Ervaring gezocht knie-operatie hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Ervaring gezocht knie-operatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:21

hier ook geen hydrotherapie, maar volgens schema van Kortenoord heeeeel geleidelijk opgebouwd. Omdat het voor ons een uur rijden was iedere week filmpje gestuurd en aan de hand daarvan schema iedere keer besproken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 09:05

Wanneer gingen jullie honden hun poot weer gebruiken na de operatie?

Zina is al weer helemaal haar zelf. Eet en drinkt goed en ook de ontlasting is weer op gang gekomen. In huis is ze best rustig. We sturen haar naar haar plaats en dan blijft ze braaf liggen. En als we weg gaan sluiten we de eetkamerdeuren en blijft ze lekker slapen. Alleen buiten wil ze haar pootje alweer steeds vaker gaan gebruiken. We hebben een pijnstiller gekregen die 24 uur werk en een extra pijnstiller die 3x daags gegeven mag worden. Laatst genoemde hebben we nu geminderd in de hoop dat ze haar poot meer rust geeft. Zijn er nog andere dingen die we kunnen doen om haar buiten wat minder haar poot te laten gebruiken?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:24

Hier gebruikten ze hem heel snel weer
De eerste tijd nog wel kreupel zeg maar
Maaar dat ging met de dag beter en soepeler
Nu hebben wij wel alleen TTA rapids gehad
Maar hierbij was het dus ook de bedoeling dat ze hem gingen belasten en eigenlijk zsm de poot weer normaal gingen gebruiken
Wel met beleid natuurlijk , dus geen geren en gespring maar bij normaal lopen
Moesten wij normaal gebruik stimuleren
Is ook logisch , je wil ze zo snel mogelijk hun lijf weer normaal laten belasten zonder compensaties waarmee ze door het ontlasten van de aangedane poot allerlei andere lichaamsdelen kunnen gaan overbelasten

(Tip van Flip, als je klaar bent met revalideren, laat de hond eens nakijken door een goeie chiropractor of fysio ivm scheefheid na scheef belasten door die poot)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:26

Ik denk dat het alleen maar positief is dat ze hem gebruikt. En als t goed is mag je toch niet wandelen, alleen naar buiten om te plassen en poepen, dus dan rust die poot de rest van de dag genoeg als ze hem binnen amper gebruikt :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:29

En bij twijfels etc gewoon de kliniek bellen hoor :)

(Wij hebben met de reu in overleg heel anders gerevalideerd dan het protocol voorschrijft , de gemiddelde dierenarts zou er een hartverlamming van krijgen , maar anders was die hond echt door het lint gegaan of hadden we hem de hele revalidatie periode flink moeten sederen, wat ook geen aanrader is )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 09:35

Straks maar even bellen dan ja. Kan ook zijn dat ik de termijn van niet gebruiken verkeerd heb opgeslagen. We waren ook zo blij dat ze weer mee naar huis mocht.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:17

Nu heb ik geen ervaring met zulke grote knie operaties, maar ip lopen ze hier de volgende dag gewoon de rondes mee, dit is een filmpje van Buddy, een ochtend na de operatie, maar zo liep hij de avond na de operatie ook al...

Maar bij twijfel echt bellen met de kliniek :j

Beterschap voor je hond!

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:20

Onze hond belaste de poot na een aantal dagen weer, wel nog flink kreupel. Belasten op de poot mocht na de operatie alleen geen lange wandelingen en vooral geen gekke sprongen en rennen. Korte stukjes rechtuit aan een korte riem.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 15:24

Jullie hebben gelijk. Wij maakten ons te veel zorgen. Rustig belasten is geen probleem. Alleen maar een goed teken aldus de kliniek.

Nu wordt het zaak om haar rustig te laten lopen buiten. Ze begint echt haar energieke en enthousiaste zelf te worden. Maar gelukkig luistert ze wel goed als we haar tot rust manen. Ik vond haar net verbazend goed lopen als je nagaat dat de operatie vrijdag was. Af en toe een hinkje ertussen maar toch al vrij gecontroleerd

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:26

Als ze echt te druk word kun je evt nog iets van sedatie halen. Niet helemaal praktisch. Omdat ze binnen dan ook suf zijn en omdat je natuurlijk meerdere keren per dag naar buiten moet

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 15:30

De kliniek gaf als tip om dan wat vaker 5 minuutjes naar buiten te gaan als ze echt druk werd. Maar zolang ze zich laat corrigeren gaan we het zo proberen. Het zal sowieso schelen als ze over een paar weken de kap af mag. Dan kan ze als we thuis zijn lekker op een bot kauwen en hersenwerk doen. Maar dat gaat met kap bijna niet

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:52

Hersenwerk als je er met je neus op staat dan kan de kap prima af hoor :)
Maar dan moet je er wel goed bij blijven

Wij hadden met die tta’s Ook geen kap trouwens
Zo lang mogelijk het verband er om zien te houden(lukte een week ongeveer )
En dan op hoop van zege ;)
Maar heb geen idee van de wond bij een tplo

Was met onze reu trouwens sowieso een eitje
Die vertelde je 2 of 3 keer dat ie er vanaf moest blijven en dan bleef ie et vanaf
De teef daarentegen :=

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:58

Die van mij vrat letterlijk te hechtingen eruit. Drama was dat, die heeft echt weken met de kap moeten lopen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 16:20

Die van ons is loops dus zonder kap zou ze dan bijna continu in die regio aan het likken zijn. Dat risico nemen we niet. De kliniek adviseert ook om de kap continu op te doen omdat ze er dan sneller aan wennen. Onze dame mist subtiliteit :') die is zo enthousiast en als ze botst gaat ze niet achteruit maar nog harder duwen tot de kap los schiet. De voerbak is ook al een paar keer door de kamer gelanceerd op die manier dus die houden we nu maar vast.

Afbeelding
Dit was gisteren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:30

borduurwerk van onze hond zag er wel anders uit, hij heeft er ook nooit aan gepulkt. Verband volgende ochtend er al af gehaald. Hij mocht echt alleen naar buiten voor de sanitaire ontspanning, verder niet. Heeft de eerste tijd ook sedatie gehad. Foto's precies 1 week na de operatie
Afbeelding

Afbeelding

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:36

Zo zag het bij onze hond er ook uit.
Hij ging aan de knoopjes aan de uiteindes knagen zonder kap. Hij deed ook precies hetzelfde gewoon doordrukken als het niet paste...

Volgens mij was dit een dag na operatie
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:08

Och wat een muts is ze met de kap :')
Hopelijk mag ie snel af. Ideale dingen maar zulke ondingen :P
Je zou evt kunnen kijken naar zo’n mooncollar? Of kan ze er dan nog bij?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:43

kimmie261 schreef:
rien10 , ik denk dat ik redelijk weet waar ik het over heb hoor, mijn meeste honden zijn rond de 1 jaar oud geopereerd, jonge zeer drukke honden en een knie is een knie..overigens honden rond de 50 a 60 kilo...

Ik vind werkelijk de hele operatie niet zwaar en de revalidatie dan ook totaal niet, snap dan ook niet waar mensen zo'n punt van maken..maar goed...gelukkig heb ik dan heel makkelijke honden gehad :D

Ik zou niet van "geluk" spreken als ik 9 (!) kruisbandoperaties op mijn honden had moeten laten uitvoeren...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:53

Kuggur schreef:
kimmie261 schreef:
rien10 , ik denk dat ik redelijk weet waar ik het over heb hoor, mijn meeste honden zijn rond de 1 jaar oud geopereerd, jonge zeer drukke honden en een knie is een knie..overigens honden rond de 50 a 60 kilo...

Ik vind werkelijk de hele operatie niet zwaar en de revalidatie dan ook totaal niet, snap dan ook niet waar mensen zo'n punt van maken..maar goed...gelukkig heb ik dan heel makkelijke honden gehad :D

Ik zou niet van "geluk" spreken als ik 9 (!) kruisbandoperaties op mijn honden had moeten laten uitvoeren...

van de 21 honden die ik nu gehad heb dan... de rassen die ik heb staan er helaas om bekend, maar goed zit 1 hond bij waarbij 3x de knieën geopereerd zijn, en 1 beide kanten.. dan zit je al op 5x een knieband operatie.. verder spreek ook niet dat het gelukkig is dat ik zoveel operaties heb moeten laten doen, wel geluk dat ik makkelijke honden na OP gehad heb..

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:12

Bij mijn flinke rottweiler dame is het inmiddels al een aantal jaar geleden. Die heeft ook een tplo gehad een van de zwaarste maar wel een met de best resultaten.
Revalidatie moet je echt niet te zuinig mee doen liever een week of 2 langer dan te kort. Madam wilde dag na de operatie al op de bank springen heb mijn hart echt wel vast gehouden een aantal keer...
Ze was 7,5 toen ze onder het mes moest en ze is inmiddels 11 als ze nu de 2de zou scheuren zou ik het niet meer laten uitvoeren puur vanwege haar leeftijd en het allemaal heel zwaar is ... verder zie je dat de spieren in dr geopereerde been minder zijn geworden maar kwa belasting zie je het amper. Alleen bij mij is het wel wat lastiger... het is altijd een heel actieve spring in het veld geweest en ze was gewoon aan het spelen toen haar band scheurde en been hierdoor verbrijzelde dus ik wil haar steeds behoeden voor zichzelf wat aan de andere kant oneerlijk is want ze wilt zo graag ... bij haar zou eigenlijk de plaat eruit moeten ivm de kop van de langste pin, die irriteert omdat het heel dicht op de huid zit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:59

@capopjekop hoe is het inmiddels met jouw hond?

Mijn westie heeft vorig jaar oktober een TTA operatie gehad en ik vrees met grote vrezen dat nu de andere kant aan de beurt is. Ik hoop morgen mijn dierenarts te pakken te krijgen en meer te weten maar het zou me verbazen als het niet het geval was. -O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 04:49

Ah nee wat rot. Beterschap voor je hond.

De kans dat de andere knie ook moet binnen een paar jaar is groot zei de arts tegen ons.

Gelukkig gaat het herstellen goed. De controlefoto was goed. Het bot was aan elkaar gegroeid en we mogen rustig de beweging iedere week wat opvoeren. Volgens het schema zou ze volgende week zelfs weer los mogen maar we doen het liever rustig aan. Niet dat mevrouw het daar mee eens is. Die wil het liefst zelf de trap op en vindt het onzin dat we haar tillen. En rennen en springen uiteraard. En het liefst weer met haar vriendjes spelen. Maar dat moet nog even wachten tot haar poot weer sterk genoeg is

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:56

Goed om te horen dat het bij jullie weer zo lekker gaat. Hier was het herstel vorige keer ook heel goed gelukkig.

Ik kon helaas pas 4 mei bij mijn eigen dierenarts terecht, die toen niet veel zag wat m.i. kwam doordat de hond toen al een week op pijnstillers stond. Moest er van hem mee doorgaan tot afgelopen donderdag en dan stoppen en kijken. Inmiddels dus een hond die zijn poot vaker niet op de grond zet dan wel en vrij consequent hinkt, behalve als hij zich opfokt omdat hij iets ziet, of we naar buiten gaan ofzo, dan 'vergeet' ie even dat ie pijn heeft en zie je een stuk minder. Morgen mijn dierenarts bellen en hopen dat ie een plekje heeft want wil hem zsm weer aan de pijnstillers maar wil ook dat de dierenarts zelf kan zien dat het toch echt goed mis is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:00

He wat balen dat t niet beter gaat :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 04:41

Wat moeilijk om je maatje met pijn te zien. Wil je arts geen foto's maken? Anders zou ik overwegen een second opinion te nemen.

Maar mss dat dat bij kleintjes lastiger te zien is maar bij die van ons was het wel duidelijk aan de hand van voelen en de foto's. Maar die gebruikte haar poot helemaal niet meer