Kat met neurologische problemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:45

Himyar schreef:
Bloeddruk is inderdaad sky high.

Oke, dus nu medicatie?? Gelukkig ziet ze nog wel goed en ben je er misschien op tijd bij om haar nog een paar fijne jaren te geven.

En die hoge bloeddruk is ook funest voor de nieren dus hopen dat dat ook goed is gegaan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 12:24

Ja, ze moet medicatie hebben.

BigOne

Re: Kat met neurologische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:28

Fijn dat ik toevallig je topic las, het is een onbekende sluipmoordenaar bij katten. En een scan a honderden euro's heb ik je in ieder geval bespaard. Sterkte en succes met poezenkind.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 12:54

Bedankt Bigone. Had jouw kat toen een hersenbloeding?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:00

Dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, na de eerste aanvallen, groot(2x) en veel kleine herstelde ze wel. Maar de laatste aanval, zes weken voor ze overleed dus twee jaar na begin van medicatie(in die tussentijd nooit een aanval gehad), dat kan een soort van attaquehersenbloeding zijn geweest. Ze was namelijk naderhand het orientatievermogen helemaal kwijt. We moesten haar de hele dag begeleiden naar eten drinken en kattenbak en dat ging dus in de nacht wel eens mis. Wanneer een kat het zicht nog heeft is het makkelijker maar onze was totaal blind geworden en pas nadat we haar hadden laten gaan viel op hoe ontzettend we er mee bezig waren. Maar heb het met liefde gedaan. Ze was ook echt helemaal op. Maar heeft geen pijn gehad en je kon haar geen groter plezier doen dan lekker knorren op schoot.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 13:07

Bedankt voor het delen van je ervaringen Bigone.
Zou mooi zijn als we ons dametje ook nog een tijdje kunnen houden in dierwaardige conditie.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 17-03-20 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:09

Ik hoop het voor je, succes.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:55

Super! Hopelijk slaat de medicatie snel aan. Soms is het ook ff zoeken naar welke medicatie het beste valt.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:10

Onze kat had vergelijkbare neurologische verschijnselen, ze ging erg snel achteruit (van een beetje wankelen op donderdag, naar plat op de grond en niet meer kunnen staan op dinsdag), ze bleek uiteindelijk droge FIP te hebben en ze heeft het helaas niet gehaald. Hopelijk is dit bij jouw kat niet het geval, en is de bloeddruk inderdaad het probleem en helpt de medicatie.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 16:53

Ik heb geen idee of ze op FIP is onderzocht. Maar onze poes wist juist zelfstandig in de kattenbak met vrij hoge instap te komen en ook weer eruit. Dat zou haar gisteren niet zijn gelukt.
Ik heb nu calcium kanaal blokkers in huis, maar ik zie dat wordt afgeraden die te gebruiken met wietolie. De wietolie onderdrukt haar misselijkheid vanwege het nierfalen en houdt haar aan het eten...
Het valt me overigens op dat ze veel rekt en strekt. En ze heeft af en toe stevige spierspasmen wanneer ze ligt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 19:33

Bigone had jouw kat ook chronisch nierfalen?
Ik had trouwens vanmiddag reactie van de spoedkliniek waar ze van zondag op maandag nacht was opgenomen op mijn verzoek de onderzoeksresultaten te sturen. Ze vroegen nog wat gegevens van me, maar ik ga er vanuit dat ze het nog toe gaan sturen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:08

Niet chronisch maar door de lange tijd van hoge bloeddruk waren ze wel beschadigd en de laatste maanden voor haar overlijden dronk en plaste ze veel meer. Maar het kan ook nog suiker zijn geweest , ze was al 19 maar gezien haar hoge leeftijd en aandoeningen hebben we dat niet meer onderzocht. Dan heb je het over rekken terwijl we echt wel zoiets hadden dat het elk moment slechter kon gaan juist door haar leeftijd.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:17

We hebben wel een kat gehad die last had van tia's, op een gegeven moment kreeg ze een heel zware 'beroerte'. Ze heeft het toen net gehaald en met medicijnen nog bijna 3 jaar geleefd (ze was al 15 toen het gebeurde). De eerste dagen na die aanval kon ze niet lopen, maar sleepte met haar achterpoten. Dat is uiteindelijk helemaal hersteld. Ze kreeg betablokkers en acetylsalicylzuur (bloedverdunners) omdat de oorzaak een verdikte hartspier was, waardoor het bloed niet goed werd rondgepompt. Na anderhalf jaar kreeg ze een heel zware epileptische aanval die ze ook bijna niet overleefde, maar ook daarvan is ze na enkele weken helemaal hersteld, ze kreeg er toen anti-epilepsiemedicatie bij. Ze heeft vrij probleemloos (op een oorontsteking na) verder geleefd, tot ze op bijna negentienjarige leeftijd aan een hartaanval is gestorven.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 08:18

Jullie kat heeft veel opgelopen en overwonnen!
Ik hoop dat die van ons nog wat verder opknapt/aansterkt.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:58

Een kat van 15 jaar en zulke dure onderzoeken....dat zou ik alleen maar doen als ik een hele goede verzekering voor de kat had.
Maar eigenlijk zou ik het aankijken en als de kat een leefbaar leven heeft, lekker door laten hobbelen maar als ik denk dat het geen katwaardig leven heeft, in laten slapen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 09:10

We gaan de onderzoeken ook niet doen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:17

Himyar schreef:
Jullie kat heeft veel opgelopen en overwonnen!
Ik hoop dat die van ons nog wat verder opknapt/aansterkt.

Ik wilde hiermee alleen zeggen dat zelfs hopeloos lijkende situaties toch nog 'ten goede' kunnen keren.

Fijn dat het wat beter lijkt te gaan. Veel sterkte!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 09:37

Ja, dat geeft wel moed, bedank!. Alleen ben ik erg bang dat ze heel misselijk gaat worden en dan stopt met eten. Iemand raadde slagroom aan, omdat daar geen fosfor in zit. En ook chlorella, omdat dat de nieren nog een beetje een boost geeft.
Bij dat verbeteren van de spierzwakte/coördinatie, aan wat voor een termijn moet je dan denken?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 15:47

Ik heb nu dan toch het verslag van de spoedkliniek waar ze na de infarct (of wat het ook is) een nacht opgenomen is geweest. Creatinine behoorlijk verhoogd: 294. Echter hebben ze het er alleen over dat ze heeft geplast, niets over ontlasting. Sinds ze weer thuis is, heeft ze ook nog niet gepoept.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:52

Misschien loslaten van het dieetvoet nu, ze eet wel voldoende? Want een kat die paar dagen niet poept is niet normaal, zou lekker voer gaan geven nu wanneer ze weinig eet .

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:54

Oei, dat is wel lang zonder ontlasting.
Ik zou je dierenarts om raad vragen, meestal adviseren ze lactulose bij obstipatie door nierfalen.
Creatinine is niet schrikbarend, wel verhoogd, wat zijn de ureum en fosfaat?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 16:46

Helaas ureum en fosfaat geven ze niet. Ze geven natrium, kalium, chloride en na/k en die zijn allen goed. Toevallig heeft ze in de tussentijd een heel klein beetje ontlasting gehad. Ze beweegt heel weinig en drinkt wel goed. Hopelijk komt er snel meer.
Ze eet eigenlijk best redelijk. Ik breng het af en toe naar haar toe. Af en toe pak ik haar op van de bank of vensterbank om haar te dwingen wat te lopen. Dan gaat ze wel naar haar water, eten en kattenbak.
Ze heeft buprenorphine gehad en corticosteroiden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 06:32

Ze heeft nog niet veel stem en is nog wat wankel. Wanneer ze droomt, heeft ze nog heftige stuiptrekkingen. En ze is nog steeds meer intovert dan normaal. Hoe lang kan herstel door blijven gaan? Voor de rest doet ze het eigenlijk prima. Ze is wel nog slomer dan anders, maar ze eet, drinkt, wast zich en gaat op de bak. Ze kan zelfs een flinke sprong van de ene bankleuning naar de andere maken en die leuningen zijn zo'n 15 cm breed en 50 a 60 cm uit elkaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:58

Indien alleen de hoge bloeddruk de oorzaak was duurt het nog een paar dagen. Lichaam is bezig met instellen op veranderingen, het duurde bij onze kat ongeveer twee a drie weken voor ze weer redelijk functioneerde. En zoals ik de symptomen las was jouw kat ook al ver heen dus maar hopen dat het doorzet!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 10:00

Oh, gelukkig, goed om te horen dat herstel zo'n tijd door kan blijven gaan. Ze heeft vanmorgen voor de derde ochtend haar halve pilletje tegen de hoge bloeddruk gehad.