dat schijnen ze minder lekker te vinden. Misschien is dat een idee mocht je dat niet hebben?

Dierenarts gaf aan dat we nog even een paar dagen aan moesten kijken. Wederom zijn urine onder microscoop bekeken, was niks geks te zien op een klein beetje bloed na, maar minder dan de vorige keer. Als het binnen een week niet weg is, gaan ze uitgebreid onderzoek doen, incl. blaaspunctie.
Sinds gister hebben we het idee dat het wel zo goed als weg is! *\o/* plasjes worden groter en de bezoekjes aan de kattenbak zijn nu vrijwel normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:22

Dat klinkt positief! Hopelijk is er ook geen onderzoek nodig.

Houdt de fontein als optie (ga aanbiedingen bekijken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:00

Verdorie nu 2 dagen vd Novacam af is ze weer gaan plassen in de wastafel en idd...weer bloed

Morgen maar bezoekje met Rosy naar de DA

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 06:08

Oh nee.... :(:) Sterkte!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 07:31

Zal toch eens aan de dierenarts vragen wat 'gewone' blaasontsteking is. Gewone blaasontsteking bij katten is namelijk blaasgruis of stenen (30%) en niet van bacteriële aard (5%). Onze kat moest op een speciaal tijdelijk dieet en daarna moest hij over op andere speciale brokken die je het hele jaar door mag geven. Novacam helpt in principe alleen voor de ontsteking en haalt (vaak) niet de oorzaak weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:21

Gister is ze een nacht en dag weggeweest bij de DA voor controle, ze heeft ook een katheter gehad. Wat blijkt ph waarde urine is mooi, ze heeft 3 blaasstenen waarvan ze er 1 niet goed uit zal kunnen plassen. Arme Rosy moet dus geopereerd gaan worden. De operatie staat voor aankomende week. Da was vergeten pijnstilling mee te geven en was dicht gisteravond, nu is mijn vriend deze aan het ophalen. Had even gebeld of dat niet nodig zou zijn nog voor haar. Rosy is nu weer thuis gelukkig. Haar zus had de nacht alleen zich denk ik nogal druk gemaakt want die lag gister de hele dag te slapen.

Hebben jullie ervaringen met operatie voor blaassteen?

Het nachtje weg koste al veel geld voor Rosy, maar dat geeft niet natuurlijk. Met operatie erbij zal het helemaal duur worden verwacht ik.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:12

Ja onze kat is toen ook geopereerd. Is wel een jeweetwel kater.
Ik blijf het raar vinden dat je geen speciale brokken mee krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:17

J0anieke schreef:
Ja onze kat is toen ook geopereerd. Is wel een jeweetwel kater.
Ik blijf het raar vinden dat je geen speciale brokken mee krijgt.

Ja idd, had zelf zakjes natvoer gekocht speciaal voor blaasproblemen, had er ook 1 mee gegeven voor de dag en nacht daar. Hebben ze haar gewoon hun eigen brokjes gegeven daar. Zelf vind ik dat verandering v voer altijd ff op of afgebouwd moet worden. T is al stressvol zo'n opnamedag en dan ook nog ander voer.

Ook stom dat ze geen pijnstilling mee kreeg. Het is dat ikzelf dacht volgens mij is dat niet goed en erachteraan gebeld heb..bij een minder alerte eigenaar had ze dus pech gehad.