Kippen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:37

AfricanLady schreef:
Vanmorgen Had ik bij mijn kippen wel even een moordneiging.
Alles bij elkaar schreeuwen om 06:50 XD soms dien ze dat en dan maakt het niet uit of je ze Snachts opsluit ja of te nee
En ze gingen serieus 2 uur lang door
Nou geloof me daar wordt je niet blij van.
Zulke dagen heb je er soms ook tussen.
Grotendeels zijn ze gewoon rustig en soms zijn ze in d overgang ofzo ik weet niet waar ze dan last van hebben

Dat deden die van ons nu een aantal weken iedere dag voor een uur of 2 per dag :+

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:43

Wij hadden vroeger zijdehoentjes, nergens last van gehad. Die van ons maakte ook geen herrie oid. Het begon met de buren die die kipjes namen, toen wij, toen mensen verderop uit de straat en toen weer verderop wat mensen haha.
Misschien dat het ook ligt aan het soort kippen wat je neemt? Onze kipjes waren altijd rustig. Ook met het leggen van een ei.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:44

Ik heb drie kippen: 2 Lohmann Brown en 1 Brahma groot (helaas is er één na een eiprolaps gaan hemelen) en die bruine dames kunnen echt dramatisch en luidruchtig zitten klagen op de leuning van de tuinstoel bij de keukendeur. Net zolang tot er een mens de deur open doet en heel pedagogisch onverantwoord iets van graan naar buiten gooit om ze de mond te snoeren. Die Brahma prevelt vooral stilletjes voor zich uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:45

thirteenn schreef:
Wij hadden vroeger zijdehoentjes, nergens last van gehad. Die van ons maakte ook geen herrie oid. Het begon met de buren die die kipjes namen, toen wij, toen mensen verderop uit de straat en toen weer verderop wat mensen haha.
Misschien dat het ook ligt aan het soort kippen wat je neemt? Onze kipjes waren altijd rustig. Ook met het leggen van een ei.

Wij hebben een ras uitgezocht dat heel stil hoort te zijn, en dat waren ze ook, tot ze begonnen met eieren leggen. :')

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:46

thirteenn schreef:

Wij hebben ook zijdehoenders, maar dan de kriel versie, misschien ligt het daaraan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:52

Qua geluid vind ik hanen inderdaad in een woonwijk niet te doen.Maar kippen? Mijn opa en oma hadden kippen, maar dat was op een boerderij en ik herinner me geen herrie daarvan.Zelf ben ik naast paarden stapeldol op ganzen. Echter ik vrees dat ik dan snel uit mijn woning gezet zou worden....Ik heb wel een omsloten tuin waar geen hond inkan.Ik dacht dan aan een tijdelijke opvang voor geblesseerde ganzen .Maar waarschijnlijk sta ik dan binnen enkele dagen met ganzen en al op straat vanwege geluidsoverlast.

beatje

Re: Kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:21

Ik zal wel de zuurpruim zijn,maar vind je tuin erg klein voor kippen.Dan heb je nog een tollertje een jachthondje wat geen kippen gewend is. Dat is vragen om problemen.
Honden en kippen kan wel maar dan moeten ze het echt als jong al gewend zijn.
Zijdehoenders zijn schattig maar kunnen idd enorm krijsen.Ook trekken kippen wel vliegen aan,dus ga je heel veel moeten schoonmaken.
Ik ben verschillende keren kippen op wezen halen in woonwijken gewoon omdat er burenruzie's waren ontstaan door de kippen. Kijk je kan een paard ook 24/7 op stal houden maar is dit in het welzijn van het paard? Zo ook met kippen natuurlijk kan je kippen in een klein hokje houden,maar doe je ze hier mee een lol?En je buren doe je die er plezier mee?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:40

beatje schreef:
Ik zal wel de zuurpruim zijn,maar vind je tuin erg klein voor kippen.Dan heb je nog een tollertje een jachthondje wat geen kippen gewend is. Dat is vragen om problemen.
Zijdehoenders zijn schattig maar kunnen idd enorm krijsen.Ook trekken kippen wel vliegen aan,dus ga je heel veel moeten schoonmaken.
Ik ben verschillende keren kippen op wezen halen in woonwijken gewoon omdat er burenruzie's waren ontstaan door de kippen. Kijk je kan een paard ook 24/7 op stal houden maar is dit in het welzijn van het paard? Zo ook met kippen natuurlijk kan je kippen in een klein hokje houden,maar doe je ze hier mee een lol?En je buren doe je die er plezier mee?

Denk zelf niet dat je meteen de zuurpruim bent hoor, je stel heel goede vragen en punten aan de orde.

De tuin van TS is inderdaad erg beperkt, daar zou je voor 3 krieltjes nog een leuk plekkie kunnen maken (en dus zelf daarmee ruimte inleveren) maar meer of grotere kippen zou ik ook sterk afraden. Dat was ook alwel eerder benoemd had ik begrepen, maar misschien heb ik dingen verkeerd ingevuld. ;)

Je reactie vind ik heel realistisch, met misschien een wat negatievere ondertoon voortkomend van iemand die het al iets te vaak ook mis heeft zien gaan. Goed om dat te benoemen, want het gebeurd zeker (zelf ook vaker gezien) dat mensen er toch te onvoorbereid aan beginnen en dat het dan toch niet loopt zoals men had gedacht.

Zelf denk ik dat TS, als ze er goed over nadenkt, de punten bij langs gaat, overlegt met de buren en zorgt dat de kippen en hond goed gescheiden kunnen blijven (ook als je er zelf even niet bij bent), er best ook een succes van kan maken. Dat voorbeeld heb ik ook wel eens gezien. Maar nogmaals, je reactie voegt zeker wel iets toe, namelijk dat je het inderdaad niet te rooskleurig moet bekijken.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 19:44

beatje schreef:

Zeker geen zuurpruim hoor! Ook zulke reacties zie ik graag. Zoals gezegd zit ik echt nog in de oriëntatie fase. Er is niks zeker, en als blijkt dat het niet kan, dan houdt het op. Ik ben echt van het goed doen of niet doen. Als blijkt dat het te klein is, is het te klein. Dan komen er geen kippen. Welzijn staat absoluut voorop!!

En het zouden ook absoluut krielkippen zijn, geen grotere!

Ik heb vandaag gemeten, het stukje wat ik in gedachten had voor de ren is (ongeveer, heb met de iPhone gemeten) twee bij drie.. is dat groot genoeg? (Als we thuis zijn mogen ze door de hele tuin)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:52

2 bij 3 kan wel, maar persoonlijk zou ik het wat krap vinden.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:53

LieveLoes schreef:
Ik heb vandaag gemeten, het stukje wat ik in gedachten had voor de ren is (ongeveer, heb met de iPhone gemeten) twee bij drie.. is dat groot genoeg? (Als we thuis zijn mogen ze door de hele tuin)

2 bij 3 is best te doen als rennetje. Ik zie ze (helaas) vaak veel kleiner. In mijn ogen is het wel het minimale wat je moet willen, meer is altijd beter. Hoe zie je het trouwens voor je als je ze los in de tuin hebt met oog op de hond? Je moet er vanuit gaan dat als de hond binnen is hij altijd een keer onverhoopt door de deur mee naar buiten zou kunnen glippen, bijvoorbeeld als je bezoek hebt dat er niet goed op let.

Daarnaast zou ik ook aan de hond zelf denken, want het zou ook betekenen dat hij dan dus niet meer los in de tuin kan. Hoeveel zou hij dan binnen zitten, en hoe gaat hij erop reageren als hij binnen moet zijn als jullie buiten zitten? :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:58

Wettelijk is het 1 a1,5 vierkante meter per kip.Jij zit op 6 vierkante meter dus net boven het wettelijke als je 3 kipjes wil houden. Ik heb graag dat dieren ruim zitten en zou ze op zo'n klein stukje niet willen. Plus dat je veel meer kans op ziektes hebt.Door de jaren heen heb ik wel geleerd dat kippen best heel gevoelige zijn voor allerlei infectie's. Hoe kleiner ze zitten hoe meer uitbraken

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:25

beatje schreef:
Wettelijk is het 1 a1,5 vierkante meter per kip.Jij zit op 6 vierkante meter dus net boven het wettelijke als je 3 kipjes wil houden. Ik heb graag dat dieren ruim zitten en zou ze op zo'n klein stukje niet willen. Plus dat je veel meer kans op ziektes hebt.Door de jaren heen heb ik wel geleerd dat kippen best heel gevoelige zijn voor allerlei infectie's. Hoe kleiner ze zitten hoe meer uitbraken

Die 1 m2 / 1.5 m2 is meer een advies, is niet wettelijk geregeld (helaas), voordat er verwarring over ontstaat.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:19

Serenity350 schreef:
beatje schreef:

Die 1 m2 / 1.5 m2 is meer een advies, is niet wettelijk geregeld (helaas), voordat er verwarring over ontstaat.

https://beterleven.dierenbescherming.nl ... uikens.pdf er zijn wel regels voor. Gelukkig krijgen ook kippen steeds een beter leven ,ook al is het vaak nog maar triest,maar beter als die leg batterijen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:31

beatje schreef:
https://beterleven.dierenbescherming.nl ... uikens.pdf er zijn wel regels voor. Gelukkig krijgen ook kippen steeds een beter leven ,ook al is het vaak nog maar triest,maar beter als die leg batterijen.

Wat ik bedoelde was dat TS niet gezien zal worden als commercieel bedrijf, maar als hobbyhouder. Er zijn bijna geen speciale regels als jij voor je hobby kippen gaat houden, je valt wel natuurlijk onder wetgeving gericht op dierenwelzijn en dergelijke. Dus helemaal vrij ben je natuurlijk ook niet.

Linkje wat je deelde is trouwens ook geen wetgeving. Wel een super goed initiatief natuurlijk. Maar geldt alleen voor commerciele bedrijven, niet voor mensen als TS die een paar kippies in de achtertuin willen. :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:35

Serenity350 schreef:
beatje schreef:

Wat ik bedoelde was dat TS niet gezien zal worden als commercieel bedrijf, maar als hobbyhouder. Er zijn bijna geen speciale regels als jij voor je hobby kippen gaat houden, je valt wel natuurlijk onder wetgeving gericht op dierenwelzijn en dergelijke. Dus helemaal vrij ben je natuurlijk ook niet.

Nee maar je wilt als hobby houder het toch niet slechter doen als iemand die ze commercieel houd?Of denk ik dan raar? Dus zou ik ruim boven de eisen van het commerciële kippen houden willen zitten en hun ruimtes niet als minium voor mijn eigen kippen nemen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:26

beatje schreef:
Nee maar je wilt als hobby houder het toch niet slechter doen als iemand die ze commercieel houd?Of denk ik dan raar? Dus zou ik ruim boven de eisen van het commerciële kippen houden willen zitten en hun ruimtes niet als minium voor mijn eigen kippen nemen.

Nee, zeker, ben ik met je eens.

Wilde gewoon de verwarring voorkomen dat er dus helaas weinig regels zijn met betrekking op de hobbyhouder. Daar zijn nog wel eens misverstanden over, en ik denk dat het goed is als men weet hoe het zit. Dat we er dus juist ook een groot deel eigen verantwoordelijkheid in hebben en niet zomaar op de wetgeving kunnen terugvallen. ;)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 09:37

Allemaal super bedankt voor de reacties!

Met oog op wat Beatje aandroeg over de minimaal vereiste ruimte denk ik dat we het nu niet moeten doen. We weten niet wat de hond gaat doen en ik wil haar de ruimte van de tuin ook niet ontnemen. Ze vind het heerlijk om lekker te luieren in de hele tuin!

Super jammer, want had het echt graag gehad. Vind het altijd zo’n gezellig gezicht <3 Maar blijven dromen! Als we ooit verhuizen naar een groter huis, komen er eerst kipjes! En hopelijk vind de hond ze dan ook gewoon leuk!

Mijn broertje van 9 heeft ook de kippen-koorts. Hij is een heel plan aan het maken hoe hij dat kan aanpakken. (Mijn ouders wonen op een grote kalverhouderij) Dus ik ga gewoon meegenieten van zijn voorpret en genieten van zijn kippen! En misschien kan de hond dan alvast leren hoe ze netjes om moet gaan met kippen :)

Nogmaals allemaal super bedankt! Praat gerust verder over alle voors en tegens. Ben namelijk nog steeds heel benieuwd naar alles en dan kan ik vast blijven dromen en plannen maken! En natuurlijk vragen stellen waar nodig :)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:47

Klinkt alsof je er echt super verstandig mee bezig bent, gaaf hoor! En ja, dat is natuurlijk ook een leuk alternatief, om met je broertje een beetje mee te doen erin!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 10:13

Serenity350 schreef:
Klinkt alsof je er echt super verstandig mee bezig bent, gaaf hoor! En ja, dat is natuurlijk ook een leuk alternatief, om met je broertje een beetje mee te doen erin!

Dank je :D ik vind welzijn echt het aller belangrijkst! Als ze meer ruimte nodig hebben dan ik kan geven, moet ik geen kippen nemen. Dat is niet eerlijk!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:21

Petje af voor jou instelling!

(Als je echt graag een dier zou willen, kunnen bvb cavia's wel heel goed oo die oppervlakte.)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:01

@ moonsparkle en Serenity350: _O- :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:14

LieveLoes schreef:
Serenity350 schreef:

Dank je :D ik vind welzijn echt het aller belangrijkst! Als ze meer ruimte nodig hebben dan ik kan geven, moet ik geen kippen nemen. Dat is niet eerlijk!

verstandige beslissing,ik kan er alleen maar bewondering voor hebben dat iemand iets graag wilt en het voor het welzijn van het dier niet doet. Waren maar meer mensen zo.

Ik denk ook dat je het hondje wat stress bespaard,want ergens niet aan mogen komen wat je geweldig leuk vind is erg moeilijk.Ik heb het eerste aanzicht na de kippenwei beplant en 2 meter hoog met een rand naar binnen,zodat er zeker geen hond bij geraakt. Zolang ik er bij ben zijn ze braaf maar als ik uit zicht ben geef ik geen garantie's meer.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:46

Ik zit even met een dingetje...

Ik heb sinds begin dit jaar 2 kippen , ik woon in een hoekwoning in een woonwijk. Enkel leuke reacties gehad, zelfs toen ze nog wel eens ontsnapten...

Ene kip werd broeds dus 10 eitjes eronder gelegd, de meesten kwamen uit maar er zijn ook behoorlijk wat kuikens doodgegaan helaas. Er bleven er 2 over, allebei hanen natuurlijk... Was de grootste haan per ongeluk toch een keer ontsnapt en toen kwam een buurman opeens wel aan de deur om te klagen. Had al besloten dat hanen niet mochten blijven. De grootste was overduidelijk haan en toen ik m voor t eerst zag kukelen is hij verhuisd. De 2e twijfelde ik nog over maar vrij snel werd duidelijk dat dat ook een haantje was en was al een nieuwe plek aan het regelen voor hem.

Toen ik op een dag niet thuis was zijn de kippen blijkbaar weer ontsnapt, wat eigenlijk alleen kan als iemand een deur open heeft laten staan want had alles goed afgedicht. Grote kans dat dit er buurkinderen in mijn tuin geweest zijn... Ik kreeg een appje van mijn buurjongen. Die had de vrouw van de klagende buurman iets horen zeggen over het omdraaien van de nek. Toen ik thuis kwam zaten mijn 2 hennen weer netjes in het hok. De haan nergens te bekennen...

Mijn vermoeden is dus dat de klagende buurman de haan zijn nek om heeft gedraaid... Anders had hij vast weer terug op stok gekomen maar heb hem niet meer gezien. Wat moet i k hier nou mee?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:19

corinep schreef:
Ik zit even met een dingetje...

Ik heb sinds begin dit jaar 2 kippen , ik woon in een hoekwoning in een woonwijk. Enkel leuke reacties gehad, zelfs toen ze nog wel eens ontsnapten...

Ene kip werd broeds dus 10 eitjes eronder gelegd, de meesten kwamen uit maar er zijn ook behoorlijk wat kuikens doodgegaan helaas. Er bleven er 2 over, allebei hanen natuurlijk... Was de grootste haan per ongeluk toch een keer ontsnapt en toen kwam een buurman opeens wel aan de deur om te klagen. Had al besloten dat hanen niet mochten blijven. De grootste was overduidelijk haan en toen ik m voor t eerst zag kukelen is hij verhuisd. De 2e twijfelde ik nog over maar vrij snel werd duidelijk dat dat ook een haantje was en was al een nieuwe plek aan het regelen voor hem.

Toen ik op een dag niet thuis was zijn de kippen blijkbaar weer ontsnapt, wat eigenlijk alleen kan als iemand een deur open heeft laten staan want had alles goed afgedicht. Grote kans dat dit er buurkinderen in mijn tuin geweest zijn... Ik kreeg een appje van mijn buurjongen. Die had de vrouw van de klagende buurman iets horen zeggen over het omdraaien van de nek. Toen ik thuis kwam zaten mijn 2 hennen weer netjes in het hok. De haan nergens te bekennen...

Mijn vermoeden is dus dat de klagende buurman de haan zijn nek om heeft gedraaid... Anders had hij vast weer terug op stok gekomen maar heb hem niet meer gezien. Wat moet i k hier nou mee?

Er voor zorgen dat er geen buurtkinderen in je tuin kunnen?
Dat van de buurman is een (terechte??) aanname. Dat kan alleen maar voor scheve gezichten gaan zorgen, want je weet het tenslotte niet zeker. Daar zou ik dus ook zeker niks mee doen en het zo laten.

En er voor zorgen dat je kippen niet meer kunnen ontsnappen. (of er dus geen mensen zomaar je tuin in kunnen :-) )