Opgroeien met hond of kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Opgroeien met hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:12

Toen mijn oudere broer een paar maanden oud was hebben mijn ouders een boxer herplaatser van twee jaar in huis gehaald.

Ze hebben die hond alles moeten leren, de basiscommando's, zindelijkheid, alles. Maar nooit één misstap, een verkeerde beweging naar de kinderen. Vanaf de eerste minuut niet. Een doodgoede en zeer speelse sul, mijn mooiste speelkameraadje.

En ik ben heel blij dat mijn ouders die stap toen gewaagd hebben, want die hond is echt onderdeel van mijn vroegste herinneringen, en die zijn prachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:21

Opgroeien met katten is goed voor je karakter. Als ze namelijk niet willen heb je daar maar naar te luisteren. :+ Veel gezonder dan een hond die overal naar luistert.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:52

Ik ben niet met hond of kat opgegroeid en alhoewel ik de meest fantastische ouders heb, hebben ze me daarin wel tekort gedaan vind ik. Ik ben een echt “dieren-mens”, véél meer dan een “mens-mens”, ik kan me nu ook geen leven zonder voorstellen, haal dan ook de schade dubbel en dik in. Mijn mama had een eigen zaak, mijn papa een verantwoordelijke functie. Ik was kind alleen en zij waren veel weg. Ik had echt veel gehad aan een kat of hond! Dus, indien je in de mogelijkheid bent je kind(eren) daarmee te laten opgroeien zou ik dat zeker doen.
De tijd die je kan besteden aan het dier zou voor mij bepalen of ik voor een kat of hond zou kiezen. Ik vind een hond veeeeel meer aandacht vragen. Ik heb nu ook al jaren katten en geen 1 van de katten heeft ooit uitgehaald naar me. Ook een kat kan een fijn huisgenootje zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:56

Heb ervaring met beiden. Voor mij is de keus makkelijk, ik zou een hond nemen. Ik heb met de honden veel meer een band gehad altijd als met de katten. Sowieso omdat je met de honden meer op pad gaat en veel meer ervaringen en dus waardevolle herinneringen op doet als met katten. Al die uren in de bossen met de honden. Heerlijk was dat.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:05

MarlindeRooz schreef:
Ja precies. En met zulke kleine kinderen GEEN herplaatser nemen maar een pup die je vanaf het begin kan corrigeren en laten wennen aan je kinderen.

Ik denk eerder dat je bedoeld dat je de kinderen kunt corrigeren dan de hond. :+

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:03

Ik ben opgegroeid met katten en zou niet anders willen. Op jongere leeftijd hadden de meeste katten niet zo veel met mij, maar vanaf een jaar of 4 sliep er altijd een kat naast mij op bed. Ze hebben mij ook goed geleerd wanneer genoeg genoeg was en hoe ik zachtjes met dieren om moest gaan. Het liefst heb ik de rest van mijn leven katten :o . Ook zijn oudere lieve katten denk ik makkelijk te vinden dan volwassen honden, maar dat ligt natuurlijk ook het individu.
En trucjes kan je je kat ook leren hoor, mijn kat kan handjes schudden, high five, rondjes draaien, achteruit, zitten en kusjes geven :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:03

Resistance schreef:
Opgroeien met katten is goed voor je karakter. Als ze namelijk niet willen heb je daar maar naar te luisteren. :+ Veel gezonder dan een hond die overal naar luistert.

Je hebt duidelijk weinig ervaring met honden.... :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:09

Heb 3 kinderen en in het begin katten gehad en later meerdere honden.
Op dit moment hebben wij 3 katten en 1 hond (en 2 1/2 paard en een tamme kip).

Mijn zoon trekt meer op met de hond, mijn middelste (dochter) heeft een "eigen" kat die niks van anderen wilt weten en altijd bij haar ligt.
Mijn jongste (dochter) vindt beide leuk en helpt mij ook wel met de paarden.
De andere 2 hebben echt helemaal niks met die grote stinkbeesten :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:12

Hier opgegroeid met zowel honden als katten.

Als kind vond ik het heerlijk om samen met het buurjongetje door de tuinen van de naastliggende buren te gaan sluipen en de kat sloop dan gezellig mee :D hond moest binnen onze eigen tuin blijven. Ook klom de kat altijd naar mijn slaapkamerraam via de zonwering en plukte ik hem zo ervan af en naar binnen in mijn kamer, konden we 's nachts samen slapen (kat mocht eigenlijk niet boven)

Maar met de honden gingen we dan weer wandelen, kajakken en later toen ik wat groter was mee naar de hondenschool.

Ik zou gewoon beiden doen :+

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:13

Lastige keuze, wij hadden voor de komst van mijn dochter al twee honden en ze trekt daar veel mee op. Als ze avonds bang is leggen we 1 van de honden op haar kamer of in huis en dan voelt ze zich erg veilig.

Nadeel vind ik wel dat het veel werk is om tussen kinderdagverblijf en beide twee fulltime banen tijd vrij te maken om minimaal 3 keer per dag met de honden te gaan lopen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:31

MarcoBorsato schreef:
brokjes schreef:
kwestie van erbovenop zitten. heel belangrijk met kleine kinderen en dieren

Ja en toch kun je iets missen. Wij kiezen ervoor om even te wachten met een hond tot onze dochter iets groter is.

We hebben 3 katten maar om nou te zeggen dat de kinderen er echt iets aan hebben...

Straks als ze kleuter-af zijn krijgen ze een pony, lijkt me veel leuker voor ze.

Ik kan dit beamen. :')

Mijn dochter is 1. Over een jaar of 2 kijken we weer (ja, weer) naar een hond. Ze moet eerst goed weten wat wel en niet mag bij een hond. Katten kunnen lelijk krabben, maar 1 goede beet van een hond en je vergeeft jezelf nooit.

Overigens ben ik zelf opgegroeid op een boerderij met alle beesten.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:38

Resistance schreef:

Dan heb jij nog niet veel honden ontmoet ;)
Je mag een dagje akita's komen "trainen" :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:12

akishino schreef:
Resistance schreef:

Dan heb jij nog niet veel honden ontmoet ;)
Je mag een dagje akita's komen "trainen" :D

Of onze kruising terriër... Woont in een gezin met 4 vrouwen en 1 man. En is veruit de grootste smiecht. _O-

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:41

Sowieso katten :D

Mijn hele leven katten gehad. Daarmee deed ik ook dutjes op de bank en ik mocht er alles mee doen. Heb altijd al 2 katten gehad en ik ben welgeteld 1 keer gebeten toen ik te fanatiek speelde met een kitten. Lichaamstaal zegt zo veel. En als kind leren met respect om te gaan. Zo pakte ik niet 80x per dag de kat op, maar speelde ik er veel mee, bouwde ik parcourtjes met snoepjes enzo.
Al mijn katten hebben we gehad vanaf kitten en stuk voor stuk zijn het goedzakken geworden.

Mijn vriend is opgegroeid met beiden, maar een keer in zijn gezicht gebeten door een rottweiler pup. 'Gelukkig' net boven zijn oog maar de littekens spreken voor zich. Als het mis gaat vind ik een hond toch wel enger.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:18

Katten gaan ook wel mee uit wandelen hoor, je hoeft ze alleen niet uit te laten.

Toen ik een baby was (weet het uiteraard alleen uit verhalen) had de poes van mijn ouders kittens. Die legde ze steeds bij mij in mijn wieg. Als ik huilde ging de moederpoes naar beneden naar mijn moeder en beet in haar hielen als ze niet snel genoeg naar boven ging om mij te troosten :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:12

Mijn kinderen groeien op met honden en katten. Toen mijn ex en ik uit elkaar gingen heeft hij de katten meegenomen. Ik heb de honden gehouden. En mijn huidige vriend heeft een kat.
Mijn oudste en jongste zijn helemaal gek van (volgens mij) alle dieren. Die willen ook vaak met de hond spelen en wandelen.
Mijn middelste heeft er helemaal niets mee, die ziet de dieren liever vertrekken.
Hij was wel helemaal gek van 1 van de katten die met zijn vader is mee verhuisd en die kat was gek op hem. Helaas is hij een week na de verhuizing ontsnapt en op weg naar ons oude huis is hij dood gereden.
Sindsdien moet hij eigenlijk van geen enkel dier meer wat hebben, zo sneu.

Ik heb trouwens 3x een herplaatser bij jonge kinderen gehad. De eerste keer was mijn oudste 11 maanden, die hond en zij waren dikke mik samen.
Daarna toen mijn jongste 1 jaar was. Maar deze hond kon niet wennen in een druk gezin helaas (hij was wel super lief met de kinderen). Dus die is herplaatst naar een rustige omgeving.
En mijn huidige hond was 11 maanden en mijn jongste was 2,5 toen ze kwam. Dat gaat al bijna 1,5 jaar prima.
Zowel bij herplaatsers als bij pups moet je goed opletten natuurlijk. En nooit jonge kinderen alleen laten met de hond. En ik heb de herplaatsers er wel op uitgezocht dat ze lief voor kinderen waren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:13

In dit geval zou ik zeggen kat dit omdat een hond heel veel training en duidelijkheid vraagt zeker in het begin. En die voorspelbaarheid heeft een klein kindje niet. Zou het anders vinden als de hond er al was. Dan ken je, je hond en ken je ook de signalen. Daarbij groeit de hond ook mee in de situatie. Een kat kan veel makkelijker zijn eigen plek zoeken dan een hond.

Zelf opgegroeid met beide. Hadden een hond en 2 katten toen ik werd geboren. Hond is 19 geworden dus ben ik echt mee opgegroeid. Overleed toen ik in groep 7 zat. M’n vader zegt altijd hond went zo aan nieuw gezinslid wat ook graag eten knoeit. Zo de beste vriendjes en dat denk ik ook wel maar wel als je het karakter van je hond goed kent.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:53

Ik ben opgegroeid met een hond en later ook met katten.
Onze kinderen groeien op met katten, sinds 1,5 jaar ook met een (nogal grote) hond en met konijnen.
Katten kosten wat minder tijd en ik merk wel dat als ik de hond uit ga laten en mijn kinderen (5 jaar en bijna 3) zijn mee, dan duurt een rondje wel veeeel langer als wanneer ze er niet bij zijn en het tempo ligt ook echt stukken lager. Dus dan is een kat zeker handiger. Ook hond uit laten toen de jongste nog in de buggy zat was altijd wel een uitdaging, want hond aan de lijn en buggy was nog wel eens problematisch. Maar ja de kinderen zijn echt wel gek met onze hond en we vinden het heel fijn dat ze met dieren opgroeien.
Onze katten waren niet altijd sociaal naar hun toe, vonden het maar druk allemaal. Nu hebben we nog 1 jonge kat, die gaat niet per se bij ze zitten of liggen, dus ze hebben meer contact met de hond als met de katten.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:39

Hevonen schreef:
Katten gaan ook wel mee uit wandelen hoor, je hoeft ze alleen niet uit te laten.

Toen ik een baby was (weet het uiteraard alleen uit verhalen) had de poes van mijn ouders kittens. Die legde ze steeds bij mij in mijn wieg. Als ik huilde ging de moederpoes naar beneden naar mijn moeder en beet in haar hielen als ze niet snel genoeg naar boven ging om mij te troosten :)

Haha, wat een leuke anekdote!

Bedankt voor de reacties allemaal, vind het heel leuk om te lezen! Voor nu gaan we denk ik op zoek naar een oudere kat die ook van kleine kinderen houdt. Ik vind het inderdaad wel heel leuk voor een kind om met een hond op te groeien, maar gaan daar denk ik pas naar kijken als mijn dochter en eventuele volgende kinderen wat ouder zijn.