etikette in een hondenlosloopgebied

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:40

Maar Skippy, niet iedereen snapt dat een paard misschien niet tegen een toeter kan. Zij probeerde in ieder geval nog haar honden bij haar te krijgen. Je kan niet verwachten dat mensen zonder paarden ook paardengedrag snappen, net zoals mensen zonder honden vaak geen idee hebben wat hondengedrag is of kan zijn. (tegen iemand aanspringen bijvoorbeeld)

Er zijn ook een hoop mensen die geen idee hebben waar losloopgebieden zijn als ze zelf geen honden hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 09:42

Skippy01 schreef:
kiwiwitje schreef:
Honden die (op)jagen mogen volgens de wet helemaal niet los. Staan hogere boetes op dan “gewoon” loslopen waar t niet mag.
T enige wat je kan doen is melding blijven maken bij gemeente en politie en evt boswachters( die zijn meestal of altijd boa dus mogen boetes uitschrijven)

Klopt, zelfstandig jagende jachthonden los laten lopen wordt gezien als 'jacht met een verboden wapen'. En daar staat een serieuze boete op inderdaad.

Maar geldt dit ook in een omheind losloopgebied?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:42

Jagen mag helemaal nooit. Dus ook niet in omheind losloopgebied.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:44

Skippy01 schreef:
kiwiwitje schreef:
Honden die (op)jagen mogen volgens de wet helemaal niet los. Staan hogere boetes op dan “gewoon” loslopen waar t niet mag.
T enige wat je kan doen is melding blijven maken bij gemeente en politie en evt boswachters( die zijn meestal of altijd boa dus mogen boetes uitschrijven)

Klopt, zelfstandig jagende jachthonden los laten lopen wordt gezien als 'jacht met een verboden wapen'. En daar staat een serieuze boete op inderdaad.

Ook als t geen jachthonden zijn. :)

Skippy01 schreef:
KimD schreef:
In ons geval jagen de honden überhaupt niet, dus dat is op onze honden gelukkig niet van toepassing. De herder van een vriendin jaagt wel, die blijft gewoon aan de riem.

Overigens, als jouw paard loslopende honden kan verdragen dan lijkt het me geen probleem om door het losloopgebied te rijden. Maar als ruiters dan verbaasd zijn over loslopende honden, dat vind ik dan toch wel vreemd.

Mijn eigen paarden kende honden uiteraard, die had ik altijd bij me. Die zou ook niet schrikken of trappen naar loslopende honden, tenzij ze écht zouden bijten. Maar ik heb dat in al die jaren echt maar enkele keren meegemaakt.

Nee precies, ik houd Toby dus ook altijd aangelijnd, want die jaagt en vertrekt echt tot hij iets gevangen heeft. Doen we dus maar niet :) Maar in aanlijngebied hoop je dan niet óók loslopende honden tegen te komen zeg maar...

Klopt hoor, als je daardoorheen rijdt, wéét je dat je honden tegenkomt. En zolang die honden niet gaan jagen en bijten, is dat natuurlijk prima. Moet wel zeggen dat ik jaren terug met paard in het bos was en er twee ENORME cane corso aankwamen. Dát was nog niet t probleem. Paard was wat gewend. Maar die eigenaar riep en riep, honden kwamen niet. Wat doet de snuggere dame: keihard op een toeter blazen.... :Y) Ja, ik was héél blij dat ik dát paard bij me had op dat moment, die was nérgens bang voor en bewoog nog niet van het geluid van die toeter. Maar dat had goed kunnen escaleren: paard op hol, honden niet onder appel en niet echt hondjes die zachtjes zullen bijten als ze eenmaal op dreef zijn...
Rekening houden met elkaar is vooral een tweerichtingsweg :j

Ja er zit natuurlijk een verschil tussen verdragen en accepteren dat ze besprongen worden of honden die tussen hun benen doorvliegen. Want beide laatste dingen zijn hoe dan ook niet de bedoeling..

Ja meggiemeg dat geld ook voor een omheind losloopgebied. Jagen maar alleen met een vergunning. en dan nog met strikte regels.
https://www.licg.nl/honden/loslopen-of- ... enbezitter

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 09:47

Skippy01 schreef:

Ben ik helemaal met je eens.
Jaren terug een keer een gesprek gehad met een dame die ik bijna wekelijks tegen kwam als ik aan het buiten rijden was en zij aan het hardlopen.
Ze vroeg aan mij wat ze er aan kon doen dat paarden niet zo van haar schrokken als ze van achteren aan kwam al hardlopend, heb haar toen de tip gegeven om maar een liedje te gaan fluiten, of te gaan zingen of weet ik wat zodat in elk geval ruiter en paard weten dat er wat van achteren aan komt en tijdens het passeren even wat zeggen, dan zal het vaak wel beter gaan. Ze was blij met de tip en kreeg ook later van haar te horen dat het goed werkte, geen geschrokken paarden meer.
Als je op die manier leuk kunt samen werken kunnen we allemaal genieten van de natuur als we met onze hobby bezig zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:48

Je bent net te snel kiwiwitje, ik was net de licg link aan het opzoeken om de wetsartikelen te kunnen plaatsen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:48

MyWishMax schreef:
Maar Skippy, niet iedereen snapt dat een paard misschien niet tegen een toeter kan. Zij probeerde in ieder geval nog haar honden bij haar te krijgen. Je kan niet verwachten dat mensen zonder paarden ook paardengedrag snappen, net zoals mensen zonder honden vaak geen idee hebben wat hondengedrag is of kan zijn. (tegen iemand aanspringen bijvoorbeeld)

Er zijn ook een hoop mensen die geen idee hebben waar losloopgebieden zijn als ze zelf geen honden hebben.

Klopt, maar dit specifieke geval was buiten een losloopgebied, op een ruiterroute, dus de honden hoorden daar uberhaupt niet los, én waren dus niet onder appel ;) (Dat had ik er idd niet bij gemeld, excuses).

@kiwiwitje, zelf altijd alleen jachthonden gehad :') , maar je hebt gelijk, ook bijv een herder mag natuurlijk niet zelfstandig jagen!
En idd, wat je zegt: ook voor omheind losloopgebied. Toby gaat alleen los op hondenveldjes, die waar dus geen wild zit (nou ja, hey, een verdwaald veldmuisje dat een holletje heeft gemaakt daar zie ik dus even door de vingers, die worden ook gepakt door katten, en de hond laat in elk geval nog los als ik los roep...)

meggiemeg schreef:
Skippy01 schreef:

Ben ik helemaal met je eens.
Jaren terug een keer een gesprek gehad met een dame die ik bijna wekelijks tegen kwam als ik aan het buiten rijden was en zij aan het hardlopen.
Ze vroeg aan mij wat ze er aan kon doen dat paarden niet zo van haar schrokken als ze van achteren aan kwam al hardlopend, heb haar toen de tip gegeven om maar een liedje te gaan fluiten, of te gaan zingen of weet ik wat zodat in elk geval ruiter en paard weten dat er wat van achteren aan komt en tijdens het passeren even wat zeggen, dan zal het vaak wel beter gaan. Ze was blij met de tip en kreeg ook later van haar te horen dat het goed werkte, geen geschrokken paarden meer.
Als je op die manier leuk kunt samen werken kunnen we allemaal genieten van de natuur als we met onze hobby bezig zijn.

Wat super dat die mevrouw daar naar vroeg! Zo kan het ook :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:49

MyWishMax schreef:
Je bent net te snel kiwiwitje, ik was net de licg link aan het opzoeken om de wetsartikelen te kunnen plaatsen.

haha ik had hem al eerder geplaatst.. maar toen is ie blijkbaar niet gelezen :o

Je hebt wel een punt hoor Skip; Jachthonden worden wel makkelijker/eerder beboet. als je die link leest staat daar de uitleg over het jagen
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 18-03-20 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 09:49

Zapje schreef:
Ik heb een klein oud hondje die heel graag los loopt maar dus wel kwetsbaar is met 3,5 kilo en een slechte knie. Voor mij is het stressvol als er (grote, drukke) honden zijn, zonder dat er een baasje in de buurt is. Gelukkig valt het hier in Drenthe meestal mee. Ik schrik wel van wat erg gezegd word. Ik zou niet graag een grote groep honden tegen komen zonder eigenaar, voor mij is dat echt eng. Maar mijn hondje moet toch ook veilig los kunnen lopen in het bos? Je moet toch in de gaten houden wat je honden doen als eigenaar? Dus binnen zichtafstand blijven?

Dat vind ik wel, ook jij moet lekker kunnen genieten in het bos met je hond. Ik ben er ook een voorstander voor dat een ieder zijn hond binnen zichtafstand houdt. Zou veel ellende voorkomen denk ik.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:53

kiwiwitje schreef:
MyWishMax schreef:

haha ik had hem al eerder geplaatst.. maar toen is ie blijkbaar niet gelezen :o

Je hebt wel een punt hoor Skip; Jachthonden worden wel makkelijker/eerder beboet. als je die link leest staat daar de uitleg over het jagen

Moet stiekem wel een beetje lachen om de zin die erin staat: "heeft u echter een windhond, dan wordt dit gezien als een hond die heel moeilijk onder controle te houden is als hij wild ruikt"
Hm, op de oertypes na (multi-sensory) zijn de meeste windhonden 100% zichtjagers... De strekking is natuurlijk duidelijk hoor! (En ik heb een oertype-mix, dus multi-sensory)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 09:59

KimD schreef:
Wat moeten die mensen in een losloopgebied met zo'n hond? Die kunnen beter ergens anders gaan wandelen waar aanlijnplicht is, of als ze nog meerdere honden hebben dit hondje in een buggy doen of thuislaten. Zo gebeurt dat in onze groepen ook.

Als ik hier in het bos ga wandelen dan lopen mijn honden illegaal los, dan staan ze netjes onder appèl en komen terug als er mensen met of zonder hond passeren. Daarnaast moeten ze druk bezochte stukken gewoon aan de riem.

Maar ik ga juist naar hun losloopgebied voor hún vrijheid. Zodat zij de keuze hebben in wat ze willen doen.

Edit: ik kan, als ik wil, mijn honden van behoorlijk wat meters af laten liggen en laten blijven. Ze luisteren prima, maar nogmaals, in een losloopgebied gaat dat het hele punt voorbij. Dan kan ik net zo goed hier illegaal in het bos gaan lopen.

Dat zou dan ook voor mij gelden, een van onze honden heeft 2 hernia's en beide heupen versleten, ik ben niet blij als er een andere hond van achteren boven op springt, de hond zelf ook niet en grijpt ook direct naar achteren als er een anderen hond boven op springt om bijvoorbeeld te reupen.
Dan kan ik ook maar beter ergens anders gaan lopen omdat een andere hond geen opvoeding heeft gehad of niet onder controle is van de baas? Dat gaat mij te ver. Het bos (al dan niet met losloopgebied) is toch voor iedereen om van te genieten?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:03

Vroeger liep ik wel met mijn honden in losloopgebied,ze luisterde en niks kon ze wat schelen.Heb toen de meest vreemde dingen mee gemaakt. We hebben ooit een wandeling van 5 km gemaakt met een vreemde hond mee in onze roedel. Mijn man liep al enorm te zweten die zag de bui al hangen en nog een hond er bij.Gelukkig voor hem zat het baasje vd hond in zijn auto een sigaretje te roken en vroeg of ik de hond in zijn auto kon zetten. achteraf vertelde hij dat hij iedere dag hier kwam,de hond uit de auto gooide en dan hoopte dat iemand hem er weer inzette want hij luisterde niet :? Goh hoe zou dat nou komen. Was een west syberische laika.

Met mijn huidige roedel loop ik alleen in aangelijnd gebied, ik heb een herplaatser en die is niet hond sociaal jammer genoeg. Hij zit aan de lijn,maar jammer genoeg laten mensen toch hun honden los er op afgaan. Hij ziet er ook absoluut niet sociaal uit ,brullend in de lijn hangend. Maar we zijn druk aan het werk er mee,alleen mensen die overal scheit aan hebben maken het niet makkelijk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:19

Als er daadwerkelijk reeën met kalfjes lopen in het "losloopgebied" Harskamp, dan heeft Staatsbosbeheer iets niet helemaal begrepen!

Ik ben er afgelopen jaar een aantal keer geweest en dit "losloopgebied" is echt niets meer dan een veredeld veldje. Je kan er een rondje lopen van ongeveer een half uurtje 3 kwartier als je niet te snel loopt. Het is zn 36 hectare, lijkt groot, maar is in het echt maar een héél klein postzegel stukje in vergelijking met de natuur eromheen.

Begrijp me niet verkeerd, het is heel fijn dat het er is, er is nu namelijk wel een optie om je hond even lekker de poten te laten strekken, midden op de Veluwe.

Daarnaast ligt dit veldje midden op de Veluwe, er is echt overal genoeg plek voor reeën.

Ik kan me ook bijna niet indenken dat een ree hier gaat werpen, er lopen de hele dag honden rond in het losloopgebied.

Vorig jaar lagen er trouwens geen kalfjes, of mijn hond heeft ze niet kunnen vinden.... is een Staande jachthond dus dat Skip niets heeft gevonden, zegt eigenlijk al genoeg.

Ik ben daar toen eind maart en geloof ik eind april geweest.

Het zou trouwens echt van de zotte zijn als in dat veld geen jachthonden meer zouden mogen komen! Het is juist één van de zeldzame plekjes in die omgeving die omheind zijn en waar (jacht) honden los kunnen zonder schade aan het wild toe te brengen. Juist mensen met een jachthond gaan naar dat gebied omdat er op de gehele Veluwe zo veel wild zit, dat je je hond gewoon kwijt bent.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:26

mvdende schreef:
Als er daadwerkelijk reeën met kalfjes lopen in het "losloopgebied" Harskamp, dan heeft Staatsbosbeheer iets niet helemaal begrepen!

Ik ben er afgelopen jaar een aantal keer geweest en dit "losloopgebied" is echt niets meer dan een veredeld veldje. Je kan er een rondje lopen van ongeveer een half uurtje 3 kwartier als je niet te snel loopt. Het is zn 36 hectare, lijkt groot, maar is in het echt maar een héél klein postzegel stukje in vergelijking met de natuur eromheen.

Begrijp me niet verkeerd, het is heel fijn dat het er is, er is nu namelijk wel een optie om je hond even lekker de poten te laten strekken, midden op de Veluwe.

Daarnaast ligt dit veldje midden op de Veluwe, er is echt overal genoeg plek voor reeën.

Ik kan me ook bijna niet indenken dat een ree hier gaat werpen, er lopen de hele dag honden rond in het losloopgebied.

Vorig jaar lagen er trouwens geen kalfjes, of mijn hond heeft ze niet kunnen vinden.... is een Staande jachthond dus dat Skip niets heeft gevonden, zegt eigenlijk al genoeg.

Het zou trouwens echt van de zotte zijn als in dat veld geen jachthonden meer zouden mogen komen! Het is juist één van de zeldzame plekjes in die omgeving die omheind zijn en waar (jacht) honden los kunnen zonder schade aan het wild toe te brengen. Juist mensen met een jachthond gaan naar dat gebied omdat er op de gehele Veluwe zo veel wild zit, dat je je hond gewoon kwijt bent.

Op omheinde gebieden mag het ook he, zie website LICG ;)
En andere losloopgebieden mag jouw duitse staande MITS goed onder appel ook gewoon los. Alleen mijn podengo (want lange hond) niet ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:27

Waarom zou je juist met een jachthond je hond kwijt zijn? Jagen is niet voorbehouden voor jachthonden, de jacht van jachthonden komt juist omdat ze daarvoor gebruikt werden door de mens. Niet omdat dat de enige honden zijn die uit zichzelf willen jagen en dus jachtinstinct hebben.

Daarnaast, als je hond niet luistert en achter wild aan gaat mag die sowieso niet los. Dan moet je trainen of aan de lijn houden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 10:28

mvdende ik loop er al meer dan 8 jaar dagelijks. Toen het nog geen losloopgebied was kwam ik meerdere malen per week wild tegen, zwijnen al dan niet met kroost, reeën, dassen, roofvogels, eekhoorns, uilen en nog veel meer. Nu kunnen de zwijnen niet meer het gebied in, maar je ziet ze nog veel strak langs het hekwerk aan de andere kant.
De reeën zie je minder maar ze zijn er nog wel, verse sporen dagelijks. Ook afgelopen jaar zag ik ze daar nog met kalfje. Er is daar een voerplek geweest en de herten/reeën komen er nog regelmatig kijken of er wat voor ze ligt.
De dassen zijn ook nog gewoon in het gebied te vinden, kom ze 's morgens vroeg nog wel tegen. Poosje terug is er nog 1 opgejaagd geweest en zat vast in het hekwerk wat om het losloopgebied heen is gezet.

Het is heel leuk dat het afgezet is, voor veel mensen een uitkomst dat geloof ik zeker. Alleen het wild wat daar al jaren leeft snapt dat natuurlijk niet, het is hun leefgebied waarin wij als wandelaar (al dan niet met of zonder hond) zijn daar in gewoon te gast.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:46

meggiemeg schreef:
KimD schreef:
Wat moeten die mensen in een losloopgebied met zo'n hond? Die kunnen beter ergens anders gaan wandelen waar aanlijnplicht is, of als ze nog meerdere honden hebben dit hondje in een buggy doen of thuislaten. Zo gebeurt dat in onze groepen ook.

Als ik hier in het bos ga wandelen dan lopen mijn honden illegaal los, dan staan ze netjes onder appèl en komen terug als er mensen met of zonder hond passeren. Daarnaast moeten ze druk bezochte stukken gewoon aan de riem.

Maar ik ga juist naar hun losloopgebied voor hún vrijheid. Zodat zij de keuze hebben in wat ze willen doen.

Edit: ik kan, als ik wil, mijn honden van behoorlijk wat meters af laten liggen en laten blijven. Ze luisteren prima, maar nogmaals, in een losloopgebied gaat dat het hele punt voorbij. Dan kan ik net zo goed hier illegaal in het bos gaan lopen.

Dat zou dan ook voor mij gelden, een van onze honden heeft 2 hernia's en beide heupen versleten, ik ben niet blij als er een andere hond van achteren boven op springt, de hond zelf ook niet en grijpt ook direct naar achteren als er een anderen hond boven op springt om bijvoorbeeld te reupen.
Dan kan ik ook maar beter ergens anders gaan lopen omdat een andere hond geen opvoeding heeft gehad of niet onder controle is van de baas? Dat gaat mij te ver.Het bos (al dan niet met losloopgebied) is toch voor iedereen om van te genieten?

Ja, dat klopt. Maar als jouw hond niet in staat is om 'te functioneren' in een losloopgebied, wat doe je er dan? Dat is imo bewust een risico opzoeken...

Met mijn geopereerde hond ging ik ook niet naar het losloopgebied, ik kan wel van iedereen verwachten dat ze steeds hun honden bij zich houden als één van onze honden aangelijnd is, maar dat is niet realistisch.

Onze honden zijn goed opgevoed, luisteren imo prima en hebben een zeer stabiele roedel. De roedels waar wij mee gaan wandelen zijn hetzelfde.

Maar we gaan juist naar het losloopgebied zodat de honden zelf kunnen kiezen wat ze willen doen. Spelen met elkaar, door de bossen struinen, rollen in het zand, noem maar op. Ik loop daar voor mijn eigen ontspanning, want juist in zo'n gebied kunnen de honden doen en laten wat ze willen zonder steeds aan de voet te moeten komen of wat dan ook.

Ik ga toch ook niet met een agressieve hond zonder muilkorf in dat gebied wandelen onder het mom van 'Het bos (al dan niet met losloopgebied) is toch voor iedereen om van te genieten?'.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:48

meggiemeg schreef:
mvdende ik loop er al meer dan 8 jaar dagelijks. Toen het nog geen losloopgebied was kwam ik meerdere malen per week wild tegen, zwijnen al dan niet met kroost, reeën, dassen, roofvogels, eekhoorns, uilen en nog veel meer. Nu kunnen de zwijnen niet meer het gebied in, maar je ziet ze nog veel strak langs het hekwerk aan de andere kant.
De reeën zie je minder maar ze zijn er nog wel, verse sporen dagelijks. Ook afgelopen jaar zag ik ze daar nog met kalfje. Er is daar een voerplek geweest en de herten/reeën komen er nog regelmatig kijken of er wat voor ze ligt.
De dassen zijn ook nog gewoon in het gebied te vinden, kom ze 's morgens vroeg nog wel tegen. Poosje terug is er nog 1 opgejaagd geweest en zat vast in het hekwerk wat om het losloopgebied heen is gezet.

Het is heel leuk dat het afgezet is, voor veel mensen een uitkomst dat geloof ik zeker. Alleen het wild wat daar al jaren leeft snapt dat natuurlijk niet, het is hun leefgebied waarin wij als wandelaar (al dan niet met of zonder hond) zijn daar in gewoon te gast.

En daarom zeg ik juist dat Staatsbosbeheer het niet helemaal goed begrepen heeft.

Ik geloof je echt wel, er zit ook héél veel wild in die omgeving.

Maar Staatsbosbeheer (SBB) had ervoor moeten zorgen dat het wild niet meer in het losloopgebied terecht kan komen.

Door bijvoorbeeld de omheining diep in te graven en waar mogelijk een stuk naar binnen toe op de bodem, zodat dassen enz niet naar binnen kunnen graven en zich zo opgesloten vinden in het losloopgebied met de tragedie dat ze gegrepen worden door een hond.

Wat betreft de reeën, de omheining had hoger gekund en misschien zelfs wel met een stroomdraadje ervoor bijvoorbeeld.

Nu ga je inderdaad krijgen dat het wild zich niets van die omheining aantekt en met een beetje pech ingesloten wordt zoals de kleine reekalfjes.

Ik hoop met heel mn hart dat de reeën nu genoeg gevaar voelen in dat gebied zodat ze er weg blijven. Anders gaat het ben ik bang zeker gebeuren dat er een kalf gegrepen gaat worden door een hond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:57

Ik snap sowieso niet dat - van alle plekken die ze hadden kunnen kiezen - ze precies een stuk bos gaan afzetten waar een voerplaats voor wild was. Hoe stupide kun je zijn?
Nog afgezien van het feit dat SBB bij hoog en bij volhoudt dat wild niet bijgevoerd mag worden (in de OVP dus bijvoorbeeld). Ik heb me dus altijd verbaasd over die voerplek. Dat mócht toch helemaal niet?

Verder loopt vrijwel iedereen met honden los op het zand bij de uitkijktoren, waarom dat niet (alleen 's winters, 's zomers is het 'strand' voor dagjesmensen) als losloopgebied vrijgeven? Het is open, wild zie je daar overdag niet, het is ruim, het gebeurt er toch al? Waarom moet het weer zo moeilijk? Bakken met geld aan een omheining wegsmijten die geen zin heeft...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-03-20 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 10:57

mvdende schreef:
En daarom zeg ik juist dat Staatsbosbeheer het niet helemaal goed begrepen heeft.

Ik geloof je echt wel, er zit ook héél veel wild in die omgeving.

Maar Staatsbosbeheer (SBB) had ervoor moeten zorgen dat het wild niet meer in het losloopgebied terecht kan komen.

Door bijvoorbeeld de omheining diep in te graven en waar mogelijk een stuk naar binnen toe op de bodem, zodat dassen enz niet naar binnen kunnen graven en zich zo opgesloten vinden in het losloopgebied met de tragedie dat ze gegrepen worden door een hond.

Wat betreft de reeën, de omheining had hoger gekund en misschien zelfs wel met een stroomdraadje ervoor bijvoorbeeld.

Nu ga je inderdaad krijgen dat het wild zich niets van die omheining aantekt en met een beetje pech ingesloten wordt zoals de kleine reekalfjes.

Ik hoop met heel mn hart dat de reeën nu genoeg gevaar voelen in dat gebied zodat ze er weg blijven. Anders gaat het ben ik bang zeker gebeuren dat er een kalf gegrepen gaat worden door een hond.

Het hekwerk wat geplaatst is op verzoek van stichting das en boom is een lachertje, de mannen die het moesten plaatsen hadden instructies gekregen over hoe en wat. Het gaas is hooguit een 15 cm diep ingegraven. Voor een das is dat niets, die gaan veel verder dan dat. In het stukje wat na het plaatsen van dat gaas over geleven is, is niet echt goed verder gekeken, er zitten nog 3 dassenburgten die veel gebruikt worden.
Ik kan me voorstellen als bijvoorbeeld een beagle of jack russel er in gaat die er niet meer levend uit komt als de das hem aanvalt, er zitten minimaal 2 tot 3 dassen in dat gebied.

Tot nu toe zie ik dagelijks veel verse sporen van de herten/reeën, dus ze zijn er nog steeds. Afgelopen jaren toen het nog geen losloopgebied was, is er al regelmatig een ree tegen het hoge hekwerk aangevlogen omdat deze opgejaagd is geweest. Veel hebben dat niet overleefd. Ik ben bang dat dit straks met de kalfjes ook gaat gebeuren als ze nog niet hoog genoeg kunnen springen om het gebied uit te kunnen.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 18-03-20 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 10:59

Ibbel schreef:
Ik snap sowieso niet dat - van alle plekken die ze hadden kunnen kiezen - ze precies een stuk bos gaan afzetten waar een voerplaats voor wild was. Hoe stupide kun je zijn?
Nog afgezien van het feit dat SBB bij hoog en bij volhoudt dat wild niet bijgevoerd mag worden (in de OVP dus bijvoorbeeld). Ik heb me dus altijd verbaasd over die voerplek. Dat mócht toch helemaal niet?

Verder loopt vrijwel iedereen met honden los op het zand bij de uitkijktoren, waarom dat niet (alleen 's winters, 's zomers is het 'strand' voor dagjesmensen) als losloopgebied vrijgeven? Het is open, wild zie je daar overdag niet, het is ruim, het gebeurt er toch al? Waarom moet het weer zo moeilijk? Bakken met geld aan een omheining wegsmijten die geen zin heeft...

Dat was notabene de boswachter zelf die ze daar voerde :o?
Hoorde bedragen van € 25.000,- dat het tot nu toe heeft gekost.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 18-03-20 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:00

MyWishMax schreef:
Waarom zou je juist met een jachthond je hond kwijt zijn? Jagen is niet voorbehouden voor jachthonden, de jacht van jachthonden komt juist omdat ze daarvoor gebruikt werden door de mens. Niet omdat dat de enige honden zijn die uit zichzelf willen jagen en dus jachtinstinct hebben.

Daarnaast, als je hond niet luistert en achter wild aan gaat mag die sowieso niet los. Dan moet je trainen of aan de lijn houden.

Euhm, je hebt jachthonden én jachthonden he. De 'hounds', zoals windhonden, beagles, foxhounds... die zijn bedoeld om zelfstandig een spoor te pakken (zicht of geur) en de prooi na te jagen.
Dat is héél anders dan een spaniel of retriever die dichtbij de jager werkt.
Die eerste groep ben je dus wel degelijk kwijt vaak ;) En nee, dat heeft geen bal te maken met opvoeding. Instinct gaat héél diep, en veel van de oertypes zijn eeuwenoude rassen die daarop juist geselecteerd zijn, op hun mogelijkheid in zelfstandig een prooi binnen te halen. Veel makkelijker jagen voor de jager.

Edit: en inderdaad, die moet je dus best maar aan de lijn houden ;)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:04

Skippy01 schreef:
mvdende schreef:

Op omheinde gebieden mag het ook he, zie website LICG ;)
En andere losloopgebieden mag jouw duitse staande MITS goed onder appel ook gewoon los. Alleen mijn podengo (want lange hond) niet ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even zo want te veel quotes

Hier wordt toch echt iets anders gezegd en spreek je jezelf tegen met de uitspraak hierboven?

Of heb ik dit niet goed begrepen?

Zover ik weet, mag je met een jagende hond, gewoon in de omheinde losloopgebiedjes komen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 11:05

Klopt Skippy01, er loopt dus regelmatig een groep met beagles, meer dan 15 honden, de honden stuiteren door het bos heen en de baasjes hangen wat rond bij de ingang, soms zie je ze wandelen door het gebied of zitten ze te wachten bij de bankjes op het veld totdat de honden weer een keer terug komen. 2 weken terug waren ze een hond al meer dan 2 uur kwijt in dat kleine stukje...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:07

Skippy01 schreef:
MyWishMax schreef:

Euhm, je hebt jachthonden én jachthonden he. De 'hounds', zoals windhonden, beagles, foxhounds... die zijn bedoeld om zelfstandig een spoor te pakken (zicht of geur) en de prooi na te jagen.
Dat is héél anders dan een spaniel of retriever die dichtbij de jager werkt.
Die eerste groep ben je dus wel degelijk kwijt vaak ;) En nee, dat heeft geen bal te maken met opvoeding. Instinct gaat héél diep, en veel van de oertypes zijn eeuwenoude rassen die daarop juist geselecteerd zijn, op hun mogelijkheid in zelfstandig een prooi binnen te halen. Veel makkelijker jagen voor de jager.

Ja, maar dan moet je die dus vasthouden op plekken waar wild zit. Dat zeg ik toch, of trainen of aan de lijn houden. En jammer genoeg dus ook in een omheind gebied als daar wild zit. Stom van dat gebied natuurlijk

Een staande jachthond of retriever ofzo is toch een heel ander verhaal. Die zijn op hele andere eigenschappen geselecteerd. En in principe heeft het woord jachthond weinig met jachtinstinct te maken, jachtinstinct kan elke hond hebben. Dat betekent niet dat als je hond dat heeft en toevallig onder de jachthonden valt je niet hoeft te trainen of ze gewoon los mag laten lopen en mag laten hetzen.

Ja, je mag met je jagende hond in omheinde gebieden komen, hij mag alleen niet jagen/hetzen. Dus dan zou die niet los mogen of je riskeert een boete oid.

EDIT: Ook een lange hond mag los, er is nergens te vinden dat dit niet mag. Het wetsartikel waar de lange hond in genoemd wordt gaat over welke middelen WEL toegestaan zijn om mee te jagen met een vergunning (dus echt als jager). Je mág met een hond jagen, een geweer enzovoorts als je een vergunning hebt. Alleen die hond mag geen lange hond zijn.

Het enige nadeel van die lange hond is het bewijzen dat je niet aan jagen bent als de hond dus gaat hetzen.