Nog mensen met alpaca's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:31

Ineke2 schreef:
Gloa schreef:
Braaf is relatief :') . Het is absoluut niet te vergelijken met een paard wat er al eeuwen op gefokt wordt om met een mens te werken. Een alpaca kan je leren om niet bang voor je te zijn, zich aan te laten raken en aan een touwtje mee te lopen. Maar daar houdt het echt mee op. Zelfs ons flessen ruintje is een drama als elke 3 maanden zijn tenen moeten worden geknipt (tenen staan niet recht en slijten van zichzelf niet goed af). Je zou toch zeggen dat hij dat na al die jaren wel gewend is :roll:

Zoek eens op Alpaca’s Zeelandia.
Zij hebben er nu 6 en een 7de in de maak ;)

6 merries overigens en verschil in karakter uiteraard, maar met training hebben ze állemaal netjes geleerd op commando zo te gaan liggen / staan dat tenen knippen simpel te doen is.
Daarnaast gaan ze mee naar het strand, lopen daar los, gaan zwemmen en luisteren ze naar hun naam en het commando hierrrr.

Deze alpaca’s zijn echt mak te noemen en de eigenaresse leert ze nog elke dag op het gemak nieuwe dingen bij, op Facebook zijn daar ook filmpjes van te vinden :)

Oja Alpaca’s vinden het NIET fijn om over het hoofd geaaid te worden, omdat dat heel dominant is in Alpaca taal. Om dominantie te laten merken onder elkaar schijnen ze bij elkaar op het hoofd te gaan “ zitten”
Dus dat je met kriebelen niet in de buurt van hun hoofd mag komen is heel logisch.

Wat knap! Ik geloof helemaal dat je ze heel veel kan leren, maar ik denk dat het heel veel tijd kost. Wij merken nu dus al dat ze, door geen nadruk meer op dat rot halster te leggen, ze al zoveel meer hebben geleerd. Eerst kwamen ze nooit naar je toe, maar dat doen ze nu zelfs. Ze kennen geen commando’s maar wie weet word dat de volgende stap :D gaaf ook dat ze ermee over het strand loopt, ze zien er idd niet uit alsof ze dat erg vinden. Is ook een stukje training natuurlijk.

Memuska

Re: Nog mensen met alpaca's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 07:34

Die filmpjes heb ik ook al eens bekeken, erg leuk!

Ik ga dus op zoek naar een leuk halsbandje, gaat vast beter lukken!

Kijk, waar Bokt goed voor is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:27

Ineke2 schreef:
Gloa schreef:
Braaf is relatief :') . Het is absoluut niet te vergelijken met een paard wat er al eeuwen op gefokt wordt om met een mens te werken. Een alpaca kan je leren om niet bang voor je te zijn, zich aan te laten raken en aan een touwtje mee te lopen. Maar daar houdt het echt mee op. Zelfs ons flessen ruintje is een drama als elke 3 maanden zijn tenen moeten worden geknipt (tenen staan niet recht en slijten van zichzelf niet goed af). Je zou toch zeggen dat hij dat na al die jaren wel gewend is :roll:

Zoek eens op Alpaca’s Zeelandia.
Zij hebben er nu 6 en een 7de in de maak ;)

6 merries overigens en verschil in karakter uiteraard, maar met training hebben ze állemaal netjes geleerd op commando zo te gaan liggen / staan dat tenen knippen simpel te doen is.
Daarnaast gaan ze mee naar het strand, lopen daar los, gaan zwemmen en luisteren ze naar hun naam en het commando hierrrr.

Deze alpaca’s zijn echt mak te noemen en de eigenaresse leert ze nog elke dag op het gemak nieuwe dingen bij, op Facebook zijn daar ook filmpjes van te vinden :)

Oja Alpaca’s vinden het NIET fijn om over het hoofd geaaid te worden, omdat dat heel dominant is in Alpaca taal. Om dominantie te laten merken onder elkaar schijnen ze bij elkaar op het hoofd te gaan “ zitten”
Dus dat je met kriebelen niet in de buurt van hun hoofd mag komen is heel logisch.

Ik heb daar wel eens filmpjes van gezien ja. Ben wel benieuwd naar de bloedlijnen want die dieren zijn enorm en hebben iets andere koppen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:34

Daar heb ik geen idee van ( bloedlijnen), wel komen de eerste 5 uit Peru en de 6de is zelf gefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 13:00

Nog foto's van onze cria. En een met haar moeder, van de andere heb ik geen mooie foto's. Toen al een paar weken oud overigens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 13:03

Wat een dotje! <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:44

<3 <3 Zo skeetig, die beestjes !

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:47

Ylana schreef:
O wow!
Wij zijn op dit moment bezig om een dieren weide aan te leggen.
Daar willen we ook graag o.a. 3 alpaca’s hebben, maar ik zoek eigenlijk zulke aparte!
Fokken je ouders nog...? :o

Ja wij fokken nog :j

Wat een schatje Marloes <3 Wij hebben inmiddels ook weer twee veulentjes en ook twee jonge lamaatjes.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:32

Oh wat leuk <3 echt te schattig

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:55

Ik heb geen alpaca's, maar wel geregeld uitzicht op;
Afbeelding

In het bosgebied hier worden wandelingen met alpaca's aangeboden. Ik zie er de lol niet van, maar genoeg mensen wel, komt geregeld een clubje voorbij.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:34

Hier zelf geen alpaca's, maar ik heb er wel een vraag over.

In het bos waar ik iedere dag met mijn honden loop, staan 3 alpaca's. 2 kleintjes en 1 grote.
De grote komt nu steeds op mij afrennen, klappert met zijn tanden op en neer en als ik dan mijn hand uitsteek ruikt hij er even aan. Dan rent hij weer weg, om vervolgens weer bij het hek te komen.
Ik kan me indenken dat dat gewoon nieuwsgierigheid is en toch wat angstig zijn voor de mens (aan mijn vriend moest hij eerst ook echt wennen).
Maar wat is dat klapperen met zijn tanden?
En gister wilde hij over de omheining springen, in een soort van steigerbeweging uit stilstand, toen ik daar voor stond.

Ik ben benieuwd of de alpaca kenners hier, me kunnen vertellen wat dit gedrag inhoudt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:49

Ik denk dat hij je duidelijk wil maken dat het zijn territorium is.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:58

Ik vind ze ook zo schattig, zou er best een paar willen maar heb mijn handen wel vol aan mijn twee spaanse dames en mijn twee groenendaelers :)

Maar ik heb ook een vraagje; ik werk wel eens met clicker training en vroeg me af of je dat niet zou kunnen inzetten om ze handtam te maken en ze een halster om te doen etc.?
Daar is best wel wat over te vinden (ook voor alpaca's) en het is heel leuk om te doen.
Mijn paarden en honden worden er in ieder geval heel enthousiast en blij van.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:03

Ineke2 schreef:
Ik denk dat hij je duidelijk wil maken dat het zijn territorium is.

Ahh ja, dat klinkt logisch. Vooral in combinatie met zijn gedrag en het feit dat er 2 kleintjes bijstaan.