Welk hondenras voor ons?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Welk hondenras voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:17

In Nederland hebben we een flink tekort aan asielhonden, hoewel via alternatieve kanalen veel herplaatst wordt tegenwoordig. De laatste cijfers zijn van 2015, en de neerwaartse trend (2011-2015) lijkt gewoon door te zetten, zijn 4.500-5.000 honden per jaar die herplaatst moeten worden (10.000 komen binnen, ruim de helft worden door hun eigenaar weer opgehaald). Er kwamen toen al meer dan 6.500 "volwassen" herplaatsers uit het buitenland, deels zelfs geïmporteerd door asiels en dat aantal is alleen maar toegenomen. Ten koste van de broodfok en de stamboomfok overigens. We hebben in Nederland zo'n 150.000 nieuwe honden per jaar nodig, dus het blijft margewerk, maar voor die honden een levenswerk.

In veel landen waaruit wordt geïmporteerd is er absoluut geen fok voor dit soort honden, daar is nog een gigantisch overschot en worden de zwerfhonden vergiftigd of gevangen en na maximaal 30 dagen gedood als ze dan nog niet herplaatst zijn. Voor de omgeving maakt het echt niet uit of ze gedood zijn of naar het buitenland zijn gegaan. En ja, er worden pups geboren, want dat krijg je als je complete teven en reuen vrij op straat laat lopen. Dat is geen bewuste fok, alleen geen bewuste preventie. Daarnaast hebben dit soort landen vaak een ander assortiment aan beschikbare honden dan Nederlandse asiels. Als er 3 niet-geïmporteerde windhonden in Nederlandse asiels zitten, is dat veel (zeker als ze niet bij 1 eigenaar vandaan komen) en ze zijn zo weer weg. Idem dito voor redelijk gedragende jachthonden. De poolhonden, pittige herders en pitbullachtigen zijn de uitzonderingen, naast de honden die door gedrag vrijwel niet plaatsbaar zijn (ernstige mens- of hondagressie, heftige verlatingsangst (na opbouw minder dan 30 minuten alleen thuis kunnen blijven). Kleine hondjes, zelfs met medische problemen, zijn over het vrijwel altijd binnen een maand weg, als er niet al een wachtlijst voor is bij het asiel.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:19

Een labrador kruising zoals een labradoodle bijvoorbeeld kan ook. Hele leuke ervaringen mee.

Hoewel ik goede ervaringen heb met Stafford types zou ik die niet kiezen als je vriend weinig met de opvoeding gaat doen maar wel de hele dag thuis is. Net als een hond die niet uit een gezin komt en dat dus niet gewend is.

eveline_B

Ineke2 schreef:
Hmm Buck lijkt mij niet geschikt voor haar vriend, die niet gewend is om een hond op te voeden...
Denk dat Buck te slim is en de baas word wanneer je niet heel duidelijk de grenzen stelt.

Ik denk dat dat wel meevalt. Zoals gezegd ken ik die hond al jaren. Het asiel heeft een eigen interpretatie gegeven aan het verhaal. Ik weet meer van de achtergrond maar dat kan ik niet op internet zetten.

Veriye

Wij zijn ook voor een koningspoedel gegaan. Floki is nu een week bij ons en op een ongelukje na al zindelijk, kent al Nee en loopt netjes mee met de riem. Heel slimme dieren! Wij gaan hem kort houden om zo de onderhoud makkelijk te houden, dus denk dat het wel een optie voor jullie zou kunnen zijn?

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:26

Blijft hij thuiszitten of gaat hij nog weer werken?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:51

mvdende schreef:
Alle 3 de Roemenen zonder jacht gedrag?

Want ook de Roemeense honden hebben vaak neiging tot jagen in mijn ervaring.

Alle drie zonder jachtgedrag
Stom toeval hoor. Wij hebben “blind” rechtstreeks vanuit Roemenië geïmporteerd/ wel via iemand die we kennen daar.

Maar vandaar ook dat ik de Stichting Dierencentrum Friesland adviseerde. Daar zijn de honden een tijdje, zodat karakter en gedrag bekend zijn en er een goede match gemaakt kan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:33

Ik zit ook te denken aan een teckel of labrador.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:47

Tja alles behalve de maat past. Een Duitse Dog. Ik heb nog nooit zo’n makkelijke hond gehad. Misschien eens kijken naar de wat kleinere dogachtigen?

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:53

Een korthaar Collie?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:57

Selka schreef:
Tja alles behalve de maat past. Een Duitse Dog. Ik heb nog nooit zo’n makkelijke hond gehad. Misschien eens kijken naar de wat kleinere dogachtigen?

Haha nee die passen niet meer onder het mom middelmaat hond

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:21

Azmay schreef:
Ik ben bevooroordeeld maar zou voor een Poedel gaan :Y)
[ [url=m/iH7Dx9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen haren door je huis, zijn over het algemeen prima content zonder erg lange wandelingen. Je kan ze kort geschoren houden, in een model wat je zelf mooi vind.

Ik heb 2 grote poedels en die hebben dus echt wel veel beweging en uitdaging nodig. Het zijn hartstikke slimme honden en die van mij gaan zelf uitdaging zoeken als ze niet moe zijn. De oudste gaat spullen jatten en de jongste wordt ontzettend opdringerig en blijft aandacht vragen ( en gaat heel vocaal waken).
Met elke dag een flinke wandeling zijn ze in huis rustig een de perfecte honden.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:35

Ik heb twee gezelschapshonden. Ze kunnen alleen thuis zijn, mee in de auto, loslopen, goed met de kat ( en met kinderen maar die heb ik niet ), beetje waaks en ze zijn gewoon heel graag bij me in de buurt. Wij lopen 3 keer per dag een plasrondje van een kwartiertje en 1 lange ronde van 3 kwartier a een uur. Dus ze krijgen een ruime twee uur per dag beweging en dat vinden we alle 3 voldoende hahaha. Ik heb ook een paar jaar geleden een buitenlands hondje in huis gehad, die matchte helemaal niet en was praktisch het tegenovergestelde van wat ik net beschreef, ik zal ook nooit meer de gok wagen met een buitenlands hondje.

Joop ( krullenbol, ras onbekend ) heb ik als 5 jarige uit t asiel gehaald waar hij voor de 2e keer zat en Freek ( jack russel x Chihuahua) zijn nestje stond op marktplaats maar hij kwam toen als pup als logee en is gebleven want hij paste perfect.

Voor mijn volgende hondje ga ik toch weer eerst in het asiel kijken...

Maar als ik jullie wensen zie dan zou ik toch écht niet naar een werkhond of jachthond gaan kijken, hoe knap ze ook zijn, die hebben veel meer beweging en mentale uitdaging nodig.Afbeelding

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:39

Kijkend naar jullie wensenlijst zou ik denk ik een concessie doen op de maat, anders blijft er weinig over denk ik.

Je zou kunnen kijken naar een Maltezer of andere hond uit de rasgroep gezelschapsdieren. Alternatief is een Duitse Dog, een golden retriever of labrador.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:40

De gemiddelde Golden Retriever is echt niet blij met 1 wandeling in de avond. Dan krijg je echt een hond die thuis zijn entertainment in andere dingen gaat zoeken (en dat zijn vaak niet echt de dingen die mensen ok vinden :D ).

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:45

Sjong schreef:
Azmay schreef:

Geen haren door je huis, zijn over het algemeen prima content zonder erg lange wandelingen. Je kan ze kort geschoren houden, in een model wat je zelf mooi vind.

Ik heb 2 grote poedels en die hebben dus echt wel veel beweging en uitdaging nodig. Het zijn hartstikke slimme honden en die van mij gaan zelf uitdaging zoeken als ze niet moe zijn. De oudste gaat spullen jatten en de jongste wordt ontzettend opdringerig en blijft aandacht vragen ( en gaat heel vocaal waken).
Met elke dag een flinke wandeling zijn ze in huis rustig een de perfecte honden.

(Bijna) iedere hond heeft wel de behoefte aan "flinke" beweging minimaal 1x per dag.

Rassen die dat niet hebben, zijn of rasgroep 9 hondjes dus de gezelschapshonden, óf het ras is zo kapot dat de honden vanwege medische redenen niet veel energie hebben. Denk hierbij aan de Franse Bul...

De rasgroep 9 bevat trouwens ook heel veel kortsnuiten en / of kapot gefokte hondjes.

Verder verschilt het per ras, maar ook zeker per individu hoeveel beweging ze nodig hebben.

Een Galgo heeft bijvoorbeeld echt even de ruimte nodig om voluit te kunnen rennen, maar is na 15 minuten flink racen, out voor de rest van de dag.

Een husky maak je dan weer niet blij met 15 minuten rennen per dag, die gaan liever een uur of 2 (los) wandelen of naast of voor de fiets een rondje mee.

En dan is er nog het gegeven gewenning. Als jij je hond iedere dag 4 uur beweging geeft, dan is die niet tevreden als je een keer een dagje een uurtje gaat.

Als je diezelfde hond vanaf het begin af aan aanleert dat er 1x per dag flink beweging wordt gegeven, dan passen ze zich daar ook wel op aan.

Mijn Staande Skip zou ik iedere dag wel 2 of 3x 2uur uit kunnen laten, en de 4e keer staat hij weer te trappelen om mee te gaan. Die is echt wel moe na een uurtje (of 2) wandelen met grootste gedeelte los, gaat slapen en is een uur of 2 later weer 100% opgeladen.
Die zou echt eindeloos mee kunnen.

Maar dat doe ik niet. Hij krijgt 1x per dag een wandeling van ongeveer 1 uur, soms iets korter, soms wat langer en daarnaast 1 of 2x per dag een wandeling van zn 10 minuten voor plassen en poepen.

Bijvoorbeeld vanmorgen om 10:30 3 kwartier buiten geweest en flink balletjes gegooid. Dan is hij tot een uur of 4 gewoon lekker aan het scharrelen of slapen in huis, daarna komt hij even aandacht vragen.

Om een uur of 5 wil hij echt weer even naar buiten dus maken we nog een klein rondje van zn 10 minuten. En nu voor het eten koken om 20:00 nog een rondje en dan krijgt hij eten en om 21:00 is hij out voor de rest van de nacht.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:54

mvdende schreef:
Sjong schreef:

(Bijna) iedere hond heeft wel de behoefte aan "flinke" beweging minimaal 1x per dag.

Rassen die dat niet hebben, zijn of rasgroep 9 hondjes dus de gezelschapshonden, óf het ras is zo kapot dat de honden vanwege medische redenen niet veel energie hebben. Denk hierbij aan de Franse Bul...

De rasgroep 9 bevat trouwens ook heel veel kortsnuiten en / of kapot gefokte hondjes.

Verder verschilt het per ras, maar ook zeker per individu hoeveel beweging ze nodig hebben.

Een Galgo heeft bijvoorbeeld echt even de ruimte nodig om voluit te kunnen rennen, maar is na 15 minuten flink racen, out voor de rest van de dag.

Een husky maak je dan weer niet blij met 15 minuten rennen per dag, die gaan liever een uur of 2 (los) wandelen of naast of voor de fiets een rondje mee.

En dan is er nog het gegeven gewenning. Als jij je hond iedere dag 4 uur beweging geeft, dan is die niet tevreden als je een keer een dagje een uurtje gaat.

Als je diezelfde hond vanaf het begin af aan aanleert dat er 1x per dag flink beweging wordt gegeven, dan passen ze zich daar ook wel op aan.

Mijn Staande Skip zou ik iedere dag wel 2 of 3x 2uur uit kunnen laten, en de 4e keer staat hij weer te trappelen om mee te gaan. Die is echt wel moe na een uurtje (of 2) wandelen met grootste gedeelte los, gaat slapen en is een uur of 2 later weer 100% opgeladen.
Die zou echt eindeloos mee kunnen.

Maar dat doe ik niet. Hij krijgt 1x per dag een wandeling van ongeveer 1 uur, soms iets korter, soms wat langer en daarnaast 1 of 2x per dag een wandeling van zn 10 minuten voor plassen en poepen.

Bijvoorbeeld vanmorgen om 10:30 3 kwartier buiten geweest en flink balletjes gegooid. Dan is hij tot een uur of 4 gewoon lekker aan het scharrelen of slapen in huis, daarna komt hij even aandacht vragen.

Om een uur of 5 wil hij echt weer even naar buiten dus maken we nog een klein rondje van zn 10 minuten. En nu voor het eten koken om 20:00 nog een rondje en dan krijgt hij eten en om 21:00 is hij out voor de rest van de nacht.

Klopt hoor, maar poedels vallen tegenwoordig ook in rasgroep 9 en hebben daarbij ook nog een nuftig imago. Maar als ik mijn honden zou veroordelen aan elke dag 30 minuten aan de riem een ( of 4) rondje lopen zou ik echt vervelende honden hebben. Zij lopen minimaal een uur los en dan spelen ze ook constant samen. En ja, bij mij willen ze een uur later ook wel weer mee, en nee dat doe ik niet, maar het zijn wel honden die je moet uitdagen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:57

Gini schreef:
De gemiddelde Golden Retriever is echt niet blij met 1 wandeling in de avond. Dan krijg je echt een hond die thuis zijn entertainment in andere dingen gaat zoeken (en dat zijn vaak niet echt de dingen die mensen ok vinden :D ).

Bijna geen 1 hond is blij met maar 1 goede wandeling per dag...
Ik heb een dwergpoedel, Griekse bastaard en een Jack Russel gehad. Die laatste kwam met 5 jaar oud uit het asiel.

De poedel luisterde erg goed naar mijn moeder. De rest van het gezin luisterde hij alleen als hij daar zin in had :+

De Griekse bastaard luisterde naar het hele gezin en kon heel goed los. Zat absoluut geen jacht instinct in, was een watje maar wel beschermend naar het gezin. Heeft voorkomen dat mijn vader is overvallen. :+:

Dit was in mijn jeugd bij mijn ouders thuis, waarbij zo goed als altijd iemand thuis was of de hond(en) konden mee.

De Jack Russel kon niet los in het bos, teveel jacht instinct. Op het strand en in een overzichtelijk park kon hij wel los. Die was met 4 wandelingen per dag wel heel rustig en lief in huis.
2 wandelingen van zeker een uur, en 2x per week een kwartier naast de fiets.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:58

Sjong schreef:
Klopt hoor, maar poedels vallen tegenwoordig ook in rasgroep 9 en hebben daarbij ook nog een nuftig imago. Maar als ik mijn honden zou veroordelen aan elke dag 30 minuten aan de riem een ( of 4) rondje lopen zou ik echt vervelende honden hebben. Zij lopen minimaal een uur los en dan spelen ze ook constant samen. En ja, bij mij willen ze een uur later ook wel weer mee, en nee dat doe ik niet, maar het zijn wel honden die je moet uitdagen.

Echt? Poedels zijn van oorsprong wel echt jachthonden en dat fanatieke zit er nog wel in, zeg maar.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:00

_San87_ schreef:
Sjong schreef:

Echt? Poedels zijn van oorsprong wel echt jachthonden en dat fanatieke zit er nog wel in, zeg maar.

Ja, dat bedoel ik. Maar ze zitten nu dus in 9.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:00

Sjong schreef:
_San87_ schreef:

Ja, dat bedoel ik. Maar ze zitten nu dus in 9.

Vraag me af wat de redenatie daarachter is. Maar goed. Superleuke honden, wel.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:02

Wat vindt je van een Markiesje? Zijn iets onder de middelmaat, maar wel leuke hondjes.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:03

Als je interesse hebt in een asielhond, kijk dan eens in Belgie. Daar zitten de asiels net wat voller en meer verschillende honden. Heb daar zelf ook een hond vandaag gehaald, omdat ik in Nederland niet echt leuke honden kon vinden in het asiel. Wel even van tevoren informeren of ze ook door Nederlanders laten adopteren, als je tenminste in NL woont.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:04

Ik denk dat je het best een senior hondje uit het asiel kan halen, of iemand die zijn senior hondje niet meer zelf kan houden.
Dat zal het meeste passen in jullie wensenlijstje.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:30

Ik weet niet of de vraag al was beantwoord maar ik vond het niet terug. Hoe zie je het zelf straks voor je? Hoeveel en hoe lang wil je wandelen op een dag? Werkt je man /vriend altijd vanaf huis? (misschien is er een andere reden dat hij thuis zit kan ook) en zo ja hoe graag wil hij dan een hond als hij nu al zegt geen grote wandelingen te willen doen?

Ik heb trouwens ook een poedel, ze zijn heel erg slim maar juist daarom zou ik het oneerlijk vinden als ze te weinig uitdaging krijgen.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:32

Wij hebben nu een Duitse dog. Is misschien een beetje aan de grote kant maar is een schat van een beest. Is echt ene familie hond komt graag bij je liggen en knuffelen. Het ligt ook aan de Homd en de opvoeding of ie los kan.